|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۹۶

تحریم های آمریکا بحران انسانی افغانستان را بدتر می کند

کارشناسان می گویند تحریم های بین المللی علیه طالبان منجر به فروپاشی اقتصاد افغانستان شده است.

سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی و کارشناسان می‌گویند که تحریم‌های ایالات متحده بر دولت طالبان به مردم افغانستان آسیب می‌زند و خواستار «معافیت‌های بشردوستانه صریح» برای ارسال کمک‌ها برای جلوگیری از «فاجعه» شدند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در 15 اوت، این کشور وابسته به کمک ها از موسسات مالی بین المللی قطع شد، در حالی که نزدیک به 10 میلیارد دلار از دارایی های آن توسط ایالات متحده مسدود شد و باعث ایجاد یک بحران بانکی شد. میلیون ها دلار کمک بین المللی نیز به دلیل تحریم ها متوقف شد. سازمان ملل و سایر آژانس‌های کمک‌رسانی تلاش کرده‌اند تا از تحریم‌ها استفاده کنند تا کمک‌های بسیار مورد نیاز را به کشور برسانند، زیرا بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی افغانستان در ماه‌های سخت زمستان با کمبود قریب‌الوقوع مواد غذایی مواجه هستند.

ایلین مک کارتی، مدیر دفاع در شورای امنیت سازمان ملل، گفت: «دولت ایالات متحده و سایر نهادهای تحریم‌کننده مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC)، باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که افغان‌ها به کمک‌های بشردوستانه که حق دارند دسترسی دارند. شورای پناهندگان نروژ (NRC).

او به الجزیره گفت: «آنها باید اطمینان حاصل کنند که تحریم‌ها و سایر اقدامات محدودکننده با قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر مطابقت دارد و مانع فعالیت‌های بشردوستانه بی‌طرفانه نمی‌شود».

با گذشت بیش از 100 روز از حکومت طالبان، اقتصاد افغانستان تقریباً سقوط کرده است ، که نماینده سازمان ملل در امور افغانستان تحریم‌های مالی را عامل آن دانست. دبورا لیون هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل گفت که "فاجعه انسانی" در کشور "قابل پیشگیری" است.

گزارش‌های نگران‌کننده‌ای مبنی بر ناتوانی بیمارستان‌های دولتی در تهیه لوازم پزشکی ضروری یا پرداخت حقوق کارکنان، و خانواده‌هایی که دختران خردسال خود را در ازای دریافت پول فقط برای آنکه زنده بمانند با ازدواج آن ها موافقت میکنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار