|
|
کدخبر: ۱۵۴۳۶۲

مصباحی مقدم در تشریح اولویت های اقتصاد مقاومتی مطرح کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از لزوم راه اندازی صندوقی برای حمایت از کارآفرینی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خانه ملت در جلسه علنی امروز سه شنبه پارلمان در بیان الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی به لزوم مردم محوری بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.

وی اضافه کرد: اولین نکته در اقتصاد مقاومتی استفاده از مردم و به تعبیر مقام معظم رهبری مردم محوری است که باید در این راستا مردم را در تعاونی ها ساماندهی کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به یکی از گزارش های پخش شده از رسانه ملی اشاره کرد و افزود: چند شب گذشته صدا و سیما طی گزارشی به فعالیت یک تعاونی پرداخت؛ در این گزارش نشان داده شد که افراد با ۵۰ هزار تومان عضو این تعاونی شدند و خانواده ها به هر میزان که منابع مالی در اختیار داشتند در این تعاونی سرمایه گذاری کردند، این اقدام باعثشد هم اشتغال ایجاد شود و هم تولید رونق یابد.

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس به بند نخست سیاست های ابلاغی اقتصادی مقاومتی اشاره کرد و گفت: با توجه به این بند اگر تعاونی ها بر شهرها و روستاها فعال شود زمینه افزایش تولید فراهم خواهد شد.

وی یکپارچه سازی زمین ها را از جمله مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: جدا کردن زمین ها از یکدیگر باعثکاهش بهره وری آنها شده است به همین دلیل باید برای یکپارچه سازی زمین ها و مکانیزه کردن آنها فرهنگ سازی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده جوانان در اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی کارآفرینی موضوع مهمی است که می توان در این زمینه از ظرفیت جوانان بهره برد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: اکنون دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران راه اندازی شده است که این اقدام می تواند ما را در زمینه اقتصادی یاری کند؛ البته در زمینه کارآفرینی نیازمند به حمایت از کارآفرینان داریم که این موضوع به قانون گذاری نیاز دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مسئله آب را یکی از مشکلات امروز کشاورزی و صنعت دانست و گفت: وزیر نیرو بحثبحران آب را مطرح می کند که در چنین شرایطی باید اصلاحاتی در روش استفاده از آب انجام دهیم تا مشکلاتمان کاهش یابد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: اکنون طرح هایی برای شیرین کردن آب وجود دارد، به همین دلیل ما می توانیم با استفاده از آب های شمال و جنوب کشور و شیرین کردن آن در شرب و کشاورزی از این آب بهره ببریم.

نماینده مردم تهران در مجلس از لزوم استفاده از استادان رشته های فنی و مهندسی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی سخن گفت و افزود: امروز ۵ هزار شرکت دانش بنیان داریم که طبق برنامه باید به ۲۰ هزار افزایش یابد، البته مقام معظم رهبری تأکید کرده اند ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان کم است و باید این تعداد نیز افزایش پیدا کند.

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای اقتصاد مقاومتی باید شاخصه هایی از سوی دولت تعریف شود، اظهار داشت: پس از تعریف شاخص ها باید برای آنها هدف گذاری کنیم؛ تعریف شاخص امکان کنترل در آینده را فراهم می کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خانه ملت تعیین الگوی مصرف، تجمیع منابع مالی مردم در شرکت های تعاونی و اصلاح نظام بانکی را از دیگر الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: قانون بانک ها مربوط به ۳۰ سال پیش است و طی این مدت عیوبش مشخص شده است به همین دلیل باید مشکلات موجود در آن را رفع کرد.

وی بر لزوم بازنگری قانون مدیریت خدمات کشوری و کوچک سازی دولت تأکید کرد و از افزایش سهم صندوق توسعه ملی و اتکا به مالیات در مسیر اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اصلاح سیستم اداری را دیگر الزام تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و بر لزوم حرکت جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.

مصباحی مقدم همچنین درباره افزایش قیمت ها در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هم گفت: با افزایش قیمت ها اگر به میزان لازم افزایش صورت نگیرد شوک قیمتی و رشد تورمی به وجود آمده، بدون آنکه الگوی مصرف تغییر کند.

id = " ۳۸۷۰ _ ۶ " style = " background: #ffd۷۰۰ " > انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار