|
|
کدخبر: ۱۲۴۱۶۹

عزت ایران و تحقیر استکبار در جشن سى و پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب‏

حسن روحانی: ملت ما در طول ۳۵ سال گذشته در برابر انواع تهدیدات دشمن ایستاده و به پیروزى رسیده است.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، مردم هوشیار و غیرتمند ایران اسلامى، با حضور حماسى خود در راهپیمایى‏۲۲ بهمن، یکى دیگر از گزینه هاى خود را در برابر دشمن گرگ‏صفت روى میز گذاشتند. گزینه‏اى که با ۷۷ میلیون فریاد در سراسر ایران همراه بود.

طى روزهاى اخیر که در آستانه دور جدیدمذاکراتهسته‏ اى هستیم، مقامات آمریکا نه تنها همچون سال‏هاى گذشته از گزینه‏هاى روى میز صحبت به میان آورده‏اند بلکه برخى تحریم‏هاى تازه را نیز تصویب کرده‏اند که خلاف نتایج و توافقات مذاکرات بوده است. مسأله‏اى که روسیه نیز نسبت به آن موضع گرفته است.
شعارهاى حماسى امسال مردم، رویکردهاى جدیدى را به همراه داشت که پاسخى به گزینه‏هاى روى میز آمریکا بود. در انبوه پلاکاردهایى که از سوى مردم حمل مى‏شد، آمده بود: «ما مشتاق گزینه‏هاى روى میز هستیم.»

مردم بزرگوار ایران اسلامى همواره عزت و شکوه خود را در راهپیمایى‏ها نشان مى‏دهند که عمده‏ترین آن در روز ۲۲ بهمن به نمایش گذاشته مى‏شود. شعارهاى ۲۲ بهمن امسال، گویاى جهت‏گیرى‏ها و رویکردهاى سیاسى جمهورى اسلامى در روندهاى کنونى و آینده است. مردم هوشمند ایران اسلامى امسال نیز در مقابل «همه گزینه هاى آمریکا»، در درجه اول با حمایت از تیم مذاکره‏ کننده، شعار «مى‏ جنگیم، مى‏ میریم، سازش نمى‏ پذیریم» را سر دادند و اعلام کردند پاسخ ملت ایران به هرگونه تهدیدى، ویرانگر و گسترده خواهد بود.

گزینه حضور ملت در برابر همه گزینه‏ ها

در روزهایى که غرب، ایران را با گزینه‏هاى روى میزش تهدید مى ‏کند، مراسم راهپیمایى ۲۲بهمن با شکوه هرچه تمام‏ تر در تهران و تمامى شهرهاى ایران با شعار «من انقلابى ‏ام» برگزار شد تا حضور مردم همیشه در صحنه به یاوه‏گویان غربى نشان دهد که مردم نه تنها از گزینه ‏هاى روى میز هراسى ندارند بلکه در صحنه حاضر شده‏ اند تا نشان دهند در پیروى از مکتب عاشوراى حسینى، انقلابى هستند و پاى آرمان‏هاى انقلاب اسلامى، جاودانه ایستاده‏اند.

هم‏چنین دکتر حسن روحانى رئیس ‏جمهور کشورمان که سخنران اصلى مراسم بود، نسبت به این تهدیدها واکنش نشان داد و گفت که این تهدیدها از پایه پوچ و بى‏ اساس است و هیچ گزینه‏ اى علیه ایران روى میز نیست. این اظهارات در رسانه ‏هاى خارجى بازتاب زیادى داشت.

نکته دیگرى که دکتر روحانى در سخنانش مورد توجه قرار داد، پاسخ به تهدیدات اخیر غرب بود. رئیس‏ جمهور با بیان این‏که ما در مذاکره با ۱ + ۵ خواستیم به جهانیان بگوییم تحریم علیه ملت ما ظالمانه، غیرقانونى و غلط بوده است، تصریح کرد: «این تحریم را دنیا نمى ‏تواند علیه ملت ایران ادامه دهد و من با صداى رسا مى‏ گویم، تهدید علیه ملت ایران بى ‏ارزش و کودکانه است چون ملت ما در طول ۳۵ سال گذشته در برابر انواع تهدیدات دشمن ایستاده و به پیروزى رسیده است.»

رئیس‏ جمهور سپس خطاب به کسانى‏ که از گزینه نظامى حرف مى‏ زنند، گفت: «با صراحت به کسانى ‏که اعلام مى‏ کنند که روى میز آن‏ها تهدیدى وجود دارد مى‏ گویم، نیاز به عینک جدید دارند. روى هیچ میزى در جهان تهدید نظامى علیه ملت ما وجود ندارد. من با صراحت اعلام مى‏ کنم، حرکت ملت ایران به سمت پیشرفت دانش و فن‏آورى صلح ‏آمیز هسته‏ اى، دائمى خواهد بود.»

رئیس‏ جمهور سپس خطاب به کشورهاى عضو گروه ۱ + ۵ گفت: «به کشورهاى ۱ + ۵ به‏ صراحت مى‏گویم مذاکرات هسته‏ اى یک آزمایش تاریخى براى اروپا و آمریکاست و اگر مذاکرات اتمى در چارچوب قانون، حقوق ملت ایران و منافع مشترک و بر اساس احترام متقابل و همکارى باشد، از طرف ملت بزرگ ایران پاسخ مثبت و مناسب خواهند شنید.»

وى ادامه داد: «اما اگر بخواهند شیوه‏ هاى ناپسند و نادرست گذشته را تکرار کنند، بدانند به ضرر ملت خودشان، به ضرر منطقه و به ضرر ثبات جهانى قدم گذاشته ‏اند و روشن مى ‏شود تمامى اتهاماتى که علیه ملت ایران جارى کرده ‏اند، نارواست.»

توفیقات آینده، مرهون حضور امروز ماست‏

۳۵ سال پس از پیروزى انقلاب اسلامى، تردیدى وجود ندارد که این رویداد یکى از مهم‏ترین حوادثدوران‏ساز جهان معاصر بوده است. انقلابى که براى «استقلال ایران»؛ «آزادى مردم»، «برقرارى جمهوریت و مردم‏سالارى» و «حاکمیت ارزش‏هاى الهى و اسلامى در همه شئونات کشور» آغاز شد و در بهمن ۱۳۵۷ به ثمر رسید و در ۳۵سال گذشته ضمن عبور از موانع و بحران‏هاى فراوان به بهاى والایى که خون صدها هزار شهید است، به دستاوردهاى ارزشمندى رسیده؛ ولى همچنان براساس منطق استوار استمرار انقلاب، آرمان‏هاى نخستین را جست‏وجو مى‏کند. این آرمان‏ها از چنان نیرو و قوت درونى برخوردارند که هنوز شور و حال انقلابى یک ملت را مثل روزهاى نخست بیدار نگه مى‏دارد و حماسه‏هاى با شکوهى مانند حماسه حضور مردم در راهپیمایى ۲۲بهمن را رقم مى‏زند.

در سالروز پیروزى انقلاب اسلامى مجدداً مردم ایران با سلایق و دیدگاه‏ها و عقاید مختلف با وحدت‏نظر حول سه مفهوم مقدس؛ یعنى «ایران عزیز» و «نظام جمهورى اسلامى» و «انقلاب اسلامى» به خیابان‏ها آمدند و ضمن گرامیداشت سالروز نهضت بزرگ اسلامى خویش با آرمان‏هاى نخستین این انقلاب شکوهمند مردمى، تجدید بیعت کردند. اما حضور شکوهمند ملت ایران در ۲۲ بهمن امسال از جهاتى واجد اهمیت فراوانى است که مى‏تواند زمینه‏ساز توفیقات کشور در عرصه‏هاى مختلف در روزهاى آینده باشد.

مردم ایران در شرایطى با کشور و انقلاب و نظام و رهبر خود تجدید بیعت کردند که در هفته‏هاى اخیر، مقامات آمریکایى به‏جاى اعتمادسازى و جبران مافات دشمنى‏هاى گذشته در فضاى پیش‏آمده بعد از توافق ژنو با خوى استکبارى و مهاجمانه و گستاخانه، مجدداً به تکرار مواضع نابخردانه و شکست‏خورده خود در سال‏هاى گذشته پرداختند و با تهدید مردم ایران از وجود گزینه‏هاى مختلف روى میز تصمیم‏گیرى مقامات کاخ سفید سخن گفتند. ادعایى که حاوى تهدیدهاى تکرارى و پوشالى است. تهدیدهایى که در ۳۵ سال گذشته در مواقعى مثل جنگ و ترور و کودتا که جامه عمل پوشیده نیز تأثیر بر عزم پولادین این ملت عزت‏طلب و پیشرفت‏خواه نداشته است و عجیب است که تصمیم‏گیران آمریکایى با این همه تجربه شکست در توسل به تهدید و زور باز به این ریسمان پوسیده دست مى‏آویزند و گویى عقلانیت سیاسى در واشنگتن دچار جزر و مد مى‏شود.

در چنین شرایطى و با این حضور میلیونى مردم در سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى، مهم‏ترین پشتوانه قدرت و اقتدار دولت و دستگاه دیپلماسى کشور یعنى حمایت مردمى به بهترین و صریح‏ترین شکل خود را نشان داده و پیام خود را به بدخواهان ملت در صحنه بین‏المللى رسانده است و آن پیام این است که آرمان‏هاى تاریخى این ملت یعنى پیشرفت و استقلال و آزادى و مردم‏سالارى دینى و حیات معنوى، آرمان‏هایى کاملاً خردمندانه و صلح‏طلبانه و مترقى است و چنینى آرمان‏هایى به هیچ قیمتى قابل اغماض و عدول نیست و نه تنها آمریکا بلکه همه جهان هم به تعبیر امام راحل عظیم‏الشان نمى‏توانند روى خواسته‏هاى به‏حق یک ملت متمدن و ریشه‏دار پا بگذارند و در اراده ملى کشور خدشه‏اى وارد سازند و بهترین گزینه آن‏ها احترام و سر فرود آوردن در برابر این آرمان‏هاست.

امید است همه دست‏اندرکاران و مدیران و مسؤولان کشور در بخش‏هاى مختلف با درک اهمیت امانتى که از جانب این ملت بزرگ به آن‏ها واگذارشده، خود را براى خدمت هرچه بیشتر و بهتر به ملت عزیز مهیا سازند و به‏طور خاص دستگاه دیپلماسى با تکیه بر این حمایت و اراده سترگ ملى، روند مذاکرات پیش رو را با قوت و اقتدار بیشتر براى افزایش منافع ملى در تعامل با قدرت‏هاى جهانى ادامه دهد و طرف‏هاى مقابل نیز به‏خوبى درک کنند که مذاکره‏کنندگان و نمایندگان ملت در صحنه‏هاى مختلف جز در چارچوب خواسته‏ها و مصالح و منافع مردم توان و اختیار مذاکره و معامله‏اى نداشته و آن‏ها نیز فقط با زبان تکریم و احترام و به رسمیت شناختن حقوق حقه مردم ایران مى‏توانند با نمایندگان ملت مذاکره کنند.

پاسخ ملت به توهم آمریکایى‏

دشمنى آمریکا با ایران سابقه‏اى ۳۵ ساله دارد و در هر دوره‏اى به اشکال مختلف بروز کرده است که بررسى پرونده سیاه سردمداران آمریکایى در این مجال نمى‏گنجد. اما اتفاقاتى که در طى حداقل یک سال اخیر رقم خورد، شق دیگرى از حقد و کینه آمریکایى زیر لواى مذاکره را رقم زد.

آمریکایى‏ها نشان داده‏اند هرگاه قرار است رویدادى به وقوع بپیوندد و آن‏ها بخشى از پازل باشند، براى فراهم‏کردن زمینه تسلط و تأثیرگذارى بیشتر بر آن، از هر تلاشى فروگذار نمى‏کنند. در جریان توافق ژنو و برهم‏زدن دور اول مذاکرات تا امضاى توافقى که به آن پایبند نبودند و هم‏چنین اجراى آن در ۳۰ بهمن، به انواع دسیسه‏ها متوسل شدند و با استفاده از حربه‏هاى گوناگون جنگ روانى تلاش نمودند تا جایى براى مانور ایران باز نگذراند؛ آن‏ها حتى پس از اجراى توافق، استراتژى‏هاى تهدید، توهین و تحریم را همزمان پیش بردند تا نرمش قهرمانانه ایران را به نفع خود تفسیر کرده و آن‏را نتیجه اثربخشى فوق‏العاده بالاى فشارها و تحریم‏ها تعبیر کنند؛ حال آن‏که اگرچه تحریم‏هاى ظالمانه بر مردم بى‏تأثیر نبوده اما «برجسته‏سازى» این امر که با همراهى دانسته و ندانسته برخى افراد در داخل، شگرد آمریکایى براى به زانو درآوردن و مستأصل‏کردن حریف مى‏باشد. جالب آن‏که این موضوع را آنچنان برجسته مى‏کنند که هر مخاطبى با شنیدن آن تصور مى‏کند ایران و ایرانى در ورطه هلاک افتاده و تنها راه نجات براى خلاصى از تحریم، تسلیم‏شدن تمام و کمال است.
هم‏چنین براى تأثیرگذارى بیشتر این موضوع، «استراتژى تهدید» را چاشنى آن نموده و از گزینه نظامى در صورت عدم پایبندى ایران به توافق ژنو سخن مى‏رانند گویى که خود بى‏کم و کاست عامل به آن هستند. این استراتژى که توسط سران آمریکا از جمله اوباما، کرى و شرمن و دیگر سیاستمداران مطرح شده، با همراهى گسترده رسانه‏ها تلاش دارد تا بر افکار عمومى تأثیر گذاشته و ایران را کشورى ضعیف و مستأصل معرفى نمایند.

برخى از سردمداران آمریکایى در رده‏هاى میانى، مأموریت پیگیرى «استراتژى توهین» را در دستور کار خود دارند و نسبت به مقامات کشورمان جسارت‏هایى را داشته‏اند. اضافه کنید به این موارد، تحریم‏هایى که در چند روز گذشته علیه کشورمان وضع شد و کاملاً در جهت نقض توافق‏نامه ژنو بود.

از مجموع اقدامات قلدرمآبانه آمریکا چنین برمى‏آید که گرفتار توهمى خودساخته شده‏اند و بر این باورند که حریف قدرشان از موضع ضعف به میز مذاکره آمده و آن‏ها ضمن بهره‏گیرى از تکنیک‏هاى فوق در رسانه‏هاى خویش نیز به‏دنبال القاى این امر به مخاطبان هستند و مع‏الاسف برخى در داخل نیز مرعوب این جنگ روانى شده‏اند.

مصاف ایران و آمریکا به مصاف دو حریفى مى‏ماند که در یک‏سو فردى اهل منطق است و در دیگر سو فردى قلدر و بى‏منطق؛ در مصاف این دو حریف، گاهى اوقات حریف اخلاق‏مدار و اهل منطق، امکان دارد در مقطعى علیه حریف بى‏منطق و بى‏پایبند به همه‏چیز اقدامى نکند و در این مواقع حریف بى‏منطق دچار توهم شده و از مجارى مختلف قصد تهاجم به حریف اخلاق‏مدار را دارد، غافل از آن‏که صبر حریف اخلاق‏مدار تا جایى است که عزت او خدشه‏دار نشود و در این مرحله لازم مى‏نماید ضرب شستى نشان حریف داده شود.

تحلیل حضور حماسى مردم‏

۲۲ بهمن، فرصت ضرب شست نشان دادن مردم ایران به آمریکاى متوهم بود و ضرورى است تا حضور آگاهانه و با صلابت مردم به‏خوبى تبیین شود تا توهم آمریکایى تبدیل به شناخت واقعى از ملت ایران شود.
شعارهاى انتخاب‏شده و چهره‏هاى شاد و آرام ملت ایران، حاوى پیام‏هاى آشکارى بود تا شاید چشمان تنگ و دل‏هاى پر از کینه دشمنان بار دیگر بتواند فراتر از برداشت‏هاى ذهنى، ملتى را ببیند که تا پاى جان براى اعتلاى آرمان‏هاى خود همچون سال‏هاى ابتدایى انقلاب ایستاده است. دیروز ملت ایران مهر خاموشى را بر لب و دل‏هاى مریض سردمداران نظام سلطه حک کرد و باور دینى و انقلابى خود را براى سى و پنجمین بار به نمایش گذاشت. اما پیام‏هایى که از راهپیمایى کم‏نظیر ملت ایران مى‏توان به تصویر کشید عبارت است از:
۱ - تعلق ملت ایران به انقلاب و نظام اسلامى زمان‏بردار نیست و نمى‏توان دوره یا زمان خاصى را براى آن در نظر گرفت. تفاوتى نمى‏کند در اولین سالگرد انقلاب باشیم یا سى و پنجمین سالگرد آن، تنها تفاوت این دو مقطع، رفتن چهره‏ها و آمدن چهره‏هاى جدید است. چه این رفتن‏ها در بستر طبیعى و گذر عمر صورت گرفته باشد یا به جهت فاصله‏گرفتن از آرمان‏هاى انقلاب، برخى عناصر سیاسى خود را از گردونه همیشه در گردش انقلاب محروم کرده باشند. مهم آن است که وفادارى به انقلاب و نظام اسلامى، نسل در نسل انتقال یافته و هر روز با صلابت‏تر از گذشته و با عمق‏بخشى و شناخت بیشترى در چهره‏هاى مصمم و جوان کشور تبلور یافته است.

۲ - راهپیمایى دیروز ملت ایران یک نمایش قدرت واقعى و اقتدار درونى نظام بود و فراتر از تجمع براى پاسداشت سالروز انقلاب یا سالروز استقلال کشورها از همان جنسى که در همه دنیا سراغ داریم، نبود.
ملت ایران دیروز براى دادن یک پاسخ محکم به یاوه‏گویى‏هاى روزهاى اخیر مقامات کاخ سفید به میدان آمدند. ملت راسخ ایران آمدند تا بگویند هیچ گزینه‏اى در مقابل حضور یکپارچه و همرنگ آن‏ها تاب مقاومت نخواهد داشت و گزینه نظامى که هیچ، بلکه مجبورند گزینه‏هاى غیرنظامى خود را نیز که مدعى‏اند روى میز است پیش از آن‏که مورد تمسخر قرار گیرند، آهسته زیر میز بگذارند. ملت ایران دیروز نشان داد حضور، ایستادگى و وفادارى یک ملت از انقلاب و نظام برخاسته از آن، بیش از هر گزینه‏اى کارآمدتر است و تمام گزینه‏ها در مقابل گزینه حضور آن‏ها کم‏رنگ و بى‏خاصیت خواهد بود.

۳ - راهپیمایى ۲۲ بهمن اصلاً قابل مصادره جناحى و حزبى نیست و اگر قرار است مصادره‏اى صورت گیرد، این مصادره صرفاً براى نظام و در جهت و پشتیبانى از آرمان‏هاى انقلاب است. تجربه راهپیمایى‏هاى سال‏هاى گذشته نشان داده است ملت ایران هرگاه حضور خود را موجب تحکیم پایه‏هاى نظام دانسته، وارد عرصه شده است و نگاه به دولت‏هاى مستقر نکرده است. خواه دولت مستقر اصلاح‏طلب باشد یا اصولگرا یا به تعبیر رئیس جمهور محترم یک دولت اعتدال سکان اجرایى کشور را بر عهده داشته باشد. مهم براى مردم حضور در صحنه و پاسخ به نداى رهبرى معظم انقلاب است و این‏را مى‏شد امسال از شعارهاى مردم کاملاً درک کرد.
۴ - راهپیمایى باشکوه ۲۲ بهمن حاوى این پیام براى دولتمردان کشورمان نیز بود که آن‏ها بر عهدى که با مردم، امام، رهبرى و انقلاب بسته‏اند، باید وفادار بمانند و نمى‏توانند در مقابل توپ و تشر مستکبرین و در رأس آن‏ها آمریکا سر تعظیم فرود آورند، چراکه آن‏ها نماینده یک ملت با اقتدار و عزتمند هستند.

هرچند سخنان ریاست محترم جمهورى در بردارنده نکاتى بود که نشان از عزتمندى ملت ایران داشت ولى هنوز مردم نگرانى‏هایى دارند که باید دولتمردان در حوزه امنیت ملى بدان پاسخ دهند. ملت ایران با این راهپیمایى نشان دادند که مسؤولان کشور نمى‏توانند و حق ندارند به بهانه عبور از تحریم‏ها - بر فرض صحت و تحقق آن - عزت، سربلندى و استقلال ملتى را زیر سؤال ببرند و توجه به ارزش‏هاى بنیادین، حیاتى و مهم کشور، اساسى‏ترین خواسته ملت ایران است و تنها دولتمردان مى‏توانند با دادن برخى منافع حاشیه‏اى نظام و کسب منافع حاشیه‏اى دیگر از رقیب، وارد مذاکره و معامله با دنیاى غرب شوند و جز آن‏را هیچ‏گاه ملت ایران به دولتمردان خویش اجازه نخواهد داد.

مى‏جنگیم، مى‏میریم، سازش نمى‏پذیریم‏

حضور مردم در سالروز ۲۲ بهمن را تنها نباید گرامیداشت مهم‏ترین تحول سیاسى و اجتماعى تاریخ ایران دانست، بلکه این حضور واجد پیام‏هایى بود که در هر یک دنیایى از معنا نهفته است.

۱ - حضور مردم در روز ۲۲ بهمن نماد راز ماندگارى نظام جمهورى اسلامى بر ریل انقلاب و مسیر طراحى‏شده امام راحل عظیم‏الشأن بود.

۲ - حضور مردم نماد وحدت ملى و پیوستگى مردم با نظام اسلامى و آمادگى آن‏ها براى مقابله با توطئه‏هاى دشمنان براى شکست انقلاب اسلامى بود.

۳ - حضور ۲۲ بهمن ۹۲ نماد پویایى و شادابى پایگاه مردمى به‏عنوان مؤلفه اصلى اقتدار درون‏زاى نظام اسلامى بود.

۴ - حضور مردم نماد بصیرت و آگاهى مردم نسبت به توطئه‏هاى دشمنان در تشدید تحریم‏هاى فلج‏کننده براى به تسلیم کشاندن آن‏ها و ایجاد فاصله میان مردم با نظام اسلامى بود.

۵ - حضور مردم نماد تأکید و حراست شعارهاى اصلى انقلاب «الله اکبر» و «استقلال آزادى جمهورى اسلامى» و «نه شرقى و نه غربى جمهورى اسلامى» بود.

۶ - حضور ۲۲ بهمن بیانگر تجدید میثاق با آرمان شهداى گرانقدر ایران اسلامى بود.

۷ - حضور ۲۲ بهمن نماد آمادگى براى دفاع از تمامیت ارضى ایران اسلامى و اهداف امنیت ملى نظام جمهورى اسلامى بود.

۸ - حضور حماسى مردم پاسخى روشن به یاوه‏گویى‏هاى تحقیرآمیز سران کاخ سفید علیه مردم شریف ایران و اعلام بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامى بود که بار دیگر پیروزى ملت ایران در قضیه هسته‏اى و دیگر قضیه‏هاى پیش رو را نوید داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار