|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۹۳

سفت شدن کباب تابه ای چه دلیلی دارد؟ اشتباهاتی که باعث سفت شدن کباب تابه ای می شود و فوت و فن های تهیه آن را یادتان داده ایم.

سفت شدن کباب تابه ای یکی از مشکلات تهیه کباب تابه ای می باشد، اما چرا کباب تابه ای مان سفت می شود؟ فوت و فن های تهیه یک کباب تابه ای حرفه ای و بی نقص را در امیدنیوز بخوانید.

دلایل سفت شدن کباب تابه ای 

  • برای اینکه مایه کباب تابه ای شما سفت نشود باید چربی گوشتان به اندازه کافی باشد.
  • اگر چربی گوشت کم باشد بهتر است به آن یک عدد تخم مرغ اضافه کنید.
  • هنگام پخت کباب حتما در تابه را در تمام طول مدت پخت ببندید.
  • بهترین گوشت برای تهیه کباب تابه ای ترکیب مساوی از گوشت گوسفند و گوساله است اگر فقط از گوشت گوساله استفاده کنید کباب سفت می شود.
  • برای پختن کباب تابه ای باید ابتدا حرارت زیاد باشد بعد که دو طرف کباب سرخ شد باید حرارت را کم کنید. اگر از ابتدا حرارت متوسط یا کم باشد گوشت آب می اندازد که نهایتا منجر به خشک شدن کباب می شود.

علت جمع شدن کباب تابه ای

  • اصلی ترین دلیل جمع‌شدن گوشت در انواع برگر و شامی و حتی کباب تابه ای بخاطر بالا بودن درصد چربی میتونه باشه.
  • گوشت گوسفند معمولا این مشکل رو داره چون چرب تر از گوساله هست.
  • پس‌موقه خرید گوشت چرخکرده از قصابی بگید که درصد چربی به گوشت ۷۰ به ۳۰ باشه(یعنی ۷۰درصد گوشت قرمز و ۳۰درصد چربی)
  • توی موادتون سعی کنید ادویه هارو بیش از حد اضافی نکنید. برای مثال اگر نمک زیادی بزنید گوشت تون سفت میشه و موق سرو خوش فرم نمیمونه.

علت وا رفتن کباب تابه ای چیست ؟

آب پیاز

گوشت چرخ کرده را باید با پیاز متوسط مخلوط نمایید. پیازها را رنده کنید ولی آب آنها را نگیرید. همزمان می توانید فلفل، زردچوبه، نمک و سبزیجات معطر را به مواد اضافه نمایید. پس از آن می توانید مواد را با سیر له شده ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید. اگر مایل هستید می توانید آب پیاز را در یک ظرف جداگانه نگه دارید. زمان ورز دادن آب را به مواد اضافه نمایید. این کار موجب می گردد مواد شما نرم تر شود.

ورز دادن

یکی از مهمترین مشکلاتی که شما برای پخت کباب تابه ای با آن مواجه می شوید این است که آن را بدون ورز دادن می پزید. بعد از اضافه کردن گوشت و پیاز و ادویه ها، باید با دست مواد را حسابی ورز دهید. بعد از اینکه کمی رنگ گوشت برگشت و دیگر به ظرف نچسبید آماده است. اگر کباب دیگی به خوبی ورز داده نشود، هنگام پخت ترک می خورد و از هم باز می شود.

قرار دادن مواد در یخچال

بسیاری از افراد بعد از اینکه کباب را آماده می‌ کنند سریع می‌ خواهند آن را بپزند. شما باید بعد از آماده سازی مواد کباب، مواد را درون یخچال قرار دهید.  حدود یک ساعت بگذارید مواد در یخچال بماند و سپس با دست خود حسابی مواد را ورز دهید تا شکل و ساختار منسجم بگیرد.

نکات مهم هنگام پخت کباب تابه ای

یکی از مشکلات هنگام پخت این غذا وا رفتن کباب تابه ای است که در مقاله دیگر سایت ما میتوانید روش های جلوگیری از این مشکل را مطالعه کنید. در ادامه این مطلب روش های جلوگیری از سفت شدن کباب تابه ای را به شما میگوییم.

  • چرب بودن بیش از اندازه گوشت یکی از عواملی است که باعث سفت و جمع شدن کباب تابه ای میشود. بهتر است از مخلوط گوشت گوساله و گوسفند استفاده کنید، به دلیل اینکه گوشت گوسفند به تنهایی چربی زیادی دارد و استفاده از گوشت گوساله به تنهایی هم باعث سفت شدن کباب میشود.
  • در اضافه کردن ادویه ها دقت بالایی به خرج دهید، اضافه کردن بیش از اندازه نمک به گوشت یکی از عوامل سفت شدن کباب است.
  • در ابتدای کار روغن به اندازه کافی داغ باشد، و بعد از سرخ شدن دو طرف کباب ها شعله را کم کنید و در حرارت ملایم اجازه دهید کباب ها پخته شوند. اگر در ابتدا حرارت کم باشد، گوشت آب میندازد و باعث سفت شدن کباب میشود.
  • با رعایت این نکات میتوانید یک غذای خوشمزه برای خود و عزیزان تان طبخ نمایید.

مواد لازم و طرز تهیه کباب تابه ای

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد بزرگ
گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت کباب تابه ای

مرحله اول

ابتدا پیازها را پوست گرفته و می شوییم سپس با دندانه متوسط رنده ، رنده می کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه حاوی پیاز اضافه کرده و مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می کنیم.

مرحله دوم تهیه کباب تابه ای

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند سپس مانند کباب کوبیده چند دقیقه مواد را ورز می دهیم تا منسجم شوند. اگر فرصت کافی دارید بگذارید مایه کباب حدود یک ساعت در یخچال بماند تا در پایان کباب بهتری داشته باشید ، البته اگر فرصت ندارید می توانید این مرحله را حذف کنید.

مرحله سوم

پس از اینکه مایه کباب را از یخچال خارج کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و با کمی روغن انرا چرب می کنیم. در ادامه مایه کباب را کف تابه می ریزیم و آنرا صاف می کنیم به صورتی که قظر کباب در تمام قسمت های تابه یکسان باشد.

مرحله چهارم

پس از اینکه کباب خودش را گرفت آنرا به صورت دلخواه برش می زنیم ( برای زیبایی بیشتری می توانید مانند کباب کوبیده به صورت طولی کباب را برش بزنید ) سپس کباب را بر می گردانیم تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.

مرحله پنجم

در این مرحله تقریبا پخت کباب به پایان می رسد و باید سس کباب را اماده کنیم. برای این منظور رب گوجه فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. این کار باعث می شود سس خوشرنگ تر و خوشمزه تری داشته باشیم.

مرحله ششم

البته باید مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا سس کباب را بدمزه و کمی تلخ می کند. پس از اینکه سس گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم نصف فنجان آب به همراه زعفران دم کرده ، کمی آبلیمو و فلفل سیاه آن اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد سس یکدست شوند.

مرحله هفتم

پس از اینکه دو طرف کباب سرخ شد سس را به تابه حاوی کباب اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا سس به خورد کباب برود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و کنار تابه می چینیم تا زمان اماده شدن کباب گوجه فرنگی ها نیز بپزند.

مرحله هشتم

استفاده از سیب زمینی سرخ کرده در کنار کباب تابه ای اختیاری است. در صورتی که تمایل سیب زمینی ها پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید سپس در روغن سرخ کنید. در اخر پس از اینکه کباب اماده شد انرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوجه فرنگی ها و سیب زمینی سرخ کرده تزیین می کنیم.

کباب تابه ای بدون روغن

اگر تمایل دارید کباب تابه ای را بدون روغن درست کنید باید چند نکته را رعایت کنید تا در پایان کباب تابه ای شما خشک و جمع نشود. برای تهیه کباب تابه ای بدون روغن حتما از گریل یا تابه ای ضخیم چدنی استفاده کنید زیرا گریل باعث می شود که آب موجود در گوشت خشک نشود

و در نتیجه کباب تابه ای شما پس از پخت آبدار و خوشمزه شود. در تابه های دو طرفه هم می توانید کباب تابه ای را بدون روغن درست کنید البته در این تابه ها آب موجود در گوشت خیلی زود خشک می شود و در پایان پخت کباب شما خشک می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار