|
|
کدخبر: ۱۶۲۳۳۲

در حال بروز رسانی / کمالوند در نشست توافق ژنو به کدام سو:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اخراج بعضی افراد از سازمان انرژی اتمی گفت: اگر کسی در این رابطه اعتراضی دارد باید به مراجع مربوطه مراجعه کند و نباید این مسئله را به مجلس کشاند زیرا مجلس وظایف مهمتری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، بهروز کمالوند سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست توافق ژنو به کدام سو که در دانشکده ادبیات و زبان خارجه دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: ما یک مسیر تقریباً ۴۰ ساله را طی کردیم و در این مدت کشور به دلایل شرایط و موقعیت های بسیار خوبی که داشته و در آن قرار دارد همیشه با تهدید همراه بوده است.

کمالوند اضافه کرد: این شرایط اقتصادی کشور ما به دلیل مؤلفه های مختلف کشور و قدرتمندی ما در سطح جهان است و این قدرتمندی باعثشده ما بتوانیم در دنیا و منطقه تأثیرگذار باشیم و به خاطر همین تأثیرگذاری دشمنان می خواهند در مقابل ما بایستند، توطئه های دشمنان ما را دچار چالشی به عنوان چالش اقتدار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مؤلفه دیگر مؤلفه ایدئولوژی و تأثیرگذاری است و با توجه به اینکه این قدرت و مؤلفه آرمان و ایده دارد می تواند تأثیرگذار باشد و به خاطر این مؤلفه ای که ما داریم کشورهای دیگر در مقابل ما قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اقتصاد و ایدئولوژی با قدرت های مادی مؤلفه دیگری است که ما داریم، خاطرنشان کرد: این قدرت از زمان انقلاب شکل گرفت و علم و قدرت علمی نیز مؤلفه دیگری است که از زمان انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار گرفت.

کمالوند تصریح کرد: متوسط سن دانشمندان ما بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و این موضوع نشان می دهد تمام سرمایه گذاری های ما در این زمینه بعد از انقلاب شکل گرفته است.

وی ادامه داد: راسخ بودن، مقاوم بودن، ایستادگی کردن و استفاده از تمام ظرفیت های خرد و عقل ما را در مسیر علمی یاری کرده است.

وی تصریح کرد: دانشجویان ما باید به آینده فکر کنند و در گذشته نمانند و برای پیشرفت آینده کشور تلاش کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قدرت های جهان نمی خواهد ما پیشرفت کنیم ولی با این وجود ما پیشرفت کرده ایم و رو به جلو رفته ایم و کشور را به لحاظ ظرفیت های علمی و اقتصادی به جایگاه مناسبی رساندیم، باید تلاش کنیم حاضران و سرمایه گذاران فضای مناسب را برای کار پیدا کنند.

کمالوند اظهار داشت: اگر بخواهیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و در جایگاهی که شایسته جمهوری اسلامی ایران است قرار بگیریم باید حصار و طنابی را که دور ما پیچیده اند کنار بزنیم و با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنیم و وارد مذاکرات شویم و به همین خاطر است که ما مذاکرات را شروع کردیم.

کمالوند در قسمت دوم مراسم و در بخش پاسخ به سؤال دانشجویان در رابطه با اینکه چرا همه مسائل مذاکرات به طور شفاف مطرح نمی شود، گفت: پشت پرده مذاکرات را به خاطر منافع ملی نمی شود بیرون ریخت و آن چیزی که امروز از آن به عنوان توافقنامه یاد می شود تنها یک برنامه اقدام مشترک است و این از لحاظ حقوقی با توافقنامه فرق دارد و با این وجود ما هر طور که بخواهیم می توانیم کارهایی انجام دهیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که در رابطه با پاورقی های توافقنامه مطرح شد، گفت: در این باره مسائلی که ذکر شده است که در طول شش ماه سانتریفوژی جدیدی نمی آوریم ولی از همین امروز هم اگر بخواهیم تصمیم به چنین کاری بگیریم از لحاظ فنی اولین اقدام تقریباً ۸ ماه دیگر انجام می شود و البته طرف مقابل یکسری از این مسائل را که این چنین مطرح شده است را برای فضای داخلی انجام داده است.

وی اضافه کرد: ما در گذشته هم سانتریفوژهایی داشته ایم که به آنها تجهیزات تزریق نمی شده است بنابراین این مسئله به همان روال سابق ادامه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه زمانی که خیلی از دانشجویان متولد نشده بودند دنبال انقلاب بودیم، ادامه داد: ما این انقلاب را به راحتی به دست نیاورده ایم پس به راحتی آن را از دست نمی دهیم و دانشجویان باید خیالشان در این رابطه راحت باشد.

در ادامه مراسم، یکی از دانشجویان از کمالوند پرسید که آیا مذاکراتی که انجام شد نرمش قهرمانانه بود یا شکست ذلیلانه که وی در پاسخ این سؤال گفت: سازمان انرژی اتمی برنامه های بلندمدتی دارد و ما در نظر داریم اگر از یک سمت توقف کردیم از سمت دیگر جلو برویم.

کمالوند در ادامه اضافه کرد: مدت سه سال بود که ما سانتریفوژهایی داشتیم که به لحاظ سیاسی به آنها باج تزریق نمی کردیم البته من معتقدم از لحاظ فنی هم نباید این کار را می کردیم زیرا برای ما به صرفه نبود.

وی ادامه داد: منطقی که در گذشته ما با بحثانرژی هسته ای داشتیم سیاسی بود ولی منطقی که الان داریم سیاسی و فنی است و در این بحثباید کاری کنیم که به لحاظ فنی انرژی هسته ای جوابگوی نیازهای ما باشد و از طرفی هم از لحاظ سیاسی باعثتحریک نشویم و اگر منطق سیاسی و فنی در کنار هم پیش بروند، می تواند به ما کمک کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه چرا فناوری هسته ای سند راهبردی مدون ندارد؟ پاسخ داد: ما در تلاش هستیم که سند جامعی را برای این کار تنظیم کنیم و مقداری هم روی این موضوع کار شده است ولی اگر بخواهیم برنامه ای را که تنظیم می کنیم جامع باشد مستلزم هماهنگی هایی است که باید حل شود و یکسره نمی شود این کار را کرد و تقریباً یک سال و نیم زمان می برد و البته در کشور ما وقتی روندها قابل پیشگیری نیست کار خیلی سخت می شود.

وی ادامه داد: اگر صنعت ما سند راهبردی دارد به خاطر این است که این صنعت قدمت بالایی دارد ولی صنعت هسته ای هنوز جوان است و دارد خودش را پیدا می کند.

کمالوند در ادامه در رابطه با اخراج بعضی از افراد از سازمان انرژی اتمی و جایگزینی آنها با افراد دیگر گفت: اگر کسی در این رابطه اعتراضی دارد باید به مراجع مربوطه مراجعه کند و نباید این مسئله را به مجلس کشاند زیرا مجلس وظایف مهمتری دارد.

وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: مدیری که نتواند ۴ یا ۵ نفر را جابه جا کند اول باید خودش اخراج شود.

کمالوند تصریح کرد: این کار و مطرح کردن چنین مسائلی باعثمی شود امنیت جانی آنها به خطر بیفتد و کسانی که اینگونه مسائل را مطرح می کنند به فکر جان این افراد نیستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: درست نیست که فردی مانند صالحی را که پوست و خونش آمیخته به انقلاب است را متهم به اخراج دانشمندان هسته ای کرد.

در ادامه دانشجویان نسبت به اینکه در رابطه با این پاسخ قانع نشدند اعتراض کردند و اینگونه مطرح کردند که نمایندگان مجلس نیز از این پاسخ قانع نشدند و کمالوند در این رابطه گفت: البته این که می گویید نمایندگان مجلس درست نیست و کمیسیون اصل ۹۰ در این رابطه قانع نشده و این به خاطر این است که ممکن است آنها نخواهند قانع شوند و اینکه دو برادر و برادرزاده یک مجموعه را علیه یک مجموعه دیگر بسیج کنند درست نیست زیرا آنهایی که اخراج شدند هیچ ظلمی ندیده اند البته آنها کارهایی کردند که در این جمع نمی شود گفت و کسانی که به این مسائل دامن می زنند قصد استفاده از این جریان را دارند.

ادامه دارد…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار