|
|
کدخبر: ۱۵۹۸۹۴

مشروح سفر دومین روز کاروان تدبیر و امید

کاروان تدبیر و امید در دومین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان به شهرهای زابل و چابهار سفر کرده و به مردم امید داده که دولت طرح هایی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته که چهره استان را تغییر می دهد.

به گزارشخبرگزاری فارساز زاهدان، کاروان تدبیر و امید در دومین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان به شهرهای زابل و چابهار سفر کرده و به مردم امید داده که دولت طرح هایی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته که چهره استان را تغییر می دهد.

روحانی در جمع مردم سیستان

دکتر حسن روحانی در دیدار با مردم منطقه سیستان در ورزشگاه شهید طباطبایی اظهار داشت: مردم عزیز قهرمان، بزرگوار و فهیم زابل و تمام مردم قهرمان استان سیستان و بلوچستان خدا را شاکریم که امروز با هیئت همراه در محضر شما قهرمانان و بزرگ مردان و بزرگ زنان در سرزمین اسطوره ها هستیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور خاطرنشان کرد: مردم اعم از شیعه و سنی همه با هم برادرند و با اخوت با هم زندگی می کنند و این دستور خداوند و اهل بیت(ع) است که نگاه ما به هم برادرانه و مهربانانه باشد.

امنیت سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت رمز پیروزی است گفت: امنیت سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است و امنیت استان نیز به دست مردم، طوایف، قبایل، مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن، اسلام و قرآن در دل آن ها زنده است پایدار می ماند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و تشکل های خاص از نام سیستان و بلوچستان به نفع خود استفاده کند، احزاب تشکل ها فعالیتشان آزاد است اما از برادری و اخوت و وحدت و انسجام مردم کسی نباید کم بگذارند یا سوء استفاده کند البته راه برای رقابت باز است.

وی ادامه داد: مردم این استان غیور، هوشمند و با استعداد هستند و این استعداد و انسجام و امنیت زمینه‎ای خواهد بود برای توسعه منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان.

رئیس جمهور افزود: اولین قدم دولت برای این منطقه با اینکه بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود مسئله کشاورزی منطقه سیستان است.

وی گفت: برای اینکه کشاورزی منطقه توسعه یابد مشکل اساسی کمبود آب در منطقه است که برای آن چند راه بیشتر نداریم یکی از آنها دیپلماسی آب است که بتوانیم حق آبه مردم و آب مورد نیاز منطقه را طبق قرارداد بین ما و کشور همسایه مان بگیریم.

روحانی گفت: رئیس جمهور افغانستان قول داده به قرار داد ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حق آبه مردم مقررات بین‎المللی احترام بگذارد و در این راستان هیئتی به ایران سفر می کنند تا در خصوص اجرای دقیق قرارداد صحبت کنند و در استان نیز مقامات استانی پیگیر هستند تا حق مردم و آبی که متعلق به سرزمین است در دشت جاری شود.

تحولی بزرگ در بخش کشاورزی منطقه سیستان

رئیس جمهور گفت: این آب به دلیل شرایط آب و هوایی تبخیر می شود، برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله اقدام می کنیم که ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه برای استفاده بهره ورانه قرار خواهیم داد و منابع آن برای اجرای پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هر سال باید ۵۰۰ میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا ظرف ۳ سال اجرا شود تا تحول بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود آید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح دیگری برای آبیاری تحت فشار برای استان مورد نظر است که اجرا و عملیاتی خواهد شد و ۱۰۰ هزار هکتار را در استان تحت پوشش قرار خواهد داد.

انتقال گاز به زابل

وی گفت: در زمینه مسئله گاز طرح انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و زاهدان تا پایان سال ۹۴ برای زاهدان و خاش اجرا خواهد شد در این سفر شهرستان زابل را نیز اضافه کردیم و دولت هزینه را تامین می کند تا مردم از نعمت گاز بهره‎مند می شود و با انتقال لوله گاز به زابل، نیروگاه گازی در زابل ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور ابراز داشت: دو نیروگاه بادی به قدرت ۱۰۰ مگاوات از چند ماه دیگر عملیات اجرای آن شروع خواهد شد که امیدواریم در دولت یازدهم کامل شود.

روحانی عنوان کرد: طرح‎های دیگری برای کل استان در نظر داریم و همه بازارچه هایی که تعطیل و نیمه تعطیل بوده اند احیا می‎شوند تا تجارت در منطقه رونق گیرد.

تثبیت هزار هکتار از شن های روان در سیستان

این مقام مسئول گفت: برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و دولت این طرح را گسترش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: همه طرح‎ها به توسعه استان کمک می‎کند و این استان باید به استانی تجاری و ترانزیتی تبدیل شود.

روحانی افزود: دولت زمینه‎های لازم را برای سرمایه‎گذاری آماده می کند هر کس که در این استان بتواند سرمایه‎گذاری کند شرایطش وجود دارد و همچنین وام پرداخت می‎شود و دو سال به بازپرداخت وام اضافه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه معادن ارزشمندی در نوار شرقی این استان وجود دارد اضافه کرد: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن از سوی دولت در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

این مسئول اذعان داشت: همچنین تبدیل منطقه زابل به منطقه آزاد تجاری را در دستور کار هیئت وزیران قرار خواهیم داد.

وی در پایان متذکر شد: دولت به عنوان خدمتگزار مردم اولین سفر سال ۹۳ را به این استان اختصاص داد و با وحدت، یکپارچگی و استعدادهای درخشانی که در این استان قرار دارد شاهد تحول خواهیم بود و طرح های متعددی برای شهرستان های استان وجود دارد که در شورای اداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روحانی در جمع مردم چابهار

رئیس جمهور در ورزشگاه شهید کلانتری چابهار برای مردم این شهرستان سخنرانی کرد.

وی گفت: ایران گام نخست را برای ارتباط خوب با همسایگان و ارتباط متعادل با جهان برداشته و امروز شرایط ما نسبت به گذشته متفاوت است. اراده دولت رابطه با تمام کشورهایی است که به حقوق و منافع ملی ایران احترام می گذارند.

رئیس جمهور در این دیدار گفت: افتخار دولت این است که در سال جدید نخستین سفر دولت به این منطقه اختصاص پیدا کرد.

وی اذعان داشت: دولت نسبت به استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان به عنوان قلب ارتباطی ایران با دنیای شرق و شمال ایران و به عنوان مرکزی که مناطق مختلف شرقی و شمالی و جنوبی این منطقه را به بندر مهم چابهار متصل خواهد کرد می بیند، البته توسعه در یک استان و منطقه تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه و مجامع و بندر نیست، بلکه توسعه لوازمی دارد که باید آن را همه جانبه ببینیم تا بتوانیم تعالی و سعادت کافی و معنوی را شاهد باشیم و نخستین قدم توسعه ایجاد محیطی امن در یک منطقه است.

وی ادامه داد: امروز در این استان اراده مصمم تمام مردم از جمله بلوچ و سیستانی و تمام طوایف و اقوام را شاهد هستیم.

روحانی گفت: امروز در این استان شاهد توسعه فرهنگی هستیم و دولت به تمام مسئولان کمک می کند تا این توسعه فرهنگی روزبه روز بیشتر شود.

سیستان و بلوچستان را از طریق راه آهن به کشورهای حوزه خلیج فارس متصل می کنیم

رئیس دولت یازدهم بیان داشت: این استان یک استان مرزی است که بنا داریم از طریق راه آهن از جنوب با کشورهای مسلمان حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، از شرق با پاکستان و افغانستان و از شمال با کشورهای آسیای میانه این استان را به آنها نیز متصل خواهیم کرد.

رئیس جمهور اذعان داشت: اراده این دولت رابطه بسیار مناسب با همسایگان و رابطه خوب با تمام کشورهایی است که به حقوق و منافع ملی ایران احترام می گذارند.

وی گفت: ما قدم اول را برای ارتباطی خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل با جهان برداشته ا یم و امروز شرایط ما نسبت گذشته بسیار متفاوت است.

دکتر روحانی تصریح کرد: چابهار نقطه اتصال ایران با آب های آزاد، دریای عمان و حتی ساحلی است که این کشور را به اقیانوس متصل می کند ما برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان قدم های لازم را بر می داریم.

رئیس جمهور بیان داشت: بی تردید باید چابهار مرکز صنعتی باشد در کنار آنچه که باید مرکز تجاری باشد و برای اینکه این منطقه یک منطقه صنعتی شود، باید گاز به این منطقه متصل شود.

چابهار به شبکه گاز متصل می شود

این مسئول اضافه کرد: طبق برنامه دولت تدبیر و امید در سال ۹۳ و ۹۴ با تلاش هایی که انجام خواهد شد از ایرانشهر گاز به منطقه چابهار متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه شرایط گازرسانی به این منطقه فراهم شود ایجاد مرکز صنعتی هم برای فولاد، پتروشیمی و صنایع معدنی دیگر آماده خواهد شد.

روحانی یادآور شد: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است و معدن با ارزشی که در این استان پیش بینی می شود با کشف آن شاهد توسعه در این استان خواهیم بود.

وی افزود: در زمینه سایر نیازمندی های این منطقه و استان در سال ۹۳ و ۹۴ قدم های جدی برخواهیم داشت.

انجام اقدامات حقوقی و سیاسی برای استفاده از آب‍ های مرزی

رئیس جمهور با بیان این که مسئله آب به عنوان یک معضل در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان مطرح است گفت: برای استفاده از آب هایی که به عنوان آب های مرزی است اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را انجام داده و در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: در یک برنامه پنج ساله که از سال ۹۳ شروع شده استفاده از آب هایی که به دریای عمان می ریزد و سد هایی که پیش بینی شده و بهره ور کردن آب هایی که وجود دارد و درست از آن ها استفاده نمی شود در دستور کار خواهد بود.

وی گفت: برای گنجایش بیشتر سد پیشین و برای اینکه آب های سد موجود به مناطق مسکونی برسد برنامه داریم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: در مجموع قدم های خوبی آغاز شده از نظر جاده ای مسیر چابهار تا جاسک در سال ۹۳ تا ۹۴ را پیش خواهیم برد و اقدامات جاده ای را گسترش خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: راه آهن چابهار را تسریع خواهیم داد زیرا راه آهن می تواند منطقه جنوب استان را به شمال استان متصل کند، با اتصال به راه آهن در مناطق شرق، افغانستان و شمال شاهد تحول در منطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام در بحثاشتغال گفت: برای اینکه کشور ما بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند و معضلات اشتغال در این کشور حل و فصل شود باید زمینه اشتغال پایدار را آماده کنیم و شغلی که مولد و از لحاظ اقتصادی؛ دانش بنیاد و صادراتی باشد را ایجاد نماییم.

روحانی گفت: کار بزرگ دولت برنامه آبیاری تحت فشار برای استان و آبیاری با بهره وری کامل در شمال استان است که ۴۶ هزار هکتار زمین برای کشاورزی در سال ۹۳ و ۹۴ در برنامه آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

برای تثبیت شن های روان برنامه داریم

روحانی اذعان داشت: برای مسئله گاز، بهر ه وری آب، معادن، ایجاد پتروشیمی در چابهار و ایرانشهر و برای تثبیت شن های روان در این استان برنامه های خوبی در نظر گرفته ایم.

وی با بیان این که در زمینه گردشگری در منطقه چابهار نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم گفت: برای رفاه مردم این استان از جمله منطقه چابهار، اقدامات جدی انجام خواهیم داد و در سال ۹۳ و ۹۴ شاهد تحول در بخش های مختلف خواهیم بود از جمله در زمینه گردشگری از جمله این که باید زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت دیشب در جلسه با سرمایه گذاران بومی داخلی و خا رجی مذاکرات خوبی داشته ایم که استان را به سمت توسعه پیش خواهند برد.

رئیس دولت یازدهم افزود: برای تبدیل فرودگاه کنارک به فرودگاه بین المللی برنامه ریزی می شود که این امر پایه و اصلی اساسی برای توسعه منطقه خواهد بود.

روحانی گفت: همه دست به دست هم خواهیم داد که در ماه های آینده شاهد توسعه استان باشیم.

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور به مذاکر ات ایران با گروه ۱ + ۵ اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز مذاکرات ادامه دارد گفت: در آینده جزئیات بیشتری از این مذاکر ات را برای مردم خواهم گفت.

رئیس جمهور روحانی در جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان بر رفع مشکلات با وحدت و همدلی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر دولت با مشکلات زیادی مواجه بوده و من به عنو ان خادم مردم تمام تلاشم را برای رفع مشکلات به کار خواهم بست.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل کم آبی در سراسر ایران اسلامی اظهار داشت: جز یکی و دو استان که شرایط اقلیمی متفاوت دارند مابقی استان ها مشکل آب دارند.

روحانی از بیکاری به عنوان یک مسئله عام نام برد و خاطرنشان کرد: مشکلات هست و باید با وحدت و همدلی برای رفع آن همه مردم و مسئولان تلاش کنند.

وی به معضل محیط زیست در ایران اشاره کرد و خواستار اهتمام همه مسئولان برای خروج کشور از این مشکل شد.

روحانی از نمایندگان مجلس خواست دولت را در برطرف کردن مشکلات یاری رساند و گفت: مردم هم باید به صحنه بیایند و با قدرت دولت را در خدمت رسانی یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای رقابت است بنابراین نباید خیلی خوش بینانه برخورد کنیم، تصریح کرد: در کنار رقابت، دنیای توطئه و تخاصم هم وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه امروز حساسیت ها روی ایران زیاد است، گفت: ایران یک کشور مستقل، انقلابی، قدرتمند، دینی و اسلامی در منطقه است بنابراین دشمنی علیه ایران زیاد است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به معضلات و مشکلات به وجود آمده برای کشور طی سال های گذشته خاطرنشان کر د: معتقدم باید این مشکلات حل و فصل شوند و دولت تدبیر و امید پس از روی کار آمدن گام های بسیار مهمی را در این راستا برداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکر ات ایران با گروه ۱ + ۵ اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز مذاکرات ادامه دارد گفت: در آینده جزئیات بیشتری از این مذاکر ات را برای مردم خواهم گفت.

روحانی با بیان اینکه عده ای در گوشه و کنار به خاطر مسایل سیاسی و حزبی حرف های ناروا می زنند و مذاکرات را زیر سئوال می برند، تاکید کرد: شما فکر می کنید مذاکره کردن با کشورهایی که امروز مدعی قدرتمند بوده و خیلی از سازمان های بین المللی به حق یا به ناحق زیر سلطه آن هاست، کار آسانی است.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان از دست ایران عصبانی شده اند، خاطر نشان کرد: دشمنان بزرگ ایران با ملت ما دلشان صاف نیست بنابراین دولت در مذاکرات کارهای بسیار بزگی انجام داده است.

وی با اذعان بر اینکه کار دولت بی نقص و عیب نیست، تاکید کرد: کار بسیار بزرگ و امید بخشی تا امروز انجام گرفته ولی راه طولانی هنوز در پیش داریم و امیدوارم بتوانیم در ۶ ماه آینده ان شاالله به نتایج مطلوب به نفع ملت ایران و کل منطقه و جهان برسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران هم از همان اول به دنبال مذاکره برد برد بود، اظهار داشت: در دنیای مذاکره کسی نمی تواند ادعای برد داشته باشد و بگوید من همه چیز را گرفتم و هیچ چیز را ندادم، دنیای تعامل، دنیای مذاکره است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی در حال ورود به ایران هستند، گفت: کارآفرینان، سرمایه گذاران فراوانی از کشورهای مختلف در زاهدان آمده بودند و همه اظهار علاقه کردند که در ایران سرمایه گذار ی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات صورت گرفته با عمان، پاکستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: با افغانستان برای یک قرارداد جامع بلند مدت توافق کردیم، با کشور عمان تقریبا روابط ما به سرعت رو به توسعه است و نخست وزیر پاکستان به زودی به تهران خواهد آمد.

رئیس جمهور با اشاره به مرزی بودن سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مردم این استان مرزدار و مرزبان ایران هستند و باید از روابط بسیار خوب با کشورهای هماسیه بهره برداری و استفاده کنند.

وی با برشمردن مزایای ساحلی بودن سیستان و بلوچستان به طول ساحل ۱۰ کیلومتر گفت: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که کنار اقیانوس قرار گرفته است.

روحانی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران

رئیس جمهور در این نشست به تشریح اقدامات خود در سفر به سیستان و بلوچستان پرداخت.

وی تمامی اقداماتی را که در زمینه های مختلف از جمله، آب، صنعت، معدن، کشاورزی و گاز برای توسعه سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کرده برای خبرنگاران تشریح کرد.

وی در این نشست به دیدارهای مردمی خود در سه شهرستان زاهدان، زابل و چابهار اشاره کرد و از حضور گرم مردم سیستان و بلوچستان در مراسم استقبال قدردانی کرد.

رئیس جمهور در این نشست اظهار داشت: بنای ما در سفرهای استانی این است که قبل از سفر جلسات کارشناسی تشکیل شود و موضوعات مورد بررسی قرار و کارشناسی قرار بگیرد و این تصمیمات در سفرهای استانی اعلام شود.

* اجرای ۹۹ طرح در سیستان و بلوچستان در سال جاری

وی افزود: در سال جاری و نهایتاً تا اوایل سال آینده با توجه به اولویت ۹۹ طرح در سیستان و بلوچستان اجرایی خواهد شد.

دکتر روحانی اذعان داشت: برخی از طرح هایی که امروز اعلام شد از منابع مختلف اجرایی خواهد شد، برای اجرای آنها از صندوق توسعه نیز استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بعضی از طرح هایی که محدود است و مسئولان مردم درخواست می کنند به ویژه در زمینه فرهنگی و استانی در همین استان تصمیم گیری کردیم، اما طرح هایی کلان از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری را در تهران تصمیم گیری می کنیم.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در زمینه چگونگی تامین امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در همسایگی دو کشوری است که از ثبات و امنیت مطلوب برخوردار نیستند، هم مردم و هم مسئولان و نیروهای مسلح کار بزرگی انجام داده اند، نا امنی در عمق استان وجود ندارد، هم اکنون امنیت بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان برقرار است.

* ۱۵ طرح مهم پتروشیمی در چابهار در حال اجرا ست

رئیس جمهور بیان داشت: در چابهار ۱۵ طرح مهم پتروشیمی در حال اجرا ست که بخشی را بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده و زمینه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان فراهم شده است، نیروهای مردمی در تامین امنیت منطقه با نیروهای مسلح همکاری دارند.

وی با اشاره به مشکلات سیستان و بلوچستان افزود: مشکل آب در روستاهای این استان وجود دارد، اینکه بخواهیم به تمام روستاها خدمات رسانی کنیم امکان پذیر نیست، باید مرکزیتی برای روستاها در نظر بگیرم.

روحانی تصریح کرد: ۴۶ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش، به وسیله لوله آبیاری خواهند شد، مهار و جمع آوری آب ها باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت طرح جامعی برای آب های مرزی دارد، مهار آب های سطحی استان در دستور کار دولت قرار دارد.

* حل مشکل اشتغال سیستان و بلوچستان با همکاری سرمایه گذاران

روحانی یادآور شد: در سیستان و بلوچستان اشتغال مولد و پایدار را به وجود خواهیم آورد.

وی اضافه کرد: در طرح بهره وری آب ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: زمینه را برای گردشگری در این استان فراهم می کنیم که در این زمینه از سرمایه گذاران نیز دعوت می کنیم.

وی گفت: سرمایه گذاران می توانند اشتغال لازم را برای کشور و استان فراهم کنند.

انتهای پیام / ۷۵۰۰۵ / ش۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار