|
|
کدخبر: ۱۷۶۱۹۰

مقدم فر در برنامه " دیروز، امروز، فردا "

خبرگزاری تسنیم: یک فعال و کارشناس مسائل فرهنگی با انتقاد از حاشیه سازی دولتی ها علیه دولت گفت: دلواپس محقق نشدن وعده های روحانی به دلیل حاشیه سازی های دولتی ها هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیم، برنامه دیروز، امروز، فردا شب گذشته با حضور حمیدرضا مقدم فر فعال و کارشناس مسائل فرهنگی و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از شبکه سوم سیما پخش شد.

فضای نقد در دولت های مختلف

مقدم فر در این برنامه در پاسخ به این پرسش که نقدپذیری در کدام دوره و یا دولت بیشتر اعمال شد، با بیان اینکه فضای نقد در ۳۵ سال که از عمر انقلاب می گذرد وجود داشته، اما نمی توانیم بگوییم یکسان بوده است، گفت: دوران جنگ فضای خاصی بود و کشور درگیر جنگ بود و بعد از جنگ در دولت سازندگی کمتر فضای نقد وجود داشت و حتی گاهی وقت ها با نقدها شدیدا برخورد می شد.

وی با بیان اینکه در آن دوره جسارت نقد کم بود، افزود: دلیل آن هم شاید این بود که دولت اجازه نقد نمی داد، بعد از دولت آقای هاشمی، فضا شکل افراطی گرفت. یعنی در آن دوره(دولت هاشمی) تفریط و دوره بعد از آن(دوران خاتمی) افراط شکل گرفت. به طوری که بخش عمده ای از رسانه ها به بهانه نقد رسما به بلندگوی دشمن تبدیل شدند و در آن زمان مقام معظم رهبری فرمودند برخی رسانه ها مبدل به پایگاه دشمن شده اند.

مقدم فر با بیان اینکه در دوران احمدی نژاد نیز نقد فعال بود، اضافه کرد: همین فضای نقد در شرایط کنونی(دولت یازدهم) نیز ادامه دارد.

فرهنگ نقد در کشور قابل قبول نیست

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه فرهنگ نقد در فضای عمومی کشور و خصوصاً در رسانه ها فرهنگ قابل قبول و خوبی نیست، اظهار داشت: یکی از دلایل آن این است که ما در این زمینه کار نکرده ایم؛ ضمن اینکه فرهنگ نقد موجود در برخی رسانه ها متکی بر چارچوب اخلاق دینی و شرعی نیست.

فعال و کارشناس مسائل فرهنگی ضمن انتقاد از عدم تعریف صحیح نقد در فضای عمومی کشور به اهمیت و جایگاه رسانه پرداخت و با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی رسانه نظارت است، تأکید کرد: اگر نقد را از رسانه بگیرید، دیگر رسانه نیست؛ بنابراین نقد برای رسانه اصلی ترین وظیفه است و او باید مطالبات مردم را پیگیری کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان حدیثی درباره نقد گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند " حق ناقد و نصیحت کننده " آن است که با او نرم رفتار کنیم و به سخن او گوش دهیم، اگر درست بود خدا را سپاس گوییم و اگر سخن نادرست بود با او مهربان باشیم.

فعال و کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: بر اساس احادیثنقد یک هدیه است. البته باید دو نکته را درنظر گرفت؛ یکی اینکه آیا نقدکننده شرایط نقد را رعایت می کند و دوم آنکه آیا نقدشونده، در مواجهه با نقد، نقد را می پذیرد یا خیر؟ متأسفم که باید صراحتا بگویم فرهنگ نقد کننده و نقدشونده در رسانه و در بین مسئولین فرهنگ مناسب و صحیحی نیست.

هر شهروندی حق نقد دارد

در این قسمت از برنامه، مجری با اشاره به صحبت های انتظامی درباره لزوم متخصص بودن منتقدان، از مقدم فر پرسید که آیا شما موافقید که فقط باید متخصصین نقد کنند؟ که مقدم فر پاسخ داد: متاسفانه اخیرا نقدکنندگان را با کم مهری به بی سوادی و کم اطلاع بودن متهم می کنند. به عقیده من هر شهروندی که در سایه یک دستگاه حکومتی زندگی می کند، می تواند نقد کند و حق نقد فقط مختص متخصصین و اساتید دانشگاه نیست. ممکن است یک کارگر و یا کارمند و یا هر قشری باشد، ولی حق نقد دارد.

مقدم فر ادامه داد: افتخار می کنیم که در این ۳۵ سال در کشور همیشه فضای نقد وجود داشته و مسئولان و مقامات کشور همیشه در معرض نقد بوده اند. بدیهی است هر کس بیشتر در معرض نقد قرار بگیرد، بیشتر رشد می کند. البته اطرافیان مسئولان معمولا از او تعریف و تمجید می کنند، اما آنکه نقد می شود، اشکالاتش کمتر می شود. البته گاهی کم لطفی ها و اتهام زنی هایی را در قبال منتقدان شاهدیم که امیدواریم اصلاح شود. مثلا گاهی منتقدان را طوری متهم می کنیم که زبان آنها بند می آید و جسارت نقد را از آنها می گیریم.

اصل پیام مهم است نه گوینده

این صاحب نظر در مسائل رسانه در پاسخ به اینکه آیا منتقدین باید شناسنامه دار باشند، افزود: خوب است منتقدین شناسنامه دار باشند، اما مشکل امروز کشور و دولت ما این است که به جای تمرکز روی اصل پیام نقد، بیشتر درگیر حواشی و باصطلاح " من قال " یعنی اینکه چه کسی گفته، وابسته به کدام جناح است، با ما خوب است یا بد و خلاصه گرفتار حواشی هستیم.

وی افزود: متاسفانه امروز درباره منتقدین از تعابیری همچون " بی سواد "، " بی اطلاع "، " وابسته و طرفدار دولت قبل "، " از جای خاص تغذیه شده "، " جیب بر "، " غارتگر بیت المال " و " دوستدار تحریم " استفاده می کنند که این به هیچ وجه خوب نبوده و در شأن مسئولان عالی کشور هم نیست.

همه ما وظیفه داریم به دولت دکتر روحانی کمک کنیم

کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه سخنانش با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم به دولت دکتر روحانی کمک کنیم، افزود: اینکه چه کسی به این دولت رأی داده یا رای نداده، مهم نیست. این دولت، دولت مستقر نظام اسلامی و رئیس جمهور هم برای همه ملت محترم است. به همین جهت، اگر دولت یازدهم موفق شود، موفقیت نظام است. کسی نباید از ضعف دولت خوشحال شود، انتقادها باید دلسوزانه و مصلحانه باشد. البته در عین حال نقدهای جدی و واقعی وجود دارد و دولت نباید با انتقادها هیجانی و عصبی برخورد کند و هر نقدی را به عنوان تخریب ببیند.

دلواپسی از سر خیرخواهی

مقدم فر در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه اخیراً همایشی تحت عنوان دلواپسیم برگزار شد؛ آیا بهتر نبود که باز به دولت زمان داد و یا افرادی از دولت را در این همایش دعوت می کردند تا نقد به صورت دو طرفه دنبال شود؟ گفت: بنده درباره همایش دلواپسیم و یا سی دی منتشر شده، یک حرف دارم و آن اینکه برخی برنامه ها از سر خیرخواهی است و با نیت تخریب نیست. از این رو دولت محترم نباید واکنش تند نشان بدهند؛ در جامعه اسلامی یک عده حق دارند دلواپس باشند و برای نگرانی خود جلسه بگذارند و حرفهایشان را مطرح کنند. دولت هم می تواند حرفهای خوب این عده را دریافت کند و حرفهای بد را نیز گوش نکند.

وی افزود: در مورد سی دی منتشر شده نیز کاری به محتوای این مستند ندارم، اما تعدادی از جوانان دانشجوی شناسنامه دار این کار را انجام دادند و دولت نباید در قبال آن واکنش تند نشان می داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر می گوئید حضور آقای روحانی در جریان مک فارلین دروغ است، خوب این اشکال مطرح شود، تبیین شود و واقعا روشن شود که آقای هاشمی رفسنجانی دروغ گفته اند، یا اشتباه کرده اند و این تصحیح شود.

مقدم فر ادامه داد: اما اگر به جای مواجهه صحیح، سخنگوی دولت قوه قضائیه را دعوت به برخورد قضایی با تهیه کنندگان سی دی کرد و یا وزیر ارشاد بدون آنکه سی دی مذکور را دیده باشد اعلام کند که این سی دی درصدد تخریب رئیس جمهور است، این واکنش ها صحیح نیست.

صحبت های اخیر یونسی برای دولت حاشیه سازی کرد

مقدم فر در ادامه به انتقاد از موضع گیری های اخیر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور پرداخت و با اشاره به اینکه دستیار ویژه رئیس جمهور به شیراز رفته اند و در کنیسه یهودیان سخنرانی کرده اند، اظهارداشت: صحبت های یونسی درباره آرم شیروخورشید حاشیه سازی بود. ما معتقدیم که باید به دولت فرصت داد تا کار کند و به کارهای اصلی خود و رفع مشکلات اصلی مردم بپردازد، نه اینکه درگیر این حاشیه ها بشود. اما این نوع صحبتها که از سوی دستیار ویژه رئیس جمهور محترم مطرح شد، برای دولت حاشیه سازی کرد. نباید دولت را اسیر حاشیه ها کنیم و در این زمینه خود دولت باید بیش از دیگران مراقبت کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دستیار ویژه رئیس جمهور می گوید " نماد شیر و خورشید طاغوتی نیست " و ادامه می دهد که " اگر من بودم آرم هلال احمر را با شیر و خورشید عوض می کردم "؛ همین جا به جمله ای از امام خمینی(ره) اشاره کنم. ایشان فرموده اند " بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه ‏ها، از همۀ ادارات، باید این " شیر و خورشید " منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد. "

دلواپس تحقق وعده های روحانی هستیم

مقدم فر با بیان اینکه دستیار ویژه رئیس جمهور این روزها به هر جا سفر می کند، به اقوام مختلف ایرانی وعده پست های ارشد مدیریتی می دهد، گفت: این اقدامات برای دولت حاشیه درست می کند و قبل از رسانه ها، خود دولت باید به ایشان تذکر دهد. اگر نگرانی و دلواپسی واقعی هست، اینجاست. ما دلواپس موفقیت دولت در تحقق مطالبات مردم و تحقق وعده ها هستیم.

وی در ادامه موضع گیری سخنگوی دولت درباره اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین را یک نمونه دیگر از حاشیه سازی های خود دولتی ها علیه دولت برشمرد و با بیان اینکه برخی زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین با رسانه های خارجی ارتباط داشتند و رادیوهای بیگانه و امثال احمدشهید را تغذیه می کردند، تصریح کرد: وقتی سخنگوی دولت با سؤالی در این خصوص مواجه شد، تاکید کرد که رسانه های بیگانه بزرگ نمایی می کنند، ولی بلافاصله گفت حق نداریم اقدامی خلاف قانون علیه زندانیان انجام دهیم. یعنی با تأیید تلویحی این ماجرا، دولت را اسیر حاشیه ای دیگر کرد.

مقدم فر همچنین موضع گیری وزیر ارشاد در خصوص ممیزی کتاب قبل از نشر را نیز یک نمونه دیگر از این دست حاشیه سازی ها برای دولت برشمرد و با تاکید بر اینکه البته وزیر ارشاد این موضع گیری را تصحیح کرد، گفت: اگر رسانه ها نبودند معلوم نبود در کشور چه اتفاقی می افتاد.

انتقادها باعثبرکناری یک فتنه گر از دانشگاه آزاد شد

وی در ادامه با اشاره به انتصاب یک فرد حاشیه ساز در دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه آزاد آقایی به عنوان مدیر اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد که در جریان فتنه به کروبی نامه ای نوشت که آن نامه سراسر اتهام و تهمت به نظام بود؛ وی در این نامه مواضع امام در دهه ۶۰ را زیرسوال برده و مثل یک ضدانقلاب از منافقین حمایت می کند. پس از این انتصاب رسانه ها و تشکل های دانشجویی انتقادهای خود را آغاز کردند و انتقادها ادامه داشت تا این فرد از سمت خود برکنار شد. البته این فرد متاسفانه همچنان مشاور فرهنگی اجتماعی رئیس یک مرکز مهم در نظام است که اجازه دهید اسم آن را نبرم.

دولت در مواجهه با انتقادها تجدید نظر کند

این استاد دانشگاه سپس در پاسخ به انتقاد انتظامی از سی دی " من روحانی هستم " اظهار داشت: اشکالاتی که دکتر انتظامی به آن اشاره کردند ممکن است وجود داشته باشد، اما باید در نحوه مواجهه دولت با این انتقادها تجدید نظر شود.

" مهم نحوه مواجهه دولت با انتقاد هاست. سخنگوی دولت از قوه قضائیه می خواهد با کسانی که سی دی را تهیه کرده اند برخورد کند و یا وزیر ارشاد که سی دی را ندیده است، اعلام می کند که این مستند ضد رئیس جمهور بود. اینگونه مواجهه با نقد صواب نیست. "

ممیزی پیش از انتشار موضع ۳۵ ساله نظام و نظر صریح امام است

مقدم فر در پاسخ به این گفته انتظامی در دفاع از وزیر ارشاد که آقای جنتی بحثممیزی کتاب را پیش از انتشار اظهارنظر رهبری مطرح کرد و پس از مشخص شدن نظر معظم له گفته خود را تصحیح کرد، گفت: ممیزی پیش از انتشار موضع ۳۵ ساله نظام و نظر صریح امام است و آقای جنتی نمی تواند مدعی شود که ۳۵ سال از این موضوع بی اطلاع بوده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار