|
|
کدخبر: ۶۰۴۰۴

وزیر امور خارجه اظهار داشت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و مساله آن باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه پس از دیدار و گفتگو با احمد داوود اغلو همتای ترک خود در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در برگزاری نشست ژنو ۲ درباره سوریه ما با نگرانی وضعیتسوریهرا پیگیری می‌کنیم و در سفر اخیر من به ترکیه و همچنین در سفر داوود اغلو به تهران در این خصوص بحثو تبادل نظر کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در چند مورد توافق کاملی بین ما و ترکیه وجود دارد، اول اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، دوم اینکه ضرورت دارد همه کسانی که توان دارند برای تشویق راه حل سیاسی در سوریه همکاری کنند و جمهوری اسلامی و ترکیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه قصد دارند همه گونه همکاری را در این خصوص انجام دهند. سوم اینکه همه تلاش‌های ما باید به سمت پایان دادن به درگیری و ایجاد اتش بس حتی در صورت امکان قبل نشست ژنو ۲ باشد. و چهار اینکه باید با یکدیگر برای کمک رسانی به مردم سوریه که در شرایط بسیار ناگوار انسانی به سر می‌برند، همکاری کنیم.

ظریف اضافه کرد: در برخی زمینه‌ها تصمیمات عملیاتی گرفتیم از جمله در بخش کمک رسانی و قرار گذاشتیم که از طریق هلال احمرهای در کشورها همکاری‌هایی را صورت داده و هماهنگی‌های لازم را اتخاذ کنیم تا به وضعیت مردم سوریه با توجه به اینکه در آستانه فصل سرماه قرار داریم، کمک برسانیم.

ظریف خاطر نشان کرد: توافق کردیم که گفت‌وگو در این زمینه را ادامه دهیم و در سفری که من به ترکیه خواهم داشت توافق صورت گرفته که این گفت‌وگوها ادامه یابد و امیدواریم دو کشور همکاری خوبی داشته باشند و منجر به پایان دادن این بحران که برای همه دردناک است بشود.

یکی از خبرنگاران ترک از ظریف پرسید که با توجه به اینکه بعد از انتخابات اخیر در ایران روش جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایجاد شده آیا می‌توان انتظار کاهش حمایت‌های نظامی ایران از سوریه و حمایت‌ها از جریان‌های حزب‌الله و غیره را شاهد بود؟ که ظریف تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی در منطقه، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و همزمان سیاست ما حمایت از مقاومت در برابر زیاده طلبی‌های رژیم صهیونیستی.

وی با بیان اینکه این سیاست اصولی جمهوری اسلامی بوده و تغییر نکرده است عنوان کرد: این سیاست ادامه می‌یابد و امیدواریم با آینده‌نگری همه بازیگران در منطقه و به خصوص بازیگران خارج از منطقه، این واقع‌بینی که بحران کنونی در سوریه راه حل نظامی ندارد و باید تنها از طریق این مذاکره حل و فصل شود به عنوان راه حل نهایی مورد توجه همه قرار گیرد و از این طریق به راه حل صلح‌آمیز دست یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه همه ما به ویژه جمهوری اسلامی و ترکیه نگران گسترش خشونت در منطقه هستند و ما خشونت را در منطقه به نفع کشورهای منطقه نمی‌دانیم.

ظریف گفت: در سفر اخیر من به ترکیه با آقای داووداغلو توافق کردیم که ایران وترکیه با عزم جدی برای جلوگیری از افراط و فرقه گرایی در منطقه و در جهت نزدیکی مذاهب اسلامی کمک کنند تا خدایی نکرده آتش فرقه‌گرایی فراتر از منطقه ما را در بر نگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: معتقدیم که مشکلات منطقه ما به خصوص سوریه راه حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس پس از پایان این نشست خبری و در جمع خبرنگاران گفت: هفته آینده به منظور برگزاری نشست کمیسیون مشترک و دیدار با مقامات کویت و همچنین دیدار با مقامات عمان به این دو کشور سفر می‌کنم. وی روابط جمهوری اسلامی با منطقه را اولویت مهم کشورمان برشمرد و افزود: پیش از این نیز به عراق سفر کرده بودم و این دومین سفر منطقه‌ای من است که نشانگر اهمیت برقراری و گسترش روابط با کشورهای دوست و برادر برای ایران می‌باشد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که این روابط هر روز بهتر شود و اگر سو تفاهم و نگرانی وجود دارد، برطرف گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به عربستان نیز سفر خواهی کرد، اظهار داشت: به عربستان سفر می‌کنم البته زمان آن مشخص نیست و منتظر گفتگو با برادران عربستانی خود هستم.

رئیس دستگاه دیپلماسی سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به تهران را نیز در راستای گسترش روابط خوب تهران و بغداد و در ادامه گفت‌وگوهای دو کشور برشمرد و افزود: امیدواریم بتوانیم زمینه گسترش روابط را فراهم کنیم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقاط اختلاف تهران و آنکارا در بحثسوریه با بیان اینکه ما در خصوص کمک رسانی انسانی به مردم سوریه گفتگو کردیم یاد آور شد: ایران و ترکیه در خصوص سوریه دیدگاه‌های متفاوتی دارد و تلاش داریم این اختلاف دیدگاه‌ها را به حداقل برسانیم. مهم این است که با هم بتوانیم آتش جنگ در سوریه را خاموش کنیم و به سمت راه حل سیای پیش برویم.

ظریف گفت: ما در بسیاری از موارد با هم اشتراک موضع و در برخی مواقع اختلاف موضع داریم و امیدواریم بتوانیم این اختلافت را با کمک هم حل کنیم.

ظریف در ابتدای این نشست خبری ضمن خیر مقدم به همتای ترک خود از روابط بسیار گسترده دو کشور در عرصه‌های مختلف و دیدگاه مشترک بین المللی آنها ابراز خرسندی کرد و فرمود: سابقه روابط حسن همجواری دو کشور دیرینه است و امروز ترکیه یکی از همسایگان نزدیک و بسیار قابل اعتماد جمهوری اسلامی است.

وی گفت: امیدواریم روابط دو کشور گسترش و در زمینه‌های مختلف توسعه یابد.

وی به تشریح گفت‌وگوهایش با داوود اغلو پرداخت و گفت: در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای گفتگو کردیم و امیدواریم این گفتگوها به کاهش آلام مردم منطقه به ویژه مردم سوریه که در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، کمک کنند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم راه حل مبتنی بر مذاکره، توقف جنگ، کمک رسانی انسانی و رسیدن به راه حل را با کمک هم پیش ببریم و از این طریق نگرانی‌های منطقه و دو کشور را از بین ببریم و مانع رشد افراط گرایی و خشونت در این منطقه حساس شویم.

ظریف گفت: خوشحالیم که روابط تهران و آنکارا در سه ماه مسئولیت بنده رو به گسترش بوده و این دفعه چهارم است که من و آقای داوود اغلو با یکدیگر دیدار می‌کنیم و گفتگوها بین دو کشور در سطح وزرا، سطوح عالی‌تر و دیگر سطوح ادامه خواهد یافت و این شروع خوبی برای روابط بهتر است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار