|
|
کدخبر: ۱۶۴۵۱۹

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل:

خبرگزاری تسنیم: مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به برجسته ترین ویژگی های اصفهان گفت: این شهر شهیدان شاهد است که در زمانی که کشورهای شرق و غرب باهم متحد شدند و به صدام برای حمله به ایران کمک کردند، فرزندان ایران از آن دفاع کردند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاصفهان، علی اکبر ولایتی عصر امروز در آئین افتتاحیه نکوداشت هفته اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران ااسلامی در باغ موزه چهل ستون اظهار کرد: اصفهان یک نماد بسیار برجسته از تاریخ غیر گسسته فرهنگ چند هزار ساله ایران است، در مقطعی از تاریخ به لحاظ سیاسی و با حمله مغول به ایران گسست هائی ایجاد شد اما فرهنگ کشور پار برجا ماند و ما مغلوب نظامیان مغول شدیم و مغول مغلوب فرهنگ ما شد.

وی افزود: یکی از نشانه ها و دلایل پایداری فرهنگ یک شهر نام آن شهر است، مورخان از زمان هرودوت از اصفهان نام برده و ابن کثیر نام اصفهان را سپاهان دانسته، به معنی مکانی که سپاهیان قرار دارند و رد کرزن نائب سلطنه انگلیس در هند در کتاب خود اصفهان را اسپهان ذکر کرده و یاقوت هموی نیز اصفهان را سرزمین اسپ ها و شهسوران ذکر کرده است و هم چنین بتلمیوثنیز از اصفهان با نام اسپندانه یاد کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل بیان کرد: همه این ها نشان دهنده قدمت ۲۵۰۰ ساله نام اصفهان است و اگر می خواهید اصالت کسی یا جائی را بدانید از اصالت نام آن پرس وجو کنید.

وی با اشاره به ویژگی های برجسته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: در مکاتب شعری بعد از سبک خراسانی، اصفهان پایه گذار سبک عراقی، سبک هندی یا سبک صفوی و سبک بازگشت بوده که ۳ سبک ادبی و شهری به اصفهان برمی گردد.

ولایتی با اشاره به شاخصه و ویژگی اصفهان در هنر معماری بیان کرد: ۴ بنای بسیار مهم که نمادهائی از اوج معماری اسلامی دارد، در مغرب بنای کاخ الحمرا که ویکتور هوگو درباره آن شعر گفته است و در مشرق اسلامی بنای تاج محل بوده که ویل دورانت درباره آن نوشته است، در عثمانی مسجد سلطان احمد و در ایران میدان نقش جهان، نمادهائی از اوج معماری اسلامی هستند که میدان نقش جهان زیباترین اثر معماری و برجسته ترین اثر شهرسازی است که در هیچ کجا، شهر و بنای تاریخی را با این همه قدمت و به جهت معماری زیبا و مهندسی نمی بینید.

وی با اشاره به مکتب اصفهان و فلسفه خاطرنشان کرد: در تاریخ فلسفه و کلام اصفهان، فلسفه کندی و فارابی، مکتب سینوی، عهد غزالی بود که در عهد غزالی ۱۰۰ سال فلسفه تعطیل شد و باز از مغرب این رشد مجدد آغاز شد که مکتبی را می بینیم، مکتب اشراق که توسط شهاب الدین یحیی سهروردی پایه ریزی شد و در اصفهان نیز مکتب اصفهان توسط مرحوم میرداماد پایه گذاری شد که این مکتب شکل تکامل یافته مکتب اشراق است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به یکی از برجسته ترین ویژگی های اصفهان افزود: اصفهان شهر شهیدان شاهد است که در زمانی که کشورهای شرق و غرب باهم متحد شدند و به صدام برای حمله به ایران کمک کردند، فرزندان ایران از این سرزمین الهی دفاع کردند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار