|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۲۹

فاطمه علم الهدی کارشناس ارشد روابط بین الملل،طی یادداشتی تصریح کرد «ناوبندر مکران» که حدود سی روز پیش به مقصد ونزوئلا سفر خود را شروع کرده بود بعد از نزدیک به 12 هزار کیلومتر دریانوردی هم اکنون در اقیانوس اطلس است.

این ناوبندر که بعد از غرق شدن ناو خارک تنها ناو بزرگ غرب آسیا و ایران محسوب می‌شود، بنا دارد مسیر خود را به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه دهد.

«ناوبندر مکران» درواقع یک نفتکش است که به ناو تبدیل شده و از نظر طول، تناژ و گنجایش حجمی بزرگترین ناو نیروی دریایی ایران محسوب می‌شود. این ناو ۲۲۸ متر طول و ۴۲ متر عرض دارد. تناژ نهایی آن ۱۲۱ هزار تن و حداکثر سرعت آن ۱۵ گره معادل ۲۷.۵ کیلومتر در ساعت است که قابلیت حمل هفت هلیکوپتر را دارد و مجهز به تسلیحات و تدارکات گسترده است.

به گزارش امیر دریادار حبیب الله سیاری در گفتگو با خبرنگاران : «حضور در آب‌های بین‌المللی را حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و به هیچ کشوری اجازه دخالت در کار خود را نمی‌دهیم. هم اکنون هفتاد و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی «سهند» و «ناوبندر مکران» برای نخستین بار و به منظور نشان دادن توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریانوردی در اقیانوس اطلس حضور دارد.»

به گفته‌ی معاون هماهنگ کننده‌ی ارتش: «ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از «ناوبندر مکران» و ناوشکن بومی «سهند» توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود. این حضور مقتدرانه دریایی حاکی از اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران است.»

با وجود همه‌ی تهدیدهای آمریکا و واکنش‌های منفی به حضور ایران در آب‌های بین‌المللی، این اقدام ایران کاملا با قوانین بین‌المللی مطابق است.

پیشتر سخنگوی پنتاگون تصریح کرده بود اگر ناوهای ایرانی حامل سلاح باشند آمریکا هماهنگ با شرکای خود اقدامات مناسب را برای جلوگیری از انتقال آن به ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد. دولت جو بایدن از طریق کانا‌‌ل‌های دیپلماتیک، «کاراکاس» و «هاوانا» را تحت فشار قرار داده است تا مانع پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشورها شود. چرا که حرکت ناوهای ایران به سمت ونزوئلا را اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش می‌داند.

ایران و ونزوئلا که هر دو در تحریم‌های شدید آمریکایی به سر می‌برند طی سال‌های اخیر در تلاش‌ند تا با برقراری روابط نزدیک و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله برای تبادل بنزین و مواد شیمیایی این حصر را بشکنند.

در سال 2020 که دولت ترامپ هشدار داده بود محموله‌ی احتمالی موشک‌ها‌ی دوربرد ارسالی ایران برای حکومت ونزوئلا را منهدم خواهد کرد. نماینده‌ی دولت ترامپ در امور ایران و ونزوئلا ، «الیوت آبرامز» هم اعلام کرد: «ارسال موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا از نظر ایالات متحده قابل قبول نیست و نه آن را تحمل می‌کنیم و نه اجازه‌ی این کار را می‌دهیم.»

با این حال شاهد آن هستیم که ایران امسال ناوبندر خود را به اقیانوس اطلس رساند. از گزارش‌های موجود چنین برداشت می‌شود که حضور کشتی‌های ایرانی در آب‌های این کشور، احتمال کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا را تضعیف خواهد کرد و کاراکاس در تلاش است تا از این وضعیت به عنوان اهرم فشار برای لغو تحریم‌های اعمال در دوران دونالد ترامپ علیه ونزوئلا استفاده کند. از سوی دیگر راه ایران برای حضور مداوم و گستده در آب‌های بین المللی و به خصوص حیاط خلوت آمریکا فراهم می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار