|
|
کدخبر: ۱۶۰۰۵۱

امسال برای نخستین بار

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امسال برای نخستین بار در ایران، توربین های ۱۰۰ کیلواتی کاملاً بومی سازی شده تولید می شود.

سیدمجید هدایت دقایقی پیش در حاشیه دیدار با استاندار سمنان در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری فارسدر استان سمنان اظهار کرد: سازمان توسعه منابع انرژی به عنوان سازمانی محوری در حوزه توسعه توربین های ۲ مگاواتی در ارتباط با بخش دانشگاهی شناخته می شود.

وی گفت: یکی از مراکز تحقیقاتی مشترک این سازمان با دانشگاه فردوسی مشهد در حال همکاری بوده و مشغول به اجرای طرح های مختلفی در این حوزه است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: خبر خوشی که می توان امسال به مردم داد، این است که به زودی توربین های ۱۰۰ کیلوواتی کاملاً بومی سازی شده در این مرکز تحقیقاتی تولید می شود.

هدایت گفت: این توربین در چهار ماهه نخست امسال به تولید می رسد و این در حالی است که بیش از این بخش اعظمی از این توربین ها از طریق واردات در اختیار ایران قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه کشورهایی که توربین ها بیشتر از آنها وارد می شد و با استفاد از دانش فنی آنها خطوط تولیدی را در ایران راه اندازی می کردیم، آنها توربین های تا ۶۶۰ کیلووات را در اختیار داشتند و بقیه واردات از کشورهای اروپایی انجام می شده است.

رئیس سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع گفت: مسیری نیز در راستای رسیدن به توربین های با مگاوات بالا طراحی شده و بخش های مختلفی در این زمینه فعال هستند.

هدایت افزود: ایران در زمینه انتقال فناوری و دانش تولید این توربین ها و نیز بومی سازی تولیدات از ظرفیت های بالایی برخوردار است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: امسال اتفاقات خوبی در وزارت نیرو و دولت افتاده است که باید از آنها قدردانی کرد و توجه جدیدی به حوزه انرژی های تجدیدپذیر در کشور شده است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نقطه کلیدی در حمایت های اولیه در هر کیلووات بود که مصوبه های جدید در این زمینه، در سرمایه گذاران و فعالان این بخش شوق زیادی ایجاد کرد.

وی افزود: اگر برنامه ها در این بخش تحقق یابد، می توان گفت که کشور در دهه آینده می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای خود را برآورده سازد.

هدایت همچنین با بیان اینکه میزان تولید و بهر ه گیری از انرژی های نو در کشور در برهه کنونی بسیار پایین است، گفت: امروز بیش از ۷۰ هزار مگاوات تولید برق در کشور انجام می شود و مصرف داخلی نیز بیش از ۳۰ هزار مگاوات است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در مقایسه با این آمارها میزان بهره گیری از انرژی های نو کمتر از یک درصد است.

وی گفت: کلید این کار این است که دولت و مجلس به خوبی در این حوزه ورود کنند و اگر نرخ ها تصویب شده باشد و منابع قابل اختصاص نیز روشن شود، بخش های سرمایه گذاری حاضر به ورود در این عرصه هستند.

هدایت افزود: در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گروه های مختلفی در این حوزه در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام / ۲۲۴۹

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار