|
|
کدخبر: ۳۷۹۱۰

مهدی محمدی

ژست های اعتراضی اروپایی ها را نباید چندان جدی گرفت. مقام های ارشد کشورهای اروپایی بدون شک از مدت ها قبل می دانند که امریکا مشغول عملیات جاسوسی گسترده در خاک آنهاست چرا که خود یکی از مهم ترین مصرف کنندگان اطلاعاتی بوده اند.

متن یادداشت «ژست های اروپایی را جدی نگیرید» به قلم مهدی محمدی به شرح ذیل است:


آشکارشدن این موضوع که تمام جهان مدت هاست در معرض جاسوسی امریکا قرار دارد ظاهرا موجی از خشم عمومی نسبت به امریکا را در سراسر جهان پدیدآورده است.
اسنادی که ادوارد اسنودن تحلیلگر به خارج گریخته آژانس امنیت ملی امریکا به تازگی منتشر کرده نشان می دهد امریکا فقط از افراد مظنون، گروه های هدف یا به منظور بهره برداری در کیس های اطلاعاتی، عملیات جاسوی انجام نمی دهد، بلکه عملیات گرد آوری آن بیشتر شبیه نوعی جمع آوری فله ای در ابعاد جهانی –بویژه از مردم عادی - است که هدف آن، گردآوری همه اطلاعات ممکن است؛ صرف نظر از اینکه به طور فوری به کار می آید یا نه.
تازه آنچه اسنودن افشا کرده فقط مربوط به آژانس امنیت ملی امریکاست که صرفا یک نهاد فنی است و آژانس اطلاعاتی به معنای کلاسیک کلمه محسوب نمی شود. اگر راهی وجود داشت که جهان بفهمد سازمان سیا به عنوان مدیر اصلی منابع انسانی امریکا در سراسر جهان و همچینین طراحی و مجری عملیات های اطلاعاتی این کشور، چه بر سر امنیت بین المللی آورده، آن وقت ابعاد اصلی به بازی گرفته شدن امنیت بین المللی از سوی امریکا تازه آشکار می شد.


با این حال مقصود اصلی این نوشته چیز دیگری است. مقام های اروپایی که اکنون روشن شده در سال های گذشته یکی از هدف های اصلی عملیات جمع آوری NSA بوده اند، اکنون تلاش می کنند خود را بسیار آشفته و خشمگین نشان بدهند و حتی برخی از آنها مانند آلمان گفته اند که در حال طراحی اقدامات تلافی جویانه علیه امریکا هستند.
استدلال اصلی این نوشته این است که این ژست ها اعتراضی را چندان جدی نباید گرفت. مهم ترین دلیل آن هم این است که مقام های ارشد کشورهای اروپایی بدون شک از مدت ها قبل می دانند که امریکا مشغول عملیات جاسوسی گسترده در خاک آنهاست چرا که خود یکی از مهم ترین مصرف کنندگان اطلاعاتی بوده اند که از این طریق تولید می شده است.
همانطور که کیثالکساندر مدیر آژانس امنیت ملی و جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی امریکا در نشست استماع کنگره گفته اند امریکا اکنون در مقام تامین کننده امنیت اروپا هم قرار دارد و بسیاری از اطلاعاتی را که در اروپا جمع آوری می کرده به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی کشورهای اروپایی در اختیار مقام های این کشورها قرار می داده است. معنای دیگر این سخن این است که اروپا مدت هاست پذیرفته است که درحوزه های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی به نوعی تحت الحمایه امریکا باشد عملیات های جدی نظامی و امنیتی را به عهده امریکا بگذارد.
بویژه کاملا بی معناست کشوری مانند انگلستان که امریکا پایگاه های جاسوسی اعلام شده در خاک آن دارد از این اقدامات بی خبر بوده باشد.
بنابراین ژست های اعتراضی اروپایی ها در این باره را بیش از هر چیز باید با هدف تبرئه خود نزد افکار عمومی تحلیل کرد والا هم امریکا خوب می داند و هم اروپایی ها، که NSA سازمانی است که علیه کشورهایی مانند ایران به تمام غرب خدمات می دهد نه فقط به امریکا.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار