|
|
کدخبر: ۱۶۹۲۸۲

مشاور اوباما:

مشاور ارشد اوباما در واکنش به انتقادات از توافق ژنو گفت: تصور کنید اگر برنامه اقدام مشترک نداشتیم، الآن در چه شرایطی بودیم؟، اوباما برای دست یابی به یک " ایده آل غیر قابل دست یابی " از یک توافق هسته‎ای " قابل اجرا " چشم پوشی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز پنجشنبه کنفرانس سالیانه " بنیاد دفاع از دموکراسی " با تمرکز بر خاورمیانه برگزار شد که مقامات و کارشناسان در آن به بیان دیدگاه‏های خود پرداختند.

یکی از مقامات ارشد آمریکا در آن اعلام کرد که رئیس جمهور اوباما آماده در نظر گرفتن " طیف گسترده‎ای از گزینه‎ها را در صورت شکست مذاکرات بر سر توافق جامع درباره برنامه هسته‎ای طراحی، است.

جیک سالیوان، مشاور ارشد اوباما در زمینه احتمالِ بازبینی در نظام تحریم‎ها در صورت شکست مذاکرات وین گفت: " اگر گفتگوها متوقف شود یا اگر ایران با حسن نیت مذاکره نکند، آماده همکاری با کنگره برای اعمال تحریم‎های بیشتر هستیم. "

سالیوان افزود: " منطقی که بر روالِ ماجرا وجود دارد این است که فرصتی برای انتخاب توسط ایران فراهم است: یا با حسن نیت مذاکره کند و در نتیجه به راه حلی برای نگرانی جامعه بین‎الملل درباره برنامه‎اش برسد، یا اینکه باید آماده تحمل فشارهای رو به افزایش باشند. "

وی همچنین گفت: " روشن کرده‎ایم که تحریم‎ها تنها ابزاری نیست که در اختیار داریم. اگر شرایط تغییر کند، آماده درنظر گرفتن طیف گسترده‎ای از گزینه‎ها هستیم. "

یکی دیگر از سخنرانان " رون درمر " سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا بود که نسبت به حتمی بودنِ یک توافق بد میان ایران و طرف مقابل، ابراز نگرانی کرد.

درمر گفت مذاکرات وین میان ایران و گروه ۵ + ۱ این خطر را دارد که ایران را " در آستانه نیروی هسته ‏ای " قرار می‎دهد که می‎تواند ظرف دو ماه به نقطه امروز یا حتی دو سه ماه فراتر برساند.

وی در صحبت‎های تحریک آمیز خود به دروغ گفت درباره نطنز و قم(فردو) ایران عدم صداقت داشته است! و به غرب نسبت به از بین بردنِ بنیاد تحریم‎ها علیه ایران، هشدار داد.

یکی دیگر از سخنرانان " اِد رویس " رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بود که درباره اینکه چه سیاست‎های درباره ایران می‎توانست درست باشد، صحبت کرد.

وی گفت: " هنگامی می‎توان از شکست صحبت کرد که راهی برای اطمینان از تجزیه برنامه هسته‎ای نظامی پیدا نکرده باشیم. شکست هنگامی رخ می‎دهد که به ایران اجازه ادامه برنامه]موشکی بالستیک بین قاره‎ای[را بدهیم. "

رویس افزود: " پیروزی هنگامی محقق شده که این قانون به تصویب برسد. "

وی به قانونی استناد کرد که تابستان گذشته در مجلس نمایندگان به رای ۴۰۰ به ۲۰ به تصویب رسید که تحریم بخش نفت ایران تشدید یابد.

" بنیاد دفاع از دموکراسی " که یک اندیشکده نزدیک به محافظه کاران آمریکا محسوب می‎شود، در تدوین و تصویب آن نقش کلیدی داشت.

باراک اوباما نسبت به افزودن به تحریم‎ها هشدار داده بود. اما رهبران سنا حاضر به خارج کردنِ لایحه از دستور کار نشده‎اند.

رابرت منندز –رئیس کمیسیون روابط خارجی آمریکا - سخنرانی دیگری بود که تاکید کرد همچنان از قانون فوق حمایت می‏کند و مدعی شد تصویب آن " مانع از برخی رویدادهایی " خواهد شد که در آن اوباما یا جانشینش با این معضل بزرگ مواجه شود: پذیرش ایران هسته‎ای یا جنگ ".

وی گفت: " هیچ کس به اندازه من خواستار راه حل سیاسی نیست. اما رسیدن به هر توافقی برایمان اصل نیست. نگرانی من از این است که آنها بیشتر از این که به دنبال توافق درست باشند، دنبال توافقند. "

پیش از این، منندز پیشنهاد بازبینی در قانون تحریم‎ها را داده بود.

سالیوان که به نمایندگی از دولت اوباما صحبت می‎کرد گفت کاخ سفید تنها توافقی را می‎ پذیرد که " محدودیت‎های موثر " بر قابلیت هسته‎ای ایران بگذارد.

وی با بیان اینکه " تصور کنید اگر برنامه اقدام مشترک نداشتیم، الآن در چه شرایطی بودیم؟ " افزود: اوباما برای دست یابی به یک " ایده آل غیر قابل دست یابی " از یک توافق هسته‎ای " قابل اجرا " چشم پوشی نخواهد کرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی پس از ۱۱ سپتامبر در پایتخت آمریکا تاسیس شد و مدعی مبارزه به " افراط گرایی اسلامی " است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار