|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۹۰

نرم شدن خیار شور و کپک زدن آن یکی از معضلات تهیه و نگهداری از خیارشور است. روش های نگهداری از خیارشور به مدت طولانی را بدانید.

نرم شدن خیار شور یکی از مشکلات شایعیست که هنگام نگهداری از خیارشور رخ می دهد. برای آن که خیارشور هایی ترد و با ماندگاری بالا تهیه کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات را در امیدنیوز بخوانید.

علت کپک زدن خیارشور

خیارشور یک فراورده محبوب است که در کنار اکثر غذاهای فست فودی و خوراک ها به عنوان مواد اولیه و یا دورچین استفاده میشود

خیارشور - کپک زدن خیار شور

یکی از مسائلی که وجود دارد اینست که همیشه وقتی به سراغ ترشی ها و شورها میرویم نگرانیم که با کپک زدگی آن ها مواجه شویم

این مسئله شاید در مورد یک شیشه خیار شور زیاد مهم نباشد اما اگر شما بخواهید در حجم زیاد برای مصرف یا فروش و کار خیارشور تهیه کنید بسیار مهم است که بتوانید آن ها را از کپک زدگی در امان نگه دارید

در اینجا راه حل هایی را به شما آموزش خواهیم داد که با رعایت کردن آن ها احتمال کپک زدگی خیارشور شما به حداقل برسد.

روش ضدعفونی کردن سبزی و میوه را در امیدنیوز بخوانید.

علت خراب شدن خیارشور

پیش از هرچیزی باید بدانیم که علت اصلی کپک زدن خیارشور چه چیزهایی هستند

اگر خیارشور شما در معرض هوازدگی باشد یعنی درب ظرف آن به خوبی بسته نشود و یا اندازه نمک را رعایت نکرده باشید احتمال کپک زدگی خیارشور شما بالا است

همچنین اگر از سبزیجات و ظروف کاملا تمیز در تهیه خیار شور استفاده نکنید و یا آبی که استفاده کرده اید کلر دار باشد باز هم شاهد کپک زدگی خیارشور خاهید بود

راهکارهایی برای کپک نزدن خیارشور خانگی

خیارشور خانگی - کپک زدن خیار شور

استفاده از آب جوشیده

برای درست کردن خیار شور خانگی سالم و بدون کپک باید حتما از آب جوشیده استفاده کنید و سعی کنید خیارها و سبزی ها را پس از شستن کامل خشک کنید. استفاده از آب شیر و نجوشیده کلردار حتی به مقدار خیلی کم دلیل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد.

نوع و مقدار سرکه خیار شور

توجه کنید سرکه خیار شور خانگی باید صاف و زلال باشد و در حالت استاندارد آن باید به ازای هر 14 لیوان آب جوش ، 1 لیوان سرکه استفاده کنید. وجود سرکه کافی در خیار شور موجب بالا رفتن ماندگاری خیار شور خواهد شد.

جلوگیری از ورود هوا به داخل دبه خیارشور

شما باید حتما درب دبه یا ظرف خیار شور خود را به گونه ای محکم کیپ کنید تا به هیچ وجه هوای بیرون به داخل ظرف و دبه نفوذ پیدا نکند. در واقع راز اصلی کپک نزدن خیار شور جلوگیری از ورود هوا به دبه خیار شور است. برای این کار می توانید با نایلون فریزر درب دبه خیارشور را کیپ کنید.

خیارشور شیشه ای - کپک زدن خیار شور

همچنین بهتر است پس از تهیه خیار شور درب آن را زود زود باز نکنید و وقتی موقع استفاده آن شد درب آن را باز کنید و استفاده کنید. استفاده از دبه های کوچک باعث می شود بعد از باز کردن درب دبه، آن دبه خیلی زود مصرف و تمام شود. برای مثال به جای یک دبه بزرگ می توانید از دو یا سه دبه کوچک استفاده کنید. در این صورت دبه های دو و سه ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

استفاده از سبزیجات تازه برای خیارشور

یکی دیگر از دلایلی که می تواند مانع از کپک زدن خیارشور شما شود استفاده از سبزیجات تازه می باشد. متاسفانه برخی از افراد برای اینکه سبزیجات خیار شور خود را کمی ارزان بخرند از سبزیجات مانده برخی سبزی فروشی ها خرید می کنند.

باید این حقیقت را قبول کنید استفاده از سبزیجات کهنه و مانده یکی از دلایل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد چونکه این مواد بیشتر در دسترس فساد و میکروب هستند.

غوطه ور کردن خیارها

سعی کنید تمام خیارها داخل آب قرار داشته باشند و آب شور شما سط تمام خیارها را پوشانده باشد

اگر دقت کرده باشید کپک همیشه روی سطح خیار شورهایی که از آب بیرون زده اند تشکیل میشود چراکه باکتری های مولد کپک در محیط آب نمک نمیتوانند رشد کنند

مقدار نمک خیار شور برای کپک نزدن خیار شور

در حالت استاندارد تهیه خیار شور باید به ازاری هر لیتر آب جوشیده ، 2 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید. البته باید در مراحل تهیه خیار شور ، نمک آن را تست کنید و اگر نیاز بود نمک بیشتری هم اضافه کنید. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیار شور ها علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیار شور می شود.

اگر نمی دانید میزان نمک خیار شور باید به چه اندازه باشد از روش زیر استفاده کنید :

آب نمک خیار شور را در یک ظرف جداگانه درست می کنیم و بعد یک تخم مرغ را پس از شستن داخل ظرف حاوی آب نمک می اندازیم. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت مقدار نمک خیار شور شما کم است و اگر تخم مرغ روی سطح آب قرار گرفت مقدار نمک زیاد است اما اگر تخم مرغ وسط محلول آب و نمک شناور شد نمک کاملا اندازه است و می توانید مطمئن شوید که طعم خیار شور شما عالی خواهد شد.

نرم شدن خیارشور - کپک زدن خیار شور

استفاده از برگ درخت انگور

بهتر است روی خیارشورها برگ درخت انگور یا همان برگ مو بگذارید. ای کار برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور بسیار مفید است. اگر بعد از استفاده از خیارشور از آن استفاده نکید بهتر است دوباره به ظرف برگردانده شود.

محیط مناسب نگهداری خیارشور و راهکار

همان طور که می دانید همیشه محیط گرم جای مساعدی برای رشد کپک می باشد. پس بهتر است خیارشورهای خود را در یک محیط خنک و سایه و بیرون از خانه نگهداری کنید.

بهترین راهکار برای کپک نزدن خیارشور تهیه آن در دبه های کوچک و نگهداری آن ها در یخچال می باشد. یخچال هوای خنکی دارد و باکتری هایی که موجب کپک زدن می شوند در محیط خنک رشد خیلی کمی دارند و شما با این روش می توانید برای مدت بیشتری خیارشورهای خود را سالم و بدون کپک نگهداری کنید.

چرا خیارشور پوک می شود ؟

اگر خیارشور شما پوک می شود، ممکن است:

  • خیارها را در زمان تهیه سوراخ نکرده باشید.
  • خیارهای انتخابی شما بد رشد کرده باشند.
  • آب شوری که برای تخمیر استفاده کرده اید، شور یا خیلی کم نمک بوده است.
  • آبی که روی خیارشور ریخته اید، خیلی سرد یا خیلی گرم باشد.
  • خیار ها را قبل از ترشی کردن زیاد نگه داشته اید.
  • تخمیر آن ها خیلی تند بوده است.
  • برای اینکه خیار شور شما پوک نشود:
  • حتما خیارها را قبل از تهیه خیارشور سوراخ کنید.
  • دمای آب و نمکی که روی خیار شور می ریزید نه داغ و نه سرد باشد.
  • به جای نمک معمولی از سنگ نمک استفاده کنید.
  • برای ترد شدن خیارشور، چند عدد نخود خام به ظرف خیارشور خود اضافه کنید.

خیارشور شیشه ای - کپک زدن خیار شور

چرا خیارشور نرم و لیز می شود ؟

اگر خیارشور شما نرم یا لیز شده است، ممکن است:

  • نمک آن خیلی کم باشد.
  • آب شورتان روی خیارها را نگرفته باشد.
  • هوا به داخل راه یافته و درپوش کاملاً مهر و موم نشده باشد.
  • سیر یا ادویه ها کپک زده باشند.
  • شکوفه های خیار را جدا نکرده باشید زیرا ممکن است قارچ یا مخمر موجود در آن ها مسئول نرم شدن آنزیم ترشی باشند.

چرا خیارشور چروک می شود ؟

چروک شدن خیارشور می تواند ناشی از:

استفاده زیادی از سرکه، یا محلول شکر و نمک، پختن زیاد یا فرآوری زیاد باشد. پس بهتر است در ابتدا محلول رقیقی درست کنید و به تدریج آن را به غلظت دلخواه برسانید.

علت تیره شدن خیارشور چیست ؟

اگر رنگ خیارشور شما تیره می شود ممکن است به این دلیل باشد که :

  • مقدار ادویه و نمک افزوده زیاد باشد.
  • شما از ظرف آهنی برای تهیه خیارشور استفاده کرده باشید زیرا مواد معدنی موجود در آب، بخصوص آهن سبب تیره شدن خیار می شود.

7 ترفند ترد شدن خیارشور خانگی

خیارشور - کپک زدن خیار شور

1. نوع خیار استفاده شده

در راستای دانستن علت نرم شدن خیارشور حتما برای اینکه خیارشور شما ترد و خوشمزه باشد از خیارهای تازه قلمی و ترد استفاده کنید. خیار مانده یا خیار گلخانه ای به درد شما نمی خورد.پس بهتر است از خیار باغ و بوته با اندازه های کوچک استفاده کنید.

حتما خیارها را تمیز بشویید و حسابی خشک کنید. اگر قطره ای آب شیر کلردار بر روی خیارها بماند خیارشور شما بعدا کپک خواهد زد.

2. اضافه کردن نخود برای تردی بیشتر

بهتر است داخل دبه خیارشور خود 7 تا 8 عدد دانه نخود خام تمیز و خشک بیندازید. نخود داخل دبه نوعی گاز تولید می کند که این گاز برای ترد شدن خیارشور مفید است.

3. استفاده از آب جوشیده ؛ علت نرم شدن خیارشور

حتما از آب جوشیده برای خیارشور استفاده کنید. استفاده از آب شیر و کلردار می توانید موجب کپک زدن و نرم شدن خیارشور شود. همچنین سعی کنید به اندازه کافی از فلفل سبز، سیر، ترخون و مرزه استفاده کنید.

4. مقدار نمک خیارشور باید چقدر باشد ؟

در حالت استاندارد برای هر لیتر آب یعنی 4 لیوان آب، دو و نیم قاشق غذاخوری نمک بریزید. مثلا برای 12 لیوان آب بهتر است از 7 قاشق غذاخوری نمک و کمتر از نصف لیوان سرکه استفاده کنید.

سعی کنید برای خیارشور از مقدار زیاد سرکه استفاده نکنید. سرکه زیاد موجب نرم شدن خیارشور خواهد شد.

همچنین بهتر است به جای نمک یددار از نمک دریا استفاده کنید.

5. درب دبه ها را حسابی کیپ کنید

شاید فکر کنید این مسئله خیلی مهم نباشد و در آن کوتاهی کنید. اما باید باور کنید اگر به خیارشور های شما هوا نفوذ کند هم زودتر خراب می شوند و هم اینکه کپک خواهند زد. بهتر است همیشه یک لایه سلفون روی دبه بکشیم و بعد در دبه و ظرف را محکم ببندیم تا هوا به داخل شون نفوذ نکند. خیارشور کی می رسد؟

برای آماده شدن خیارشور نمی شود زمان دقیقی گفت و این زمان به دمای هوا شهرتون و محیطی که دبه های خیارشور را نگهداری می کنید بستگی دارد. ولی معمولا زمان رسیدن خیارشور بین 7 تا 10 روز است.

خیار سرکه ای - کپک زدن خیار شور

6. برای خیارشور ظرف پلاستیکی بهتر است یا شیشه ای ؟

در واقع هیچ فرقی نمی کند ولی باید به این نکته توجه شود که اگر از ظرف پلاستیکی استفاده می کنید باید دقت کنید هیچ سوراخی نداشته باشند. چون حتی یک سوراخ بسیار ریز هم باعث نفوذ هوا و کپک زدن خیارشور خواهد شد.

برای ظرف شیشه ای هم باید حتما توجه کنید درب آن کاملا کیپ شود و هوا نفوذ پیدا نکند.

7. نحوه نگهداری اصولی خیارشور

بهتر است خیارشور ها را در یک جای نسبتا خنک و سایه نگهداری کنید.

یا اگر خیارشورها را در ظرف های کوچک درست می کنید می توانید پس از یک هفته که خیارشورها آماده می شود ، آن ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

  1. مدت زمان آماده شدن خیارشور، بستگی به دمای هوای اطراف ظرف دارد؛ بنابراین هرچه دمای هوا گرم‌تر باشد، خیارشور هم زودتر آماده خواهد شد.
  2. دمای آب و سرکه‌‌ای که روی خیارشور ریخته می‌شود نیز مهم است؛ برای این منظور باید از آب گرم استفاده شود، به گونه‌ای که گرمای آب را بتوانید با سر انگشتان خود حس کنید.
  3. برای عطر بهتر و همچنین جلوگیری از فاسد شدن خیارشور، می‌توانید چند عدد پوست لیموترش نیز به ظرف خیارشور اضافه کنید. 
  4. در ته ظرف خیارشور، برگ مو قرار دهید تا بوی سیر را از بین برده و به آن طعم مطبوعی دهد.
  5. می‌توانید در وسط خیارها، به وسیله چاقو یک برش کوچک ایجاد کرده تا داخل خیارها پوک نشود.
  6. برای تهیه خیارشور، بهتر است از خیارهای ترد و ریز استفاده شود.
  7. برای تهیه خیارشور سعی کنید حتما از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید تا هم از کپک زدن جلوگیری کند و هم ایمن‌تر باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار