|
|
کدخبر: ۱۵۱۳۴۹

خبرگزاری تسنیم: د ر میان اهداف و تلاش های دشمن برای ازمیان بردن نظام جمهوری اسلامی دو هدف آنها از خطر بیشتری برای نظام برخوردار اس: ۱. استحاله درونی و تغییر اهداف نظام اسلامی که با ابزارهای فرهنگی قابل تحقق است و ۲. خسته شدن مردم از تداوم انقلاب.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تعیین شده است. نظام جمهوری اسلامی در طول حیات مبارک خویش همواره مورد دشمنی نظام سلطه بوده است. این دشمنی در طول بیش از ۳۵ سال گذشته صورت های مختلفی به خود گرفته است، و دشمن به طرق مختلفی کوشیده است تا انقلاب اسلامی را از میانه راه با شکست مواجه سازد. د ر میان اهداف و تلاش های دشمن برای ازمیان بردن نظام جمهوری اسلامی دو هدف آنها از خطر بیشتری برای نظام برخوردار است. این دو خطر عبارتند از: ۱. استحاله درونی و تغییر اهداف نظام اسلامی که با ابزارهای فرهنگی قابل تحقق است و ۲. خسته شدن مردم از تداوم انقلاب اسلامی و بازگشت از راه نورانی امام و شهدا که دشمن ابزار اقتصادی را برای این هدف مناسب دیده است. بر این اساس است که دو عنصر فرهنگ و اقتصاد در شعار سال کنونی همنشین شده اند و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.


شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تعیین شده است. در باب چرایی همنشینی اقتصاد و فرهنگ در این شعار سال شایسته است که نگاهی به ضرورت های موجود کشور بیندازیم تا ببینیم که چرا این دو مولفه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
نظام جمهوری اسلامی در طول حیات مبارک خویش همواره مورد دشمنی نظام سلطه بوده است. این دشمنی در طول بیش از ۳۵ سال گذشته صورت های مختلفی به خود گرفته است، و دشمن به طرق مختلفی کوشیده است تا انقلاب اسلامی را از میانه راه با شکست مواجه سازد. در میان راه های مختلفی که دشمن در پیش گرفته است شاهد گزینه جنگ و درگیری داخلی، کودتا، جنگ تمام عیار خارجی، تجزیه طلبی و حمایت از تجزیه طلبان، حمایت از تروریست ها و… بوده ایم. ایستادگی و استقامت ملت ایران و هوشمندی و هوشیاری رهبران آن به لطف خدای متعال باعثشده است که تا کنون برنامه های دشمن همه با شکست مواجه شود.
د ر میان اهداف و تلاش های دشمن برای ازمیان بردن نظام جمهوری اسلامی دو هدف آنها از خطر بیشتری برای نظام برخوردار است. این دو خطر عبارتند از: ۱. استحاله درونی و تغییر اهداف نظام اسلامی که با ابزارهای فرهنگی قابل تحقق است و ۲. خسته شدن مردم از تداوم انقلاب اسلامی و بازگشت از راه نورانی امام و شهدا که دشمن ابزار اقتصادی را برای این هدف مناسب دیده است.
توضیح هر یک از این دو هدف دشمن به اختصار چنین است:
۱. اهداف فرهنگی دشمن در مقابله جمهوری اسلامی:
اگر دشمنان نظام اسلامی بتوانند در فرهنگ مردم ایران تغییری قابل توجه ایجاد کنند به نوعی که این استحاله فرهنگی بتواند پشتوانه نظام اسلامی را که ایمان و اعتقاد مردم است دچار خدشه نماید، دیگری نیازی به دشمنی از نوع دیگری با این نظام ندارند. چرا که استحاله فرهنگی خود باعثفروپاشی درونی نظام خواهد شد و البته این فروپاشی درونی فقط به از میان بردن نظام سیاسی اکتفا نخواهد کرد بلکه نظام زندگی و نظم با ثبات حاکم بر نوع زندگی و سبک حیات ما را متحول خواهد ساخت. در آن صورت از میان رفتن یا نرفتن نظام سیاسی در ظاهر آن، اهمیت چندانی نخواهد داشت چرا که اگر ظاهر نظام سیاسی حفظ شود ولی در محتوا و ماهیت آن تغییر حاصل شده باشد، چنین نظامی کان لم یکن است و بودن آن خطری را متوجه نظام استکباری حاکم بر عالم نمی کند.
از این روست که خطر استحاله فرهنگی و سست شدن مبانی دینی خطری بسیار بزرگ است و باید آن را از خطرات امنیتی و نظامی نیز خطرناکتر و جدیتر دانست.
خصوصا باید به این نکته توجه داشت که استحاله فرهنگی امری بطئی و کم سر وصداست و مانند دشمنی نظامی و امنیتی نیست که حساسیت برانگیزی خاص خود را دارد و از این رو در صورتی که هوشیاری لازم وجود نداشته باشد، ممکن است دشمن در عرصه فرهنگ صدماتی را وارد کند که سالها و یا حتی یک دهه بعد آگاهی لازم نسبت به آن رخنه فرهنگی ایجاد شود.
به همین دلیل است که باید مساله فرهنگ را یکی از مسائل اصلی نظام جمهوری اسلامی دانست و رویارویی فرهنگی با نظام فرهنگی مهاجم و تخریب گر غرب را یک محور اصلی در فعالیت های حامیان نظام دانست.
همه این مسائل در کنار مظلومیت سابقه دار فرهنگ در اقدامات دولتمردان و تداوم این مظلومیت باعثشده است که در شعار سال جدید فرهنگ اولویتی اساسی پیدا کرده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر حرف اصلی نظام جمهوری اسلامی را این بدانیم که باید ملت ایران چنان قوی شود که دشمن و زورگویان عالم نتوانند به او زور بگویند آنگاه توجه به فرهنگ و مقابله با استحاله فرهنگی و توجه به تقویت مولفه های فرهنگی نظام اسلامی از اهمیت ویژه برخوردار می شود.
از همین روست که رهبر معظم انقلاب در تبیین بخش فرهنگ شعار سال متذکر شدند که این موضوع حتی از اقتصاد هم مهمتر است و در تشریح علت اهمیت فرهنگ، خاطر نشان کردند: فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را برجامعه و کشور خوا هد داشت.
از همین روست که دشمن نیز بر مساله فرهنگ و استحاله فرهنگی نظام اسلامی و کشور ما متمرکز شده است و می کوشد تا با استحاله فرهنگی جمهوری اسلامی را به زانو در آورد. اگر کشوری به لحاظ فرهنگی آسیب دید و استحاله شد دیگر پیشرفت مادی و اقتصادی و تکنولوژیک آن نیز برای دشمنانش خطری به وجود نخواهد آورد و برای دوستانش و مردم خود نیز خوشبختی و سعادتی به همراه نخواهد داشت. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب خاطر نشان ساختند که فرهنگی نقشی بی بدیل و تعیین کننده دارد و بدون اصلاح آن نمی توان به اصلاح دیگر عرصه های زندگی ازجمله عرصه اقتصادی و… پرداخت. «ایشان با استناد به تأثیر بی بدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانونگرایی و خانواده افزودند: همه رفتارهای روزمره، عادات و «نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» مردم از فرهنگ آنها الهام می گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسائل و عرصه های دیگر سایه می اندازد و مهمتر است.»
رهبر انقلاب تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق العاده این موضوع دانستند و تاکید کردند: مسئولان فرهنگی، باید با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأثیر منفی تقصیرات، کم کاریها و بی برنامه گی های داخلی بر فرهنگ عمومی خاطرنشان کردند: همه مشکلات فرهنگی ناشی از فعالیتهای دشمنان نیست اما نباید این فعالیتهای مخرب سی و پنج ساله دشمنان را انکار کرد یا نادیده گرفت.
۲. خسته کردن مردم از پیمودن راه سعادتشان با فشار اقتصادی
دومین هدف دشمن که اکنون در دستور کار نظام سلطه قرار دارد خسته کردن مردم از راه انقلاب که راه سعادت و سرافرازی آنان است می باشد. دشمن علاوه بر تبلیغات فراوانی که انجام می دهد فشار اصلی خود را در تحقق این هدفش بر بخش اقتصاد متمرکز کرده است. این امری نیست که پنهان و یک توطئه مخفی باشد. دشمنان نظام اسلامی بارها و بارها به صراحت بیان داشته اند که هدف اصلی آنها از همه فشارهای اقتصادی و همه تحریم ها و دیگر کارهای غیرقانونی و ضد انسانی که علیه ملت ایران انجام می دهند این است که ملت ایران از راهی که انتخاب کرده است خسته شود و از انقلابی که کرده است پشیمان شود آنچه دشمن می خواهدا این است که ملت ایران دست از راه خود بردارد و زنجیر استعمارگرانی که را پاره کرده و با مخالفت با آنها برخاسته است را دوباره بر گردن و دست خویش بپذیرد. برخی از مقامات آمریکایی به صراحت از تغییر رفتار ملت ایران و پشیمان کردن آنها از تداوم راهشان و حمایت از نظام اسلامی به عنوان هدف اصلی همه فشارهای اقتصادی و تحریم ها سخن می گویند.
دشمن به هدف نیز امید فراوانی بسته بود که البته در مراحل متعددی در رسیدن به اهداف خویش شکست خورد. تصور دشمنان که به صراحت بیان داشته بودند این بود که با تحریم های به تصور خودشان فلج کننده ملت ایران به زودی دست به آشوب های خیابانی به نفع آمریکا و غرب می زنند و یا با تحریم انتخابات ها و پشت کردن به آرمانهای خود سعی در نرم کردن دل ابرقدرتها خواهند داشت. البته این اهداف شکست خورد اما دشمن هنوز امید وار است و بافشار اقتصادی تلاش در صدمه به ملت ایران دارد.
در برابر این طرح دشمن راهی باید در پیش گرفت این است که به لحاظ اقتصادی خود را مقاوم کنیم و کاری کنیم که بتوانیم با کمترین آسیب پذیری به راه خود و انتخاب آزاد و مستقل از غرب خود ادامه دهیم. برای چنی منظوری است که اقتصاد جزوی از شعار سال کشور و اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اصلی ترین دستورکارهای کشور انتخاب شده است. و از این روست که سیاست های اقتصاد مقاومتی در برابر این طرح دشمن طرح ریزی شده است. سیاست های به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیر پذیری خود از تکانه های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود، به آن روی آورده اند. درون زا بودن و تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردند.
ایشان افزودند: متاسفانه برخی قلم ها و زبانها تلاش می کنند با طرح شبهاتی نظیر محدود و محصور شدن اقتصاد ایران، راه مقاوم سازی اقتصاد کشور و سعادت ملت را سد کنند در حالیکه اقتصاد مقاومتی با جامعه جهانی تعاملی صحیح خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای در بیان سومین ویژگی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کردند این اقتصاد، اقتصاد دولتی نیست بلکه «مردم بنیاد» است. البته مسئولین موظفند با آماده سازی شرایط و هدایت و کمک، راه را برای حضور مردم و سرمایه های مردمی آماده کنند.
بر این اساس است که دو عنصر فرهنگ و اقتصاد در شعار سال کنونی همنشین شده اند و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

انتهای پیام /


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار