|
|
کدخبر: ۱۷۴۵۱۷

گزارش کامل تسنیم از جلسه علنی امروز مجلس

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز طرح آموزش همگانی قرآن کریم و طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۷ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد رد طرح تعیین تکلیف دوره های آموزش تربیت بهورز وزارت بهداشت، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح الحاق یک بند به ماده ۲ قانون تشکیل شورای عالی اشتغال، بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، گزارش شور دوم کمیسیون شوراها در مورد طرح انتقال پایتخت و گزارش کمیسیون بهداشت در مورد رد طرح بیمه اجتماعی فراگیر.

**ابوترابی فرد: جوشش اعتکاف از درون دانشگاه ها نماد پیوند علم و دین است

در ادامه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن تلاوت شد و حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس و در نطق پیش از دستور اظهار داشت: به امید آنکه خدای سبحان توفیق بهره شایسته از این ماه مبارک را به آحاد ملت به ویژه جوانان خداجوی مرحمت کند.

وی با اشاره به ایام برگزاری اعتکاف گفت: ایام برگزاری اعتکاف روزهای عبودیت و انس با خدای سبحان را به حضور جوانان بویژه دانشجویان معتکف و احیا کنندگان این سنت الهی تبریک می گویم. نزدیک دو دهه قبل مسجد دانشگاه تهران، این افتخار را یافت که با برگزاری اعتکاف و حضور دانشجویان و استادان متعبد بستر گسترش این عبادت بزرگ را در جامعه فراهم بیاورد و راه را برای نشر معارف اسلامی هموار سازد.

نایب رئیس اول مجلس افزود: امروز مساجد جامع کشور و دانشگاه های ایران به مهد پیوند علم و دین و برگزاری این عبادت بزرگ تبدیل شده اند و به بیان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اعتکاف قدرت نهادسازی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: جوشش اعتکاف از درون دانشگاه ها نماد پیوند علم و دین و بالندگی اسلام از متن جوامع دانشگاهی است؛ امیدوارم با تمسک به آموزه های دین و تقویت روح عبودیت و بندگی در مسیر افزایش اقتدار و عزت ملت اسلام و ملت بزرگ ایران گام های بلند و استواری را برداریم.

**کلیات طرح تعیین تکلیف دوره های تربیت به ورز در مجلس رد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار اول کلیات طرح یک فوریتی تعیین تکلیف دوره های آموزشی تربیت به ورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت در ادامه با ۹۸ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمانی، کلیات این طرح را رد کردند.

پیش از این نیز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این طرح را مورد بررسی قرار داده بود و به دلیل مغایرت با احکام قانون مدیریت خدمات کشوری، اصل ۷۵ قانون اساسی و مغایرت با اختیارات تفویضی مجلس به هیئت وزیران، این طرح را رد کرده بود.

براساس این طرح دولت موظف می شد که دو سال دوره آموزشی به ورزان را به عنوان سنوات خدمتی آنها اضافه و در زمان بازنشستگی منظور کند.

در جریان بررسی کلیات این طرح غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار وسخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی اظهار داشت: این موضوع در بودجه سال ۹۳ منظور شده بود و به دلیل بی عدالتی، تبعیض و خارج از شمول بودن دوبار توسط شورای نگهبان رد شد.

وی ادامه داد: همچنین این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری است.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس نیز با وارد دانستن این اخطار گفت: در این طرح باید منبع درآمدی برای این موضوع پیش بینی می شد و مجلس نمی تواند دولت را ملزم به تحمیل بار مالی کند بنابراین اخطار را وارد می دانم و از نمایندگان می خواهم نظر خود را درباره این اخطار بیان کنند.

در ادامه، بهارستان نشینان با ۱۰۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن علنی این اخطار را وارد ندانستند.

**طرح اصلاح قانون تشکیل شورای عالی اشتغال به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح الحاق یک بند به ماده ۲ قانون تشکیل شورای عالی اشتغال یکی از طرح های بود که در دستور کار نمایندگان قرار گرفت اما از دستور کار مجلس خارج شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست ساعاتی از صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در این طرح پیشنهاد داده که کمیته امداد امام خمینی(ره) هم عضو شورای عالی اشتغال شود، اما امروز این کمیته پیشنهاد کرد که علاوه بر کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی هم عضو این شورا باشد، اما چون پیشنهاد مکتوب نداده اند و لذا این طرح باید به کمیسیون باز گردد تا مجددا بررسی شود.

نمایندگان مجلس نیز با ۱۳۵ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ارجاع این طرح به کمیسیون اجتماعی مجلس موافقت کردند.

بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی(ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری) در دستور کار نشست علنی امروز بهارستان نشینان قرار داشت که باز هم به دلیل آماده نبودن گزارش کمیسیون مربوطه از دستور کار جلسه علنی پارلمان خارج شد.

**پورابراهیمی: مجموعه های اقتصادی داریم که حتی یک بار هم صورت مالی خود را ارائه نداده اند

در ادامه گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، در دستور کار پارلمان نشینان قرار گفت.

در جریان بررسی کلیات این طرح محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس به عنوان نخستین مخالف کلیات این طرح، اظهار داشت: فضای کسب و کار اشکالات اساسی دارد و انتظار می رفت تا طرح جامع تری برای این موضوع ارائه شود، چرا که این طرح نمی تواند فضا را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. لذا باید طرحی بیاوریم که مشکلات بخش تولید را حل کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: روح حاکم در قانون اصل ۴۴ رسیدن به کارایی بوده، اما امروز ساختار اقتصادی ما به دلیل عدم وجود قانون از عدم شفافیت رنج می برد.

وی ادامه داد: ما مجموعه های اقتصادی داریم که حتی یک بار هم صورت مالی خود را ارائه نداده اند. مثل خیریه ها؛ امروز خیریه هایی سراغ داریم که یکی از شرکت های آن ۴ میلیارد دلار قدرت سرمایه گذاری دارد، اما مشخص نیست که اینها به کجا جواب پس می دهند، چرا که اصلا صورت مالی خود را مشخص نمی کنند.

این نماینده مجلس گفت: امروز رتبه کسب و کار ما جزو آخرین رتبه های دنیاست و هنوز آئین نامه اجرایی قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار تهیه نشده اند و هر چه دیرتر این آئین نامه آماده شود جفا به اقتصاد کشور است.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان مخالف دوم کلیات این طرح، گفت: مشکل اصلی ما در تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بازار سرمایه بر می گردد، چرا که انعقاد سرمایه در این بازار به سختی انجام می گیرد و بانک ها و سیاست گذاران پولی دخالت زیادی در این بازار می کنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی امروز ما مجوز کسب و کار نیست. حتی تسهیل مقررات و قوانین هم نیست، بلکه مشکل این است که نظام بانکی اجازه هیچ اقدامی به دیگران نمی دهد و هر بقالی به یک شعبه بانک تبدیل شده است.

**علیپور: نرخ بیکاری در کشور بالا و نرخ بهره وری پایین است

کمال علیپور نماینده مردم قائم شهر در مجلس به عنوان موافق کلیات این طرح، اظهار داشت: نرخ بیکاری در کشور ما بالاست و در برابر آن نرخ بهره وری نیز پایین است و باید قوانین ما در این جهت باشد. بنابراین یکی از قوانینی که به این موضوع کمک می کند قانون اصل ۴۴ است که هدف اصلی آن این بوده که دولت نتواند با نیروهای خود تصدی گری کند.

وی افزود: متاسفانه اصل ۴۴ هنوز محقق نشده و اگر این قانون محقق می شد به بنگاه های عمومی غیردولتی سر و سامان می داد و تولید و صنعت ما رشد می کرد. بنابراین این طرح می تواند به تحقق اصل ۴۴ کمک کند و به فضای کسب و کار رونق ببخشد.

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس ضمن مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: پس از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار باید ظرف ۶ ماه آئین نامه اجرایی آن از سوی دولت آماده می شد، اما هنوز این آئین نامه آماده نشده و این قانون هم اجرا نشده است، بنابراین اکنون نباید دوباره قانونی که اجرا نشده را وصله و پینه کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به جای اینکه به کارهای بزرگ بپردازد و صنایع کوچک را واگذار کند هنوز هیچ اقدامی نکرده، در حالی که رتبه کسب و کار ما در جهان ۱۵۲ و در منطقه ۱۳ است هیچ گامی برای اجرایی شدن این قانون بر نمی دارد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس نیز به عنوان موافق آخر کلیات این طرح، گفت: برای رفع مشکلات اشتغال تنها نباید سخنرانی کرد، بلکه باید قانونی مناسب به تصویب رساند.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در کشور، گفت: باید بحران بیکاری را جدی بگیریم، چرا که هر لحظه ای که می گذرد یک نفر در کام بی معیشتی و بیکاری قربانی می شود که این طرح می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.

**کلیات طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب شد

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح در نهایت آن را با ۱۶۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

**پایگاه اطلاع رسانی برای صدور مجوزهای کسب و کار تأسیس می شود

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

براساس این مصوبه مجلس، ۲ بند به ماده یک قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن اضافه می شود.

به موجب این مصوبه مقرر شد که مجوز کسب و کار یعنی هر نوع اجازه کتبی اعم از مجوز، پروانه، اجازه نامه، گواهی، جواز، استعلام، موافقت، تائیدیه یا مصوبه که برای شروع، ادامه، توسعه یا بهره برداری فعالیت اقتصادی توسط دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر۱۳۸۶ و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی مصوب یک شهریور ۱۳۶۶، شوراهای اسلامی شهر و روستا، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق های تعاون یا اصناف، تشکل های اقتصادی، اتحادیه ها، شوراها، مجامع و نظام های صنفی یا نمایندگان یا متصدیان مستقیم یا غیرمستقیم آنها صادر می شود.

نمایندگان مجلس مقرر کردند پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار یعنی پایگاه اینترنتی شامل کتاب الکترونیک که شرایط دریافت یا تمدید کسب و کار در همه مشاغل، صنایع، کشاورزی و خدمات به تفکیک در آن درج شده و پس از لازم الاجرا شدن این قانون مرجع رسمی اعلام شرایط صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار محسوب می شود.

بهارستان نشینان این ماده را با ۱۶۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.

**نطق ۳۱ دقیقه ای ناطقان میان دستور

به گزارشخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس سید علیرضا مرندی نماینده مردم تهران در مجلس، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس، حلیمه عالی نماینده مردم زابل در مجلس، محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس و
ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**مرندی: متاسفانه حدودا ۷۵ درصد زایمان های کشور " سزارین " است

سیدعلیرضا مرندی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مورد روند نگران کننده کاهش رشد جمعیت و ضرورت تلاش برای اصلاح آن به دفعات رهنمودهایی فرمودند که آخرین آنها چند روز پیش به مناسبت روز مامایی بود؛ ایشان به افزایش نگران کننده عمل سزارین هم اشاره کردند و از متخصصین خواستند تا مکررا در مورد افزایش بی رویه این روش ناپسند زایمان تذکر دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم متخصصان زنان و مامایی بیش از همه بار سنگین این تکلیف را بر دوش خود احساس کنند و برای اصلاح ذهنیت ها و کاهش سزارین به آموزش مردم بپردازند؛ عمل سزارین که در دنیای علم به منظور جلوگیری از مرگ و میر مادر و جنین در معرض خطر، انجام می شود با کمال تاسف در کشور ما جایگزین قریب به نیمی از زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی و تمام زایمان ها در بخش خصوصی شده است که این امر آثار منفی فراوانی برای مادران دارد و سبب افزایش مرگ و میر نوزادان می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و مجلس افزود: افزایش نگران کننده سزارین عملاً مانع دیگری برای افزایش رشد جمعیت در کشور است چون حاملگی های بعدی را دچار مخاطره کرده و حاملگی بیش از ۳ بار را عملاً غیرممکن می سازد. سزارین غیرعلمی، مجرد بودن جوانان و دیر ازدواج کردن آنها مهمترین موانع افزایش رشد جمعیت کشور محسوب می شود که باید برای برخورد با این عوامل و کاهش طلاق برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

مرندی با بیان اینکه افزایش چشمگیر تعداد زنان تحصیلکرده در جامعه و ارتقای سطح تحصیلات و اشتغال آنها سبب پاره ای از مشکلات شده است، گفت: مجرد ماندن و دیرازدواج کردن و تک فرزندی از عوارض جدی است که موجب کندی رشد جمعیت نیز خواهد شد. بنابراین دولت و مجلس باید هرچه زودتر اقداماتی برای تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج و امکان ادامه تحصیل در صورت بچه دار شدن و کمک به مراقبت از فرزندان مادرانی که شاغل یا در حال تحصیل هستند، انجام دهند.

وی اظهار داشت: از حدود ۲ سال قبل این نکات و بسیاری مطالب دیگر به صورت طرحی نشأت گرفته از شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون بهداشت مجلس با حضور صاحب نظران تدوین و تصویب شد؛ سپس بررسی آن در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت که به تازگی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده لذا از دولت انتظار داریم با همکاری مجلس تمهیدات لازم برای رفع بار مالی طرح مذکور انجام دهد تا شورای نگهبان به آن ایراد نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه قبلی برای در اولویت قرار گرفتن این طرح، امضا جمع شد و امیدواریم که هرچه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد. همچنین انتظار می رود طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که فوریت آن به تصویب رسیده و در کمیسیون بهداشت مطرح است، به تصویب برسد.

مرندی ادامه داد: در حالی که تصویب قوانین اهمیت دارد اما تلاش های گسترده و مستمر در امر فرهنگ سازی و تسهیل امر ازدواج از ضروری ترین و ثمربخش ترین اقدامات است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جمعیت از عوامل اقتدار کشورهاست از آنجا که جمعیت جوان میهن اسلامی همیشه پشتوانه محکمی برای نظام مقدس بوده و بازدارنده ای قوی در مقابل توطئه های داخلی و خارجی است، از این رو کمک به تحقق افزایش رشد جمعیت کشور یک اولویت حائز اهمیت است.

وی گفت: انتظار داریم، آنچه را که در سیاست های سلامت آمده به ویژه اولویت بهداشت، سطح بندی خدمات و حمایت از تولیدات داخلی در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در پایان خواستار تجمیع صندوق های درمانی بیمه ها و تمرکز دبیرخانه بیمه سلامت در وزارت بهداشت شد.

**فولادگر: تهیه پیوست فرهنگی برای سیاست ها و برنامه ها ضروری است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی اظهار داشت: امسال برای هفتمین سال پیاپی رهبر معظم انقلاب اقتصاد را مورد تأکید قرار دادند و سیاست های اقتصاد مقاومتی را با رویکرد مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های خارجی ابلاغ فرمودند و مشخص شد که ایشان به عنوان رهبر بیدار ملت همچنان مهمترین موضوع مردم و نظام را حل مشکلات اقتصادی می دانند چرا که قرار است در افق چشم انداز در سه بخش علم و فناوری و اقتصاد نظام جمهوری اسلامی جایگاه اول منطقه را کسب کند و اگر چه در بخش های علم و فناوری در برخی موضوعات هم اکنون رتبه اول را کسب کرده ایم اما در کل امیدواریم زودتر از ۱۴۰۴ به جایگاه اول علم و فناوری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: لیکن چنانچه در بعد اقتصادی کشور، جایگاه خویش را نیابد، توسعه و پیشرفت همه جانبه و پایدار نخواهد بود و از طرف دیگر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در حل مشکلات مردم و الگوسازی انقلاب برای نهضت های بیداری اسلامی با تهدید جدی مواجه خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: امسال در شعار سال، موضوع اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مطرح شد و رهبری انقلاب به موضوع فرهنگ به عنوان زیربنای نظام اسلامی تأکید کردند. قابل ذکر است که در همان سند چشم انداز ۲۰ ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل یعنی هویت اسلامی و انقلابی نظام در تمامی سیاست گذاری های نظام باید مبنا قرار گیرد.

فولادگر گفت: از سوی دیگر برای سیاست ها و برنامه های مختلف، تهیه پیوست فرهنگی ضرورت دارد و اجرای مواد یک و دو قانون برنامه پنجم در همین راستا مورد تأکید قرار گرفته است. توجه به ارزش های اسلامی و انقلابی موضوعی است که رهبری و مردم کشورمان بر آن تأکید و پایبندی دارند و در همین جا از دستگاه های فرهنگی، خصوصا وزارت فرهنگ درخواست دارم که دغدغه های رهبری را مدنظر قرار دهند.

وی همچنین اظهار داشت: دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی منطقه و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مستلزم توجه بیش از پیش دولت و فرماندهی واحد تیم اقتصادی دولت است. وجود معاونین و وزرای باتجربه و با سابقه یکی از مزیت های دولت جدید است و چنانچه در یک مجموعه هماهنگ به کار گرفته نشود، فرصتی است که به تهدید تبدیل خواهد شد؛ امید است که مهار تورم، حل معضل رکود، دادن سهم واقعی تولید در هدفمندی یارانه ها و بهبود فضای کسب و کار و اجرای درست سیاست های اصل ۴۴ و از همه مهمتر استفاده از فرصت پیش آمده در توافق ژنو برای سرمایه گذاری های خارجی و حل مشکلات بانکی و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در اولویت فعالیت های دولت خصوصا وزارت امور خارجه و اقتصاد قرار گیرد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: متأسفانه در اجرای توافقنامه ژنو، انتقادات بیشتر بر مبنای سیاسی تکیه داشت و از این بخش توافقنامه ژنو یعنی ظرفیت های اقتصادی غافل مانده ایم، چه دولت و چه منتقدین.

**کولیوند: مسئولان دستگاه دیپلماسی باید به گزارش های مستمر مرحله ای اقدام کنند

محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به ضرورت حمایت و پشتیبانی یکپارچه از سربازان و مجاهدان عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور باید با اطلاع رسانی و گزارش های مستمر مرحله ای نسبت به شفافیت و اغنای افکار افرادی که نسبت به این موضوع اظهار نگرانی کرده اند، اقدام کنند.

**درخواست نماینده شیراز از ظریف

ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: در آستانه مذاکرات هسته ای قرار داریم لذا از وزیر امور خارجه درخواست دارم که به پشتوانه ملت ایران اسلامی و تدابیر راهگشا و داهیانه مقام معظم رهبری از منافع، مصالح ملت و کشور دفاع کند و اقتدار و تدبیر جمهوری اسلامی را به منصه ظهور بگذارد.

** فوریت طرح آموزش همگانی قرآن کریم رد شد

در ادامه محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان درخواست یک فوریت برای طرح آموزشی همگانی قرآن کریم را مطرح کرد.

وی در تشریح لزوم یک فوریت برای این طرح، گفت: تمام اصول و مباحثی که در ارتباط با بشر و مسائل جامعه وجود دارد، با تمسک به قرآن کریم قابل حل است.

نماینده مردم گلپایگان با بیان اینکه با فوریت بخشیدن به طرح آموزش همگانی قرآن کریم در راستای اسلامی شدن جامعه ضروری است، اظهار داشت: امام(ره) در رابطه قرآن می فرمودند باید قرآن را بخوانیم، بفهمیم و عمل کنیم و بر همین اساس آموزش همگانی قرآن کریم باید در اولویت کارها قرار گیرد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در کشورهای اسلامی و غیراسلامی به عنوان یک کتاب جامع که مشکلات بشری را مرتفع می کند باید مورد توجه ما نیز قرار بگیرد چرا که کشور در حال مکتبی شدن است و آموزش قرآن کریم ضرورت دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از سخنان میرمحمدی این طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و گفت: برای مغایرت این طرح و تأمین منابع مالی آن باید راه حلی یافت و در غیر اینصورت شورای نگهبان آن را تائید نمی کند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در مخالفت با یک فوریت برای طرح آموزش همگانی قرآن کریم، گفت: این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است و از طرف دیگر براساس اصل ۵۲ قانون بودجه سالانه باید از طریق دولت تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه حمایت از آموزش قرآن کریم اقدامی درست است، گفت: در صورت تصویب مجلس این طرح از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در موافقت یک فوریت طرح آموزش همگانی قرآن کریم بهترین مبارزه با تهاجم فرهنگی را سرمایه گذاری دربخش قرآن دانست و گفت: این طرح بهترین روش برای ترویج اسلام و آموزش و همگانی قرآن کریم است که باید در دستور کار قرار گیرد.

پس از پایان سخنان موافق و مخالف، علی لاریجانی فوریت این طرح را به رأی نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۹۱ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن به فوریتی شدن این طرح رأی مثبت ندادند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: یک فوریت طرح آموزش همگانی قرآن کریم رأی نیاورد، لذا به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

**دو سوال نمایندگان مجلس از وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

براساس اعلام این عضو هیئت رئیسه، سوال ملی علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره علت کوتاهی این وزارتخانه در تأمین و تولید محصولات کشاورزی سالم اعلام وصول شد.

به گفته وی سوال ملی سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر جهاد کشاورزی درباره دلیل افزایش بی رویه قیمت نهاده های کشاورزی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

**تذکرات شفاهی نمایندگان

پیش از پایان جلسه علنی نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی کشور را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، عطاءالله سلطانی صبور نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر کشور اظهار داشت: آقای وزیر شما در ارائه برنامه خود برای تصدی وزارت کشور اعلام کردی که برنامه من تدوین شاخص هایی برای عزل و نصب مدیران استانی با تعامل برای همکاری با نمایندگان مجلس خواهد بود اما این شاخص ها کجاست که نمایندگان از آن خبر ندارند؟

وی ادامه داد: حالا که بر مرکب مراد سوار شده اید، بدون هماهنگی با نمایندگان به قلع و قمع و عزل و نصب می پردازید لذا انتظار داریم که هر چه سریعتر این شاخص ها را مکتوب به ما ارائه کنید.

نماینده مردم رزن در مجلس افزود: شنیده شده که انتصاب استانداران، فرمانداران و بخشداران از خارج وزارت کشور توصیه و با دست شما انجام می شود و کسانی که علیه نظام خروج کرده اند، طلایه دار و صحنه گردان عزل و نصب ها شده اند و امروز شرط انتصابات در وزارت کشور گرایشات اصلاحاتی داشتن است.

در ادامه بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: پیش نویس لایحه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تدوین شد که جای تشکر دارد اما این پیش نویس شبیه سیاست های کلان است و باید در طراحی اصل الگو از تعریف مبتنی بر توسعه غربی پرهیز شود و پیوست هایی به آن ملحق و اهداف و نحوه دستیابی به ایران پیشرفته توام با عدالت صراحتا ذکر شود.

وی ادامه داد: باید پیوست هایی که مبنای خانواده را تقویت می کند، مانع ایجاد فاصله طبقاتی می شود، زمینه ساز عدالت باشد و اخلاق و دیانت جامعه و مبانی فرهنگی جامعه را تقویت کند و نحوه تحقق ایران پیشرفته توام با عدالت را اجرایی کند، ایجاد شود.

**نگران اقشار بهره مند و پولدار ها نباشید

نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکری به رئیس جمهور و وزرای اقتصاد و تعاون گفت: بودجه ۹۳ دولت را مکلف کرد که یارانه نقدی را به پولداران و میلیارددها ندهد و پرداخت به خانواده ها واجد شرایط باشد اما شما دارید به همه یارانه می دهید. از کجا تامین خواهید کرد و با کدام مجوز پرداخت می کنید؟

بیرانوند ادامه داد: برای تقویت تولید و درمان پول از کجا می آورید؟ نگران اقشار بهره مند و پولدار ها نباشید، آنها مایلند به شما کمک کنند لذا سهم تولید و درمان را جدا کنید و مابقی را به عنوان یارانه به خانواده های واجد شرایط بدهید.

وی در تذکر دیگری به رئیس جمهور اظهار داشت: آقای رئیس جمهور؛ ما اقتدار و عزت شما در مقابل دشمنان را به عنوان نماینده ملت می خواهیم. حواس و توان خود را به مقابله با دشمنان ملت و تحقق وعده خود و حراست از مرزهای دینی، فرهنگی و اخلاقی معطوف کنید. بحثهای حاشیه ای از جانب شما و نزدیکان فرصت خدمت را تلف خواهد کرد.

**کلافگی مردم از گرانی های لجام گسیخته و تعدد نرخ ها

در ادامه سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در تذکری به وزیر نیرو گفت: در استان تهران استعسال آب کشاورزی به کمتر از ۴۰ درصدکاهش یافته و کشت گندم و جو را با مشکل روبرو کرده است. به طوریکه ۵۰ هزار هکتار زمین استان با نابودی مواجه است. در حالیکه یک میلیون متر مکعب فاضلاب در استان تهران از بین می رود لذا از رئیس جمهور و وزرای نیرو و جهاد درخواست می کنم نسبت به استعسال آب برنامه ریزی کنند.

وی در تذکری به وزیر صنعت گفت: گرانی های لجام گسیخته و تعدد نرخ ها در فروشگاه ها و مغازه ها مردم را کلافه کرده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: اخیرا وزارت صنعت بیش از ۳ هزار جوان تحصیل کرده با مدرک لیسانس و فوق لیسانس را از قراردادی به شرکتی تنزل جایگاه داده است؛ این تصمیمات چگونه گرفته می شود؟

نقوی حسینی در پایان در تذکر شفاهی به وزیر نیرو خاطر نشان کرد: اخیرا در یک ماهه ۳ نوع فیش برق برای واحدهای صنعتی صادر شده است که باعثنگرانی آنها شده است. صنایع در معرض فشارند و با اینگونه اقدامات اشتغال از بین خواهد رفت.

در پایان سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: در دی ماه ۹۲ هیئت دولت ضمن سفر به خوزستان تعهد کرد که محدوده منطقه آزاد به خرمشهر و آبادان نیز توسعه پیدا کند اما این اعلام زودهنگام موجب گرانی مسکن و تورم شد.

وی گفت: مردم آبادان و خرمشهر تاکنون با تبعات سوء این تصمیم دست و پنجه نرم می کنند لذا به دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وزیر اقتصاد تذکر می دهم که اجازه ندهند این تعهد دولت در حد شعار و وعده باقی بماند و اعتماد مردم به دولت کمرنگ شود.

**پایان جلسه علنی / جلسه بعدی فردا

به گزارشخبرگزاری تسنیم، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را فردا ساعت ۸ صبح اعلام کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار