|
|
کدخبر: ۱۵۷۰۰۲

برومند در گفت وگو با فارس:

کارشناس مسائل حقوقی گفت: قانون گذاران آمریکایی با قانون زور به جنگ قوانین بین المللی رفته اند و این همان ترور موازین قانونی بین المللی در پوشش مبارزه با تروریسم و خشونت است.

حسام الدین برومند کارشناس مسایل حقوقی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارسدرباره عدم صدور روادید برای سفیر پیشنهادی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به مصوبه سنای آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور در این باره گفت: معنای روشن این اقدام سنا و مجلس نمایندگان این است که آمریکا اجازه دارد تعهدات بین المللی را گستاخانه و با گردنکشی زیرپابگذارد.

این کارشناس مسایل حقوقی با بیان اینکه قانون گذاران آمریکایی طرحی تصویب کرده اند که برپایه آن افرادی که در فعالیت های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته باشند از روادید ایالات متحده محروم می شوند؛ افزود: اولا؛ هرچند در این قانون ازنام خاصی سخن به میان نیامده ولی مشخصا این قانون برای شخص آقای ابوطالبی صادر شده است، ثانیا؛ هرچند ظاهر این قانون شیک است و مثل همیشه آمریکا مدعی حقوق بشر و شهروندی شده و خود را مبارز با تروریسم جا زده است ولی یک «بدعت تاریخی» و «تصرف عدوانی معنوی» شکل گرفته است چراکه با این حساب سازمان ملل به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی که نزدیک به ۲۰۰کشور عضو دارد گویا به عنوان یکی از ایالات های آمریکا محسوب شده است.

وی تاکید کرد: اظهر من الشمس است که قانون گذاران آمریکایی به نام قانون، قوانین بین المللی را نادیده گرفته اند و این همان جنگ قانون علیه قانون است که در اینجا آمریکایی ها با قانون زور، قانون بین المللی را نشانه رفته اند.

برومند تصریح کرد: بر اساس بند ۱۱توافق سال ۱۹۴۷ سازمان ملل و امریکا درباره مقر سازمان ملل، مقامات دلت فدرال، دولتهای ایالتی و مقامات محلی در آمریکا نباید هیچ محدودیتی در مسیر اعضای هیات های نمایندگی دولت ها و کارکنان سازمان ملل به مقر این سازمان در نیویورک ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: این رویه باید بدون توجه به چگونگی روابط آمریکا با دیگر دولتها صورت بگیرد. آمریکا فقط میزبان است چون مقر سازمان ملل در نیویورک است و صلاحیت ندارد فراتر از وظایف مقرر و تعیین شده برای میزبانی، اقدامی خودسرانه انجام دهد.

کارشناس مسایل سیاسی گفت: جای تاسف دارد که سازمان ملل نمی تواند از استقلال این سازمان بین المللی دفاع کند و سخنگوی سازمان بین الملل در جمع خبرنگاران منفعلانه و از سر عجز می گوید که این مسئله باید بین ایران و آمریکا بطور دوجانبه حل شود! و حتی آقای سخنگو تصریح می کند که ما نمی خواهیم دراین خصوص اظهار نظر کنیم.

برومند در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند نسبت به مصوبه غیرقانونی آمریکا و عدم صدور روادید برای ابوطالبی اقدام کند، اظهار داشت: به لحاظ حقوقی پاسخ مثبت است چراکه ایران می تواند به نهاد داوری شکایت خود را تسلیم کند و طبق همان توافقنامه ۱۹۴۷، اختلافات بر سر این موافقتنامه باید به دادگاهی متشکل از سه داور ارجاع شود؛ یک داور به انتخاب سازمان ملل، یک داور به انتخاب آمریکا و یک داور از سوی دیوان بین المللی دادگستری انتخاب می شود.

وی افزود: ولی با نفوذ و سیطره آمریکا و ترکیب داوران این اقدام نمی تواند به لحاظ حقوقی مثمرثمر باشد چراکه وقتی سخنگوی سازمان ملل رسما به سمت زورگویی آمریکا غش می کند، تکلیف مشخص است.

برومند تاکید کرد: تنها راه این است که دولت و وزارتخارجه کشورمان از انتخاب ابوطالبی عقب نشینی نکنند و از ظرفیتهای ایران در مجامع بین المللی استفاده شود. مصوبه سنا و مجلس نمایندگان برای لازم الاجرا شدن باید به امضای اوباما رییس جمهور آمریکا برسد و ایران باید قاطعانه رفتار کند تا اوباما از امضای آن خودداری نماید.

وی با اشاره به اینکه آقای اوباما باید به یاد بیاورد که چندی پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفت که «تحریم جدید ایران، تیراندازی در مذاکرات هسته ای هست» افزود: هرچند که اوباما و دولت او به همین جمله هم وفادار نبودند و پس از توافق ژنو چندبار عهدشکنی کردند؛ ولی اکنون باید پرسید این اقدام قانون گذاران آمریکا درفضای مذاکرات جامع هسته ای اسمش چیست؟

برومند گفت: اوباما باید مواظب باشد به استقلال سازمان ملل، اعتبار قوانین و تعهدات بین المللی وبالاخره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در پیش رو با ایران تیراندازی نکند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار