|
|
کدخبر: ۱۴۶۳۵۹

معاون وزیر علوم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: تدوین اساسنامه تشکیل آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با حداقل ۱۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار در دست اقدام است.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری، با بیان اینکه در حوزه پژوهش و علم با تلاش ها و رویکردهای خوبی که در سال های گذشته صورت گرفته، در زمینه تولید علم در منطقه پیشرفت خوبی داشته ایم، گفت: آنچه به عنوان اولین سیاست در دولت تدبیر و امید تأکید شده بحثکیفیت و فناوری، کاربردی کردن حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت و نیازهای کشور است.

وی با اشاره به درگیر کردن مجموعه دانشگاه با نیازهای کشور، تصریح کرد: سیاستی که اتخاذ شده حرکت ظرفیت و توانمندی دانشگاه ها به سوی تقاضا و نیازمندی های کشور و هدایت نیازهای کشور به سمت دانشگاه هاست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم مهمترین بحثدر این خصوص را ساماندهی، پایش و آمایش در حوزه پژوهش و فناوری و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه ها و مجموعه نیازهای کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت بحثهماهنگی بین دستگاه های مرتبط، کارگروهی بین وزارت علوم و معاونت علمی رئیس جمهور با هدف ایجاد هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری ایجاد شد و خروجی این کارگروه اصلاح آئین نامه مربوط به شرکت های دانش بینان بوده است.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در جهت هم افزایی و استفاده از توانمندی این ۳ دستگاه خاطرنشان کرد: خروجی این جلسات تدوین اساسنامه تشکیل آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز می باشد که منابع مالی آن با حداقل ۱۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده که تا ۳۰ میلیارد تومان قابل افزایش است و پس از ابلاغ اساسنامه به مرحله اجرایی خواهد رسید.

احمدی در خصوص هماهنگی بین وزارت علوم و دستگاه های صنعتی و اجرایی، گفت: توافق ها و پروژه های مشترک کلان این دستگاه ها برای واگذاری به دانشگاه ها مشخص شده است. یعنی علاوه بر طرح های کلان شورای عتف، مجموعه طرح های کلان دیگر تخصصی با دستگاه ها نیز انجام می شود که در سال آینده به صورت دوره ای ابلاغ خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به آئین نامه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان، گفت: این آئین نامه برای تقویت و حمایت شرکت های دانش بنیان به امضای وزرای علوم و اقتصاد رسیده و ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: در جلساتی که با بانک های دولتی و غیردولتی داشتیم مقرر شد زمینه ای فراهم شود که وزارتخانه از منابع مالی بانک ها استفاده کند و کمک به شرکت های دانش بنیان علاوه بر صندوق نوآوری و شکوفایی، از این طریق نیز صورت گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه طرح های کلان ملی در جلسات شورای عتف مورد ارزیابی قرار می گیرند، گفت: طرح های کلان ملی توسط کارگروهی از بعد ساختار اجرایی طرح، مجری، کارفرما، موضوع، توانمندی، میزان نیازمندی و ارتباط با دستگاه های اجرایی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه طرح های کلان ملی باید حتما دستگاه متقاضی داشته باشند، گفت: از شروط شورای عتف این است که دستگاه متقاضی باید ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز طرح را تأمین کند تا این که دستگاه های متقاضی دخیل شوند و همکاری و نظارت بیشتری بر طرح داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص برنامه های وزارتخانه در حوزه پارک ها، تصریح کرد: از کارهای اساسی در این حوزه، ترغیب، حمایت و هدایت به سمت صادرات می باشد و طی تفاهم نامه ای که با معاونت علمی رئیس جمهور داشتیم مبلغی برای شرکت هایی که صادرات محصول دارند در نظر گرفته شده و برنامه سال آتی برای افزایش کیفیت و حضور در منطقه برای صادرات مدنظر است.

وی در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان و تقویت دانشگاه ها، گفت: تفاهم نامه ای با معاونت علمی رئیس جمهور در جهت خرید تجهیزات ساخت شرکت های داخلی منعقد شده که مقرر شد حداقل ۴۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها پرداخت شود که تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز را از نمایشگاه تجهیزات که در اردیبهشت ماه سال ۹۳ برگزار می شود خریداری کنند که این مبلغ در سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بوده است.

احمدی در پایان اظهار داشت: نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ۷ الی ۱۱ اردیبهشت ماه سال آینده با حضور شرکت های سازنده تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل برگزار می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار