|
|
کدخبر: ۷۱۸

وزارت خارجه روسیه:

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که نقش ایران در تحولات سوریه و منطقه غیر سازنده نیست و این کشور باید در کنفرانس بین‌المللی در خصوص سوریه(موسوم به ژنو ۲) شرکت کند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی عربی زبان " روسیه الیوم " با اشاره به این که مسکو معتقد است کنفرانس " ژنو ۲ " باید با حضور همه همسایگان سوریه برگزار شود، تاکید کرد: البته اردن، لبنان و اتحادیه عرب از جمله عربستان و قطر در زمره این همسایگان هستند، اما ایران به عنوان بازیگری مهم در منطقه نیز از حق شرکت در این کنفرانس برخوردار است.

بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، معاون وزیر امور خارجه روسیه با ابراز تاسف از موضع آمریکا که مخالف شرکت ایران در کنفرانس ژنو است و نقش آن را غیر سازنده می‌داند، افزود: ما با این نظر موافقت نمی‌کنیم و معتقدیم شرکت کشور بزرگی همچون ایران که درواقع کشوری تاثیرگذار بر اوضاع سوریه است، به جستجوی راهکارهایی برای حل سیاسی این مساله کمک می‌کند.

سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات خود در ماه مه در مسکو درخصوص تشویق دولت و اپوزیسیون سوریه به گفت‌وگو و برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه با این هدف به توافق رسیدند، اما آمریکا با شرکت ایران در این کنفرانس مخالفت می‌کند.

گاتیلوف همچنین اظهار کرد: در صورت حل همه مسایل سازمانی ممکن است که این کنفرانس در ماه‌های نزدیک برگزار شود. به هر حال ما به برگزاری هرچه زودتر کنفرانس امیدواریم و میخواهیم امیدوار باشیم که شرکای غربی نیز به این عقیده پایبند باشند.

اولین کنفرانس ژنو ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی با حضور مقامات سازمان ملل و اتحادیه عرب و وزیران امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، ترکیه، عراق، کویت، قطر و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

در عین حال الکساندر لوکاشوی، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که قرار است نماینده دایم روسیه در سازمان ملل پیشنهاد انجام تحقیقات در مورد ارسال سلاح از لیبی به سوریه را به کمیته تحریم این سازمان جهانی ارایه دهد.

لوکاشویچ در نشستی خبری در مسکو درباره گزارشات مربوط به ارسال سلاح از لیبی به سوریه اظهار کرد: در صورت اثبات این اطلاعات ما با نقض ناهنجار قطعنامه شورای امنیت در خصوص لیبی و تحریم های ناشی از این قطعنامه مواجه می شویم. به این دلیل به نماینده دایم خود در نیویورک ماموریت داده‌ایم پیشنهاد رسیدگی به این گزارشات را به کمیته تحریم ارایه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز خاطر نشان کرده که این گزارش ها می تواند مشکلات جدی را در رابطه با رعایت تحریم های اعمال شده در مورد لیبی به همراه داشته باشد.

درگیری‌ها در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار