|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۴۷

فوتبال در کشور انگلستان اولین و پرطرفدار ترین ورزش است. همچنین اولین آیین نامه فوتبال و قدیمی ترین تیم های فوتبالی هم در این کشور وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با لیگ های فوتبال کشور انگلیس و قدمت این ورزش در انگلستان با ما همراه باشید.

فوتبال پرطرفدارترین ورزش در انگلستان است. این کشور جاییست که نخستین مجموعه قوانین امروزی برای آیین‌نامه در سال ۱۸۶۳، در آن پایه‌گذاری شدند که تأثیر بسزایی بر شکل‌گیری قوانین فوتبال امروزی داشتند.

با بیش از ۴۰٬۰۰۰ باشگاه فوتبال، انگلستان بیش از هر کشوری باشگاه مشمول در آیین‌نامه و همچنین نخستین باشگاه دنیا (باشگاه شفیلد)، قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال حرفه‌ای جهان (باشگاه نوتس کانتی)، قدیمی‌ترین هیئت کنترل‌کننده ملی (اتحادیه فوتبال انگلستان)، نخستین تیم ملی، قدیمی‌ترین رقابت حذفی ملی (جام حذفی فوتبال انگلستان) و قدیمی‌ترین لیگ ملی (لیگ فوتبال) را دارد. امروزه، لیگ داخلی طراز اول انگلستان (لیگ برتر فوتبال انگلستان) از محبوب‌ترین و ثروتمندترین لیگ‌های ورزشی در جهان است و شش مورد از ده باشگاه ثروتمند دنیا در آن قرار دارند.

تیم ملی فوتبال انگلستان یکی از هشت تیمی است که قهرمان جام جهانی فوتبال در ۱۹۶۶ شده‌اند. در مجموع، پنج تیم باشگاهی انگلیسی موفق به پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند. 

از قرنهای اولیه پس از میلاد تا قرن هجدهم میلادی، ورزش فوتبال به شکل قانونی و غیرقانونی به اشکال مختلفی در کشورهای گوناگون انجام گرفت. بازی دسته جمعی با توپ، هرچند در دوره هایی توأم با خشونت بود و گاه به تعطیلی آن در برخی کشورها انجامید؛ ولی علاقه مردم به آن کم نگردید.

در سالهای ۱۱۳۰ تا ۱۱۸۰، بازی فوتبال با نام لاسول در فرانسه رایج شد و در میان شاهان فرانسه، لوئی هفتم که از ۱۱۴۰ تا ۱۱۷۳ فرمانروایی نمود؛ به گسترش این ورزش همت گمارد. او جوانان بسیاری را به این ورزش تشویق نمود و تیمهای فراوانی را بوجود آورد.

در طی سالیان پس از آن، این بازی خشن که گاهی با مرگ بازیکنان هم همراه بود، توسط بریتانیایی ها شامل قوانین و مقرراتی گردید.

در حقیقت، منشاء فوتبال امروزی، مناطقی از بریتانیا بوده است که برای این بازی قوانینی وضع نمودند و تلاش کردند ضمن کاستن خشونت از آن، جاذبه های آن را افزایش دهند. 

در سال ۱۶۸۱، در لندن بازی فوتبال با قوانین و مقررات خاصی دنبال می شد و حتی مسابقاتی هم در حضور پادشاه انگلستان برگزار گردید. تا سال ۱۸۳۲، بازی که به عنوان فوتبال در سراسر انگلستان رواج داشت، هیچ محدودیتی در استفاده از سر و پا و دست برای آن در نظر گرفته نشده بود و بیشتر شبیه راگبی امروزی بود. اما از این سال به بعد، فوتبال به سمت جدایی از راگبی پیش رفت و درنهایت در سال ۱۸۴۱ ، مقرر گردید که فوتبال بازی با پا و راگبی با دست و پا باشد.

 

 

Picsart_22-04-02_12-05-24-544

 

 

در نیمه دوم سال ۱۸۴۶، شاگردان سابق مدرسه شرزبوری واتون که دانشجویان دانشگاه کمبریج شده بودند، نخستین باشگاه فوتبال را تأسیس کردند و دو سال بعد، نخستین قوانین فوتبال را با همکاری سایر تیمهای دانشگاهی بنیان نهادند. 

درسال ۱۸۶۲، باشگاه فاتس کانتی در شهر ناتینگهام تأسیس شد که به عنوان قدیمی ترین باشگاه فوتبال در لیگ باشگاههای انگلیس، هنوز هم حضور دارد و امروزه با نام ناتینگهام فارست شناخته می شود. 

تیم ملی فوتبال انگلیس یکی از قدیمی ترین تیم های ملی در جهان محسوب می شود و از سال ۱۸۶۳ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در سال ۱۹۰۶به عضویت فدراسیون جهانی فوتبال ، فیفا در آمد . انگلیس جزء هشت کشوری است که توانسته قهرمان جام جهانی شود و اولین عنوان قهرمانی خود را در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان در کشور خود بدست آورد. 

تیم ملی انگلیس اولین بازی رسمی خود را در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۸۷۲ مقابل تیم ملی اسکاتلند برگزار کرد که نتیجه بازی ۰-۰ به پایان رسید. 

 

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس 

در جام جهانی ۱۹۵۴ تیم ملی انگلستان با تیم های ایتالیا ، بلژیک و سوئیس هم گروه شد و در اولین بازی خود با گلزنی بورادیس و نت لوفتهوس که هر کدام ۲ گل برای تیم خود به ثمر رساندند، درمقابل تیم ملی بلژیک تن به تساوی ۴-۴ دادند، و در دومین بازی خود مقابل تیم ملی سوئیس میزبان رقابتها به پیروزی ۲-۰ دسته پیدا کردند و از گروه خود پا به مرحله پلی آف گذاشتند .

در مرحله پلی آف با نتیجه ۴-۲ مغلوب تیم ملی اروگوئه که به عنوان یکی از پرقدرترین تیم های آن زمان  بود شدند و از گردونه رقابتها کنار رفتند 

 

 جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس 

اولین قهرمانی انگلیس در جام جهانی مربوط به سال ۱۹۶۶ می شود در جایی که با تیم های اروگوئه ، مکزیک و فرانسه هم گروه شد و با شکست تیم های فرانسه و مکزیک به نتیجه مشابه ۲-۰ و تساوی بدون گل در مقابل اروگوئه به عنوان تیم اول از گروه خود راهی مرحله پلی آف شد .

در مرحله پلی آف تیم ملی آرژانتین را با حساب ۱-۰ شکست داد تا حریف پرتغال در مرحله نیمه نهایی شود و در مرحله نیمه نهایی تیم ملی انگلیس موفق شد با دو گل بابی چارلتون در مقابل تک گل ازبیو اسطوره فوتبال پرتغال ، تیم ملی پرتغال را شکست دهد و حریف آلمان غربی در فینال شود . 

فینال جام جهانی در ورزشگاه ومبلی ورزشگاه خانگی تیم ملی انگلیس در حضور ۹۸ هزار تماشاگر برگزار گردید . و این تیم ملی انگلیس بود که در یک بازی پر گل و پر تنش موفق شد با نتیجه ۴-۲ آلمان غربی را شکست دهد و اولین قهرمانی خود را جشن بگیرد .

گلهای تیم ملی انگلیس را جف هرست ۳ گل پترز ۱ گل به ثمر رساندند و ۲ گل آلمان غربی را هالر و وبر به ثمر رساندند . و در پایان گوردون بنکس به عنوان بهترین دروازبان جام جهانی از سوی فیفا انتخاب شد . 

 

 ستارگان تیم ملی انگلیس از ابتدا تا کنون 

ویویان وودورد ، استیو بلومر ، بیلی رایت ، تام فینی ، نت لوفتهوس ، بابی چارلتون ، استن مورتنسن ، برایان رابسون ، جف هرست ، تامی لاوتون ، دیوید پلات ، پیتر شیلتون ، بابی مور ، فرانک بارسون ، کوین کیگان ، جیمی گریوس ، گری لینکر ،  برایان داگلاس ، مارتین پیتر ، جان بارنز ، کنی سنسوم ، آلبرت شفرد ، نیکی بات ، دیوید باردسلی ، دیوید سیمن ، آلن شیرر ، گری نویل ، تدی شرینگهام ، دیوید بکهام ، مایکل اوون ، پل اینس ، اندی کول ، استیو مکمنمن ، جان تری ، گرت بری ، تئو والکات ، میکا ریچاردز ، جولیان لسکات ، اشلی کول ، رابرت گرین ، ریو فردیناند ، وین رونی ، فرانک لمپارد ، استیون جرارد و … 

 

 افتخارات تیم ملی فوتبال انگلیس 

جام جهانی : 

۱ بار قهرمانی در سال : ۱۹۶۶ 

۱ بار مقام چهارمی در سال : ۱۹۹۰ 

جام ملت های اروپا : 

۲ بار مقام سومی در سال :۱۹۶۸ – ۱۹۹۶ 

مسابقات قهرمانی خانه بریتانیا : 

۵۴ بار قهرمانی 

۲۴ بار نایب قهرمانی 

 

قدیمی ترین باشگاه های فوتبال انگلستان 

 

1.استوک سیتی : 
باشگاه استوک سیتی در سال 1863 تاسیس شده که گفته میشود دومین تیم فوتبال قدیمی جهان است! اولین موفقیت بزرگ کسب شده این باشگاه شکست دادن چلسی در فینال جام حذفی انگلیس با نتیجه دو بر یک و فتح جام حذفی در آن سال منجر شد. 


2.استون ویلا : 
این تیم در سال 1874 تاسیس شد و ورزشگاه اختصاصی آن ویلا پارک است.این باشگاه یکی از موفق ترین و قدیمی ترین باشگاه های فوتبال انگلستان است. استون ویلا برنده جام اروپا 81-82 است. این تیم از لحاظ تاریخچه موفقیت آمیز چهارمین تیم در انگلستان است. 
3. در رتبه سوم سه تیم منچستریونایتد ، اورتون و وست برومویچ قرار دارند و هر 3 تیم در یک سال یعنی 1878 تاسیس شده اند 


منچستریونایتد 
این باشگاه در سال 1878 با نام باشگاه فوتبال نیوتون تاسیس شد و در سال 1902 به منچستریونایتد تغییر نام داد.منچستریونایتد با داشتن 20 عنوان قهرمانی در لیگ برتر 4 قهرمانی در جام اتحادیه 11 قهرمانی جام حذفی ،20 قهرمانی در سور جام جام انگلستان و همچنین 3 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا یکی از پر افتخار ترین تیم هایی باشگاهیی جهان به شمار می آید.آنها تنها تیم انگلیسی هستند که توانستند که در فصل 1998-99 هر سه جام لیگ برتر ، جام حذفی و لیگ قهرمانان را بدست آورند. 


اورتون 
این تیم نیز در سال 1878 تاسیس شد که تا کنون 9 بار قهرمان لیگ برتر انگلستان شده است.نام ورزشگاه این تیم گودیسون پارک در شهر لیورپول است و لقب آنها تافی ها می باشد 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه جام جهانی فوتبال 

 

 


وست برومویچ 
باشگاه وست برومویچ آلبیون نیز در سال 1878 تاسیس شده است .آنها یک بار در سال 1919-20 قهرمان انگلستان شدند و همچنین 5 بار قهرمانی در جام اتحادیه را بدست آوردند. 

منچستریونایتد در بین سایر غول های لیگ برتر از جمله چلسی ، لیورپول آرسنال و منچستر سیتی با قدمت ترین محسوب می شود. 


 
از قرنهای اولیه پس از میلاد تا قرن هجدهم میلادی، ورزش فوتبال به شکل قانونی و غیرقانونی به اشکال مختلفی در کشورهای گوناگون انجام گرفت. بازی دسته جمعی با توپ، هرچند در دوره هایی توأم با خشونت بود و گاه به تعطیلی آن در برخی کشورها انجامید؛ ولی علاقه مردم به آن کم نگردید.

در سالهای 1130 تا 1180، بازی فوتبال با نام «لاسول» در فرانسه رایج شد و در میان شاهان فرانسه، لوئی هفتم که از 1140 تا 1173 فرمانروایی نمود؛ به گسترش این ورزش همت گمارد. او جوانان بسیاری را به این ورزش تشویق نمود و تیمهای فراوانی را بوجود آورد.

در طی سالیان پس از آن، این بازی خشن که گاهی با مرگ بازیکنان هم همراه بود، توسط بریتانیایی ها شامل قوانین و مقرراتی گردید.

در حقیقت، منشاء فوتبال امروزی، مناطقی از بریتانیا بوده است که برای این بازی قوانینی وضع نمودند و تلاش کردند ضمن کاستن خشونت از آن، جاذبه های آن را افزایش دهند. 
 
 
در سال 1681، در لندن بازی فوتبال با قوانین و مقررات خاصی دنبال می شد و حتی مسابقاتی هم در حضور پادشاه انگلستان برگزار گردید. تا سال 1832، بازی که به عنوان فوتبال در سراسر انگلستان رواج داشت، هیچ محدودیتی در استفاده از سر و پا و دست برای آن در نظر گرفته نشده بود و بیشتر شبیه راگبی امروزی بود.

اما از این سال به بعد، فوتبال به سمت جدایی از راگبی پیش رفت و درنهایت در سال 1841 ، مقرر گردید که فوتبال بازی با پا و راگبی با دست و پا باشد. در نیمه دوم سال 1846، شاگردان سابق مدرسه «شرزبوری واتون» که دانشجویان دانشگاه کمبریج شده بودند، نخستین باشگاه فوتبال را تأسیس کردند و دو سال بعد، نخستین قوانین فوتبال را با همکاری سایر تیمهای دانشگاهی بنیان نهادند. 
 
 
درسال 1862، باشگاه فاتس کانتی در شهر ناتینگهام تأسیس شد که به عنوان قدیمی ترین باشگاه فوتبال در لیگ باشگاههای انگلیس، هنوز هم حضور دارد و امروزه با نام «ناتینگهام فارست» شناخته می شود. 
 
 
جام انگلیس (FACup)، قدیمی ترین مسابقات فوتبال جهان است که در سال 1871 پایه ریزی شده است. در روز بیستم جولای 1871، هفت عضو اتحادیه فوتبال انگلیس به دفتر مجله « اسپورت من» وارد شدند که یک هفته نامه ورزشی بود و به دبیر آن پیشنهاد نمودند تا اعلامیه مسابقات فوتبال میان باشگاههای لندن را منتشر کند و مسئولیت آن را برعهده گیرد. براساس این اعلامیه، هر تیمی با یک شکست حذف می شد و هر تیمی که خواهان شرکت بود، باید «یک گنی» (واحد پول انگلستان در آن زمان که اندکی بیشتر از یک پوند بود) می پرداخت.

این مسابقات به سرعت شکل گرفت و فاتح آن، تیم فوتبال واندرز لندن بود که با نتیجه یک بر صفر، تیم سلطنتی مهندسان را شکست داد. 
 
 
نخستین مسابقه بین المللی فوتبال، در روز شنبه 30 نوامبر 1872 بین دو تیم انگلیس و اسکاتلند در گلاسکو برگزار شد که با نتیجه بدون گل به پایان رسید. 
 
 
بازی را که ما امروز به عنوان فوتبال می شناسیم قبل از هر جایی در انگلستان بازی می شده است.شاید برای آن زمان انگلستان خود را بهترین تیم جهان می دانست، با این حال وقتی آنها جام جهانی 1966 را در خانه خودشان با بازیهای درخشان بدست آوردند، این ادعای خود را ثابت کردند. 
 
 
قهرمانی در لیگ برتر انگلستان کار بسیار دشواری است و با حضور فوق ستاره هایی از کشورهای دیگر به یکی از معتبر ترین لیگ های قهرمانی جهان تبدیل شده است.

باشگاههایی مانند منچستر یونایتد، لیورپول ، آرسنال و چلسی در سراسر جهان شهرت دارند و در طی سالهای گذشته انگلستان بازیکنان بزرگی مانند استنلی ماتئوس، بابی چارلتون، بابی مور، آلن شیرر و پل گاسکوئین را به جهان فوتبال تقدیم کرده است. 
 
 
اولین لیگ فوتبال انگلستان (Fa Cup) درسال 1872 آغاز شد و باعث پیشرفت بیشتر فوتبال در انگلستان شد. 
 
 
(فوتبال در انگلستان همیشه با سرعت و قدرت همراه بوده و بسیاری اعتقاد دارند که لیگ برتر انگلستان هیجان انگیز ترین لیگ جهان است) 
08-13-2011, 21:03 

لیگ فوتبال انگلستان برای اولین بار در سال 1888 شروع به کار کرد 
بین سالهای 1888 تا 1892 لیگ انگلستان با نامFootball League ادامه داشت 
بین سالهای 1892 تا 1992 یعنی 100 سال این لیگ با نام Football League First Division برگذار شد 
از سال 1992 تاکنون با نام Premier League در حال برگذاریست 
 
 

 

Picsart_22-04-02_12-06-00-098

 


 
قهرمانهای لیگ انگلستان از سال 1888 تا 2010 

 
 
 
2010- Manchester United 
2009- Manchester United 
2008- Manchester United 
2007- Manchester United 
2006- Chelsea 
2005- Chelsea 
2004- Arsenal 
2003- Manchester United 
2002- Arsenal 
2001- Manchester United 
2000- Manchester United 
1999- Manchester United 
1998- Arsenal 
1997- Manchester United 
1996- Manchester United 
1995- Blackburn Rovers 
1994- Manchester United 
1993- Manchester United 
1992- Leeds United 
1991- Arsenal 
1990- Liverpool 
1989- Arsenal 
1988- Liverpool 
1987- Everton 
1986- Liverpool 
1985- Everton 
1984- Liverpool 
1983- Liverpool 
1982- Liverpool 
1981- Aston Villa 
1980- Liverpool 
1979- Liverpool 
1978- Nottingham Forest 
1977- Liverpool 
1976- Liverpool 
1975- Derby County 
1974- Leeds United 
1973- Liverpool 
1972- Derby County 
1971- Arsenal 
1970- Everton 
1969- Leeds United 
1968- Manchester City 
1967- Manchester United 
1966- Liverpool 
1965- Manchester United 
1964- Liverpool 
1963- Everton 
1962- Ipswich Town 
1961- Tottenham Hotspur 
1960- Burnley 
1959- Wolverhampton 
1958- Wolverhampton 
1957- Manchester United 
1956- Manchester United 
1955- Chelsea 
1954- Wolverhampton 
1953- Arsenal 
1952- Manchester United 
1951- Tottenham Hotspur 
1950- Portsmouth 
1949- Portsmouth 
1948- Arsenal 
1947- Liverpool 
1946 
1945 
1944 
1943 
1942 
1941 
1940 
1939- Everton 
1938- Arsenal 
1937- Manchester City 
1936- Sunderland 
1935- Arsenal 
1934- Arsenal 
1933- Arsenal 
1932- Everton 
1931- Arsenal 
1930- Sheffield Wednesday 
1929- Sheffield Wednesday 
1928- Everton 
1927- Newcastle United 
1926- Huddersfield Town 
1925- Huddersfield Town 
1924- Huddersfield Town 
1923- Liverpool 
1922- Liverpool 
1921- Burnley 
1920- West Bromwich 
1919 
1918 
1917 
1916 
1915- Everton 
1914- Blackburn Rovers 
1913- Sunderland 
1912- Blackburn Rovers 
1911- Manchester United 
1910- Aston Villa 
1909- Newcastle United 
1908- Manchester United 
1907- Newcastle United 
1906- Liverpool 
1905- Newcastle United 
1904- Sheffield Wednesday 
1903- Sheffield Wednesday 
1902- Sunderland 
1901- Liverpool 
1900- Aston Villa 
1899- Aston Villa 
1898- Sheffield United 
1897- Aston Villa 
1896- Aston Villa 
1895- Sunderland 
1894- Aston Villa 
1893- Sunderland 
1892- Sunderland 
1891- Everton 
1890- Preston North End 
1889- Preston North End 
 

 
1- منچستریونایتد 18 قهرمانی - 13 نایب قهرمانی 
2- لیورپول 18 قهرمانی - 12 نایب قهرمانی 
3- آرسنال 13 قهرمانی - 8 نایب قهرمانی 
4- اورتون 9 قهرمانی - 7 نایب قهرمانی 
5- آستون ویلا 7 قهرمانی - 10 نایب قهرمانی 
6- ساندرلند 6 قهرمانی - 5 نایب قهرمانی 
7- نیوکاسل 4 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
8- شفیلدونزدی 4 قهرمانی - 1 نایب قهرمانی 
9- ولولهمپتون 3 قهرمانی - 5 نایب قهرمانی 
10- لیدزیونایتد 3 قهرمانی - 5 نایب قهرمانی 
11- هادرفیلدتاون 3 قهرمانی - 3 نایب قهرمانی 
12- چلسی 3 قهرمانی - 3 نایب قهرمانی 
13- بلکبرن 3 قهرمانی - 1 نایب قهرمانی 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه فوتبال در ایران

 

 


14- پرستون نورث اند 2 قهرمانی - 6 نایب قهرمانی 
15- تاتنهام 2 قهرمانی - 4 نایب قهرمانی 
16- منچسترسیتی 2 قهرمانی - 3 نایب قهرمانی 
17- بارنلی 2 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
18- دربی کانتی 2 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
19- پورتسموث 2 قهرمانی - 
20- وستبرومویچ 1 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
21- ناتینگهام فارست 1 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
22- ایپسویچ 1 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 
23- شفیلدیونایتد 1 قهرمانی - 2 نایب قهرمانی 

 

 

Picsart_22-04-02_12-05-45-113

 

 

 

بیا تاریخ را بنگر ! 
 
 
1960 : رقابتهای جام اتحادیه شکل گرفت 
 
1961 : تاتنهام اولین باشگاهی است که جام اتحادیه و جم حذفی را در یک فصل به دست می آورد 
 
1963 : تاتنهام با پیروزی 5-1 مقابل آتلتیکومادرید در دیدار نهای جام در جام اروپا اولین جام باشگاهی اروپا را به جزیره می آورد 
 
1965 : تعدادی از بازیکنان لیگ انگلیس که در چالتون , اورتون , پلیموت , سویندن و منسفیلد قرار داشتن به جرم تبانی در تعین نتایج دیدارها جریمه شدند و به زندان افتادند و برای همه عمر از حضور در میادین منع شدند . استفاده از بازیکنان ذخیره به جای بازیکنان صدمه دیده در دیدارهای لیگ انگلستان مجاز شد 
 
1966 : انگلستان با پیروزی بر آلمان غربی در ویمبلی جام جهانی رو به دست می آورد . جام ژول ریمه از نمایشگاهی در وست منیستر ربوده شد و چند روز بعد سگس آن را کنار درختی در حومه جنوبی لندن یافت 
 
1968 : منچستریونیتد اولین باشگاه انگلیسی است که قهرمان جام باشگاهای اروپا میشود . آلن مالری اولین بازیکن اخراجی در دیدارهای ملی برابر یوگسلاوی است 
 
1972 : تاتنهام با پیروزی 2-1 ولورهمپتون اولین قهرمانی جام یوفا را برای انگلیسی ها به دست می آورد 
 
1974 : ژئو هاولانژ جای استنلی راس انگلیسی را در راس فیفا گرفت 
 
1978 : لیورپول اولین باشگاه انگلیسی است که دو سال پیاپی دو جام اروپایی را به دست می آورد . ممنوعیت استفاده از بازیکنان خارجی در فوتبال انگلیس برداشته شد 
 
1979 : اولین انتقال یک میلیون پوندی : ترور فرانسیس از بیرمنگام به ناتینگهام فارست 
 
1980 : ناتینگاه فارست برای دومین سال پیاپی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می شود 
 
1981 : تاتنهام صدامین جام حذفی را فتح کرد . کوینز پارک رنجرز برای اولین بار از زمین چمن سبز مصنوعی در انگلیس استفاده کرد 
 
1983 : کمپانی Canon تبلیغات لیگ را در دست گرفت 

 
1985 : در آتش سوزی استادیوم برادفورد 56 نفر کشته شدن . باشگاهی انگلیسی به دلیل فاجعه هیسل از مسابقات اروپایی کنار گذاشته شدن . باشگاهای انگلستان بعد از یک دهه حضور قدرتمندانه در اروپا با محرومیت مواجه شدن 
 
1985 : منع فروش مشروبات الکی در استادیوم های انگلیس وضع شد 
 
1986 : لوتون برای جلوگیری از اوباشگری ورود طرفداران تیم های مقابل را به استادیوم خویش ممنوع کرد 
 
1988 : پس از کشته شدن تعدادی تماشاگر در دیدار لیورپول و ناتینگهام فارست در استدایوم هیلزبور نخست وزیر انگلستان لایحه ای آماده کرد که بر اساس آن هر تماشاگر انگلیسی می بایست کارت شناسایی ویژه ای تهیه کند . از این دوران حصارهای اطراف زمین برداشته شد 
 
1990 : قانون آفساید در موقعیت قرار گرفتن در یک خط برداشته شد . قوانین مربوط به خطا مورد بازبینی قرار گرفت . انگلستان در جام جهانی به مقام چهارم بسنده کرد 
 
1991 : ورود سهام باشگاهای انگلیس به بازار سهام و اوج گرفتن فعالیت شبکه تلویزیونی اسکای که امکانات مالی باشگاها را افزایش داد 
 
1992 : آغاز لیگ برتر با 22 تیم . لیگ انگلستان با 71 تیم در سه دسته ادامه یافت 
 
1994 : پل مرسون بازیکن آرسنال به استفاده از مواد مخدر اعتراف کرد و طی مصاحبه مطبوعاتی از همه عذرخواهی کرد 
 
1994 : اریک کانتونا در دیدار منچستریونایتد و کریستال پالاس پس اخراج از زمین با یکی از طرفداران پالاس به زد و خورد پرداخت که نقطه عطف درگیری یک بازیکن با تماشاگر محسوب میشود 
 
1995 : پس از آنکه تیم ملی ایرلند اولین گل را وارد دروازه انگلستان کرد تماشگران انگلیسی شروع به پرت کردن اشیا مختلف به سوی تماشگران ایرلندی کردند . این اولین دیدار تیم ملی انگلستان بود که به دلیل واکنش هواداران نیمه کاره ماند 
 
1996 : منچستریونایتد اولین باشگاهای است که که برای دومین بار جام حذفیو لیگ انگلستان را توامان به دست می آورد 
 
1996 : انگلستان در جام ملتهای اروپا که در خانه اش برگزار شد ناکام ماند . 
 
1997 : روبرتو دی ماتئو بازیکن ایتالیای تیم چلسی سریع ترین گل دیدارهای جام حذفی را در ثانیه های آغازین وارد دروازه میدلزبورو میکند 
 
1998 : در جام جهانی فرانسه تماشگران انگلیسی قبل و بعد از بازی با کلمبیا به آشوبگری پرداختند که 489 نفر بازداشت شدند که رکورد دستگیری در یک روز و یک شهر به شمار می رفت 
 
1999 : منچستریونایتد در کنار بدست آوردن جام قهرمانی و جام حذفی با پیروزی در آخرین دقایق بر بایرن مونیخ جام باشگاهای اروپا را به دست می آورد 
 
2000 : تماشگران آرسنال پیش از مسابقه نهایی جام یوفا با طرفداران گالاتاسرای ترکیه درگیر شدند . قب از آن دو طرفدار باشگاه لیدز در استامبول به دست ترکها به قتل رسیده بودند . 
 
2000 : آخرین دیدار ملی در ویمبلی طی دیدارهای مقدماتی جام جهانی بین انگلستان آلمان برگزار شد که انگلستان 1-0 شکست خورد تا وداع تلخی با معبد کهن رقم بخورد . ویمبلی برای بازسازی تخریب میشود 
 
2001 : انگلستان با نتیجه 5-1 آلمان را در مونیخ شکست میدهد که سنگسن ترین شکت طی دیدارهای رسمی پس جنگ جهانی دوم محسوب میشود 
 
2002 : انگلستان برای اولین بار با یک مربی غیر انگلیسی در جام جهانی شرکت میکند و در یک چهارم حذف می شود 
 
2003 : رومن آبراموویچ ثروتمند روسی باشگاه چلسی رو خریداری میکند . و کم کم شاهد حضور ثروتمندان به فوتبال جزیره خواهیم بود . سهمیه انگلیسیها برای حضور در جام باشگاهای از 3 به چهار افزایش یافت 
 
2005 : لیورپول در دیدار نهایی جام باشگاهای اروپا در شرایطی که 3-0 از میلان ایتالیا عقب هست بازی را به تساوی میکشاند و نهایت قهرمان اروپا میشود . چلسی پس از 50 سال و به جا گذاشتن چندین رکورد قهرمان لیگ برتر میشود 
 
2006 : انگلستان با یکی از بهرتین تیم های تاریخ فوتبالش به جام جهانی می رود اما با نمایش نه چندان جالب با شکست در ضربات پنالتی در مقابل پرتقال حذف می شود 
 
2007 : انگلستان با نتایج بسیار ضعیف به رقابتهای جام ملتهای اروپا صعود نمیکند . ویمبلی جدید با بازی تیم ملی انگلستان در مقابل برزیل بازگشایی میشود 
 
2008 : برای اولین بار فینال لیگ قهرمانان که در مسکو برگزار میشود یک فینال تمام انگلیسی است . فابیوکاپلوی ایتالیایی سرمربیگری تیم ملی انگلستان را بر عهده میگیرد 

 
2009 : برای سومین سال پیاپی نیمه نهایی جام باشگاهای اروپا با حضور سه انگلیسی پیگیری میشود 
 
2010 : برای بار دوم رویارویی بارسلونا و منچستر در فینال جام قهرمانان در طی سه فصل 
 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه فوتبال در ایالات متحده آمریکا

 

 

 

تاریخچه قهرمانان،سرمربیان قهرمان و آقای گلهای لیگ برتر از دهه 90 تاکنون 
 

 

 

Picsart_22-04-02_12-05-10-016

 


قهرمان:آرسنال 91-1990: 
سرمربی:جورج گراهام(اسکاتلند) 
آقای گل:آلن اسمیت(آرسنال) 
 
 
 
قهرمان:لیدز یونایتد 92-1991: 
سرمربی:هوارد ویلکینسون 
آقای گل:یان رایت(آرسنال) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 93-1992: 
سرمربی:آلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:آلن شیرر(بلاکبرن راورز) 
 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 94-1993: 
سرمربی:آلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:اندی کول(نیوکاسل یونایتد) 

 
 
 
قهرمان:بلاکبرن راورز 95-1994: 
سرمربی:کنی داگلیش(اسکاتلند) 
آقای گل:آلن شیرر(بلاکبرن راورز) 
 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 96-1995: 
سرمربی:آلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:آلن شیرر(بلاکبرن راورز) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 97-1996: 
سرمربی:آلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:رابی فاولر(لیورپول) 
 
 
 
قهرمان:آرسنال 98-1997: 
سرمربی:آرسن ونگر(فرانسه) 
آقای گل:مایکل اوون(لیورپول) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 99-1998: 
سرمربی:آلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:مایکل اوون(لیورپول)-جیمی فلوید هاسل بنک(هلند)(لیدز یونایتد)-دوایت یورک(ترینیداد و توباگو)(منچستر یونایتد) 
 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2000-1999: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:کوین فیلیپس(ساندرلند) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2001-2000: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:جیمی فلوید هاسل بنک(هلند)(چلسی) 
 
 
 
قهرمان:آرسنال 2002-2001: 
سرمربی:آرسن ونگر(فرانسه) 
آقای گل:تیری هانری(فرانسه)(آرسنال) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2003-2002: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:رود ون نیستلروی(هلند)(منچستر یونایتد) 
 
 
 
قهرمان:آرسنال 2004-2003: 
سرمربی:آرسن ونگر(فرانسه) 
آقای گل:تیری هانری(فرانسه)(آرسنال) 

 
 
 
قهرمان:چلسی 2005-2004: 
سرمربی:خوزه مورینهو(پرتغال) 
آقای گل:تیری هانری(فرانسه)(آرسنال) 
 
 
 
قهرمان:چلسی 2006-2005: 
سرمربی:خوزه مورینهو(پرتغال) 
آقای گل:تیری هانری(فرانسه)(آرسنال) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2007-2006: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:دیدیه دروگبا(ساحل عاج)(چلسی) 
 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2008-2007: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:کریستیانو رونالدو(پرتغال)(منچستر یونایتد) 

 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2010-2009: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل:نیکولاس آنلکا(فرانسه)(چلسی) 
 
 
 
قهرمان:منچستر یونایتد 2011-2010: 
سرمربی:سرآلکس فرگوسن(اسکاتلند) 
آقای گل: دیمیتار برباتوف(بلغارستان)(منچستر یونایتد) و کارلوس توز (آرژانتین)(منچستر سیتی) 

 

جام جهانی 2022 

در نهایت بعد از چندین ماه انتظار، ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ فرا رسید. روزی که قرار است سرنوشت حریفان در جام جهانی قطر مشخص شوند و همه منتظر هستند که ببینند تیم ملی کشورشان در این دوره با چه تیم‌هایی هم‌گروه می‌شود. مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران در دوحه آغاز شد. 

 

جیانی اینفانتینو در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی تاکید کرد که این دوره بهترین و زیباترین دوره جام جهانی خواهد بود. از همه مردم قطر و مسئولان برگزاری رقابت‌ها تشکر می کنم. فوتبال وظیفه دارد که مردم را کنار هم جمع کند و این وظیفه فوتبال است. پیام ما به همه رهبران جهان این است که لطفا جنگ‌ها را متوقف کنید و به صلح روی بیاورید. 

 

گروه‌بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر 

 

گروه A 

قطر - هلند - سنگال - اکوادور 

 

گروه B 

انگلیس - آمریکا - ایران - پلی‌آف اروپا (برنده ولز-اوکراین/اسکاتلند) 

 

 

Picsart_22-04-02_12-04-43-088

 

 

گروه C 

آرژانتین - مکزیک - لهستان - عربستان 

 

گروه D 

فرانسه - دانمارک - تونس - پلی‌آف اول (برنده امارات/استرالیا-پرو) 

 

گروه E 

اسپانیا - آلمان - ژاپن - پلی‌آف دوم (برنده نیوزیلند-کاستاریکا) 

 

گروه F 

بلژیک - کرواسی - مراکش - کانادا 

 

گروه G 

برزیل - سوییس - صربستان - کامرون 

 

گروه H 

پرتغال - اروگوئه - کره‌جنوبی - غنا 

 

سیدبندی جام جهانی ۲۰۲۲ 

سید یک: قطر، برزیل، بلژیک، فرانسه، آرژانتین، انگلیس، اسپانیا، پرتغال 

 

سید ۲: آلمان، هلند، دانمارک، سوئیس، اروگوئه، کرواسی، مکزیک، آمریکا 

 

سید ۳: سنگال، ایران، ژاپن، صربستان، لهستان، کره جنوبی، مراکش، تونس 

 

سید ۴: کانادا، کامرون، اکوادور، عربستان، غنا، ۳ تیم صعود کننده از پلی‌آف 

 

فرآیند قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ به چه صورت است؟ 

قطر به عنوان میزبان و یکی از تیم‌های سید نخست، در گروه A قرار گرفته است. ابتدا هفت تیم سید نخست به ترتیب انتخاب می‌شوند و در گروه‌های B تا G قرار می‌گیرند.

در ادامه دو قرعه‌کشی برای بقیه تیم‌ها صورت می‌گیرد. در یک گلدان اسم تیم‌ها قرار گرفته و در گلدان دیگر نام گروه‌ها.

بر این اساس که ابتدا نام یک تیم از گلدان برداشته می‌شود و در ادامه گروهی که آن تیم قرار است در آن قرار گیرد انتخاب می‌شود.  

همچنین غیر از قاره اروپا، بقیه قاره‌ها نمی‌توانند بیش از یک نماینده در هر گروه داشته باشند.

اروپا نیز حداکثر دو تیم برای هر گروه خواهد داشت. بر همین اساس تیم ملی ایران با تیم‌های قطر، عربستان، کره جنوبی و ژاپن هم‌گروه نخواهد شد.

همچنین تیم‌های دیگر سید سه یعنی تیم‌های سنگال، صربستان، لهستان، مراکش، تونس و برنده پلی آف (پرو-استرالیا/امارات)، با ایران روبرو نخواهند شد. 

به عبارت دیگر تیم ملی ایران با ۱۰ تیم از ۳۲ تیم جام جهانی روبرو نمی‌شود و از بین ۲۲ تیم باقی مانده حریفان ایران مشخص می‌شوند. 

واکنش‌ها، اظهار نظرها و اخبار حاشیه‌ای از قرعه‌کشی بیست و دومین دوره جام جهانی از جمله این گزارش‌ها خواهد بود. گزارش‌ها از بالا به پایین به ترتیب از جدیدترین تا قدیمی‌ترین رویداد تنظیم شده است. 

 

۲۱:۱۰ 

افرادی که باید گوی‌ها را از داخل گلدان‌ها خارج کنند، به روی صحنه آمدند. علی دایی، اسطوره فوتبال ایران به عنوان چهارمین نفر به روی صحنه آمد. 

۲۱:۰۰ 

 

Picsart_22-04-02_12-04-56-504

 

 

 

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی جام قهرمانی را وارد سالن محل برگزاری رقابت‌ها کرد و گفت: کسب قهرمانی در جام جهانی چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی احساس فوق العاده ای است. 

۲۰:۳۰ 

مراسم به صورت رسمی آغاز شد. 

۱۹:۲۵ 

اروه رنار سرمربی تیم ملی فوتبال عربستان ابراز امیدواری کرد هواداران عربستانی زیادی در طول جام جهانی به قطر بیایند و این تیم نیز به لطف حضور تماشاگران عربستانی نتایج خوبی در جام جهانی ۲۰۲۲ کسب کند.  

۱۹:۰۸ 

فرش قرمز مراسم پهن شده است و مهمان ها در حال ورود به سالن محل برگزاری قرعه کشی جام جهانی هستند. 

۱۷:۱۵ 

دوحه ۱۱ سال بعد از کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، میزبان مراسم قرعه کشی جام جهانی خواهد بود که تا ساعاتی دیگر برگزار می شود. 

۱۶:۳۲ 

ریکاردو کاکا هافبک سابق تیم ملی برزیل که در قطر حضور دارد درباره شرایط برزیل در این دوره از رقابت‌ها گفت: ما به تازگی مرحله مقدماتی را به پایان رساندیم و در صدر جدول قرار گرفتیم. کار بسیار خوبی با تیته به پایان بردیم. برزیل ترکیب خیلی خوبی در اختیار دارد و به نظر من یکی از مدعی‌های جدی قهرمانی است.  

۱۵:۴۵ 

گرت ساوت گیت، سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس تاکید کرد که انگلیس در میان گروهی از تیم‌های منتخب است که می‌توانند جام جهانی را برنده شوند اما برای کسب افتخار در قطر باید شرایط بسیار خوبی داشته باشند. 

۱۴:۴۵ 

سایت آرژانتینی infobae در گزارشی بررسی کرده است چرا گروه B مناسب ترین گروه برای تیم های مدعی است. با توجه به حضور قطر در گروه یک، اگر تیمی در گروه B به عنوان تیم اول گروه یا تیم دوم شناخته شود، در مرحله بعد حریفان ساده تری خواهد داشت چرا که تیم های صعود کننده گروه های A با B بازی خواهند کرد و با توجه به پایین بودن کیفیت تیم های گروه اول رقابت ها، تیم های صعود کننده گروه B شرایط بهتری در یک هشتم نهایی خواهند داشت. 

۱۴:۳۰ 

گوی های قرعه کشی در حال آماده شدن هستند تا داخل گلدان های مرتبط قرار گیرند. ۲۹ تیم از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی مشخص هستند و ۳ تیم دیگر در خرداد در بازیهای پلی آف به جام جهانی راه خواهند یافت. 

۱۴:۰۰ 

لوتار ماتئوس (آلمان)، کافو (برزیل)، عادل احمد (قطر)، علی دایی (ایران)، بورا میلوتینوویچ (صربستان)، جی جی اوکوچا (نیجریه)، رباح ماجر (الجزایر) و تیم کیهیل (استرالیا) ۸ اسطوره‌ای هستند که قرعه‌کشی را انجام خواهند داد. 

همچنین مهدی مهدوی کیا نیز از سوی فیفا به این مراسم دعوت شده است تا دو اسطوره فوتبال ایران در مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ حضور داشته باشند. 

۱۳:۳۴ 

فاکس اسپورت گروه ایران را در جام جهانی قطر پیش بینی کرد و اعلام کرد تیم ملی ایران در گروه H با تیم های ملی فوتبال پرتغال، دانمارک و کامرون قرار خواهد گرفت. اگر این اتفاق رخ دهد تیم های ملی ایران و پرتغال برای سومین بار در جام جهانی برابر هم به میدان خواهند رفت. در سال ۲۰۰۶ جدال دو تیم با برتری دو بر صفر پرتغال به پایان رسید و در سال ۲۰۱۸ مصاف دو تیم برنده ای نداشت و با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.  

۱۳:۴۲ 

ایسنا در گزارشی ۸ ورزشگاه جام جهانی را بررسی کرده است. در اینجا می توانید با ورزشگاه های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بیشتر آشنا شوید. 

۱۳:۰۵ 

سایت nieuwsblad بلژیک بر اساس نتایج یک کار آماری پیش‌بینی کرد که این تیم در جام جهانی با ایران هم‌گروه شود. در بررسی‌های این سایت مشخص شد که از بین تیم‌های سید ۳ جام جهانی، ایران به احتمال ۲۸ درصد، یکی از حریفان بلژیک در مرحله گروهی جام جهانی می‌شود. 

۱۲:۰۶ 

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در واکنش به غیبت ایتالیا در جام جهانی برای دومین دوره پیاپی گفت دلش می‌خواهد بابت این اتفاق گریه کند. 

۱۱:۴۹ 

یورگن کلینزمن ابراز امیدواری کرد که تیم ملی آلمان در این دوره بتواند به عنوان قهرمانی دست یابد. او شروع خوب در جام جهانی را مهم دانست و از اینکه آلمان و هلند به عنوان دو رقیب جدی در مرحله گروهی با هم روبرو نمی‌شوند ابراز خوشحالی کرد. 

۱۱:۱۴ 

ساکرنت در گزارشی بر اساس معیارهایی اقدام به طبقه بندی تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر کرده است؛ معیارهایی نظیر ترکیب ۱۱ نفره، نیمکت ذخیره ها، مربی، بهترین بازیکن، تاریخچه تیم، شرایط فعلی و ارزش بازار تیم مورد نظر برای این طبقه بندی لحاظ شده است. 

در این رده‌بندی برزیل با ۶۲ امتیاز بالاتر از فرانسه ۶۱ امتیازی در رده نخست قرار گرفته تا یاران نیمار، بخت نخست قهرمانی در جام جهانی قطر محسوب شوند. 

واکنش اسطوره های انگلستان به همگروهی با ایران در جام جهانی 2022 

آلن شیرر در واکنش به قرعه‌ای که در قرعه‌کشی امروز (جمعه) جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نصیب تیم ملی فوتبال انگلیس شد و شاگردان گرت ساوت‌گیت را در گروه B کنار تیم‌های ایران، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپایی (ولز، اوکراین یا اسکاتلند) قرار داد، به شبکه تلویزیونی «BBC» گفت: چیزی که مشخص است این است که ما در گروه مرگ نیستیم، اما تقریباً گروه بازی است (اشاره به اینکه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد). 

وی افزود: باید بگویم که خوشحالم که یکی از تیم‌های اسکاتلند، ولز یا اوکراین در گروه انگلیس قرار خواهند گرفت. اگر ولز یا اسکاتلند همگروه‌مان شوند، کارمان کمی سخت‌تر می‌شود. گرت ساوت‌گیت به قرعه نگاه خواهد کرد و با خودش خواهد گفت که می‌توانست قرعه خیلی سخت‌تری هم به تیمش بخورد. مطمئن هستم که او و بازیکنانش از این بابت خوشحال خواهند بود. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار