|
|
کدخبر: ۱۵۷۵۱۳

ایزدی در دانشگاه تهران:

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نکات مثبت و منفی توافقنامه ژنو، تاکید کرد که نقد این توافقنامه می تواند قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان ایرانی را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، فوائد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس روابط بین الملل عصر امروز در نشست " نقطه کور " که به بررسی سیاست خارجی دولت و توافق هسته ای می پرداخت و توسط بسیج دانشجویی دانشکده فنی تهران در این دانشکده برگزار شد، به بیان نکاتی در خصوص توافقنامه اخیر هسته ای با ۱ + ۵ پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با طرح این سوال که آیا اگر کسی توافقنامه ژنو را نقض کند مخالف آقای ظریف است و کار نادرستی انجام داده است، گفت: به نظر می رسد پاسخ این سوال خیر است و البته نقد توافق ژنو برای تیم مذاکره کننده فوایدی را داشته باشد زیرا باعثمی شود آنها به طرف مقابله با مذاکره بگویند که ما می خواهیم به شما امتیاز دهیم اما افرادی در داخل هستند که به ما اجازه نمی دهند و این چیزی است که خود آمریکایی ها از این مسئله استفاده می کنند.

وی به یکی از جلسات استماع کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا و انتقاداتی که به وندی شرمن وارد می شد اشاره کرد و گفت: آنها می خواهند در برابر ما نقش پلیس بد و خوب را ایفا کنند یعنی اینکه یکی از آنها بعنوان پلیس خوب می گوید اگر حرف گوش کن باشید امتیازاتی به شما داده می شود و در کنار آن پلیس بد ما را تهدید می کند.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: نقد و نقادی کار بدی نیست و باعثمی شو دتیم مذاکره کننده در مقابل طرف مذاکره بگوید که ما در ایران دانشجویان نیروهای تندرو و یا یک سری افراد کم سواد وبی سوادی داریم که باید پاسخگوی آنها باشیم و از ما انتظاراتی دارند. به نظر می رسد حتی اگر شما دانشجویان و منتقدان این توافقنامه نبودید وزارت امور خارجه باید پول می داد و مخالفانی را برای ایجاد قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده در برابر طرف مقابل ایجاد می کرد.

وی در ادامه سخنانی خود به یکی از اظهاراتی وندی شرمن معاون سیاسی وزارت امورخارجه امریکا در یکی از جلسات کمیسیون سنای آمریکا اشاره کرد و گفت: در جلسه ۲۱ آذرماه این کمیسیون شرمن ایرانیان را افرادی با غرور و دارای فرهنگ مقاومت معرفی می کند که این حرف بسیار مهمی است که از جانب شخصیتی که صهیونیست است در مورد مردم ایران عنوان می شود. همین فرهنگ مقاومت نشان دهنده این است که اگر برخی در داخل علیه آن انتقاد نکنند حرف شرمن در مورد ایرانیان و فرهنگ مقاومت درست نبوده است. درحالی که در واقعیت اینگونه نیست.

ایزدی افزود: این سخنان شرمن از جانب کسی است که از بندهای توافقنامه ژنو مطلع است و می داند چه امتیازاتی را از ایران گرفته و چه امتیازاتی را به ایران داده است. و اگر قرار باشد همه در داخل کشور نسبت به این مسئله خوشحال باشند و به آن اعتراضی نکنند، پس فرهنگ مقاومت ملت ایران کجا می رود.

وی در ادامه سخنان خود به بحثتوافق ژنو اشاره کرد و گفت: درباره توافقنامه ژنو ۷ نکته قابل بررسی است که در این میان سه نکته از نکات منفی آن و ۴ نکته از نقاط مثبت آن به شمار می رود.

تحریم های نفتی و بانکی حتی در توافق نهایی باقی می مانند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بااشاره به نکات منفی توافقنامه ژنو و با بیان اینکه این توافقنامه دارای سه مشکل اصلی است، گفت: هدف اصلی این مذاکرات هسته ای برداشتن تحریم های بانکی و نفتی ایران است، اما با توافق صورت گرفته این هدف حتی در گام نهایی نیز محقق نمی شود. زیرا در متن توافقنامه فقط تحریم هایی که با قید هسته ای همراه است حذف می شود و این درحالی است که تحریم هایی که علیه ایران صورت گرفته است و عمدتا از جانب آمریکا بر سر موضوعات حقوق بشر و یا تروریست بوده است، باقی می ماند و در نتیجه تحریم های بانکی و نفتی مصوب کنگره آمریکا باقی خواهند ماند.

وی به متن ترجمه شده توسط وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: اگر به ترجمه متن توافقنامه ژنو توسط وزارت خارجه توجه کنیم می بینیم در این متن اشتباهی رخ داده است، به طوری که عنوان می شود در این توافق همه تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های چند جانبه و تحریم های ملی برداشته می شود و این درحالی است که در متن توافقنامه در کنار کلمه تحریم واژه هسته ای به کار رفته است و این نشان دهنده از بین رفتن تحریم های هسته ای براساس این توافقنامه است. این درحالی است که جدای از موضوع هسته ای ادعاهایی در مورد حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم مطرح شده است و گویای این مسئله است که تحریم های نفتی و بانکی ایران با سه بهانه به تصویب رسیده است که یکی از آنها هسته ای است و آمریکا بدون نقض توافقنامه ژنو می تواند با دو بهانه دیگر خود یعنی حقوق بشر و حمایت از تروریست تحریم های بانکی و نفتی را برای ایران ایجاد کند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه هرجا بحثتروریست مطرح می شود، یعنی آنها از ما می خواهند سیاست خارجه را به آنها واگذار کنیم گفت: حمایت حزب الله از ایران اهرم قدرت ایران در منطقه و بخصوص در جنوب لبنان است و به همین دلیل است که نتانیاهو در صورت بروز از جانب حزب الله پاسخ داده می شود و فقط به تهدید لفظی بسنده می کند.

وی بحثحقوق بشر را نیز واگذاری سیاست داخلی کشور با نظرات طرف مذاکره دانست و گفت: در قطع نامه اخیر پارلمان اروپا مطرح شدن بحثهم جنس بازی و مسائل دیگر که ربطی به بحثهسته ای ندارد به این دلیل است که انها نمی خواهند تحریم های اصلی را بردارند و در حالی که آنها گزینه نظامی را نیز دارند اما آن را مناسب نمی دانند زیرا قدرت ایران را در دفاع از خودش قدرت مناسبی دانسته و می دانند که ایران، افغانستان نیست.

به تیم ایرانی صراحتا گفته اند که تحریم ها باقی می ماند

ایزدی در ادامه به یکی دیگر از جلسات استماع کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در ۱۱ مهر اشاره کرد و گفت: در این جلسه سناتور کورکر از وندی شرمن سوال می کند که آیا به تیم ایرانی گفته شده است که مسئله تحریم های آمریکا در سه موضوع بوده و با تعطیلی برنامه هسته ای دو موضوع دیگر همچنان باقی است که شرمن نیز در جواب او می گوید این نکته با شفافیت به انها اعلام شده است و گفته ایم که در اینجا در مورد برنامه هسته ای شان و تحریم هایی که مربوط به آن است صحبت می کنیم و خاطرنشان کرده ایم که تحریم های موجود در خصوص مسائلی چون حقوق بشر و اقدامات تروریستی همچنان بر روی میز باقی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا قدرت برداشتن تحریم های اصلی و بانکی کنگره آمریکا را دارد یا نه گفت: کنگره آمریکا بر خلاف مجلس ما به این راحتی ها اداره نمی شود. دعوای کنگره و قوه مجریه در آمریکا باعثتعطیلی ۱۷ روزه ادارات شد و سناتورهای امریکایی و کنگره آمریکا با اوباما در حوزه مسائل مختلف دعوا دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بحثعدم صدور مجوز دولت آمریکا برای سفیر ایران اشاره کرد و گفت: کنگره آمریکا برای اینکه برخی از اشخاص نتوانند به خاک این کشور بیایند، قانونی را با رأی بالایی امضا کرد و در اواخر سال گذشته ۸۳ سناتور کنگره آمریکا در نامه ای از اوباما خواستند تنها در شرایطی تحریم های ایران را بردارد که ایران اقداماتی را انجام دهد که در عمل امکان پذیر نیست که یکی از آنها نداشتن دانش هسته ای در ایران است در حالی که دانش پدیده ای است که نمی شود ان را از کسی گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما وضعیت خوبی در کنگره آمریکا نداریم، گفت: آقای ابوطالبی که یک دیپلمات سنتی و محافظه کار است به دلیل اینکه ۳۵ سال پیش به شکل گزینشی و برای ترجمه به لانه جاسوسی سابق رفته است، نمی تواند برای حضور در این کشور مجوز بگیرد و با این وجود حالت خوشبینانه برخی که معتقدند همه تحریم ها برداشته می شود با واقعیت موجود همخوانی ندارد.

وی در ادامه به نکته منفی دو م این توافقنامه اشاره کرد و افزود: طبق این توافقنامه حق غنی سازی ایران مشروط شده است و به طرف مقابل و اتفاق نظر طرفین مربوط می شود و این درحالی است که این بند خلاف بند چهارم ان پی تی است که غنی سازی را غیرمشروط می داند. این بند مشخص می کند که هر یک از طرفین می تواند تعریف خاص خود را داشته باشند و تحقق غنی سازی مشروط به تأمین نظر مثبت طرف مقابل است.

این کارشناس روابط بین الملل در خصوص نکته منفی سوم توافقنامه ژنو نیز گفت: نکته سوم در خصوص موضوع نظامی است، زیرا ایران قبل از این توافقنامه برخی از قطعنامه ها را نمی پذیرفت، اما در این قطعنامه محدودیت هایی در خصوص پروژه های نظامی و موشکی ایران اعمال می شود و اجبار ایران به پذیرش پروتکل الحاقی در گام آخر توافقنامه نیز از همین منظر مورد تحلیل است. زیرا ایران طبق این توافق نامه قبول می کند که به قطعنامه های سازمان ملل توجه کند و خود را با آنها هماهنگ سازد.

توافقنامه ژنو جایگاه ایران را در منظر مخاطب غربی ارتقا داد و نتانیاهو را منزوی کرد

وی در ادامه سخنان خود به نکات مثبت توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: نکات مثبت این توافقنامه در ۴ بخش قابل بررسی است و اول اینکه با اهدای این توافقنامه جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی در منظر مخاطب غربی ارتقا پیدا کرد به شکلی که قبل از این توافقنامه تصویر عمومی ایران در رسانه های غربی تصویری انعطاف ناپذیر و خصمانه بود که با تفاهم میانه ای ندارد، اما این توافقنامه این تصویر را کمرنگ کرد؛ مسئله ای که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیرشان به آن اشاره کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران منزوی شدن نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را یکی از نکات مثبت توافقنامه ژنو خواند و گفت: تیم اوباما با لابی اسرائیل برسر تاکتیک ها علیه ایران اختلاف دارند در حالی که هردو در سرنگون کردن ایران با یکدیگر دیدگاه مشترک دارند.

وی با اشاره به اینکه نتانیاهو معتقد است که ایران نباید توانمندی هسته ای داشته باشد و باید تحریم های آن را افزایش داد، گفت: اوباما نیز معتقد است تحریم های زیادی را به ایران تحمیل کرده و این تحریم ها از دوران بوش بیشتر بوده است و شاید تحریم دیگری که بتواند بر ایران تحمیل شود وجود نداشته باشد و دیگر اینکه ایرانی ها به توانمندی هسته ای رسیده اند و این علم در ایران بومی شده است که بهترین گزینه در این شرایط مدیریت این توانمندی توسط امریکا است.

ایزدی افزود: دولت اوباما معتقد است با توجه به توافق ژنو تحریم های جدید نسبت به ایران این توافق را به خطر می اندازد و به همین دلیل در روزهای اخیر مقامات این کشور از تصویب تحریم های جدید جلوگیری کردند و به نوعی تحریم ها را متوقف کردند. البته نه اینکه آنها را برداشتند و به نوعی معتقد است تحریم ها دیگر علیه ایران جواب نمی دهد و ایرانی ها با وجود تحریم تعداد سانتریفیوژهای خود را طی سالهای گذشته چندین برابر کرده اند.

وی با اشاره به اینکه نکته سوم مثبت توافقنامه ژنو ایجاد اختلاف بین ۱ + ۵ توسط ایران است، گفت: البته با وجود اینکه سه ماه از این توافق می گذرد، ما از این ظرفیت استفاده نکردیم در حالی که ۱ + ۵ تنها آمریکا و انگلیس نیستند.

این کارشناس روابط بین الملل آخرین نکته مثبت این توافقنامه را پذیرش ضمنی غنی سازی در ایران در سطح ۵ درصد در طی ۶ ماه آینده دانست و گفت: برخلاف موضع گیری های ۱۰ ساله اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر عدم داشتن هرگونه حق هسته ای، صدور این مجوز ۶ ماهه گامی رو به جلو تلقی می شود. هرچند به نظر می رسد در گام آخر محدودیت هایی را در این زمینه داشته باشیم.

وی درپایان سخنان خود با اشاره به اینکه جدای از موضوع هسته ای مقامات آمریکایی علاقمندند توافق ژنو اولین گام در تغییر ماهیت دولت ایران باشد، گفت: این مسئله در سخنان تاماس فریدمن سرمقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز آمده است که اگر بتوانیم یک معامله هسته ای بی عیب و نقص با ایران داشته باشیم که همزمان راه ایران را برای بازگشت به اقتصاد جهانی باز کند، مقامات دولت آمریکا امیدوارند گروه های ذی نفع من جمله بازیگرانی که خواهان تعامل با آمریکا و غرب هستند در داخل ایران قدرت بگیرند و شروع به تغییر ماهیت رژیم کنند.

گره زدن معیشت مردم به مذاکرات هسته ای بازی در زمین آمریکایی هاست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: به نظر می رسد یکی از اهداف مقامات آمریکایی از این توافقنامه بالا بردن توقعات جامعه در حوزه اقتصادی و تحت فشار قرار دادن بیشتر دولت ایران است به همین دلیل گره زدن معیشت مردم به موفقیت در مذاکرات هسته ای بازی در زمین معاون وزارت خزانه داری این کشور است که اعلام می کند اولین گام طرح اقدام مشترک شرایط اقتصادی ایران را بهبود نمی بخشد، اما مردم ایران با شور و هیجان از آن استقبال کردند، زیرا نگاه مردم ایران از این منظر نشانه ای از پتانسیل بهبود اقتصادی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار