|
|
کدخبر: ۲۰۹۴

گفت‌وگو با دبیرکل جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه:

شهبازی با تأکید بر این موضوع که برخی تحلیل گران این روزها گمانه زنی می کنند و بر این باورند رئیس جمهور منتخب خودش را با سیاست های آقای هاشمی و خاتمی وفق خواهد داد. چه خوب است کمی پیش تر را مورد مطالعه قرار دهند. زمانی که دکترروحانی در خیلی از مسائل مخالفت خودش را با نظر آقای هاشمی مطرح می کردند و خوشحالیم که ایشان عالم و عارف به امورند و بله قربان گوی آقایان نیستند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از شهرخبر، معمولاً برای گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری، ‌ مجلس شورای اسلامی، شورای شهر تهران یا شهرستان ها مرسوم است کاندیدا به سراغ احزاب می آیند، ‌ تا بتوانند رأی زیادی را کسب کنند. از طرفی مردم نیز بیشتر به احزاب اعتماد دارند تا افراد. اما متأسفانه در پایان هر انتخاباتی شاهد آن هستیم پیروز میدان در اولین مصاحبه خود می گوید ما جزو هیچ حزب و گروهی نیستیم. در صورتیکه این پیروزی ها، ‌موفقیت ها و شادابی و نشاط سیاسی که در جامعه اتفاق می افتد مرهون زحمات احزاب است!

این جملات ابتدایی از جنس گلایه بخشی از گفتگوی خبرنگار سایت " شهرخبر " با مهندس رضا شهبازی دبیرکل جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه می باشد که پیرامون نقش احزاب در تشکیل دولت یازدهم انجام گرفته است.

همان طور که می دانید حجت الاسلام روحانی یک عنصر راست سنتی است اما بالعکس آن را در این انتخابات شاهد بودیم. نه تنها اصولگرایان از او حمایت نکردند، بلکه اصلاح طلبان ایشان را نماینده و کاندیدای خود مطرح نمودند؛ آیا این یک پس رفت تحزبی به شمار نمی رود؟

اتفاقاً بنده عکس این تحلیل ها را تصور می کنم. همه می دانند آقای روحانی یک اصولگرای سنتی واقعی بوده و با خیلی از سیاست ها و نگرش های اصلاح طلبان مخالف بوده است. از طرفی دیگر شخصیت های ارزشی و بزرگی همچون آقای ناطق نوری و آیت الله علوی گرگانی در مجلس خبرگان رهبری فعالیت می کنند از رئیس جمهور منتخب حمایت خود را اعلام کردند. همچنین بسیاری از نمایندگان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی نیز این هدف را دنبال کردند. بنابراین نمی توانیم بگوییم روحانی اصلاح طلب می باشد، بلکه یک اصولگرای واقعی است.

انتخابات سال ۹۲ چه تغییراتی در آرایش احزاب سیاسی ایران بوجود‌ آورد؟

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم تعیین کننده انتخابات هستند. از این حیث، ‌احزابی پیروز میدان بودند که لیدرها و شورای اصلی شان مردمی بودند. چون متأسفانه امروزه نام لیدرهای اصلی شاخص احزاب را تشکیل می دهد. یا این که حتماً می بایست اشخاص خاصی دبیر یا هیأت مؤسس آن باشند. در صورتیکه اصلاً این طور نیست. به نظرمن واقعی ترین حزب کسانی هستند که مردمی باشند.

اساساً نقش احزاب را در انتخابات سال ۹۲ و خصوصاً‌ انتخاب حسن روحانی چطور ارزیابی می کنید و تا چه نقش احزاب را محسوس می دانید؟

معمولاً‌ انتخابات برپایه احزاب شکل می گیرد. چون احزاب وظیفه اصلی و آرایش واقعی شان اعتماد سازی است. یعنی به گونه ای عمل می کنند تا مردم کاندید موردنظرشان را بهتر انتخاب کنند. در این دوره انتخابات همه دیدند احزاب و گروه هایی موفق بودند و حرفشان برای مردم خریدار داشت که مردم به آن ها اعتماد کردند.

برخی پیروزی حسن روحانی را شکست اصولگرایان تلقی می کنند؟

این تحلیل یک غلط استراتژی است. چون دکتر روحانی به پیکره اصولگراهای سنتی تعلق دارد. نه تندرو بلکه معتدل و پیرو واقعی ولایت است. پس نمی توانیم اصولگرایان را شکست خورده بدانیم.

آیا شما هم همانند برخی از کارشناسان سیاسی اعتقاد دارید ولایتی و جلیلی در زمین روحانی بازی کردند؟

تحلیل ها و سلیقه ها متفاوت است. ما نمی توانیم بدون درنظر گرفتن رزومه و کارنامه کاری هرکسی خیلی راحت به اظهارنظر بپردازیم. چراکه کارنامه هرکس شاخصه کاری او را نشان می دهد. هیچ گاه یادم نمی رود دوره نمایندگی آقای روحانی در مجلس شورای اسلامی را که ایشان با عنوان اصولگرایی وارد شدند و به فعالیت می پرداختند. همین طور در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی هم که نماینده مقام معظم رهبری بودند از نام این حزب استفاده می کردند. من با اصل این جمله مشکل دارم که حسن روحانی را اصلاح طلب می دانند چه برسد که بخواهم در خصوص کنار نکشیدن اصول گراها صحبت کنم.

به نظرشما گفته می شود که آقای هاشمی گفتند که آقای عارف کنار بروند. آیا اگر اصولگرایان هم متهد می شدند کرسی ریاست جمهوری به شخص دیگری واگذار نمی شد؟

بعید می دانم. چون اعتقاد دارم همیشه مردم تعیین کننده هستند و این بار خواستند به حسن روحانی اعتماد کنند. مردم آن بصیرت لازم را دارا هستند که بتوانند انتخاب درستی داشته باشند. همان طور که کاندیدای شکست خورده انتخابات به رأی مردم تمکین کردند. اگر به این شکل برای آقای روحانی یا گروه آقای روحانی پیش می آمد من مطمئنم ایشان هم به رأی مردم احترام می گذاشتند.

یعنی بهترین انتخاب و بهترین اتفاق انتخاب حسن روحانی بود؟

من اعتقادم این است.

در حاشیه این موضوعات چه خوب است اشاره ای به برخی از فعالیت ها و اقدامات جبهه پیروان ولایت مطلقه داشته باشید؟

عمده فعالیت های جبهه پیروان ولایت مطلقه عمده اقدامات فرهنگی است. بیشترین همایش های خود را با هدف توسعه فرهنگ ولایت انجام می دهد. با این توصیف، ‌ زمان انتخابات موضع انتخاباتی گرفته و با ۹ تشکل رسمی کشوری که مجموع آن را جبهه پیروان ولایت مطلقه تشکیل می دهد در سطح کل کشور به فعالیت می پردازند.

متأسفانه بحثولایت فقیه در میان جوانان ما فرهنگسازی درستی نشده است. غربی ها هم در تبلیغات خودشان این مقوله را هدف قرار داده اند جبهه پیروان در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

به خاطر همین ۹۰ درصد کارهای جبهه به غنی سازی فرهنگی ولایت اختصاص دارد. تا ولایت را آن طور که بایسته و شایسته است به سمع و نظر مردم برساند؛ خصوصاً‌ نسل جوان. من فکر می کنم آن چیزی که شأن ولایت است در غربت قرار گرفته و هنوز در میان مردم نهادینه نشده است. ولی بحمدالله از آن جائیکه مردم ما واقعاً یک ارادت قلبی به رهبر معظم دارند فارغ از برخی شیطنت های سیاسی و استفاده ابزاری که شاهد آن بوده ایم. با همه این تفاسیر، ‌ وظیفه گروه ها و احزاب است که ولایت را به معنای واقعی در سطح جامعه نهادینه سازند.

دولت یازدهم با چه استرات‍ژی می بایست رفتار ولایی را در دستور کار خود قرار دهد؟

من اعتقادم بر این است که تمام دولت مردان ما در مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و قوه مقننه همان طور که در قانون اساسی داریم فصل الخطابشان رهبری و ولایت فقیه باشد، ‌ ولایت را خط قرمز خود بدانند. یک اصولگرای واقعی به نظرمن کسی است که قبل از هرچیز حفظ ارزش های نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و پاسداری از خون شهدا را در دستور کار خود قرار دهد و از هرچیز با ارزش تر بداند. اگر همه این ها بین دولت مردان ما رعایت بشود علی الخصوص بین سه قوا هیچ گاه شاهد این ناهنجاری‌‌ها نخواهیم بود. قلب رهبر عزیزمان و مردم مان را به درد نخواهیم آورد و در تمام صحنه های رقابتی، اقتصادی و سیاسی حرف اول را خواهیم زد.

برخی از کاندیدا در جریان انتخابات اعتقاد داشتند نباید فرد یا گروهی را اصلاح طلب و دسته ای را اصولگرا دانست؛ آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟

به اعتقاد بنده اصولگرا و اصلاح طلب در جامعه فعلی ما فقط اسم بر جای گذاشته اند. مگر ما نمی گوییم پیرو ولایتیم؛ ولایت ما می گوید مردم حماسه ساز واقعی هستند. پس هرکس در این اجتماع، مردمی تر، ولایت پذیر و پایبند به قانون جمهوری اسلامی ایران باشد، او بهترین است.

رسانه های غربی و افرادی در داخل سعی می کنند به هر طریقی رئیس جمهور منتخب را به فتنه سبز وصل نمایند و حتی اعتقاد دارند او کابینه خودش را با نظر آقای هاشمی و خاتمی برمی گزیند.

وقتی رزومه دکتر روحانی را مشاهده کنید به این نتیجه خواهند رسید که در زمان تصدی آقای هاشمی چه در تشخیص مصلحت نظام چه در زمان ریاست جمهوری در جریان همکاری با آقای روحانی، در خیلی از مسائل رئیس جمهور منتخب مخالفت خودشان را با نظر آقای هاشمی مطرح می کردند. از این جهت خیالمان راحت است. چون ما اعتقاد داریم آقای روحانی عالم و عارف به امورند. کورکورانه و صرف این که در انتخابات، آقای هاشمی و آقای خاتمی از ایشان حمایت کردند گوش به حرف آن ها نمی دهند مگر مصلحتی باشد.

فکر می کنید کابینه آقای روحانی چه حال و هوایی داشته باشد؟

من فکر می کنم براساس شایسته سالاری کابینه دولت یازدهم تشکیل شود. همه این گزینه هایی که این روزها در رسانه ها اعلام

می شوند در حد گمانه زنی است.

احزاب چه انتظاراتی از دولت یازدهم دارند؟

من انتظارم به عنوان دبیر یک جبهه از آقای روحانی این است که احزاب و حزب های مختلف را واقعی بشمارند و به آن ها بها بدهند. چون این احزاب و گروه های سیاسی هستند که شور و نشاط انتخاباتی را میان مردم بیشتر می کنند. نباشد مثل سنوات گذشته فقط دوره انتخابات از گروه ها و احزاب استفاده شود.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

در نهایت حرف شهید شوشتری را می زنیم؛ خدایا بصیرمان کن تا نصیر گردیم و نصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار