|
|
کدخبر: ۱۶۶۳۸۹

حسن عباسی در جمع دانشجویان عنوان کرد:

استاد علوم استراتژیک گفت: مقصران اول مشکلات اقتصادی امروز ما دپارتمان های اقتصادی دانشگاه های شریف، شهید بهشتی و تهران هستند که دیروز در برابر حمایت های اساتید اقتصاد دانشگاه علامه از نحوه اجرای مرحله اول هدفمندسازی یارانه ها سکوت کرده و اعتراض نکردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهخبرگزاری فارس، حسن عباسی استاد علوم استراتژیک و رئیس پژوهشکده امروز یکشنبه در نشست توابین اقتصاد جهانی و دکترین مقاومت اقتصادی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه آزاد تهران جنوب در این دانشکده برگزار شد، با اشاره به اینکه مهمترین مشکل امروز جهان اقتصادی است گفت: آینده اقتصادی جهان به علت تاریک بودن افق آن آینده روشنی نیست و بسیاری از سنت های اقتصادی دیگر امروز جواب نمی دهد.

وی از مشکل اقتصادی به عنوان مهمترین مسئله بشر در مباحثآینده شناسی یاد کرد و با اشاره به سه بحران کمبود آب، فضا و انرژی در آینده ای نزدیک اظهار کرد: جمعیت ۷ میلیاردی کنونی جهان در کمتر از ۳۵ سال آینده به ۱۰ میلیارد نفر می رسد که بیشتر از ظرفیت منابع و کشش کره زمین است.

عباسی با اشاره به بهم خوردن تناسب جمعیت در چین، ژاپن و آمریکای شمالی گفت: این عدم تناسب و کمبود منابع موجب ضرورت تجدید نظر در علم معیشت شده است.

وی علم اقتصاد را دارای منتقدان عجیب و بزرگ خواند و گفت: امروز هیچکس در حوزه اقتصاد جهانی نمی داند چه باید بکند و همه تسلیم شده و دست های خود را بالا برده اند.

این استاد علوم استراتژیک با یادآوری تعریف علم اقتصاد به تخصیص بهینه منابع محدود به تقاضای نامحدود، تصریح کرد: از نگاه قرآن چون به اصل برکت می رسیم نباید نگران باشیم زیرا شان قرآنی می گوید زمانی که زاد و ولد زیاد می شود می بایست منابع زمین هم زیاد شود.

وی با تفکیک سه مفهوم «زیاد»، «اضافه» و «برکت» در قرآن بیان کرد: مفهوم «اضافه» ماهیتی کمی، «زیاد» حالتی فربهی دارد و «برکت» به این معنا است که هر چه از آن مصرف می کنیم کم نمی شود.

عباسی با تاکید بر اینکه اگر اصل برکت مد نظر باشد دیگر نباید نگران منابع بود، گفت: اما نگاه امروز ما نگاه ازدیاد و اضافه است؛ گزارش آمریکایی ها برای سال ۲۱۰۰ میلادی پیش بینی می کند که باید ۷ میلیارد نفر از جمعیت زمین کم شود چرا که حجم عظیم جمعیت چنان منابع را می بلعد که باید به ۳ میلیارد نفر کاهش یافته تا منابع موجود کفاف آنها را دهد.

وی در ادامه گفت: اقتصاد امروز چون اصالت را به تولید می دهد لذا ضروری می سازد که دائما منابع جدید استحصال شود.

استاد علوم استراتژیک اعلام ورشکستگی علم اقتصاد امروز را یادآور شد و خاطر نشان کرد: برنده ۲ جایزه نوبل علم اقتصاد که سابق بر این نیز قائم مقام بانک جهانی بود اعلام کرده است که این اقتصاد آمریکا نیست که سقوط کرده بلکه کل علم اقتصاد سقوط کرده است؛ همانطور که جنبش ۹۹ درصدی ضد والستریت نشان داد این علم چنان سقوط کرده است که دیگر نمی تواند از جا برخیزد.

وی با طرح این سوال که با این وضع سیستم اقتصادی ما به پشتوانه چه علمی هدفمندسازی یارانه ها را اجرا می کند؟ گفت: هدفمندسازی یارانه ها از همان ابتدا غلط پایه گذاری شد زیرا مبتنی بر مدل فریدمنی بود، که در دوران ریگان و تاچر و یلتسین و پینوشه اجرا شده و شکست خورده بود.

عباسی تعبیر دیگر این مدل را دکترین شوک عنوان کرد و گفت: خود غربی ها اذعان دارند که این مدل که همان مکتب شیکاگوست به نتیجه نرسیده است و خود من نیز در ابتدای فاز اول هدفمندی اعلام کردم، که الگوی «مقررات زدایی» شکست خورده است اما اساتید اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که شاگردانشان ترکیب تیم اقتصادی دولت سابق را تشکیل می دادند قاطعانه پشت سیاست هدفمندی ایستادند و مشکلات کنونی نتیجه همان سیاست است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا نباید یارانه به صورت نقدی پرداخت می شد، بیان کرد: خود فریدمن می گوید دکترین «شوک» فاجعه آفرین بوده است؛ به دلیل ملاحظات سیاسی و جناحی نمی توان گفت چه فاجعه ای در نتیجه این نوع از اجرای سیاست هدفمندسازی در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به اینکه انتظار ندارم در نتیجه صحبت های من فردا درب دپارتمان های اقتصادی کشور را ببندند، گفت: ما خودمان علم اقتصاد برای جایگزینی نداریم اما این انتظار را داریم که ایده های نخ نما شده و شکست خورده غربی ها را بازگو نکنند.

استاد علوم استراتژیک اضافه کرد: مقصران اول مشکلات اقتصادی امروز ما دپارتمان های اقتصادی دانشگاه های شریف، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و تهران هستند که دیروز در برابر حمایت های اساتید اقتصاد دانشگاه علامه از اجرای سیاست های مرحله اول هدفمندی یارانه ها سکوت کرده و اعتراض نکردند.

وی با انتقاد از اینکه همه مشکلات اقتصادی امروز را ناشی از فساد و تحریم می دانند بدون اینکه راه حلی ارائه دهند اظهار کرد: مدیران وقت بانک صادرات در دهه ۷۰ که شاهد فساد بزرگ اقتصادی در این بانک بود امروز در راس بانک مرکزی قرار گرفته اند.

عباسی با اشاره به اینکه برترین اساتید اقتصاد دنیا علم را زمین خورده تلقی می کنند گفت: این در حالی است که اساتید داخل کشور حاضر به پذیرش این مطلب نیستند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار