|
|
کدخبر: ۱۶۸۵۵۶

ستاری:

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: آئین نامه های ترفیع در دانشگاه ها باید بازنگری شود.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دوازدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به بازار بزرگ دارو در دنیا، گفت: ایران در سال ۱۳۰۲ موسسه رازی را تاسیس و در سال ۱۳۱۰ نخستین واکسن را تولید کرد، اما چه اتفاقی افتاد که واکسنی را که ۴۰سال پیش تولید و صادر می کردیم امروز نیازمند واردات آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه به طور قطع این معاونت برای به دست آوردن سهمی از بازار داروی دنیا برنامه هایی دارد، اظهار داشت: باید کاری کنیم که داروساز داخلی قدرت رقابت با مشابه خارجی را داشته باشد، روی پای خود بایستد و حتی وارد مقوله صادرات شود، چرا که بازار دارو همچون بازار خودرو پردرآمد است و تولید یک دارو در داخل کشور تقریبا یک پنجم مشابه خارجی آن هزینه دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: بازار دارو در سال ۲۰۱۳ در دنیا بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود برای سال ۲۰۱۷ به بیش از ۹۵۰ میلیارد دلار برسد. اگر ایران سهمی معادل ۲ درصد از این بازار را بتواند در اختیار بگیرد، می توان گفت که وارد یک تجارت بزرگ شده است.

دستاورد نمایشگاه تجهیزات؛ هدایت بازار به محصولات تولید داخل

ستاری با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، گفت: پیش بینی و برآورد کرده ایم در کشور سالانه مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شود و تصمیم داریم این بازار را از محصولات داخل کشور تامین کنیم.

ستاری به حمایت دو وزارتخانه علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان و معاونت علمی برای این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با همکاری این سه نهاد برای نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حدود ۷۰ میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شد که در پایان روز سوم خبر داریم مبلغی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان پیش فاکتور صادر شده و این نشان می دهد ما توانسته ایم یک بازار بزرگ را به سوی خرید محصول از داخل کشور هدایت کنیم.

نیاز به بازنگری آئین نامه های ترفیع اساتید در دانشگاه ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مشکلات فرهنگی پیش روی اساتید دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: این یک ضعف است که حتی بهترین دانشگاه های ما مثل دانشگاه صنعتی شریف تنها ۱۰ درصد از اساتیدش با بخش صنعت قرارداد دارند و این تعداد اندک هم اغلب تحت فشار و تهمت قرار دارند که امکانات و تجهیزات دانشگاه را بیرون از محیط دانشگاه استفاده می کنند و حتی برای ترفیع گرفتن نیز با مشکلاتی از این قبیل رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه این فرهنگ باید تغییر کند و حتی آئین نامه های ترفیع در دانشگاه ها باید بازنگری شود، ادامه داد: چرا کسی به این نکته توجه نمی کند که استادان وارد شده به بخش صنعت تا چه اندازه اشتغال تولید می کنند و چه تاثیری روی اقتصاد کشور دارند.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در توسعه فناوری در کشور، گفت: اگر ما بخواهیم فناوری را در کشور توسعه دهیم باید در تمام بازارهای کشور ورود کنیم از نفت تا محیط زیست و کشاورزی و غیره. در این راه بیش از همه به فرهنگ سازی نیازمندیم. هم در اساتید و هم دردانشجویان. اساتید برای اینکه وارد بحثصنعت شوند و دانشجویان برای اینکه طرز فکرشان که بعد از فارغ التحصیلی کارمند دولت شوند را تغییر دهند.

پرداخت وام به دور از بروکراسی به صاحبان ایده های نو

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر راه اندازی این صندوق و آمادگی آن برای پرداخت وام به شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: برای تسهیل در کار مطالعاتی و پیشرفت اهداف شرکت های دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۳۰۰ میلیون وام قرض الحسنه به شرکت ها می دهد و برای ضمانت آن به چک و سفته قناعت می کند تا مدیران این شرکت ها درگیر بروکراسی و مشقت های دریافت وام نشوند.

وی به دارا بودن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بر این اصل است که اگر دانشجویی اراده کرد کارمند دولت نشود و برای خودش کسب و کاری راه بیاندازد تا ۱۵ سال از مالیات معاف شود و تعرفه گمرکی هم نپردازد. برای ما همین که یک جوان تصمیم گرفته تجارت خودش را داشته باشد و سربار دولت نباشد کافی است. حمایت از این شخص در حقیقت همان روح شرکت های دانش بنیان است.

استقبال از تمام ایده هایی که قابلیت تجاری سازی دارند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه درهای معاونت علمی به روی تمام ایده های نو باز است و این معاونت از تمام کسانی که در مرز دانش فعالیت می کنند حمایت می کند، گفت: کسانی که علاقمند به فعالیت در مرز دانش هستند می توانند به ستادهای فعال در معاونت مراجعه کنند. ما توصیه می کنیم همه کسانی که دارای ایده هستند با ما تماس بگیرند و آن چیزی که در ذهن دارند و فکر می کنند قابلیت تجاری سازی شدن دارد را همراه بیاورند تا از کریدورهای تجاری سازی این معاونت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ ترین اشتباهات این است که به پژوهشکده ها پول بلاعوض پرداخته شود، افزود: پژوهشکده ها باید وارد بحثتجاری سازی و تولید اشتغال شوند، اگر به آنها پول بلاعوض تزریق شود چون قراری بر باز پرداخت آن نیست، دیگر این پژوهشکده ها حرکتی نخواهند داشت. به همین دلیل پول دولت باید روی پژوهش های مرز دانش خرج شود و نه در قسمت تجاری سازی.

ستاری در پایان با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور آماده استقبال از هر طرح نویی است، گفت: توصیه می کنم به کسانی که شکست را تجربه کرده اند فرصت دیگری بدهید، چون این افراد در شکست بسیاری از مسائل را آموخته اند که باید در فرصتی تازه به کار ببندند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار