|
|
کدخبر: ۱۴۶۷۷۵

معاون وزیر بهداشت خبر داد

معاون فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تأکید وزیر بهداشت بر تعیین مشوق هایی برای ترویج ازدواج دانشجویی خبر داد.

به گزارشخبرگزاری فارساز مشهد، محمدحسین آیتی صبح امروز در حاشیه کارگاه آموزشی دانشجویان شرکت کننده در مراسم ازدواج دانشجویی طرح ملی همسفر تا بهشت، ضمن قدردانی از تلاش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در طراحی و اجرای مراسم ازدواج دانشجویی، آموزش مهارت های زندگی در کنار برنامه های معنوی و تفریحی را نقطه قوت این برنامه عنوان کرد.

وی افزود: این طرح ملی با وجود بالا بودن حجم برنامه ریزی و امور اجرایی و نیز گستره شرکت کنندگان در طی چند ماه، برنامه ای مفید و زیبا برای زوج های جوان بوده و برکات فراوانی برای آنها دارد.

آیتی با اشاره به صحبت خود با برخی زوجین شرکت کننده در ازدواج دانشجویی گفت: حضور در حرم مطهر رضوی و بهره مندی از نورانیت و برکت محضر امام رضا(ع) و قرائت عهدنامه زوجین، نقطه عطف برنامه های ازدواج دانشجویی محسوب می شود.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: در بخش زوج های جوان و خصوصا دانشجویان نیازمند ارتقای آموزش و مهارت های زندگی مشترک هستیم که با وجود اهمیت آن تاکنون متولی مشخصی نداشته، اما نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها طی دو دهه اخیر این بار را از زمین برداشته و آموزش های بسیار مفید و مؤثری را به زوج های جوان ارائه می دهد.

آیتی که جهت ارائه پیام تقدیر وزیر بهداشت از طرح ملی «همسفر تا بهشت» به مشهد سفر کرده، ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از متولیان آموزش عالی در کشور آمادگی خود را جهت هر گونه حمایت از این برنامه اعلام می کند و شخص وزیر نیز در پیام خود به مسئولان این برنامه تاکید کردند که وزارت بهداشت آمادگی کامل را جهت همکاری در برگزاری این برنامه دارد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت به معنای عام در جامعه است و بخش مهمی از این سلامت، سلامت خانواده است که شامل حوزه های اجتماعی و معنوی و جسمی می شود.

آیتی اضافه کرد: زوجی که در سال اول ازدواج با نکات بهداشتی، اخلاقی و اجتماعی زندگی مشترک آشنا می شوند، بنیان خانواده شان به مراتب سالم تر و محکم تر بوده و با رعایت بهداشت باروری، فرزندآوری بهتر و بیشتر خواهند داشت.

رئیس مرکز امور دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تأکید بر این که ازدواج و فرزندآوری به هنگام از ارکان سلامت جامعه است، در خصوص سیاست های حمایتی وزرات بهداشت از این مهم اظهار کرد: با توجه به این که بخشی از مشکلات خانواده ها در عدم فرزندآوری به ضعف آگاهی های بهداشتی باز می گردد، تأمین سلامت باروری از اهداف مهم این وزارت به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش فرزندآوری یک موضوع چند بعدی است که دستگاه های متعدد باید در تحقق آن همکاری داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سن ازدواج در جامعه گفت: اگر بتوانیم متوسط سن ازدواج را حتی یک سال کاهش دهیم، نقش بسزایی در ارتقای شاخص فرزندآوری خواهد داشت.

وی در تبیین برنامه های وزارت بهداشت جهت نیل به این مهم تصریح کرد: تحقق این مهم نیازمند آموزش های فراوان خصوصاً پیش از دانشگاه دارد که ورود جدی وزارت آموزش و پرورش را می طلبد و سایر دستگاه های فرهنگی کشور نیز باید در فرهنگ سازی کمک کنند.

آیتی افزود: وزارت بهداشت نیز در این زمینه بیش از دو سال است که همه برنامه های کنترل جمعیت خود را تعطیل کرده و برنامه کنونی این وزارتخانه، کمک به ارتقاء بهداشت باروری است چرا که اگر باروری با عوارض مواجه شده و به سرانجام نرسد یا پس از زایمان مشکلاتی برای مادر ایجاد کند باعثعدم تمایل به فرزندآوری و زایمان های بعدی خواهد شد.

وی با اشاره به حذف درس «تنظیم خانواده» و جایگزینی آن با درس «تعالی خانواده و بهداشت باروری» ادامه داد: وزارت بهداشت آموزش های لازم را در خصوص ضرورت کاهش سن ازدواج و تقویت فرزندآوری به کادر و دانشجویان گروه پزشکی و پرستاری ارائه داده و این گروه نیز آموزش های مربوطه را به جمعیت هدف خود انتقال می دهند.

معاون وزیر بهداشت در خصوص تسهیلات آموزش عالی برای دانشجویانی که در دوران تحصیل صاحب فرزند می شوند، به تصویب افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: در وزارت بهداشت به پدران نیز مدت دو هفته مرخصی جهت تولد فرزند داده می شود.

وی با اشاره به تأکید وزیر بهداشت نسبت به تعیین مشوق هایی جهت ترویج ازدواج دانشجویی افزود: ارائه تسهیلات آموزشی بیشتر، پیشنهاد مناسبی در این زمینه است.

انتهای پیام / ۲۲۰۲ / ب۳۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار