|
|
کدخبر: ۱۶۳۸۳۶

نمایندگان غرب مازندران در نشست خبری:

نمایندگان غرب مازندران در نشست خبری با اشاره به خسارت های سنگین وارد شده به این استان پس از بارش برف زمستان عنوان کردند که تا کنون کمترین اقدام برای جبران خسارت های وارد شده از سوی دولت صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان غرب استان مازندران پیش از ظهر امروز در نشست خبری به تشریح وضعیت فعلی این استان پس از بحران بارندگی برف در زمستان سال گذشته پرداختند.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد با اشاره به این که برف سال گذشته در غرب مازندران حادثه تاریخی بودکه طی ۸۰ سال گذشته در منطقه بی سابقه رخ داده است گفت: با توجه به ارتفاع ۱ متر و ۷۰ سانت طی ۴۸ ساعت این منطقه به شدت دچار بحران و خسارت شد.

وی افزود: با توجه به خاص بودن غرب منطقه مازندران که در زمستان هم کشاورزی در آن رونق دارد این حادثه درختان همیشه سبز مرکبات، گلخانه های استان و ساخت و سازهایی که بر اساس اصول مهندسی بود و نیز سوله ها، انبارها و سازه های جدید را مورد خسارت قرار دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت در زمان وقوع این بحران تلاش کرد تا مردم بیش از دو یا سه روز گرفتار برف نباشند ادامه داد: متاسفانه امروز پس از پشت سر گذاشتن این استان عملکرد دولت به گونه ای است که خسارت دیدگان همچنان منتظر رسیدگی هستند.

وی با اشاره به اینکه به مساله تولید توجهی نشده است گفت: دولت مقرر کرده که برای بازسازی مناطق آسیب دیده مسکونی و تجاری مبالغی تحویل داده شود اما ۶۰ درصد خسارت به صنایع تولیدی و تبدیلی و باغداران و کشاورزان وارد شده در حالی که هنوز مصوبه ای برای جبران این خسارت دریافت نکرده ایم.

شریعت نژاد گفت: در گزارش دولت اعلام شده که ۸ هزار و ۲۷ واحد در این منطقه تخریب شده در حالی که فقط در تنکابن ۹ هزار واحد مسکونی و انباری مورد خسارت قرار گرفته است.

این نماینده مجلس اشاره کرد: مردم این منطقه به دلیل تاخیر در رسیدگی به خسارت های وارد شده ناراضی هستند و همچنان منتظر حمایت می باشند.

نماینده مردم تنکابن با بیان اینکه برای انجام قانون حفاظت کاربری اراضی و باغات در این منطقه باید پشتیبانی از کشاورزان صورت گیرد گفت: عدم توجه به حمایت از کشاورزان باعثخواهد شد اراضی کشاورزی از سوی کشاورزان فروخته و تغییر کاربری دهند تا تبدیل به ویلاسازی در این منطقه شوند.

وی با اشاره به تولید بالای مرکبات در سال ۹۲ گفت: بر اساس آمار ۴.۴ میلیون تن در سال ۹۲ در استان مازندران تولید مرکبات داشتیم اما با توجه به برفی که در این منطقه بارید بخش عمده ای از مصرف کنندگان به دلیل جو روانی از مرکبات تنکابن استفاده نمی کند و تصور می کند این مرکبات به دلیل بارندگی و سرمای شدید دچار یخ زدگی است در حالی که بیش از ۹۰ درصد پرتقال ها قبل از بارندگی جمع آوری شده و در انبار نگهداری می شد.

وی با بیان این که پرتقالی ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان فروخته می شود از کشاورزان تنها به کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می شود گفت: در غرب مازندران حدود ۵۰ هزار تن مرکبات در انبارها مانده که اگر دولت به آن توجه نداشته باشد خسارت عمده ای به تولید کنندگان وارد خواهد شد.

شریعت نژاد در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده که دولت از این مرکبات یا در توزیع سبد کالای بعدی استفاده کند یا آن را به کشورهای همسایه صادر کرده و یا فرصتی به تولید کننده بدهد تا خود عرضه مستقیم داشته باشند.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست خبری قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس با اشاره به اینکه پس از وقوع این بحران در غرب مازندران دولت مردم را به امان خدا رها کرد و گفت: بسیاری از کسانی که دچار آسیب شدند همچنان در انتظار به سر می برند، دولت باید کارگروه ویژه ای تشکیل می داد که این کارگروه تا وصول نتیجه به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه به گلخانه داران هیچ هزینه ای برای جبران خسارت ها پرداخت نشده افزود: بانک ها نیز به خاطر بدهی قبلی گلخانه داران آنها را برای دریافت مطالبات خود تحت فشارهای شدیدی قرار دادند، بسیاری از مرغداری ها به طور کامل فروریخته و در حوزه آبزیان نیز مشکلات بسیاری داریم.

این نماینده مجلس با اشاره به عدم وجود زیرساخت های لازم در غرب مازندران که اصلی ترین دلیل به وجود آمدن چنین بحرانی در زمستان سال گذشته شد خاطرنشان کرد: دولت باید از این ماجرا عبرت می گرفت و پس از این بحران برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اقدام می کرد؛ ما حتی یک نیروگاه مستقل برق در این استان نداریم و برای تامین برق باید برق را از چابکسر گیلان تامین کنیم.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه مازندران یکی از قطب های کشاورزی کشور است گفت: مدیریت جهادی این است که در این حوزه اقدام جامع انجام دهیم، اگر ۷.۲ میلیون تن گندم وارد کنیم چه حمایتی از کشاورزان انجام دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که می توانستند در حوزه کشاورزی کمک بزرگی باشند امروز آسیب های جدی دیدند.

در ادامه این نشست خبری عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد با اشاره به گذشت بیش از سه ماه از بحران بارش برف در استان مازندران گفت: ۸۱ میلیارد تومان در نور و ۳۵ میلیارد تومان در محمود آباد خسارت ناشی از این بارندگی شدید بر جای مانده که فقط زیر ۴ میلیارد تومان برای جبران آن اعتبار داده شده است که این حمایت برای جبران خسارت به این بزرگی کافی نیست.

وی با بیان ای که استان مازندران تا پیش از این در تمام سال سرشار از آب های حاصل از بارندگی بود گفت: فصل کشاورزی آغاز شده اما در مازندران کمبود آب ما را به شدت آزار می دهد.

وی خطاب به وزارت نیرو در خصوص مهار آبهای سطحی ادامه داد: کمتر از ۵ درصد آب های سطحی در حال مهار شدن هستند در حالی که نزولات جوی مازندران از همه کشور بالاتر است اما کشاورزان به دلیل نبود آب کشاورزی رها می کنند.

فیاضی گفت: برنج ایرانی را که مرغوب ترین نوع برنج است کنار گذاشته و از برنج پاکستانی استفاده می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر قرار است برای تقویت بخش کشاورزی قانون منع تغییر کاربری را دنبال کنیم باید از کشاورزان حمایت صورت گیرد گفت: سازمان همیاری های شهرداری استان مازندران زمین های ۲۰۰،۵۰۰ و هزار هکتاری را تغییر کاربری داده و بابت آن پول های کلان گرفته است اما معلوم نیست این پول ها کجا هزینه شده است.

وی افزود: سازمان همیاری های شهرداری های استان مازندران فقط برای تغییر کاربری شرکت بهداشت با ۲۰۰ هکتار مساحت ۷ میلیارد تومان هزینه کرده است تا آن را به ساخت و ساز و ویلاسازی تبدیل کند.

نماینده مردم نور و محمود آباد با اشاره به ضرورت اصلاح زیرساخت های استان مازندران گفت: راه های دسترسی به مازندران به پارکینگ تبدیل شده است در حالی که اگر راه های دسترسی به مازندران مهیا باشد می تواند این استان تنفس گاهی برای مردم تهران باشد اما باید امکانات مناسب و زیرساخت ها مهیا شود تا رفت و آمد مردم تهران به این استان دو ساعته انجام گیرد.

فیاضی در پایان با اشاره به مساله دریا گفت: در طول هر سال کمتر از ۴۰۰ نفر کشته ندارد اما در این باره فقط تابلوی شنا نکنید و ورود به دریا ممنوع می گذاریم، هیچ بستری برای بهره برداری از دریا وجود ندارد. این ها در حالی است که ۱۷ دستگاه متولی دریا در مازندران وجود دارد اما هنوز پول غریق نجات ها داده نشده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار