|
|
کدخبر: ۳۰۶۹

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: انتظارمان از زنگنه این است که در بخش مدیریت نفت، خطوط قرمز به صورت مشترک و یکسان برای همه تعریف شود و رانت را در نفت تعریف کند.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، حسن خسروجردی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در این دوره نیز مثل دوره گذشته از دولت حمایت می کند و انتظار داریم در وضعیت حساس کنونی اقتصاد، با همکاری متقابل، تیمی مشترک از دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات صنعت نفت کشور تشکیل شود.

وی افزود: اتحادیه در دولت دهم برای دور زدن تحریم ها و رفع مشکلات، کنسرسیوم هایی را تشکیل داد و این رویکرد در دولت جدید نیز ادامه می یابد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در ساخت پالایشگاههای کوچک با چند کشور MOU امضا کرده ایم، گفت: در ۹ کشور با سرمایه گذاری مشترک به ساخت پالایشگاههای کوچک تا سقف ۲۰ هزار بشکه در روز اقدام کرده ایم و ساخت پالایشگاههای کوچک در ایران را نیز پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون ساخت ۱۰ یا ۱۱ پالایشگاه کوچک با ظرفیت هایی بین ۲ تا ۱۰ هزار بشکه در روز در سراسر ایران آغاز شده است.

خسروجردی در خصوص ساخت پالایشگاهی در گرگان که ابتدای سال جاری مجوز آن صادر شده بود گفت: این برنامه ادامه دارد و با شناختی که از آقای زنگنه داریم بعید است نسبت به ساخت این پالایشگاه مخالفت کند.

وی افزود: نگرانی وزیر نفت اقتصادی نبودن ساخت این پالایشگاه است که ما باید به عنوان سرمایه گذار نگران اقتصادی بودن آن باشیم که در این خصوص سرمایه گذاران مجاب شده اند ساخت این پالایشگاه اقتصادی خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه پالایشگاههای کوچک کشور که تاکنون به مرحله تولید رسیده اند با زیر ظرفیت و به سختی فعالیت می کنند، گفت: دلیل فعالیت این پالایشگاهها با زیر ظرفیت اسمی، کمبود خوراک است که بیشتر از این ناشی می شود که این پالایشگاهها در جای درستی و با جانمایی کارشناسی ساخته نشده اند و عملا با زیرساختهای فعلی امکان رساندن خوراک بیشتر به آنها نیست.

به گفته وی، هم اکنون برخی پالایشگاههای کوچک برای بقا اقدام به واردات سوخت با کامیون از کردستان عراق و آسیای میانه می کنند.

این فعال بخش خصوصی در مورد صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی گفت: منتظر اعلام سیاست های دولت جدید در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: در دولت گذشته این کار شروع شد اما به دلیل اینکه بدنه صنعت نفت ما را رقیب خود می دید و عملا بخش خصوصی را باور نکرده بود، صادرات نفت توسط بخش خصوصی روان پیش نرفت اما در اواخر دولت دهم توافقات خوبی برای ادامه این مسیر انجام گرفت که باید در دولت جدید ادامه یابد.

خسروجردی با بیان اینکه اگر دولت می توانست بیش از این نفت صادر کند در دو سال گذشته انجام می داد، اذعان داشت: ما حاضریم با سناریویی که دولت می چیند و در بخش هایی که دولت امکان فعالیت ندارد وارد شویم تا بتوانیم از مشکلاتی که دشمن برای ما در صادرات نفت ایجاد کرده عبور کنیم.

وی افزود: ‌ اگر بخش خصوصی و دولت دست در دست هم بدهند و با نگاهی فراجناحی تیمی هماهنگ ایجاد کنیم می توانیم از مشکلات تحریم عبور کنیم.

خسروجردی با بیان اینکه انتظار داریم دولت جدید روی تمامی برنامه های دولت قبلی خط نکشد، گفت: انتظارمان از زنگنه این است که در بخش مدیریت نفت، خطوط قرمز به صورت مشترک و یکسان برای همه تعریف شود و رانت را در نفت تعریف کند.

وی افزود: رانت باید تعریف شود به طوری که از وزیر نفت تا یک مدیر رده چندم در یک نقطه دور دست، تعریف مشخصی از آن داشته باشند تا مدیری نتواند به بهانه رانت خواری، شرکتی را که خوشش نمی آید از دور خارج کند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به افزایش استانداردها در جامعه امروز اروپا تصریح کرد: باید از قبل استاندارد تعریف شود و متولی آن مشخص شود تا دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم در بخش های مالی حمایت شویم چرا که بخش خصوصی در بخش مالی انصافا ضعیف است و همچنین انتظار داریم بانک مرکزی در دادن ضمانت ها وقتی ما شریک خارجی برای کار در پروژه ای می آوریم با ما همکاری کند.

خسروجردی در خصوص میزان صادرات به بازار افغانستان خاطرنشان کرد: دولت مستقیما اقدام به صادرات گازوئیل به افغانستان می کند و بخش خصوصی تنها از طریق سوآپ و ترانزیت در تجارت سوخت با افغانستان در فعالیت است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار