|
|
کدخبر: ۷۳۶

نماینده سابق پارلمان مصر:

نماینده سابق پارلمان مصر گفت: به‌غیر از اخوان‌المسلمین تمام احزاب و گروه‌های سیاسی اسلامگرا می‌توانند در عرصه سیاسی کشور از جمله تدوین قانون اساسی جدید وانتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته باشد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، " محی‌الدین الغندور " درباره مهم‌ترین عامل ناآرامی‌های اخیرمصر گفت: مخالفان خواهان اصلاح برخی مواد قانونی بودند که پس از پیروزی انقلاب به تصویب مجلس‌الشعب رسیده بود اما اخوان‌المسلمین وسلفی‌ها که جناح اکثریت پارلمان را تشکیل می‌دادند و متحد دولت محمد مرسی بودند، با این اصلاحات مخالفت کردند. این مسئله سبب شد که اعتراضات به خیابان‌ها کشیده شود. این درحالی بود که طی یکسال گذشته بخاطر سیاست‌ها وبرنامه‌های نامناسب دولت قاهره مشکلات زیادی برای مردم بوجود آمد. این مسئله سبب شد تا دامنه اعتراضات علیه دولت مرسی بیش از رژیم حسنی مبارک شود. به همین دلیل، معتقدم عمر دولت وابسته به اخوان‌المسلمین به پایان رسیده وامکان ندارد که این جنبش بتواند بار دیگر به هرم قدرت درمصرصعود کند.

کمیته سه جانبه
این نماینده سابق پارلمان مصربابیان اینکه اکنون کشور بر سر چند راهی قرار دارد، گفت: اکنون یک کمیته سه جانبه متشکل از احزاب و گروه‌های معارض، نیروهای مسلح و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی برای اداره کردن کشورتشکیل شده‌است. این کمیته در نشست اخیر خود قانون اساسی که در زمان مرسی به تصویب رسیده بود را لغو کرد و دستور داد تا قانون اساسی جدید تدوین شود. همچنین محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنارساخت. او هم اینک تحت نظارت نیروهای امنیتی مصر قرار دارد. فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از دیگر مصوبات این کمیته بود.

عدم تمایل اخوان‌المسلمین
این عضو سابق حزب الوعد با اشاره به اینکه برخی طرفداران اخوان‌المسلمین تمایلی به پذیرفتن این وضعیت را ندارند، گفت: تعدادی ازهواداران این جنبش پنجشنبه به خیابان‌ها ریختند و اقدام به برپایی تظاهرات کردند. این تظاهرات به درگیری با مخالفان دولت مرسی منجر شد. دراین درگیری چند نفرمجروح شدند. مقامات پلیس وارتش اعلام کردند با هرگونه تظاهرات که بصورت مسالمت‌آمیز برگزار نشود و بخواهد امنیت شهروندان را مورد تهدید قراردهد با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

جلوگیری از درگیری
وی درپاسخ به این سئوال آیا ادامه یافتن درگیری میان طرفداران و مخالفان دولت مرسی می تواند مصر را به سمت جنگ داخلی سوق دهد، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم در مصر جنگ داخلی شعله‌ور شود. البته ممکن است در روزهای آینده شاهد برپایی تظاهرات در کشور باشیم اما اوضاع تحت نظارت ارتش ونیروهای امنیتی قرار دارد و پلیس می‌کوشد از هرگونه درگیری جلوگیری کند.

بهبود وضعیت
وی درباره وضعیت مردم پس از دولت اخوان‌المسلمین مصر گفت: وضعیت مردم بهترمی شود، چراکه در دولت محمد مرسی فشار برمردم زیاد بود. مشکلات و فشارهای اقتصادی آنان را به ستوه آورده و ظلم وستم افزایش یافته بود. مثلا شیعیان مصردر وضعیتی به مراتب دشوارتراز رژیم حسنی مبارک زندگی می‌کردند. علامه حسن شحاته که از علمای شیعه بود درهمین دولت به شهادت رسید. در زمان دولت وابسته به اخوان‌المسلمین بخاطر کشتار شیعیان مصر، جشن می‌گرفتند. وضعیت ما شیعیان مصر این چنین بود. برهمین اساس، بنده معتقدم اخوان‌المسلمین یک جنبش دینی و مذهبی به معنای واقعی کلمه نیست بلکه جنبشی است که بدنبال قدرت است.

فعالیت گروه‌های اسلامی
الغندور در پایان درارتباط با چشم‌انداز فعالیت احزاب وگروه‌های اسلامگرا در مصر گفت: فکرمی‌کنم به غیر ازجنبش اخوان‌المسلمین، تمام احزاب وجریان‌های سیاسی اسلامگرا می‌تواند درعرصه سیاسی کشورفعالیت کنند. از مشارکت درتدوین قانون اساسی جدید گرفته تا حضور درانتخابات ریاست جمهوری.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار