|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۴۵

رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی محبوب برای لاغر شدن سریع است، اما نکات مهمی دارد که در این مطلب تمامی نکات درباره رژیم کتوژنیک را شرح میدهیم

رژیم کتوژیک یک برنامه ی غذایی برای لاغر شدن سریع است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. رژیم کتوژنیک بر پایه پروتئین و چربی سالم بنا شده است و با تغییر متابولیسم باعث کاهش وزن سریع می شود. در این مطلب تمام نکات کاربردی برای کسانی که می خواهند رژیم کتوژنیک را شروع کنند را شرح داده ایم.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتون‌زا (Keto Diet)، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند، انجام می‌شود.

هنگامی که کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می‌کند. این امر می‌تواند بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار دهد. در این حالت، کبد شما چربی را به مولکول‌های انرژی کوچکی به نام کتون تبدیل می‌کند که مغز و سایر اندام‌ها می‌توانند از آن به‌عنوان انرژی استفاده کنند.

تاریخچه رژیم کتوژنیک

رژیم کتو به‌عنوان درمانی برای صرع در دهه 1920 و 30 رایج شد. این رژیم به‌منظور ارائه جایگزینی برای رژیم فستینگ که به‌ عنوان یک درمان برای صرع موفقیت‌آمیز بود، ایجاد شد. با این‌ حال، رژیم غذایی کتو در نهایت به دلیل معرفی درمان‌های ضد‌تشنج جدید تا حد زیادی کنار گذاشته شد، اما همچنان به‌ویژه برای کودکان مبتلابه صرع، رژیم کتوژنیک به‌عنوان تکنیکی برای مدیریت این بیماری استفاده می‌شود.
همچنین در سال‌های اخیر، استفاده از رژیم کتو برای بهبود سلامت بدن و کاهش وزن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رژیم کتوژنیک چطور کار می‌کند؟

روش کار رژیم کتوژنیک اینطور است که شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست آورید و کربوهیدرات کمتری را مصرف کنید. شما در رژیم کتوژنیک باید بیشتر کربوهیدراتی که هضم آنها آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی‌ها و نان سفید را حذف کنید.

در حالت طبیعی سوخت تامین کننده‌ی انرژی بدن از کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی) بدست می‌آید. اما در این رژیم، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تامین می‌شود. در واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می‌شود. در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و… ) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک باید روزانه کمتر از 50 گرم از کربوهیدرات‌ها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قندخون که بدن می‌تواند سریع مصرف کند) تمام می‌شود. این معمولا بین 3 تا 4 روز طول می‌کشد. سپس بدن برای انرژی شروع به شکستن پروتئین و چربی می‌کند که می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

کتوژنیک، شاید آسان‌ترین رژیم غذایی نباشد، اما در صورتی که دستورالعمل‌های آن را در برنامه غذایی خود ایجاد کنید، طولی نخواهد کشید که بدن شما شروع به چربی سوزی کند. در ادامه درباره کاهش وزن با کتوژنیک بیشتر توضیح داده‌ایم.

برای اینکه رژیم کتوژنیک را بهتر درک کنید، یک ماشین دوگانه سوز را در نظر بگیرید:
این ماشین هم قابلیت روشن شدن با گاز را دارد و هم بنزین. اما این ماشین همیشه با گاز کار کرده است، حالا وسط راه گازش تمام و خاموش می‌‌شود. شما باشید چه کاری می‌کنید؟خوب مشخص است که دکمه‌ بنزین را می‌زنید؛ چون می‌توانید از سوخت جایگزین استفاده کنید.
حتی با بنزین، ماشین‌تان بهتر و سریع‌تر هم کار می‌کند. بدن ما نیز، شبیه به همین ماشین است. دو نوع سوخت دارد: کربوهیدرات و چربی. حالا وقتی کربوهیدراتش تمام شود، چه اتفاقی می‌افتد؟
 
مطمئنا شما را وسط راه نمی‌گذارد؛ چون می‌تواند به جای کربوهیدرات، از چربی (کتون) استفاده کند. کتون ملکولی حاوی چربی است که در زمان نبود قند در بدن تولید می‌شود تا به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده شود.
شاید به نظرتان عجیب بیاید که یک رژیم غذایی با چربی بالا (منظور، چربی‌های سالم مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و… است) چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ در حالی که بارها و بارها شنیده‌ایم، برای لاغر شدن، نباید چربی مصرف کنیم؟

رژیم کتوژنیک

چند نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد؟

انواع رژیم کتوژنیک عبارتند از:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد،
  • رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دوره‌ای،
  • رژیم کتوژنیک هدفمند،
  • و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

با اینکه بیشتر مطالعات بر روی رژیم استاندارد و پروتئین بالا صورت گرفته‌ است، ولی رژیم هدفمند و دوره‌ای روش‌های پیشرفته‌تری هستند و عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حال به معرفی 4 نوع رژیم کتوژنیک می‌پردازیم؛ یعنی کتوی استاندارد، کتوی سیکلیکال، کتوی هدفمند و کتو با پروتئین بالا.

رژیم کتوی استاندارد (SKD): مناسب برای تازه کارها

  • کربوهیدرات ۵ درصد
  • پروتئین ۲۰ درصد
  • چربی ۷۵ درصد
در رژیم کتوژنیک استاندارد، تمام وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها، بر اساس چربی‌هایی مثل: آووکادو، کره، روغن‌های سالم، ماهی‌های چرب، گوشت‌ها، زیتون و روغن زیتون تنظیم می‌شوند.
در این رژیم روزانه، میزان چربی مصرفی باید چیزی معادل سه چهارم فنجان روغن زیتون باشد.
بهتر است که از سبزی‌های غیر نشاسته‌ای، مثل: هویج، اسفناج، کلم بروکلی و … ، میوه‌های کم کربوهیدرات، مثل توت و ملون استفاده کنید.
همچنین، مقدار مصرف پروتئین متوسط است؛ یعنی، چیزی حدود ۱۱۲ گرم گوشت، ماهی یا مرغ در هر وعده.

رژیم کتوی سیکلیکال یا دوره‌ای (CKD): مناسب برای ورزشکاران

  • کربوهیدرات ۵ تا ۱۰ درصد
  • پروتئین ۱۵ تا ۲۰ درصد
  • چربی ۷۵ درصد
رژیم سیکلیکال یا دوره‌ای راه آسان‌تری، برای اضافه کردن چربی‌ها، به برنامه غذایی است. باعث می‌شود در روزهای آزاد، رژیم متعادل‌تری داشته باشید.
یکی از انواع این رژیم دوره‌ای، شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیرکتوژنیک، در طول هفته‌ است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند روزهای آزادشان را برای مناسبت‌های خاصی، مثل تعطیلات، تولد و عروسی نگه دارند.
توصیه‌ی ما این است که برای نتیجه‌ بهتر، در روزهای آزاد از کربوهیدرات‌های سالم، مثل میوه‌ها، سبزی‌های نشاسته‌ای، لبنیات و غلات کامل (به جز غذاهای فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید.

رژیم کتوی هدفمند (TKD): مناسب برای بدنسازها

  • کربوهیدرات ۱۰ تا ۱۵ درصد
  • پروتئین ۲۰ درصد
  • چربی ۶۵ تا ۷۰ درصد
رژیم کتوژنیک هدفمند، در بین ورزشکاران و افراد فعالی متداول است که رژیم کتو را انتخاب کرده‌اند و به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند. در این رژیم، افراد اجازه دارند قبل و بعد از ورزش، ۲۰ تا ۳۰ درصد کربوهیدرات مصرف کنند تا بتوانند شدت ورزش‌شان را افزایش بدهند (مقدار کربوهیدرات مصرفی در کل روز ۷۰ تا ۸۰ گرم است).

رژیم کتو با پروتئین بالا: مناسب برای افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند

  • کربوهیدرات ۵ تا ۱۰ درصد
  • پروتئین ۳۰ درصد
  • چربی ۶۰ تا ۶۵ درصد
در این نوع رژیم کتو، لازم است روزانه ۱۲۰ گرم پروتئین یا چهار وعده ۱۱۵ گرمی گوشت قرمز، ماهی یا مرغ و حدود ۱۳۰ گرم چربی مصرف کنید. کربوهیدرات‌ها همچنان محدودند و کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را به خود اختصاص می‌دهند.
بسیاری از مردم، این رژیم را ترجیح می‌د‌هند؛ زیرا می‌توانند نسبت به رژیم کتو استاندارد، پروتئین بیشتر و چربی کمتری مصرف کنند. البته ممکن است این نوع رژیم، منجر به کتوز نشود؛ چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات، می‌تواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. با این حال به طور کلی، این نوع رژیم کتو هم منجر به کاهش وزن می‌شود.
رژیم کتوژنیک

کدام رژیم کتوژنیک موثرتر است؟

پاسخ به این سوال به شرایط گوناگونی بستگی دارد! زیرا با توجه به شرایط بدنی شما هر کدام از رژیم‌های کتو می‌توانند فواید بیشتری برایتان داشته باشند.
بااین‌حال، تاکنون تنها رژیم‌های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدفمند روش‌های پیشرفته‌تری هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران از آنها استفاده می‌شود. اما برای کاهش وزن معمولا نوع استاندارد رژیم کتو به افراد پیشنهاد می‌شود.

مقایسه رژیم کتوژنیک با سایر رژیم‌های غذایی

رژیم کتوژنیک در میان 39 رژیم غذایی در رده‌بندی U.S.News رتبه 37 را کسب کرده است. سایر رتبه‌ها را در ادامه می‌بینید:

  • بین تمام رژیم‌های غذایی: رتبه 37؛
  • بین رژیم‌های کاهش وزن سریع: رتبه 4؛
  • بین رژیم‌های کاهش وزن: رتبه 15؛
  • بین رژیم‌های سلامت قلب: رتبه 34؛
  • بین رژیم‌های مناسب دیابت: رتبه 27؛
  • بین رژیم‌های با تغذیه سالم: رتبه 39؛
  • بین ساده‌ترین رژیم‌ها: رتبه 34؛

با توجه به این مقایسه، آیا رژیم کتوژنیک خطرناک است؟

رژیم‌های غذایی باید در کنار کاهش وزن، روی سلامت کلی بدن تاثیر مثبت بگذارند، مانند رژیم دش با رتبه 2 یا رژیم مدیترانه‌ای که رتبه 1 است. اما روش کار رژیم کتوژنیک مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات است که همین موضوع می‌تواند بر روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل رژیم کتوژنیک برای همه مناسب نیست.

مقایسه رژیم کتوژنیک با سایر رژیم‌های غذایی

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم غذایی کتوژنیک برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، فوق‌العاده است. اما برای ورزشکاران حرفه‌ای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست. این رژیم غذایی هم مانند تمام رژیم‌های غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

با رژیم کتوژنیک چند کیلو می‌توان وزن کم کرد؟

برخی افراد با رژیم کتو فقط 3 الی 4 کیلوگرم و برخی دیگر بالای 50 کیلوگرم از وزن خود را از دست می‌دهند! به گفته محققان در مورد کاهش وزن هیچ عدد متوسطی وجود ندارد که آن را به همه نسبت دهیم، بلکه علاوه‌بر تفاوت در ویژگی‌های فیزیکی بدن هر فرد، نحوه پایبندی افراد و واکنش بدن آنها به رژیم غذایی نیز متفاوت است. مواردی مانند:
  • زمان شروع افزایش وزن،
  • سن،
  • قد،
  • درصد چربی بدن،
  • سطح فعالیت

و برخی شرایط دیگر، می‌توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند و همگی در میزان کاهش وزن شما نقش دارند.

با رژیم کتو چند کیلو می‌توان وزن کم کرد؟

رژیم کتوژنیک چه فواید یا عوارضی دارد؟

رژیم کتوژنیک به مانند بسیاری از رژیم‌های غذایی فواید و عوارض جانبی دارد:

برخی فواید رژیم کتوژنیک عبارتند از:

رژیم کتوژنیک در واقع ابتدا به عنوان ابزاری برای درمان بیماری های عصبی مانند صرع در نظر گرفته شد. اکنون مطالعات نشان داده اند که این رژیم می تواند برای طیف گسترده ای از بیماریها مفید باشد.

  • بیماری قلبی. رژیم کتوژنیک می تواند به بهبود عوامل پرخطر مانند چربی بدن، سطح کلسترول HDL خوب، فشار خون و قند خون کمک کند.
  • سرطان. این رژیم در حال حاضر به عنوان یک درمان اضافی برای سرطان در حال بررسی است، زیرا ممکن است به کند کردن رشد تومور کمک کند.
  • بیماری آلزایمر. رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر و سرعت پیشرفت آن کمک کند.
  • صرع. تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می تواند باعث کاهش قابل توجه تشنج در کودکان صرعی شود
  • بیماری پارکینسون. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما یک مطالعه نشان داده که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک. رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.
  • آسیب های مغزی. برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نتایج آسیب های مغزی را بهبود بخشد.

برخی عوارض رژیم کتوژنیک عبارتند از:

هر رژیمی در کنار فواید و تاثیری که در کاهش وزن دارد، ممکن است عوارضی داشته باشد و یا برای افرادی منع داشته باشد. به همین دلیل نیاز است با عوارض رژیم کتوژنیک نیز آشنا باشیم.
 
رژیم کتوژنیک می‌توانید سطح الکترولیت بدن را تغییر دهد و در نتیجه ممکن است افراد دچار کمبود برخی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سدیم شوند. در اینجور مواقع می‌توان از مکمل‌های غذایی زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه استفاده نمود. عارضه رایج دیگر این رژیم، آنفولانزای کتو است که در واقع به دلیل تغییر متابولیسم در بدن، چند روز پس از شروع رژیم کتو آغاز می‌شود.
 
بیشتر شدن احساس گرسنگی، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، اختلال در خواب، کاهش عملکرد ذهن و یا قدرت جسمانی هنگام ورزش، از علائم آنفولانزای کتو است. در این شرایط، بدن شما نتوانسته است چربی را جایگزین کربوهیدرات کند و بهتر است برای پیشگیری از این حالت، ابتدا تا مدتی مقدار کمی کربوهیدرات را در رژیم خود داشته باشید و به مرور آن را حذف کنید تا بدن شما عادت کند.
 
تغییر سطح مواد معدنی در بدن می‌تواند بر ایجاد سنگ کلیه یا آسیب به استخوان‌ها یا یبوست تاثیر داشته باشد. بنابراین در این دوره بهتر است از مکمل‌ها استفاده شود و همچنین کودکانی که در سن رشد هستند، بهتر است تا حدامکان از این رژیم دوری کنند تا تاثیری روی رشد آن‌ها نداشته باشد. افرادی که به کمبود پیرووات کربوکسیلاز، بیماری پورفیری و یا اختلالات ژنتیکی نادر در متابولیسم چربی مبتلا هستند، منع استفاده از این رژیم را دارند.

مهمترین نکات قبل از شروع رژیم کتوژنیک

مهمترین نکات قبل از شروع رژیم کتوژنیک

هدف واقع بینانه داشته باشید

بیشتر افرادی که باید وزن خود را کاهش دهند، اهداف بلند پروازانه‌ای را در پیش می‌گیرند و آرزو دارند متناسب با سایزی باشند که شاید برای آنها واقع گرایانه نباشد. با این وجود از دست دادن حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند احساس شما را بهبود ببخشد، باعث چسبیدن شما به رژیم جدید و سالمتان شود و از همه مهمتر سلامتی کلی بدن را بهبود ببخشد.

مطالعات نشان می‌دهد که از دست دادن حتی مقادیر اندک وزن می‌تواند سلامت کلی و به ویژه فشار خون را کاهش داده و قند خون و کلسترول را کاهش دهد.

کربوهیدرات خود را محدود کنید

بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی کتوژنیک روی می‌آورند، قبلا رژیم اتکینز (Atkins) داشتند و پروتئین خود را محدود نکرده‌اند. پروتئین بیش از حد می‌تواند سطح کتوز را پایین بیاورد. مصرف ایده‌ال پروتئین برای کاهش وزن بین 0.6 تا 0.8 گرم در روز به ازای هر پوند وزن بدن است.

نگران چربی نباشید

شما در رژیم کتوژنیک چربی می‌خورید تا چربی بسوزانید! چربی منبع اولیه انرژی در کتوژنیک است یعنی بدن بجای کربوهیدرات از چربی برای سوخت و ساز استفاده می‌کند. اما باید توجه کنید که مصرف چربی زیاد تا زمانیکه وارد فاز کتوزیس شوید مجاز است. بعد از ورود به فاز کتوز باید مصرف چربی را کنترل کنید تا بدن چربی ذخیره شده را بسوزاند نه چربی مصرفی را.

آب بنوشید

تلاش کنید تا یک گالن ( حدود 3.7 لیتر) آب در روز بنوشید. مطمئن باشید که به بدن خود آب رسانی کنید و با میزان آبی که می نوشید بتوانید استوار بمانید. نه تنها به شما کمک می کند تا موارد حیاتی بدنی را تنظیم نمایید، بلکه به شما کمک می کند تا گرسنگی خود را هم کنترل کنید.

میان وعده را حذف کنید

کاهش وزن زمانی بهتر انجام می شود که شما انسولین کمتری در روز تولید کنید. میان وعده های غیر ضروری موجب سخت شدن کاهش وزن شما می شود.

روزه متناوب بگیرید

روزه گرفتن در سراسر روز برای تقویت سطح کتون‌ها بسیار خوب است. اما چرا روزه‌داری متناوب مهم است؟ هر بار که شما چیزی بخورید انسولین خون بالا می‌رود؛ و در حضور انسولین چربی‌سوزی تقریبا به صفر می‌رسد. اگر روزاه داری متناوب (رژیم فستینگ) داشته باشید، افزایش انسولین کنترل می‌شود.

چطور روزه متناوب بگیریم؟

برای شروع رژیم کتو از سه وعده غذایی (صبحانه، نهار و شام) شروع کنید و میان‌وعده را حذف کنید. به‌مرور تعداد وعده ‌غذایی را به 2 برسانید. تا جایی که می‌توانید ناشتا و بدون احساس گرسنگی، صبح را ظهر کنید. بعد از مدتی حتی می‌توانید فقط با یک وعده در روز کارکرد عادی خودتون را دارید.

ورزش کنید

کاهش وزن با ورزش کردن و حتی با پیاده‌روی تاثیرات بسیاری شگفت‌انگزی دارد. اگر می‌خواهید بخش زیادی از رژیم غذایی کتو را اجرا کنید، 20 الی 30 دقیقه در روز ورزش کنید. حتی فقط یک پیاده‌روی کوتاه هم می‌تواند به کاهش وزن شما و تنظیم سطح قند خون کمک کند.

یک همراه پیدا کنید

حمایت یک بخش مهم در مسیر کاهش وزن است. از یک عضو خانواده یا دوست‌تان کمک بخواهید تا شما را در پیاده‌روی یا ورزش همراهی کند. این کار به شما انگیزه می‌دهد که برنامه‌تان را ادامه دهید و احساس تنهایی نکنید.

جدول غذایی تهیه کنید

شاید در ابتدا کمی سخت باشد که بخواهید برنامه غذایی یک هفته خود را تنظیم کنید اما به شما قول می‌دهم اگر برنامه غذایی خود را از روزهای قبل آماده کنید، براحتی می‌توانید طبق اصول رژیم غذایی جلو بروید.

برای اینکار لیست مواد غذایی کتوژنیک را مشاهده کنید و برای خودتان یک برنامه غذایی تهیه کنید.

آمار غذاهایتان را داشته باشید

یک بخش مهم در رژیم غذایی ثبت آن چه می‌خورید و مقدار آن است. همین که این مقادیر را جایی یادداشت کنید کمک می‌کند بتوانید خودتان را کنترل کنید. اگر از کسی رژیمتان را دریافت کرده باشید معمولا جایی برای گزارش دارد اگر خودتان برنامه را تنظیم کردید از یک دفتر یادداشت استفاده کنید.

مهمترین نکات قبل از شروع رژیم کتوژنیک

تصمیم بگیرید که وزن کم کنید

خیلی‌ها برای اینکه کاهش وزن سریع را تجربه کنند دست به کارهای زیادی می‌زنند اما در نهایت به وزن قبلی خودشان برمی‌گردند! همانطور که وزن شما به مرور افزایش پیدا کرده باید به مرور هم کاهش وزن داشته باشید اما می‌توانید با برخی رژیم‌های غذایی سرعت کاهش وزن را بالا ببرید.

اگر فقط آرزوی لاغر شدن داشته باشید خیلی زود از برنامه کاهش وزنی که دارید خسته می‌شوید اما وقتی تصمیم گرفتید وزن خودتان را پایین بیاورید می‌توانید به روزهای بهتر هم برسید.

مدت زمان رژیم کتوژنیک

باتوجه به شرایط هرشخصی مدت زمان رژیم کتوژنیک هم متفاوت است اما در بهترین حالت بین 2 تا 3 ماه می‌توانید از رژیم کتوژنیک استفاده کنید. شما در 2 هفته اول باید به دقت رژیم کتوژنیک را رعایت کنید تا  وارد فاز کتوزیس شوید تا فرایند تبدیل چربی به انرژی مصرفی شما (کاهش وزن) شروع شوید. بعد از آن هر چقدر رژیم را با دقت بیشتری رعایت کنید میزان کاهش وزن شما بیشتر می‌شود.

بعد از گذشت 1 ماه انتخاب با شماست که رژیم کتوژنیک را ادامه دهید یا نه! اما مهم است بدانید که بیشتر از 3 ماه توصیه نمی‌شود که این رژیم غذایی را ادامه دهید.

مدت زمان رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن

اگرچه خیلی از نتایج رژیم کتوژنیک برای کاهش‌وزن پس از 90 روز به خوبی مشخص می‌شوند، اما یک مدت زمان کلی برای استفاده از این رژیم برای همه وجود ندارد. با رژیم کتو، شما به‌ معنای واقعی کلمه به بدن خود یاد می‌دهید چگونه کاری را به خوبی انجام دهد و باید به آن به‌عنوان یک برنامه تمرینی برای سلول‌های خود فکر کنید.
همان‌طور که مدت‌ها طول می‌کشد تا شما از یک بدن ایده‌آل به یک فرد چاق تغییر موقعیت دهید، کاهش وزن هم نیاز به صبوری و استقامت دارد.
بااین‌حال اگر فردی که از یک برنامه کتوژنیک پیروی می‌کند به مدت یک ماه وزن کم نکند، به او توصیه می‌شود تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و با یک متخصص تغذیه برای ارزیابی دقیق رژیم غذایی خود صحبت کند. این کار می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید و گام‌های مناسبی برای موفقیت در رژیم کتو بردارید.

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟

تا اینجا درباره عملکرد این رژیم غذایی توضیح دادیم، اما چطور باید کتوژنیک را شروع کرد؟ اگرچه روش‌های مختلف زیادی برای شروع کتو وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، اما بهترین نتایج معمولاً از 5 مرحله زیر به دست می‌آید:

  • مرحله اول: قطع سریع مصرف گلوکز از غذاهای دارای کربوهیدرات، شامل دانه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای، میوه و غیره؛
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور به یافتن یک منبع سوخت جایگزین می‌کند: چربی (به آووکادو، روغن نارگیل، ماهی قزل آلا فکر کنید).
  • مرحله سوم: در این ضمن، در غیاب گلوکز، بدن نیز شروع به سوختن چربی و تولید کتون می‌کند.
  • مرحله چهارم: زمانی که سطح کتون در خون به نقطه خاصی می‌رسد، به حالت کتوز وارد می‌شوید.
  • مرحله پنجم: این حالت از سطح کتون بالا باعث کاهش وزن سریع و پایدار می‌شود تا زمانی که شما به وزن سالم و پایدار بدن برسید.

توصیه‌هایی برای رعایت رژیم کتوژنیک

شما سال‌های سال به یک الگوی غذایی عادت داشته‌اید. رژیمی که در آن گندم و برنج بخش عمده غذایتان را تشکیل می‌داد. حالا ماجرا متفاوت شده است. قرار است برخلاف معمول چربی بیشتر و کربوهیدرات کمتر مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از افراد گیج کننده است. توصیه می‌کنیم که اگر برایتان مقدور است، قبل از شروع رژیم با متخصص مشورت کنید.

آیا رژیم کتوژنیک برای من مناسب است؟

استفاده از یک رژیم غذایی واحد، برای همه مناسب نیست! به خصوص که متابولیسم فردی، ژن‌ها، نوع بدن، شیوه زندگی، علایق غذایی و ترجیحات شخصی متفاوت است. با این حال، رژیم کتوژنیک می‌تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند یا در معرض سندرم متابولیک هستند، تاثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشد.

اگر شما غذاهای پر چرب را دوست ندارید اما عاشق کربوهیدرات هستید، ممکن است این رژیم برای شما سخت باشد. اگر هنوز ایده رژیم کم کربوهیدرات را دوست دارید، پس یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک، ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

رژیم کتوژنیک ممکن است در کوتاه مدت نیز برای از دست دادن چربی و کاهش وزن برای شما مناسب باشد. با این‌حال باید منظم باشید، غذاهای مناسب بخورید و از خوردن غذاهای با کربوهیدرات بالا اجتناب کنید.

علاوه بر این، انتقال به رژیم کتوژنیک گاهی اوقات می‌تواند باعث علائم منفی شود که اغلب به آن "آنفولانزای کتو" گفته می‌شود. آنفولانزای کتو می‌تواند علائمی مثل: کم شدن انرژی، کاهش عملکرد ذهنی، افزایش گرسنگی، مشکلات خواب، حالت تهوع، ناراحتی گوارشی داشته باشد. در حالی که این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد، ممکن است باعث شود برخی از افراد در روزها و هفته‌های اول از ادامه این رژیم منصرف شوند! خصوصاً که چند هفته اول هر رژیم غذایی سخت‌ترین است.

آیا رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی مجاز است؟

دوران شیردهی یک دوران بسیار حساس است که باید مادر علاوه بر خود مراقب نیازهای تغذیه‌ای فرزندش نیز باشد. به همین دلیل هر رژیمی در این دوران توصیه نمی‌شود، در مورد رژیم کتوژنیک در شیردهی نیز بحث‌های زیادی به میان آمده و برخی از افراد با آن موافق و برخی دیگر مخالف هستند.
به طور کلی توصیه می‌شود برای گرفتن چنین رژیم‌هایی باید با پزشک مشورت کرد.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم کتوژنیک!

در رژیم کتو، مصرف هر غذایی که میزان زیادی کربوهیدرات داشته باشد باید محدود شود. در اینجا لیستی از غذاهایی که مصرف آن‌ها در رژیم غذایی کتوژنیک باید محدود یا حذف شود آورده‌ایم.

  • غلات و نشاسته: خوراکی‌های حاوی آرد گند و نان، برنج، پاستا، جو پرک، ذرت و غیره؛
  • غذاهای شیرین: عسل، نوشابه، آبمیوه، کیک، آب نبات، بستنی و غیره؛
  • میوه: سیب، موز، پرتقال و غیره؛
  • گندم: سیب زمینی، هویج، و غیره؛
  • دانه‌ها و حبوبات: نخودفرنگی، لوبیا، عدس و نخود؛
  • لبنیات: شیر و ماست و دوغ کارخانه‌ای؛
  • چربی‌های ناسالم: مصرف محصولاتی مانند روغن‌های گیاهی تصفیه شده و مایونز باید محدود شود.

مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کیتو مواد غذایی با کربوهیدرات کم اما چربی بالا انتخاب شود، در ادامه لیستی از خوراکی‌هایی که باید حجم اصلی وعده‌‌های غذایی شما را تشکیل دهند را تهیه کرده‌ایم.

  • گوشت: ماهی، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، تخم مرغ و غیره؛
  • سبزیجات: اسفناج، کلم، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل‌ها، بروکلی، گل کلم و قارچ؛
  • میوه‌های مجاز با کربوهیدرات کم: زردآلو، کیوی، آووکادو، شاتوت، گوجه‌فرنگی، ریواس، تمشک، طالبی، توت فرنگی، هندوانه، لیمو؛
  • لبنیات با چربی بالا: پنیر بز، پنیر چدار، پنیر خامه‌ای، موزرلا یا بلوچیز، خامه با چربی بالا، کره و غیره؛
  • آجیل و دانه: گردو، دانه‌های آفتابگردان، بادام، تخم‌کدو، دانه چیا و بذر کتان؛
  • آووکادو و انواع توت‌ها: تمشک، تمشک و دیگر انواع توت‌هاى با گلیسمی پایین؛
  • شیرین کننده‌ها: استویا، اریتیتول، میوه جادو و سایر شیرین کننده‌های کم کربوکسیل؛
  • ادویه‌جات: نمک، فلفل، ادویه‌جات و انواع سبزیجات خشک رایج؛
  • چربی‌های سالم: روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن زیتون، روغن MCT، سس مایونز؛

مواد غذایی شما باید دربرگیرنده 70 درصد چربی، 25 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات باشند. معمولاً در همه جا بین 20 تا 30 گرم کربوهیدرات خالص در رژیم روزانه توصیه شده است. اما هرچه شما کربوهیدرات و گلوکز کمتری مصرف کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید. اگر شما رژیم کتو را برای کاهش وزن می گیرید، بهتر است هم کربوهیدرات کل مصرفی و هم کربوهیدرات خالص مصرفی را کنترل کنید. پروتئین و باقیمانده چربی روزانه شما باید به اندازه نیاز مصرف شود.

کربوهیدرات خالص چیست؟ کربوهیدرات خالص مجموع کربوهیدرات غذایی منهای مجموع فیبر است. توصیه می‌کنیم مصرفی کربوهیدرات کل خود را زیر 35 گرم و کربوهیدرات خالص را زیر 25 گرم نگه دارید.

مواد غذایی مجاز در کتوژنیک

میان وعده‌های مناسب در رژیم کتوژنیک

اگر در بین وعده‌های غذایی تان احساس گرسنگی کردید، در زیر نمونه‌های خوبی از میان وعده‌های مناسب برای کاهش وزن متناسب با رژیم کتوژنیک آمده است:

  • گوشت یا ماهی چرب؛
  • پنیر؛
  • یک مشت از آجیل و دانه‌ها؛
  • پنیر به همراه زیتون؛
  • 1 تا 2 تخم مرغ آب پز؛
  • شکلات تلخ 90 درصد؛
  • میلک‌شیک با شیر بادام، پودر کاکائو و کره‌ی بادام زمینی؛
  • ماست پرچرب (سنتی) همراه با کره‌ی بادام زمینی و پودر کاکائو؛
  • توت فرنگی و خامه؛
  • کرفس به همراه آووکادو و سس سالسا؛
  • مقدار کمی از غذای باقی مانده از وعده‌ی قبل.

مواد غذایی مجاز در کتوژنیک

مثالی از برنامه یک هفته ای برای رژیم کتوژنیک

برای کمک به شروع، یک نمونه برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای مدت یک هفته آورده شده است:

شنبه

 صبحانه: پنکیک پنیر خامه ای با زغال اخته و یک ظرف قارچ کبابی

ناهار: سالاد “نودل” کدو سبز و چغندر

شام: ماهی سفید پخته شده در روغن زیتون با کلم پیچ و دانه کاج برشته شده

یکشنبه

صبحانه: تخم مرغ سرخ شده و قارچ

ناهار: مرغ کنجدی کم کربوهیدرات و کلم بروکلی

شام: اسپاگتی بولونز کدوسبز

دوشنبه

 صبحانه: کلوچه سبزیجات و تخم مرغ با گوجه فرنگی

 ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون، پنیر فتا، زیتون و سالاد جانبی

شام: ماهی قزل آلا با مارچوبه پخته شده در کره

سه شنبه

 صبحانه: املت تخم مرغ، گوجه فرنگی، ریحان و اسفناج

ناهار: شیر بادام، کره بادام زمینی، اسفناج، پودر کاکائو، و میلک شیک استِویا با یک طرف توت فرنگی ورقه شده

شام: تاکوهای پنیری با سالسا

چهارشنبه

 صبحانه:  شیر بادام، پودینگ چیا که روی آن نارگیل و شاه توت ریخته شده است

ناهار: سالاد آووکادو و میگو

شام: گوشت خوک با پنیر پارمزان، کلم بروکلی و سالاد

پنجشنبه

 صبحانه: املت با آووکادو، سالسا، فلفل، پیاز و ادویه

ناهار: یک مشت آجیل و ساقه کرفس با گواکاموله و سالسا

شام: مرغ پر شده با پستو و پنیر خامه ای، و یک طرف کدو سبز کبابی

جمعه

صبحانه:  ماست یونانی بدون شکر، ماست ​​کامل با کره بادام زمینی، پودر کاکائو و انواع توت ها

ناهار:  تاکو با گوشت چرخ کرده و کاهو به همراه فلفل دلمه ای ورقه شده

شام: گل کلم پر شده و سبزیجات مخلوط

همیشه سعی کنید در طولانی مدت جای سبزیجات و گوشت را عوض کنید، زیرا هر کدام مواد مغذی و فواید سلامتی متفاوتی برای بدن دارند.

سوالات متداول رژیم کتوژنیک

پیش از رژیم کتوژنیک

1- با رژیم کتوژنیک چند کیلو وزن کم می‌کنم؟
شما با رژیم کتوژنیک می‌توانید در مدت 60 روز 8 الی 12 کیلو کم کنید.
2- برنامه رژیم کتو چند ماه طول می‌کشد؟
مدت زمان رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی دو ماه معادل 60 روز است. بعد از آن می‌توانید برای وزن اقدام کنید.
3- آیا کتوزیس خطرناک است؟
خیر. کتوزیس تنها به معنای وارد شدن بدن از فاز قند سوزی به چربی سوزی است و نه تنها خطرناک نیست، بلکه فوق‌العاده به چربی سوزی کمک می‌کند.
4- چه کسانی می‌توانند رژیم کتو بگیرند؟
رژیم کتوژنیک برای همه‌ی کسانی که قصد کاهش وزن سریع اما سالم دارند بسیار مفید است. این رژیم برای بهبود و کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله صرع، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک و آلزایمر نیز تجویز می‌شود.
5- چه کسانی نباید رژیم کتو بگیرند؟
رژیم کتوژنیک برای افراد زیر تجویز نمی‌شود: خانم‌های باردار و شیرده افراد زیر 18 و بالای 60 سال افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه و دفع پروتئین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کبد چرب نوع 3 به بالا (سیروز و فیبروز کبدی) افراد مبتلا به روماتیسم ورزشکاران حرفه‌ای افراد مبتلا به نقرس
6- چقدر طول می‌کشد تا بدن ما وارد فاز کتو شود؟
بسته به شرایط جسمانی و میزان رعایت برنامه غذایی حدود 2 الی 7 روز طول می‌کشد تا بدن شما وارد فاز کتو شود.
7- آیا زنان می‌توانند رژیم کتو بگیرند؟
بله به جز زنان باردار و شیرده و مواردی که بالاتر ذکر شد، زنان نیز می‌توانند بهترین بهره را از رژیم کتو ببرند.
8- گرفتن رژیم کتو از چه سنی مجاز است؟
رژیم کتو برای افراد بالای 18 سال و زیر 60 سال مجاز است.
9- عوارض جانبی رژیم کتو چیست؟
برخی از عوارض جانبی رژیم کتو شامل بد بو شدن دهان (برای چند روز)، آنفلانزای کتو و بی حالی است که این عوارض کاملا بی‌خطر و نشانه‌ی وارد شدن بدن به فاز کتو است. به این معنا که شما درست رژیم گرفته‌اید. بعد از چند روز این عوارض از بین می‌روند و بدن شما انرژی فراوان و سرحالی و تمرکز زیادی را تجربه خواهد کرد.

حین رژیم کتوژنیک

10- چکار کنم در طول رژیم دچار یبوست نشم؟
یکی از عوارض رژیم کتو ممکن است یبوست باشد. این مشکل را به راحتی و با مصرف نوشیدن آب بیشتر، پیاده روی و مصرف 2 لیوان کاهو علاوه بر میزانی که در رژیم برایتان تعیین شده می‌توانید حل کنید.در این مطلب راه های خانگی معجزه آسا برای درمان فوری یبوست را آورده ایم.
11- آیا می‌توانم در رژیم کتوژنیک از سبزیجات استفاده کنم؟
بله. مصرف روزانه 1 لیوان خیار، 1 لیوان سبزی خوردن و 2 لیوان کاهو در رژیم کتوژنیک مجاز است.
12- آیا در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف لبنیات هستیم؟
بله. مصرف خامه پرچرب، ماست پرچرب به ویژه ماست یونانی و پنیر پرچرب در رژیم کتو مجاز است، اما به اندازه‌ای که برای شما تعیین شده است.
13-آیا مصرف عرقیجات در رژیم کتو آزاد است؟
بله مصرف عرقیجات در رژیم کتوژنیک مانعی ندارد.
14- در رژیم کتو از چه روغنی می‌توانیم استفاده کنیم؟
روغن‌های مجاز در رژیم کتوژنیک عبارتند از: روغن کنجد روغن زیتون روغن کانولا روغن آفتابگردان روغن نارگیل چربی دنبه گوسفند
15- مصرف کدام میوه‌ها و سبزیجات در رژیم کتو مجاز است؟
به طور کلی مصرف میوه‌ها و سبزیجات کم کربوهیدرات در رژیم کتو مجازند، اما به اندازه‌ی تعیین شده. این موارد شامل میوه‌ها و سبزیجات زیر می‌باشند: کاهو کلم پیچ بروکلی خیار گوجه توت فرنگی زیتون آووکادو تمشک توت سیاه کرفس کدو گل کلم اسفناج
16- آیا به هر اندازه می‌توانم از گوشت و مرغ در رژیمم استفاده کنم؟
خیر میزان مصرف گوشت و مرغ تنها به میزانی که برای شما تعیین شده، مجاز است.

بعد از رژیم کتوژنیک

17- آیا بعد از اتمام یک دوره رژیم کتوژنیک باز هم می‌توانم این رژیم را ادامه دهم؟
خیر. رژیم کتوژنیک از آن دسته رژیم‌هاییست که مصرف کربوهیدرات شما را محدود می‌کند به همین دلیل مصرف آن برای طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار