|
|
کدخبر: ۹۶۳

بروجردی:

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، استمرار وضعیت موجود در مصر را به ضرر این کشور و منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد که مصر به عنوان یک کشور مهم اسلامی بتواند این مرحله بحرانی را به سرعت پشت سر بگذارد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، علاء الدین بروجردی، درباره بازداشت رهبران اخوان المسلمین گفت: این موضوع عاملی محرک برای هوادارانشان برای حضور در صحنه است، اما اخوان نیز باید انتخابات زودرس را قبول کند، کار مشکلی است اما تنها راه تفاهم است چون استمرار وضعیت موجود به ضرر مصر و منطقه است، ایران نیز سیاستش عدم مداخله در امور داخلی دیگران است لذا علاقمندیم مصر به عنوان یک کشور مهم اسلامی بتواند این مرحله بحرانی را هر چه سریعتر سپری کند.

بروجردی که میهمان برنامه " من طهران " شبکه العالم بود، درباره موضع ایران در قبال بحران مصر گفت: ایران قطعا در بحران داخلی مصر دخالت نمی کند، اما آماده ایم از ظرفیتمان برای کمک به ایجاد آرامش استفاده کنیم. قطعاً آمریکا و رژیم صهیونیستی از این بحران خوشحالند. لذا منافع ملی مصر باید در اولویت باشد، مقتضای تحقق منافع و امنیت ملی مصر، تفاهم است. اخوان پس از این مرحله و یک سال از حاکمیت دچار مشکل شد، ارتش دخالت کرد و مردم دو دسته شده اند، لذا سران دو طرف اگر بخواهند به تنش دامن بزنند مصر ممکن است به سوی بحران داخلی و حتی خشونت و حرکتهای مسلحانه زیرزمینی پیش رود که برای جامعه مصر فاجعه خواهد بود، نباید اجازه داد زمینه برای عناصر تندرو شناخته شده فراهم شود تا مصر را به سوی حوادثتاسف بار مانند سوریه و عراق سوق دهد.

اهمیت مصر و مسئولیت سنگین البرادعی

بروجردی پیرامون توانایی البرادعی برای حل بحران مصر گفت: وضعیت در مصر بسیار پیچیده است، هنجارشکنی غیرقابل قبولی از سوی افکار عمومی صورت گرفت و آن اینکه مردم در انتخابات شرکت کرده بودند اما سرنوشت مرسی به دلایل خاصی به وضع فعلی منتهی شد، لذا البرادعی کار سختی را عهده دار است. امیدواریم البرادعی از حداکثر تدبیر سیاسی استفاده کند، تنها راه مذاکره و تفاهم حتی با اخوان المسلمین است، تا اخوان امیدوار باشد در فضای آرامش شاهد انتخابات زودرس باشد و شانس خود را در آن بیازماید. لذا وقتی مردم مجددا رای دادند همه باید قواعد بازی را بپذیرند.

نشست‌های مکرر مخالفان سوری برای حفظ آبرو

بروجردی سپس با اشاره به نشست اخیر مخالفان نظام سوری و انتخاب رئیس جدید، خاطر نشان کرد: این، نخستین باری نیست که چنین نشستی برگزار می شود و آخرین بار نیز نخواهد بود. این گونه نشست ها بارها و با حضور کشورهای متعدد نظیر آمریکا و کشورهای اروپایی و قدرت های جهان برگزار شده است. اما به نظر من، حرف آخر را درباره سوریه، این اجلاس ها نمی زنند، بلکه وضع میدانی است که تعیین کننده خواهد بود. در حال حاضر واقعیت میدانی به گونه ای است که در سومین سال این بحران تحمیلی به سوریه، بازیگردانان اصلی نظیر آمریکا و هم پیمانانش از جمله ترکیه، قطر و عربستان بازنده اند و این مساله را همه می دانند. آن ها برای حفظ آبرو و حیثیت خودشان سعی می‌کنند از طریق این گونه نشست ها و در مرحله بعد و ژنو ۲ بتوانند به گونه ای از منظر سیاسی بر عرصه سوریه تاثیرگذار باشند.

وی افزود: امروز شرایط در سوریه به گونه ای است که حرکت های میدانی بیشترین برگ برنده را در اختیار بازیگران قرار می دهد و همان طور که هر روزه می شنویم، وضعیت به گونه ای است که ارتش سوریه هر روز به پیشرفت های بیشتری نائل می شود و علیرغم همه کمک های اعلام شده ارسالی برای معارضان مسلح در سوریه و تروریست هایی که مرتکب فجایع در سوریه می شوند؛ وضعیت هیچ گاه وضعیت خوبی نبوده است و این ها به توافق منطقی نرسیده اند و بعد از روزهای طولانی و جلسات متعدد و فشارهای سرویس های اطلاعاتی، سران سیاسی، پیام دادن و تاثیرگذاری بر این عناصر من فکر نمی کنم که در صحنه معارضه سوری تغییرات اساسی ایجاد شده باشد که ما امروز، انتظار یک تفاهم و یک توافق در صحنه داشته باشیم.

راه حل سیاسی، پیشنهاد همیشگی ایران

وی تاکید کرد: در حال حاضر، سوریه سومین سال از بحران را می گذراند و ما از روز اول بر این باور بودیم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و حتما باید از طریق سیاسی حل شود و این راه حل باید سوری – سوری باشد و معارضان سوری با دولت بر سر یک میز بنیشنند و به تفاهم برسند و در این میان، دیگر کشورها به جای دخالت، به حمایت از این مذاکرات همت کنند، در همین راستا چندین نشست در داخل دمشق و تهران برگزار کردیم و اعلام موضع کردیم و من فکر می کنم که وضع سوریه تا ۲۰۱۴ ادامه می یابد، تا آن زمان هم شواهد نشان می دهد که وضع دولت قوی تر خواهد شد و معارضه ضعیف تر خواهد شد. در انتخابات آن سال، همه می توانند شرکت کنند و بشار اسد هم مانند سایر شهروندان حق شرکت در این انتخابات را خواهد داشت.

رویکرد غیرمنطقی قطر در قبال سوریه

بروجردی درباره روی کار آمدن امیر جدید در قطر نیز گفت: من فکر می کنم که موضوع سوریه را باید از روابطمان با قطر جدا کنیم. معتقدیم به هیچ وجه عملکرد قطر در ارتباط با مساله سوریه منطقی نبوده است. این درست نیست که یک کشور اسلامی در جهت ایجاد بحران در یک کشور اسلامی دیگر کار کند و اقداماتی انجام دهد که حتی در عرف جهانی مرسوم نیست. واگذاری سفارت سوریه به مخالفان یا تلاش برای تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب و سازمان همکاری، از اقدامات نامتعارفی بود که قطر در آن ها نقش اساسی داشت. یا هزینه کردن میلیاردها دلار در این مجال. در هر صورت محاسبات آن ها غلط از آب در آمد. ما از زبان قطری ها بارها شنیدم که دو ماه دیگر بشار نخواهد بود. از این دو ماه دو سال می گذرد اما این اتفاق نیفتاد.

من فکر می کنم که قطر ناچار خواهد شد از این سیاست عدول کند اما در آن زمان خیلی از منافع خود را از دست خواهد داد. ما ضمن گلایه های جدی از این سیاست ها علاقمندیم به عنوان یک کشور اسلامی و عربی، رابطه خوب همسایگی مان ادامه یابد.

انتخابات، ادعاهای غرب را نقش بر آب کرد

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد اظهار داشت: علی رغم همه ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای اروپایی و امریکا و کانادا مبنی بر نبود آزادی در ایران و ساختگی بودن انتخابات شاهد بودیم که انتخاب آقای روحانی مانند انتخاب آقایان خاتمی و احمدی نژاد کاملا غیر قابل پیش بینی بود. پس اگر این انتخابات ساختگی بود بایستی گزینه های مورد انتظار آنان به ریاست جمهوری می رسیدند. ما افتخار می کنیم که توانستیم در یک جامعه اسلامی دموکراسی را به بهترین شکل پیاده کنیم. آقای روحانی نیز یک شخصیت انقلابی است که در دوران سختی های نظام و جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشت و من فکر می کنم تعامل خوبی میان مجلس شورای اسلامی و ایشان به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه و در خصوص رویکردهای دولت جدید در سیاست خارجی گفت: با توجه به اولین مصاحبه آقای روحانی در حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی به نظر می رسد که مواضع ایشان درباره سیاست خارجی بسیار شفاف بود. ایشان اعلام کردند که اولویت کشور ما اول همسایگان و بعد کشورهای اسلامی و نیز کشورهای غیر متعهد که این نوع نظر بسیار مهم است زیرا ما خود ریاست این جنبش عدم تعهد را به عهده داریم. ما با اروپا واقعا مشکلی نداریم. آنها مشکل دارند و علت آن هم خیلی روشن است.

دولت جدید که سیاست اعلام شده آن رابطه خوب با همه کشورهای دنیاست که البته آمریکا به دلیل داشتن سیاست های خصمانه علیه ایران از این قاعده استثناست. امروز هم کنگره آمریکا علیه ما بودجه تصویب می کند و هدف از آن را براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند. پس کشوری که علیه ما در حال تخاصم است رابطه معمولی و خوب با آن معنایی ندارد. رژیم صهیونیستی هم که فاقد مشروعیت است و ما آن را اصلا کشور نمی دانیم. غیر از این دو مورد، رابطه خوب با همه کشورها، جزو سیاست های ماست و فکر می کنم در زمان دکتر روحانی نیز گام های بلندی در این زمینه برداشته خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار