|
|
کدخبر: ۱۸۴۲۴۶

یونان و فرانسه با توافق کشتی های جنگی از خودمختاری دفاعی اروپا حمایت می کنند.

یونان از توافق خرید 6 تا 8 کشتی جنگی ساخت فرانسه به همراه مشارکت استراتژیک دفاعی با فرانسه خبر داد، اقدامی که نخست وزیر یونان گفت "اولین گام به سوی خودمختاری دفاعی اروپا" است.

کیریاکوس میتسوتاکیس در کنار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه  گفت: "ما یک دید مشترک درباره توانایی پاسخگویی مستقل به چالش هایی که اروپا با آن روبرو است داریم."

این قرارداد 5 میلیارد دلاری به آتن سه ناوچه مدرن Belharra و سه شناور Gowind ارائه می دهد. کشتی ها تا سال 2026 تحویل داده می شوند و اولین ناوچه در اوایل سال 2024 وارد می شود.

در ادامه مکرون تاکید کرد که توافق یونان چشم انداز  خودمختاری استراتژیک اروپا را تقویت کرد.

وی گفت: ما به استقلال اروپا تعهد داریم. این بخشی از مبارزات مشترک ما در اروپا است-استقلال تکنولوژیکی، دفاع اروپایی و آمادگی رزمی. "

هر دو رهبر از مناطق ساحل، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به عنوان مناطق مورد علاقه اروپا یاد کردند که در آن عملیات نظامی مشترک می تواند انجام شود.

یونان و فرانسه در سال های اخیر به دلیل وخامت روابط خود با ترکیه در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.

سال گذشته ، یونان و ترکیه هنگامی که آنکارا کشتی های تحقیقاتی خود را برای یافتن نفت و گاز زیر دریا در منطقه ای که یونان آن را صلاحیت دریایی خود می داند فرستاد، به آستانه جنگ رسیدند.

فرانسه نیروهای دریایی خود را برای کمک به ناوگان سالخورده یونان برای گشت زنی در مناطق دریایی این کشور اعزام کرد و از آن زمان دو کشور رزمایش های مشترک و چند جانبه هوایی و دریایی را در اژه و مدیترانه شرقی برگزار کردند.

سال گذشته یونان اعلام کرد که 18 فروند جنگنده نسل چهارم رافال را به قیمت 2.5 میلیارد دلار خریداری می کند. میتسوتاکیس تعداد جت های این ماه را به 24 فروند افزایش داد.

این یک فروش ساده سلاح نیست. این یک معامله استراتژیک است که وضعیت شرق مدیترانه را تغییر می دهد. "فرانسه در حال پر کردن یک خلأ امنیتی در منطقه است. یک توافق دفاعی متقابل وجود دارد، بنابراین اگر با مشکلاتی روبرو شدیم، ما یک قدرت هسته ای و یک عضو دائمی شورای امنیت در گوشه خود داریم. "

بحران سال 2020 به دنبال بزرگترین رکود اقتصادی یونان پس از فروپاشی مالی جهانی پس از 2008 رخ داد. یونان هزینه های دفاعی خود را به نصف کاهش داد.

در سال 2018 ، یونان قرارداد 1.3 میلیارد دلاری با لاکهید مارتین آمریکایی امضا کرد تا 85 فروند جنگنده F-16 خود را به سطح وایپر ارتقا دهد و سیستم های راداری و تسلیحاتی پیشرفته ای را روی آن نصب کند.

هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 ترکیه ، که قابلیت سلاح دارند ، در سال گذشته جریان جنگ در لیبی و قره باغ را تغییر داده و می تواند تهدید مهمی در دریای اژه باشد.

میتسوتاکیس در آستانه این توافق نامه یادداشت سازشی را نوشت.

او دوشنبه شب به کانال دولتی ERT گفت: "من هیچ تمایلی برای ورود به رقابت تسلیحاتی با ترکیه ندارم - این قصد من نیست."

این ماه ، وی در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "من چشم اندازی برای مدیترانه شرقی دارم. به جای مبارزه با نبردهای قرن گذشته بر سر هیدروکربن ها، یک کالای در حال محو شدن، ما باید با یکدیگر متحد شویم تا با دشمنان مشترک جدید مبارزه کنیم همانند بحران آب و هوا که هر دو کشور ما را به طور مساوی تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین تهدید مهاجرت غیرقانونی. "

اما مدرن سازی عظیم تسلیحات یونان حتی در شرایطی که بدهی ملی آن تقریباً دو برابر تولید ناخالص داخلی (GDP) رسیده است، به وضوح به خاطر ترکیه است. یونان همچنین مشتاق بود که تصور نکند که قراردادش با فرانسه از روابط کلیدی آن با آمریکا کاسته است.

وزیر امور خارجه یونان، نیکوس دندیاس، در تاریخ 14 اکتبر به واشنگتن سفر می کند تا قرارداد جدید همکاری دفاعی متقابل را امضا کند که به منظور تقویت همکاری است.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار