|
|
کدخبر: ۱۵۳۶۳۴

خبرگزاری تسنیم: در آستانه ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای، خبرگزاری تسنیم پرنده ای را با عنوان «هسته اقتدار» تهیه دیده است که امیدواریم بتواند مسیر هسته ای شدن جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیم، ۴ سالی از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود که ایران تلاش خود را برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای آغاز کرد اما با توجه به نبود دانش فنی، باید کشورهای غربی در این زمینه وارد عمل می شدند. در سال ۱۳۳۵ آمریکا متعهد شد که دانش هسته ای را به ایران صادر کند.

سه سال بعدتهران مقدمات خرید یک مرکز تحقیقات هسته ای را برای دانشگاه تهران فراهم می کند. راکتور تهران که سوخت آن از سوی آمریکا تامین می شده، با اورانیوم غنی شده ۹۳ درصد کار می کرد. از این سال تا پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم وابستگی کامل رژیم شاه به آمریکا و همچنین فشارهای آمریکا برای عقد قراردادهای هسته ای، واشنگتن هیچ چراغ سبزی به تهران برای انتقال دانش فنی و علی الخصوص غنی سازی نشان نداد و به نوعی در طی این مسیر سنگ اندازی هم کرد. در نهایت نیز ایران برای تامین سوخت نیروگاه هایی که قرار بود در بوشهر، داروخوین و… تاسیس شود، با شرکت فرانسوی اوردیف به تفاهم رسید تا اورانیوم غنی شده مورد نیاز را از خارج وارد کند.

هر چند که دانشمندان هسته ای ایران در آن زمان برای دست یافتن به تکنولوژی غنی سازی تلاش کردند ولی با مقاومت آمریکا در نهایت این تلاش ها راه به جایی نبرد و ایران نتوانست با توجه به اینکه دانش هسته ای زمینه ساز پیشرفت های گوناگون دیگری می شود، به غنی سازی دست پیدا کند.

پس از پیروزی انقلاب، موضع غرب و آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران شدیدتر شد و آنان حتی برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر که تنها برای تولید برق ساخته شده بود، با توجه به عدم توانایی نیروهای داخلی در تکمیل آن، مانع تراشی کردند و شرکتهای تخصصی را از فعالیت در تکمیل نیروگاه بوشهر با تطمیع و تهدید منصرف کردند.

در دوران جنگ و سالهای پس از آن، تمرکز آمریکا بر روی عدم راه اندازی نیروگاه بوشهر بود و در بین تمام کشورهای دارای این تکنولوژی تنها روسیه و آنهم با هزینه نسبتا هنگفت، اتمام این پروژه را برعهده گرفت. البته روسیه نیز با توجه به ناتوانی ایران در تکمیل آن، با فشار آمریکا، سالها راه اندازی آن را به تاخیر انداخت.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه ایران تصمیم گرفت خود چرخه سوخت اتمی داشته باشد. چند سالی با توجه به فشار غربی ها، کار به صورت مخفیانه و براساس قوانین بین المللی صورت گرفت و در نهایت از سال ۲۰۰۲ به این سو، با توجه به آگاهی غرب از برنامه غنی سازی ایران، پرونده هسته ای کشورمان ابعاد تازه ای به خود گرفت و آژانس موضوعی به عنوان پرونده هسته ای ایران، روی میز قرار می دهد.

در این دوران سرویس های اطلاعاتی دنیا با بیشترین سرمایه گذاری قصد نفوذ در سازمان انرژی اتمی ایران را داشتند و در این زمینه نیز کارهایی صورت دادند. اما با تمام این اقدامات ایران در اسفند ۸۳ به AUC دست یافت و سه ماه بعد در خرداد ۸۴، UF۴ در مرکز فراوری اورانیوم اصفهان تولید شد. وقتی طرف غربی متوجه توانایی ایران شد، فشارها را افزایش داد تا ایران به آخرین محصول که همان UF۶ است، دست پیدا نکند.

وقتی ایران به کیک زرد دست یافت، بلافاصله علیه ایران در شورای حکام قطعنامه ای صادر شد و از این مرحله به بعد، پیشرفت های چشم گیر هسته ای و قطعنامه ای رابطه مستقیمی با یکدیگر پیدا کردند تا بدین وسیله برنامه هسته ای ایران رشد آهسته تری به خود بگیرد.

به هر روی علی رغم تمام فشارها، ایران به غنی سازی دست پیدا کرد و در مقابل عدم تحویل سوخت ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران، به همت دانشمندانی همچون شهید مجید شهریاری، به این سطح از غنی سازی دست پیدا کرد و انحصار برخی کشورها را شکست.

امروز اما از بین ۶۰ کشوری که از انرژی هسته ای استفاده می کنند، تنها ۱۶ کشور دارای چرخه سوخت هسته ای اند و می توانند اورانیوم را غنی سازی کنند. دانشمندان یکی از دلایل اصلی ایران برای دستیابی به دانش غنی سازی را تاثیر این دانش بر روی سایر علوم می دانند. بر همین اساس در آستانه ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای،خبرگزاری تسنیمپرنده ای را با عنوان «هسته اقتدار» تهیه دیده است که امیدواریم بتواند مسیر هسته ای شدن جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار