|
|
کدخبر: ۱۷۶۸۹۴

به دلیل بار مالی

خبرگزاری تسنیم: طرح بیمه اجتماعی فراگیر به دلیل داشتن بار مالی و تأمین نشدن منابع آن با اخطار نماینده گرمسار و رأی اکثریت نمایندگان مجلس از دستور کار نمایندگان خارج شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح بیمه اجتماعی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت که در جریان بررسی آن، با اخطار قانون اساسی غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار که معتقد بود این طرح دارای بار مالی است، با موافقت لاریجانی و نمایندگان مجلس از دستور کار صحن علنی پارلمان خارج شد.

نمایندگان با ۱۱۲ رأی موافق، ۴۶ رای مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس، اخطار کاتب را وارد دانستند.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس در مخالفت با رد طرح بیمه اجتماعی فراگیر در سخنانی گفت: یکی از نکاتی که باعثرد این طرح شد این بود که این طرح بار مالی داشت؛ ما معتقدیم اگر دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، منابع را در اختیار افراد نیازمند متقاضی قرار دهد، منابعش تأمین می شود و مشکلی نخواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: این طرح امکان برخورداری از بیمه را برای آحاد مردم فراهم می کند و علاوه بر آن، صندوق بیمه فراگیر اجتماعی را راه اندازی کرده و درآمدهای آن جهت پوشش تمامی مردم و برخورداری از آنها برای داشتن بیمه فراگیر در بحثدرمان و از کار افتادگی را ایجاد می کند.

احمدی لاشکی با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح، اقشار آسیب پذیر جامعه تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، گفت: باید سازوکاری فراهم می شود که آحاد جامعه بدون پرداخت پول هنگفت از مزایای بیمه برخوردار شوند.

علی محمد احمدی نیز به عنوان نماینده مخالف رد این طرح طی سخنانی گفت: رفاه اجتماعی و دستیابی به دولت رفاه، بدون پوشش اجتماعی و بیمه اجتماعی فراگیر امکان پذیر نیست. در کشور ما علی رغم اینکه صندوق ها و ساختارهای متفاوتی برای بیمه اجتماعی در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه در حال حاضر نزدیک به ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای بیمه اجتماعی فراگیر بی بهره هستند.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که یک بسته کامل بیمه اجتماعی فقط شامل درمان نیست بلکه بحثاز کارافتادگی، فوت، بازنشستگی و مزایای متعددی دارد که باید در طرح بیمه اجتماعی فراگیر مدنظر قرار گیرد چرا که می تواند کمک کند که ما به اهداف متعالی مان در ایجاد رفاه برسیم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: امکان برخورداری از بیمه اجتماعی فراگیر برای آحاد جامعه باید فراهم شود. امروز متأسفانه به دلیل همپوشانی، افرادی را در جامعه داریم که از چند بیمه استفاده می کنند اما عمده افشار آسیب پذیر و مستضعف جامعه از هیچ پوشش بیمه ای استفاده نمی کنند. نکته دوم این است که باید یک صندوق مجزا تشکیل دهیم. صندوقی که برخلاف برخی صندوق های موجود بیمه اجتماعی، بنگاه داری نمی کند بلکه عمدتا به دنبال تحقق اهداف بیمه های اجتماعی است.

احمدی با بیان اینکه این صندوق تلاش می کند تا با هدایت درست منابع، طرح ها و پروژه های زودبازده را تقویت کند، گفت: از این طریق کسانی که عمدتا سرمایه گذار و بیمه گذار هستند از آن منتفع می شوند.

وی ادامه داد: از طریق ادغام صندوق های دیگر در این صندوق، موضوع تجمیع صندوق ها که یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه کشور است را نیز محقق می کنیم. اگر همه این ویژگی ها را کنار هم قرار دهیم، می توانیم یک صندوق بیمه اجتماعی فراگیر داشته باشیم که این صندوق این قابلیت را داشته باشد که منابع محدود را جمع آوری کرده و آنها را به شیوه ای مناسب و کارآمد سرمایه گذاری و هدایت کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، در ادامه بررسی این طرح مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل به عنوان موافق رد این طرح در سخنانی گفت: همه نمایندگان خواهان تحقق بیمه شدن تمامی مردم هستند اما باید سازوکار لازم به ویژه اعتبار مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح فراهم شود تا این طرح به سرنوشت بسیاری از طرح هایی دچار نشود که علی رغم زحمت نمایندگان اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که این طرح دارای بار مالی است. باید محل تأمین هزینه های آن مشخص شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تأکید کرد: محل تامین هزینه های این طرح، منابعی است که پیش از این هزینه هایی برای آن تعیین شده است. از طرف دیگر، میسر نیست که از محل یک درصد افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده بتوان منابعی را برای این طرح پیش بینی کرد چون این منابع تنها برای تامین هزینه های بیمه روستاییان است. این طرح تنها انتظاری را در جامعه ایجاد می کند که به دلیل نداشتن منابع، جهت تأمین بار مالی نمی توان آن را اجرایی کرد.

پس از سخنان افضلی فرد به عنوان موافق رد این طرح، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس در اخطار با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، گفت: در این طرح، دولت مکلف شده که پنجاه درصد از حق بیمه را از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تامین کند، این در حالی است که دولت امسال به جای آنکه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی را کسب کند، فقط می تواند درآمد ۳۸ هزار میلیارد تومانی را به دست آورد که این رقم حتی نمی تواند احکام قانون بودجه ۹۳ را پوشش دهد چه برسد به اینکه بگوییم این درآمدها برای بحثبیمه همگانی مصرف شود. از سوی دیگر این امکان وجود ندارد که میزان حق بیمه خانوار مشخص شود.

وی در ادامه از رئیس مجلس خواست که این اخطار را به رای بگذارد تا وقت مجلس بیش از این گرفته نشود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اخطار کاتب را وارد دانست و گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به دلیل داشتن بار مالی این طرح را رد کرده است. این طرح حداقل در مورد سهم دولت، بار مالی دارد و دارای ابهاماتی است. بنده این اخطار را قبول دارم و از نمایندگان می خواهم که نظراتشان را در این رابطه اعلام کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار