|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۱۳

صدا دادن مفاصل در صورتی که ضربه ای به بدن وارد نشده باشد دلایل خاصی دارد ولی معمولا موضوع نگران کننده ای نمی باشد .

صدا دادن مفاصل درصورتی که ضربه ای به بدن وارد نشده باشد معمولا موضوع نگران کننده ای نمی باشد. اما اگر این صدا با درد یا سوزش نیز همراه باشد می توان احتمال نوعی بیماری مفصلی مانند کم شدن مایع مفصل را داد که مانع از حرکت نرم مفاصل شده و تولید صدا می کند. این مطلب از امیدنیوز را از دست ندهید.

صدا دادن مفاصل

صدا دادن مفصل به ساییده شدن غیر طبیعی بافت ها در کنار هم می گویند که در زمانی که تعاملی غیر طبیعی بین هوا و استخوان ایجاد می شود رخ می دهد. نوعی از صدای مفاصل در افراد جوان در ناحیه هایی مانند زانو، مچ پا و مفصل لگن رایج است که هیچ گونه ارتباطی با ساییدگی ندارد.

وجود این صداها برخی اوقات ناشی از درون مفصل و گاهی در بافت های کناری آن است. گاهی این صدا تکراری و دایمی است اما برخی از مواقع نیز این صدا به دلیل بلند بودن به طور مکرر و حتی از سمت دیگران نیز شنیده می شود. 

صدا دادن مفاصل

دلایل صدا دادن مفاصل بدن

بروز درد از علل صدا دادن مفاصل

دلایل متعددی سبب بروز این اتفاق می گردد اما به طور معمول زمانی که بافت های درون و اطراف مفصل در شرایط غیرطبیعی قرار بگیرند و با حرکت به قسمت دیگر گیر کرده و سپس آزاد می شوند. این صداها معمولا دردی به همراه ندارند و نیازی به درمان هم نیست. توصیه به افراد مبتلا این است که سعی کنند اندام خود را در شرایط صدا دادن مفصل قرار ندهند.

اما در صورتی که این صداها با درد در دامنه حرکتی مفصل رخ بدهند عامل نشان دهنده زنگ خطر هستند. مفصل ها ممکن است به دلایل متفاوتی صدا ایجاد کنند که این دلایل بی شمار است اما در اینجا به اختصار بخشی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

حباب نیتروژن

بافت های مفاصل به طور معمول سبب ایجاد مایع مفصلی می شوند تا با ایجاد حالتی از مفصل در برابر ساییده شدن محافظت نمایند. بخشی از این مایع، حباب نیتروژن است که با ایجاد شدن می تواند عامل ایجاد صداهای میان مفصلی باشد. در یک مثال ساده زمانی که قولنج انگشت های خود را می شکنید.

صدا دادن مفاصل

در واقع صدای تولید شده از حباب نیتروژن درون مایع مفصل است که این وضعیت ممکن است به طور ناخواسته و در هنگام راه رفتن، ورزش کردن و یا بلند شدن رخ دهد که برای تشکیل مجدد حباب نیتروژن زمان مجددی لازم است و به همین دلیل است که تا چندین دقیقه دیگر قادر به این کار نیستید و صدایی از مفاصل نمی شنوید.

حرکات رباط از علل صدا دادن مفاصل

بافت های هم بند فیبری بسیار قوی، رباط ها را تشکیل می دهند که سبب اتصال استخوان ها به یکدیگر می شوند. رباط ممکن است با یک حرکت ناگهانی صدای تق تق ایجاد کند. این شرایط می تواند با درد، گرفتگی یا انقباض و یا بدون درد باشد.

اشتراکات سطوح ناهموار

عواملی هستند که سبب از بین رفتن غضروف و یا به وجود آمدن خار استخوان شوند که این اتفاق می تواند به مرور زمان حرکت مفصل را با ایجاد صدا همراه کنند.

گیر کردن تاندون

با گیر کردن تاندو ها در اطراف مفصل صدایی مانند تق تق در این ناحیه ایجاد می شود. که در بیماری سندرم لگن دیده می شود.

انجام جراحی در گذشته

در صورتی که جراحی مفصل انجام داده باشید، ممکن است تا با صدا دادن مفصل رو به رو شوید. اما پس از بهبودی کامل، صدا به مرور کاهش یافته و از بین می رود.

صدا دادن مفاصل

آسیب دیدگی

با وجود آسیب دیدگی تاندون و رباط می توانید صداهایی را از مفاصل بشنوید. این شرایط معمولا در سندرم مفصل ران رایج است و همراه با درد شدید و تورم است.

پارگی رباط

پاره شدن رباط می تواند از جمله دلایل شایع برای این امر باشد که گاها با درد و تورم همراه است.

علائم صدا دادن مفاصل

نشانه ها و علائم مختلفی وجود دارد که نشان از این دارد که کدام یک از مفاصل شما با صدا همراه است.

خشکی مفصل

بروز احساس خشکی و سفت بودن مفصل ممکن است در زمان راه رفتن خود را نمایان کند. این عارضه می تواند ناشی از سایش و یا پارگی مفاصل باشد که یکی از عوامل شایع آن انجام آرتروسکوپی و جراحی های رباط صلیبی در ناحیه زانو است.

درد در زمان راه رفتن

انواع دردها به هنگام خم کردن و یا کشش مفصل در زمان راه رفتن می تواند علایم بروز صدا در مفاصل باشد.

صدا دادن مفاصل

آرتروز

البته باید عنوان کرد که این مشکل بیشتر در سنین بالاتر برای افراد مسن رخ می دهد که بیشتر هم در ناحیه زانو است. به هنگام خم و راست کردن بیشتر احساس می شود. علت این امر از بین رفتن غضروف بین استخوان هاست و باعث ایجاد خرت خرت می شوند چرا که این استخوان ها هستند که روی یکدیگر قرار می گیرند و به مرور سطح آن ها خراشیده می شود.

اما در برخی مواقع امکان دارد مفاصل دست، شانه و گردن را درگیر کند که نیاز به فیزیوتراپی دارد .همچنین در برخی مواقع دارو درمانی که برای دردهای شدیدتر پیشنهاد می شود که وزن خود را پایین بیاورید.

وجود ضایعات در مفاصل

البته گاهی می توان ضایعه ای را در میان مفاصل یافت که برای درمان باید از جراحی استفاده شود که از آن نمونه می توان به بیماری های مینیسک زانو اشاره کرد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر مفصل فرد دچار آسیب شده باشد و صدا تولید کند پزشک ارتوپد از طریق عکس برداری یا ام آر آی احتمال شکستگی را بررسی می کند. اما اگر مفصل شما سالم است و صدمه یا ضربه ای به آن وارد نشده است نیاز به انجام کارخاصی نیست. در غیر این صورت اگر این صدا ناشی از زمین خوردن و یا در اثر ضربه به وجود آید مراجعه به پزشک ضروری می باشد.

اغلب پزشکان دلایل صدا دادن زانو را بیماری " کندرومالاسی کشکک " و "گیر کردن تاندون" می دانند.

صدا دادن مفاصل

عارضه کندرومالاسی کشکک در افرادی که زیاد می دوند و در خانم ها بیشتر مشاهده می شود. در این بیماری استخوان کشکک در جای مناسب خود قرار نگرفته است و در اثر حرکات مکرر زانو آسیب می بیند. در این بیماری حرکات زانو ممکن است همراه با صدا باشد و درمان آن از طریق درمان درد زانو و تقویت عضلات چهار سر ران میسر می باشد.

گیر کردن تاندون مهم ترین علت صدا دادن مفصل ران درحین حرکت و راه رفتن می باشد. علائم آن به صورت برق گرفتگی، گزگز و مور مور نمایان می شود. همچنین اگر صدای مفاصل بر اثر ساییدگی غضروف ها و استخوان ها باشد حسی مانند فرو رفتن میخ بوجود می آورد. اگر این صدا همراه با داغی و تورم نیز باشد مراجعه به پزشک از ضروریات به حساب می آید.

در مورد صدا در آوردن از انگشتان نیز هنوز به طورعلمی ثابت نشده است اما برخی پزشکان معتقدند انجام طولانی مدت این کار می تواند باعث تورم انگشتان دست و کاهش قدرت مشت کردن فرد شود.

تشخیص بیماری صدا دادن مفاصل

اگر دچار بیماری باشید، روند تشخیص بیماری با توجه به محلی که صدا می‌دهد، شدت بیماری و علائم آن می‌تواند متفاوت باشد.

صدا دادن مفاصل

در برخی موارد، صدای مفاصل می‌تواند بیشتر آزاردهنده‌باشد تا مشکل ساز و به همین دلیل نیاز به بررسی و درمان ندارد. اگر فرد دچار درد، التهاب یا محدودیت حرکتی باشد، پزشک می‌تواند آزمایشاتی را برای مشخص شدن علت دقیق مشکل تجویز کند. این آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش‌های تصویر برداری مانند اولتراسوند، اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT) برای تشخیص آسیب استخوان یا مفصل و یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای تشخیص آسیب بافت نرم.
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت یا التهاب.
  • آزمایش آنتی بادی برای تایید اختلالات خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی.
  • آرتروسنتز که در آن مایع داخل فضای مفصل را به وسیله‌ی یک سوزن خارج می‌کند تا در آزمایشگاه بررسی‌کنند.

درمان های صدا دادن مفاصل

در این موارد نمی توان از طب سنتی برای درمان قطعی استفاده کرد بلکه راهکارهای درمانی پزشکی در این موارد توصیه می شود و البته در موارد نادر نیز به جراحی های مفاصل نیز احتیاج است از آن جمله:

الکتروتراپی

در این روش جریان الکتریکی (برق) به اندام مورد نظر اعمال می شود تا به بازسازی و ترمیم بافت ها بپردازد. باید خاطر نشان شد که این درمان روش موثری برای کاهش صدا دادن مفاصل نسبت به راهکارهای دیگر است.

صدا دادن مفاصل

طب سوزنی

فیزیوتراپیست با کمک سوزن های خاص که این روش نشات گرفته از درمان های طب چینی است اقدام به بهبود عارضه می کند.

تمرین درمانی

انجام ورزش ها و تمرینات بسیار موثر در خانه و یا در کلینیک های فیزیوتراپی و تحت نظر یک فیزیوتراپیست به کاهش صداهای تولید شده از مفاصل کمک می کند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار