|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۱

موزه‌ها را در دسته‌ی جاذبه‌های فرهنگی هر شهر به حساب می‌آورند. با ارزش‌ترین و دیدنی‌ترین اشیا و اثرهای هنری را در موزه‌ها می‌توان یافت.

در تعریف موزه می‌توان در ساده‌ترین حالت گفت که موز‌ها، ساختمان‌ها و یا مکان‌هایی هستند، که در آنها کارهای هنری، قطعات علمی، تاریخی و دیگر اشیایی که ارزش دارند، به صورت دائمی نگهداری شده و به نمایش در می‌آیند. حال تعریف موزه بسته به دسته بندی‌های مختلفی که برای انواع موزه‌ها ارائه شده کم و بیش فرق هایی دارد.  موزه‌ها را در دسته‌ی جاذبه‌های فرهنگی هر شهر به حساب می‌آورند. با ارزش‌ترین و دیدنی‌ترین اشیا و اثرهای هنری را در موزه‌ها می‌توان یافت. اما می‌دانید که موزه‌های بسیار عجیبی مانند موزه‌ی آب، موزه هنرهای زشت، موزه مرگ، موزه خودکشی و یا موزه تریاک در جهان وجود دارند. امروزه موزه‌ها از تنوع زیادی در ارائه‌ی آثار برخوردار هستند. بسیاری از موزه‌ها تجربه‌های بی‌نظیری را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهند. مانند موزه‌های تاریخ طبیعی؛ شما در این موزه‌ها، بسیاری از جانوران و تاریخچه و فسیل‌های آن‌ها را به طور واقعی از نزدیک خواهید دید. مثلا در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، ابعاد یک نوع دایناسور، کاملا شبیه سازی شده است و دیدن آن از نزدیک جالب است.
 

موزه چیست؟

اگر بخواهیم بهترین تعریف موزه را برای شما رائه دهیم، تعریف شورای بین المللی موزه خواهد بود، این شورا زیر نظر یونسکو فعالیت دارد. 
موزه موسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درب های آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.
شاید نام شناسی موزه نیز برایتان جالب باشد، ریشه موزه کلمه یونانی " Mousein " است که نام تپه ای تاریخی در این کشور می باشد. این کلمه به کشور ها و زبان های گوناگون نفوذ کرد . در زبان انگلیسی به شکل "موزیم" و در فرانسوی "موزه" تلفظ می شود  که در کشور ایران تلفظ فرانسوی آن رایج است.
 

نام‌شناسی

کلمهٔ موزه را از واژه یونانی (Mousein) گرفته‌اند که نام تپه‌ای بوده است در آتن که در آن عبادتگاهی برای موزها که نه الهه هنر و صنعت بوده‌اند، ساخته شده بود.
موزه (Mousee) تلفظ فرانسوی این واژه و موزیم (Museum) تلفظ انگلیسی آن است. از حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری این کلمه با تلفظ فرانسوی آن در ایران رایج شد. در افغانستان شکل انگلیسی واژه رایج است.
 

انواع موزه ها

موزه ها محدودیتی در نمایش آثار هنری، طبیعی، فرهنگی، تاریخی و . . . ندارند و انواع گوناگونی را تشکیل می دهند از جمله موارد زیر:
  • موزه‌های تاریخی
  • موزه‌های علمی
  • موزه‌های تخصصی
  • موزه های هنر زیبا
  • موزه های تمبر شناسی
  • موزه های فناوری
  • موزه های گیاه شناسی 
  • و بسیاری گونه متفاوت که گاهی ترکیبی از موزه ها را در خود جای می دهند.

 

اهم وظایف مورد نیاز

  1. برنامه ریزی، سازماندهی، گردآوری، نگهداری و نمایش کلکسیونها و وسایل مربوطه شامل انتخاب طرحها و موضوعات نمایش.
  2. توسعه و حفظ مدارک مربوط به ثبت موسسه، ایجاد دفترچه راهنما و سیستمهای نگهداری اسناد اصلی موسسات نهادها ( در پایگاههای کامپیوتری داده) .
  3. فراهم کردن اطالعات از داراییهای موسسه برای سایر مدیران Museum و عموم.
  4. بازرسی ساختمانها برای ارزیابی نیاز به تعمیرات و اطمینان از توجه به شرایط اقلیمی و مساله دفع آفات.
  5. آموزش و نظارت بر کارمندان اداری، تحقیقی، فنی، مالی و حفاظتی و نیز داوطلبان یا کارآموزان.
  6. مذاکره و اعطای اختیار خرید، فروش، معاوضه یا امانت کلکسیونها.
  7. برنامه ریزی و انجام پروژههای تحقیقی ویژه در زمینه عالقه یا مهارت.
  8. هدایت و سازماندهی تورها، گردهمایی و جلسات آموزشی برای آشنا کردن افراد با امکانات و تجهیزات نهاد.
  9. تبادل نظر با هیات مدیره برای تنظیم و تفسیر خط مشیها، تعیین ملزومات بودجه و برنامهریزی عملیات جامع.
  10. شرکت در جلسات، گردهمایی و همایشهای شهری برای افزایش استفاده از خدمات نهادها، تقاضای تأمین بودجه و حفظ پیوندهای اجتماعی.
 

وظایف موزه ها

موزه را نبایستی مکانی دانست که در آنجا صرفا” آثار تاریخی و باستانی به نمایش در می آید، بلکه تمامی نمایشکاه های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه ها، کتابخانه ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند. هر شیئی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده اش ارتباط برقرار می کند با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را بررسی نمود. یکی از مهمترین وظایف یک موزه برقرار کردن ارتباط فرهنگی بازدید کننده با شیئی به نمایش در آمده است. در حقیقت باید کوشید تا همان ارتباط وحسی را که بین خالق یک اثر و خود وجود داشته به نوعی دیگر به بازدیدکنندگان منتقل نمود که این امری دور از دسترس نیست. آمار نشان می دهد که در قرن نوزدهم فقط عده خاصی از موزه ها بازدید کرده اند. کنفرانس عمومی یونسکو در نهمین جلسه خود در دهلی ( ۱۹۵۶ م ) تاکید نموده استکه بازدید ازموزه ها به ویژه برای طبقه کارگران آسان تر شود و به راه هایی که به منظور پربار شدن و غنی شدن موزه ها پیشنهاد می شود، توجه گردد. آمار دیگر نشان داده است که کشورهایی که دارای موزه های متنوع هستند و بازدیدشان رایگان است از هر دویست نفر که به سینما می روند تنها یک نفر از موزه های بازدید می کنند. در انگلستان رسم بر این است که اگر مدرسه و یا هر مرکز آموزشی دیگر، زمانی را به تدریس هنر اختصاص ندهد، موزه ها این کمبود را جبران می کنند. عده ای از کارشناسان تاسیس موزه های ویژه کورکان را که از جذابیت بیشتری برخوردار است، توصیه می کنند. در اینجا شایسته است کهب رای روشن دلان هم فکری شود. موزه ها روزانه بازدید کنندگان زیادی در سنین مختلف با فرهنگ های گوناگون دارند، اگر با موزه آرایی سنجیده و راهنمایی مناسب ارزش تاریخی و هنری هر شیئی بر بیننده مشخص شود، یک شیئی سفالی ساده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد همانند یک تابلوی نقاشی معاصر جذاب و پر بیننده خواهد شد. باید یک وابستگی و دلدادگی فرهنگی بین اشیا و بازدید کنندگان به وجود آورد و موزه را مانند یک مجتمع آموزشی و پژوهشی مورد استفاده همگان قرار داد و آموزش از طریق اشیا تنها بیننده را به سوی خود جذب نمی کند. بلکه هدفی بالاتر دارد و آن بالاتر بردن سطح آگاهی و دانش بازدیدکنندگان است. در سایه همین آگاهی است که غارتگران اموال فرهنگی کم تر موفق خواهند شد آثار مار را به یغما ببرند. باید فرهنگ آموزش موزه ها را گسترش داد و پهنه گسترده ای را برای این کار در نظر گرفت. رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی را تشویق به معرفی ارزش تاریخی این آثار کرد و با پخش برنامه های مختلف آموزشی بر آگاهی مردم افزود. با ایجاد امکانات رفاهی . تفریحی در کنار موزه ها از جمله تالار سخنرانی، سینما،‌تاتر، بوستان، شهربازی و …. مردم را به سمت موزه ها کشاند.
 

اولین موزه در ایران

در طول تاریخ مکان هایی برای نگهداری برخی آثار مهم و زیبای قدیمی وجود داشته است، نمونه هایی در زمان هخامنشی در اسناد مشاهده می شود که حالت خصوصی داشته است. موزه با تعاریف کنونی در حدود 120 سال پیش در ایران در دوره حکومت محمد علی شاه تشکیل شد. وی بخشی از کاخ گلستان را به موزه ای برای نمایش ابزار قیمتی، سلطنتی و تاریخی تبدیل کرد  و در معرض بازدید اشراف زادگان قرار داد .
اکنون موزه های زیادی در ایران وجود دارد اما نسبت به وسعت و تاریخ ایران تعداد آنها بسیار ناچیز است . 
 

موزه‌های خصوصی

موزهٔ هنرهای معاصر تهران، دارای یکی از جامع‌ترین کلکسیون‌های هنر مدرن از پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی است که شامل کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم می‌شود.
علاوه بر موزه‌های دولتی در داخل کشور شاهد هستیم شماری موزه خصوصی نیز به همت افراد مختلف راه‌اندازی و اداره می‌شود. در ایران بزرگترین موزه شخصی که به اعتقاد برخی از کارشناسان، بزرگترین موزه شخصی خاورمیانه نیز هست، توسط محمدصادق محفوظی راه‌اندازی شده‌است. موزه دکتر محمدصادق محفوظی که بیش از دو دهه از تأسیس آن می‌گذرد، دربرگیرندهٔ بیش از ۱۲۰هزار اثر فرهنگی_هنری_تاریخی ست که متعلق به دوران مختلف، به ویژه دوران اسلامی هستند. بیشترین تعداد آثار این گنجینه را، کتب خطی و سایر آثار خط و خوشنویسی، نگارگری‌ها، مهرها و خواتیم به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر، کتابخانه به قم منتقل شده و موزهٔ اصلی از نظر مکان، در وضعیت جابجایی و انتقال است.
 

مهم ترین موزه های ایران

  • موزه ملی
موزه ملی ایران، مهم‌ترین موزه کشور به‌حساب می‌آید. این موزه هم به‌لحاظ قدمت و هم به‌لحاظ اشیا نگهداری ‌شده در آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. از اولین باری که به‌طور رسمی موزه‌ای با نام موزه ملی در ایران تاسیس شد، بیش از 103 سال می‌گذرد. البته موزه ملی در طول یک قرن تاریخ خود، دچار تغییرات زیادی شده ‌است و دیگر شباهتی به موزه‌ای که یک قرن پیش تاسیس شد، ندارد.
این موزه در زمینی به مساحت 18هزار مترمربع قرار دارد و بنای فعلی موزه در سال 1316 توسط آندره گدار، احداث شد. موزه ملی ایران از دو بخش اصلی تشکیل شده‌ است؛ موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی. جالب است که بدانید که در موزه ایران باستان، آثاری با قدمت بین یک میلیون تا 12000سال پیش نگهداری می‌شود. قدمت بعضی از اشیا موزه ایران باستان به دوره پارینه سنگی برمی‌گردد.
موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی هم در در سال 1376 و در بنایی که از طراحی کاخ ساسانی بیشابور الهام گرفته‌است، احداث شد. بسیاری از گنجینه‌های تاریخی هنر اسلامی دوره‌های پادشاهی بعد از اسلام در ایران، در این موزه قرار دارد.
آدرس: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.
ساعات بازدید: در بهار و تابستان از ساعت9 تا 19 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 تا 17.
هزینه بلیط ورود به موزه: برای بازدیدکنندگان ایرانی 10000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 100000 تومان است.
  • موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از ارزشمندترین گنجینه های هنری ایران و جهان به شمار می رود. این موزه که در سال 1356 تأسیس شده است، اثار هنرمندان بزرگی چون پیکاسو، گوگن، ماگریت، ارنست، پولاک و جاکومتی را در خود جای داده است. موزه هنرهای معاصر که معماری بی نظیر آن با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده، در گوشه ای از پارک لاله تهران قرار گرفته است.این موزه از 9 گالری تشکیل شده که 3 گالری آن شامل آثار هنرمندان و نقاشان بین المللی است. در گنجینه دائمی موزه نیز بیش از 3 هزار اثر ارزشمند از هنرهای تجسمی ایران و جهان به نمایش درآمده است. نکته جالب در مورد موزه هنرهای معاصر این است که این موزه یکی از کامل ترین مجموعه های هنر اکسپریونیسم انتزاعی جهان را داراست. در گنجینه عکس های موزه نیز عکس هایی از عکاسان مشهور جهان به نمایش درآمده است. عکاسان نامداری چون هنری فاکس، تالیوت، جولیا مارگارت کامرون، مارگارت برک وایت و واکر ایوانز.
آدرس : موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی پارک لاله واقع در خیابان کارگر شمالی قرار دارد.
ساعات بازدید: 10 الی 18 بعدازظهر هرروز
قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر: برای هر ایرانی 5000 تومان و برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی 15000تومان
  • کاخ موزه گلستان
معروف‌ترین کاخ سلطنتی ایران، کاخ گلستان است. علت اصلی این شهرت، استفاده عده زیادی از پادشاهان ایرانی از این مجموعه به عنوان مرکز سلطنت است. قدمت کاخ سلطان به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد. البته از بنای اصلی کاخ گلستان که در دوره صفویه مورد استفاده قرار می‌گرفت، چیزی باقی نمانده ‌است و قدمت بناهای این مجموعه به دوره کریم خان زند می‌رسد.
کاخ گلستان، بعد از انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران، اهمیت بیشتری پیدا کرد و تا انتهای دوره قاجار به عنوان مرکز حکومت‌داری مطرح بود. شما می‌توانید تمام اشیایی که در دوره قاجار در این کاخ وجود داشته‌است را در مجموعه گلستان تماشا کنید. بخش مهمی از حوادث مهمی که در تاریخ ایران اتفاق افتاده‌اند، در کاخ گلستان جریان داشته‌اند. جدا از اهمیت تاریخی، این مجموعه بی‌نظیرترین هنرهای ایرانی را به نمایش گذاشته‌است.
۱۳ بنا در مجموعه گلستان وجود دارد که عبارتند از:  شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، ایوان تخت مرمر، تخت مرمر، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر.
آدرس: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ
ساعات بازدید از موزه: در شش ماه اول سال بین ساعات 9ونیم صبح تا 6ونیم بعدازظهر
هزینه بلیط ورود به موزه: ورودی کاخ گلستان برای هر بازدیدکننده داخلی، 5000 تومان، کاخ اصلی 13000 تومان و هر مجموعه، 4000 تومان است. برای بازدیدکنندگان خارجی، ورودی 50000تومان، هربخش 30000تومان و کاخ اصلی 110000 تومان است.
  • موزه سینما
این موزه جدید که در سال 1381 شروع به فعالیت کرد، در خیابان ولیعصر و در دل عمارت باغ فردوس قرار گرفته است. موزه سینما در حقیقت گنجینه ای از عکس ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما است که دو سالن سینما به ظرفیت 205 و 121 نفر نیز دارد. نمایشگاه های موزه سینما شامل تالار آبی، تالار معاصران و تالار بین الملل و نیز نمایشگاه کودک، نمایشگاه علی حاتمی، نمایشگاه نام آوران، نمایشگاه دوبله و صدا، نمایشگاه ارامنه، نمایشگاه دفاع مقدس و همچنین خانه فرهاد، زیر گذر تاریخ و تماشاخانه می شود.
 
برای مثال در خانه فرهاد یادگارهایی از جمله وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده ایرانی به نمایش در آمده است. در بخش زیرگذر تاریخ نیز شما شاهد آثاری از نخستین تلاش های بشر برای ثبت حرکت مانند اولین تصویر سازی ایرانیان برای روایت شاهنامه فردوسی خواهید بود. دیدن جوایز جهانی سینمای ایران مثل نخل طلای کن، خرس برلین و شیر ونیز در این مجموعه زیبا در باغ فرودس لحظات خاطره انگیزی را برای شما ترسیم خواهد کرد.
  • موزه آستان قدس رضوی
آستان قدس رضوی یکی از بزرگ ترین مجموعه های موزه ایران را زیر نظر خود دارد. سنگ بنای ساخت این موزه در سال 1316 خورشیدی بنا نهاده شد تا 8 سال بعد و در سال 1324 افتتاح شود. این موزه در ابتدا شامل دو تالار در یک طبقه بود که به مرور زمان توسعه پیدا کرده و پس از انقلاب نیز 14 گنجینه تخصصی به آن افزوده شد.
موزه آستان قدس رضوی شامل چهار ساختمان می باشد. ساختمان موزه مرکزی که خود از چند مجموعه با نام گنجینه نشکیل شده است. گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح های سرد و گرم، گنجینه ظروف و گنجینه هنرهای تجسمی از این دست هستند. ساختمان دوم که ساختمان موزه فرش نام دارد در سه طبقه به نمایش قالی های نفیس می پردازد. ساختمان موزه قرآن و نفایس هم از گنجینه قرآن و نفایس، گنجینه آثار اهدایی آیت الله خامنه ای، آثار اهدایی استاد فرشچیان و تالار مرقعات و ابزار کتابت تشکیل شده است. بالاخره در حمام مهدی قلی بیگ موزه مردم شناسی تأسیس شده است که در آن پوشاک سنتی اقوام مختلف، منسوجات حمام، ظروف فلزی و تصاویری از مشاغل سنتی و نقاشی های رنگ روغن به سبک قهوه خانه ای نمایش داده شده است.
آدرس موزه آستان قدس رضوی: مشهد، بارگاه امام رضا علیه‌السلام، صحن کوثر
ساعات بازدید از موزه: نیمه اول سال 8 صبح تا 20.45 و نیمه دوم سال 8 تا 17.45
قیمت بلیط: 5000 تومان
 
  • موزه جواهرات
جواهرات از آن دسته اشیایی هستند که هرکسی را به خودشان جذب می‌کنند. ترکیب هنر و صنعت و طبیعت، ترکیب جذابی است که کمتر کسی می‌تواند در برابرش مقاومت کند. از آنجایی که ما ایرانی‌ها علاقه عجیبی به جواهرات داریم و این علاقه در خاندان سلطنتی هم دیده می‌شد، گنجینه غنی و جذابی از جواهرات در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است. این گنجینه که عنوان جواهرات ملی نام دارند، در ساعات محدودی از روز در معرض نمایش گذاشته می‌شوند و اگر عجله کنید، می‌توانید شانس تماشای این مجموعه باشکوه را داشته باشید.
جالب است که بدانید که تا امروز هیچ کدام از کارشناسان و محققان نتوانسته‌اند ارزش واقعی جواهرات خزانه بانک مرکزی را تخمین بزنند. معروف‌ترین عضو این گنجینه جذاب، الماس صورتی‌رنگ دریای نور است.
نشانی موزه جواهرات: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، قبل از چهارراه استانبول، بانک مرکزی، طبقه زیرین
روزهای بازدید: شنبه تا سه‌شنبه. ساعت 14 تا 17
هزینه ورود: برای بازدیدکنندگان داخلی 6000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 30000 تومان است.
  • موزه تخت جمشید
موزه تخت جمشید یکی از قدیمی ترین بناهای ایران به شمار می رود که به موزه تبدیل شده است. بنایی که زمانی کاخ حرمسرای خشایارشا بوده و 2500 سال قدمت داد. موزه تخت جمشید شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار می باشد. بر اساس شواهد این بنا در سال 1311 توسط پروفسور هرتسفلد، رئیس وقت هیئت علمی تخت جمشید مورد بازسازی قرار گرفته و به محلی برای نگهداری اشیا تبدیل شد.
 
تالارهای اصلی موزه در تالار پیش از تاریخ، هخامنشی و اسلامی خلاصه می شوند. در تالار پیش از تاریخ انواع ظروف و مجسمه های سفالی و ابزار سنگی به نمایش درآمده که از تل های تیموران، باکون، شقاء و نخودی پاسارگاد جمع آوری شده اند. تالار هخامنشی این موزه هم اشیا و ابزاری را در خود جای داده که در حین خاکبرداری از صفه تل تخت جمشید به دست آمده اند.
همانطور که از نام تالار اسلامی بر می آید، آثار مربوط به دوره پس از اسلام در آن نگهداری می شود. برای نمونه می توان به ظروف سفالی لعاب دار مزین به خط کوفی، کوزه های سفالی بدون لعاب، انواع ظروف فلزی و دو لنگه در چوبی با خط کوفی و نیز ظروف شیشه ای و عطردان های ساخته شده از شیشه های رنگی اشاره کرد.
  • کاخ موزه سعدآباد
نمی‌شود از کاخ موزه گلستان حرف زد و اسم کاخ سعدآباد را به عنوان یکی از بهترین موزه های ایران نیاورد. کاخ سعدآباد، در واقع ییلاق پادشاهان قاجار بوده‌است که با روی کار آمدن پهلوی اول، بناهای زیادی اطراف آن ساخته ‌شد و در زمان پهلوی دوم، به‌طور رسمی به عنوان محل زندگی پادشاه انتخاب شد.
بناهای مختلفی در کاخ سعدآباد قرار دارد که هرکدام از آنها، گنجینه‌های زیادی از تاریخ و هنر معاصر را به معرض دید عموم گذاشته‌اند. کاخ سعدآباد در مجموع 15 بنای مستقل از هم دارد که امروزه هرکدام از این عمارت‌ها، تبدیل به یک موزه در مجموعه کاخ موزه شده‌اند.
ساعات بازدید از کاخ موزه سعدآباد: نیمه اول سال 9 تا 18و45دقیقه، نیمه دوم سال 9 تا 17
هزینه بلیط: ورودی برای ایرانیان 5000تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 50000تومان است. برای بازدید از هرمجموعه هم باید 4000تومان بپردازید که این رقم برای بازدیدکنندگان خارجی 30000تومان است.
  • موزه آب یزد
استان‌های قسمت فلات مرکزی ایران، از قدیم با کمبود آب مواجه بوده‌اند و آب به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین مواد طبیعی، سهم مهمی را در معادلات قدرت بازی می‌کرد. تقسیم عادلانه آب، اشیا مربوط به سیستم آبرسانی و آبیاری باید آنقدر پیشرفته می‌بود که توانایی مدیریت آب را به حکام شهرهای کویری می‌داد.
هر اطلاعاتی که دوست دارید درباره برخورد پیشینیان با مقوله آب و مدیریت آن بدانید، در موزه آب یزد در دسترس شماست. موزه‌ای جذاب که میراث فرهنگی ارزشمندی به‌حساب می‌آید. نکته جالب توجه این موزه، قرارگیری آن در خانه‌ای تاریخی با معماری منحصر بفرد است. درواقع با تماشای موزه آب یزد، با یک دیر دو نشان خواهید زد. پس اگر گذارتان به یزد افتاد، بازدید از موزه آب را از دست ندهید.
آدرس موزه آب یزد: یزد، ضلع شمالی میدان امیرچخماق، خیابان قیام
ساعات بازدید از موزه آب یزد: 8تا 14.30-15 تا19
بلیط ورودی: 3000 تومان
  • موزه موسیقی اصفهان
یکی از بهترین موزه های خصوصی ایران، موزه موسیقی اصفهان است که در سال 1394 با همت دو موسقیدان به نام‌های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی پایه‌گذاری و تاسیس شد. در این موزه کم‌نظیر ایرانی، بیش از 300 ساز موسیقی در معرض نمایش قرار گرفته‌است و طرز استفاده و نوای آن هم به بازدید کنندگان نشان داده می‌شود. اگر مثل من به موسیقی علاقه‌مند هستید و شنیدن موسیقی زنده شما را به هیجان می‌اورد، بازدید از این مجموعه ارزشمند، حالتان را سرجا می‌آورد. پس یادتان باشد که موزه موسیقی اصفهان را به لیست دیدنی‌های این شهر زیبا اضافه کنید.
آدرس موزه موسیقی اصفهان: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک74
ساعات بازدید از موزه موسیقی اصفهان: 9 تا 21
قیمت بلیط موزه موسیقی اصفهان: 15000تومان برای بازدیدکننده داخلی و 75000تومان برای بازدیدکننده خارجی
 
 

مهم ترین موزه های جهان

  • موزه Ennigaldi Nanna 
شاهزاده انیگالدی دختر نبونیدوس، آخرین پادشاه امپراطوری نئو بابل متصدی موزه (Ennigaldi-Nanna) بوده است. موزه (Ennigaldi-Nanna) در نزدیکی استان ذی‌قار عراق قرار دارد. در اصل وقتی باستان‌شناسان بخش‌هایی از کاخ و مجتمع معبد را گودبرداری می‌کردند، متوجه شدند که ده‌ها اثر باستانی با قدمت‌های مختلف به صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. آنها در جریان این اکتشاف فهمیدند که آثار، قطعات موزه‌ای هستند.
لئونارد وولی باستان‌شناس در هنگام کاوش در خرابه‌های موزه (Ennigaldi-Nanna) محتویات آن را برچسب‌گذاری کرد. او متوجه شد که بسیاری از آثار باستانی قرار گرفته در این موزه توسط نبونیدوس (آخرین پادشاه سلسله کلدانی بابل) حفاری شده و بعضی دیگر از این آثار از سوی  یکی دیگر از پادشاهان بابل کشف شده است. اکثر این آثار متعلق به منطقه بین‌النهرین هستند.
 
  • موزه‌ی لوور
موزه‌ی لوور واقع در شهر پاریس، یک اثر تاریخی و پربازدید‌ترین موزه‌ی هنر در دنیا است. در این موزه از بیش از ۳۵ هزار اشیاء باستانی پیش از تاریخ نگهداری می‌شود. مساحت این موزه بالغ بر ۷۲ هزار متر مربع است و یکی از اصلی‌ترین اماکن دیدنی در شهر پاریس محسوب می‌شود. این ساختمان در اواخر قرن دوازدهم میلادی توسط «فیلیپ دوم» بنا نهاده شد، اما در سال ۱۵۴۶ پادشاه فرانسه این ساختمان را به کاخ سلطنتی خود تبدیل کرد.
این موزه در ۱۰ آگوست سال ۱۹۷۰ با ۵۱۰ نقاشی هنری، فعالیت خود را شروع کرد. موزه‌ی لوور در دوره‌ی سلطنت ناپلئون توسعه‌ی زیادی یافت. ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﻮﺯﻩ‌ی ﻟﻮﻭﺭ ﺭﻭﯼ آثار ﻫﻨﺮی و ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺸﺮ است ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺯﻩ ﺟﺎﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺍﺯ آثار معروف این موزه ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ «ﻟﻮﺡ ﺣﻤﻮﺭﺍﺑﯽ»، ﺗﺎﺑﻠﻮﯼ «ﺑﺎﻧﻮﯼ ﺻﺨﺮﻩﻫﺎ» ﻭ ﺗﺎﺑﻠﻮﯼ «ﻣﻮﻧﺎﻟﯿﺰﺍ» ﺍﺛﺮ ﻟﺌﻮﻧﺎﺭﺩﻭ ﺩﺍﻭﯾﻨﭽﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ.
  • موزه اشمولین
این موزه توسط «الیاس اشمول» سیاستمدار و وکیل انگلیسی که آثار مجموعه خصوصی خودش را به موزه آکسفورد اهدا کرد ایجاد شده است. ساختمانی که برای نگهداری از این آثار ساخته شده در سال ۱۶۸۳ میلادی به روی عموم مردم باز شد.
این موزه همچنان در آکسفورد به روی علاقه‌مندان باز است و مجموعه‌ای از آثار تاریخی و هنری همچون مرمرهای یونانی، آثار تاریخی از مصر باستان و آثار هنری «رافائل»، «میکل‌آنژ» و «لئوناردو داوینچی» را شامل می‌شود.
 
  • موزه هرمیتاژ
موزه دولتی هرمیتاژ یا ارمیتاژ سن پترزبورگ که چند دهه قبل از لوور افتتاح شد، مشابه موزه لوور، یک پروژه سلطنتی بود و در حال حاضر دومین موزه بزرگ جهان است. ملکه کاترین کبیر با دستیابی به مجموعه‌ای از نقاشی‌ها در اواسط دهه ۱۷۰۰، موزه‌ای تاسیس کرد که امروزه سه میلیون اثر دیدنی دارد.
این مجموعه عظیم در ۶ ساختمان به نمایش درآمده است که شامل هرمیتاژ کوچک، هرمیتاژ قدیمی، هرمیتاژ جدید، تئاتر هرمیتاژ و کاخ زمستانی سابق (مورداستفاده تزار) می‌شود. از آثار دوران ماقبل تاریخ تا امپراتوری سابق روسیه، هنرهای عشایری، آثار مصری و باستانی کلاسیک در این مجموعه به چشم می‌خورد. این موزه بر تاریخ هنر اروپای غربی تمرکز دارد و از آثار برجسته آن می‌توان به آثار پیکاسو، داوینچی، روبنز، رامبراند، گویا و... اشاره کرد؛ اما جاذبه اصلی آن، «اتاق‌های طلا» (Gold Rooms) هستند که شاهکارهای طلایی اوراسیا، شرق و ساحل دریای سیاه در دوران باستان را به نمایش می‌گذارند.
  • موزه دولت هند
موزه دولت که با نام «موزه مدراس» (Madras Museum) نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۵۱ تاسیس شد و دومین موزه قدیمی هند است که به‌خودی‌خود یک گنج به حساب می‌آید. این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جنوب آسیا محسوب می‌شود که به‌عنوان مخزنی غنی از بهترین شاهکارهای هنری، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، سکه‌شناسی و غیره هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.
موزه مذکور دارای ۶ ساختمان مستقل با ۴۶ گالری است که در ساختمان اصلی آن از مصنوعات و مجسمه‌های تاریخی تا گالری حیوانات، گالری گیاه‌شناسی و گالری تمبرشناسی پیدا می‌شود. در میان مجموعه‌های باستان‌شناسی و سکه‌شناسی انواع مختلفی از مصنوعات به چشم می‌خورد که اکثر آن‌ها مربوط به امپراتوری روم هستند. برای دیدن آثار بومی به‌سراغ گالری هنر ملی یا گالری برنز بروید که صدها مجسمه برنزی متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد از آسیا را نمایش می‌دهند.
  • موزه‌ کاپیتولین
از موزه کاپیتولین به عنوان قدیمی‌ترین موزه جهان یاد می‌شود چرا که این موزه در سال ۱۴۷۱ در رم زمانی ساخته شد که پاپ سیکستوس چهارم مجموعه‌ای از برنز را به شهر اهدا کرد.
 به سرعت کتیبه‌های رومی، هنر قرون وسطایی و رنسانس، سکه و جواهرات نیز به مجموعه‌های این موزه اضافه شدند و در نهایت این موزه در سال ۱۷۳۴ به روی عموم مردم باز شد.
این موزه که در حال حاضر توسط شهرداری رم اداره می‌شود از سه ساختمان اصلی تشکیل شده است.
 
  • موزه‌ی کانست کامرا
قدیمی‌ترین موزه‌ی کشور روسیه، موزه‌ی کانست کامرا است که در آن از بیش از ۲۰۰ هزار اشیاء قدیمی و هنری نگهداری می‌شود. این موزه که در سال ۱۷۱۷ به دستور «پیتر کبیر» تأسیس شده است در شهر «سن پترزبورگ» واقع شده است.
نام کونست کامرا از یک واژه‌ی آلمانی که به معنی «اتاق هنر» است گرفته شده است. این موزه امروزه به عنوان موزه‌ی انسان شناسی و قوم شناسی تکامل یافته است و یکی از پربازدیدترین اماکن در کشور روسیه محسوب می‌شود.
 
  • موزه بریتانیا
موزه بریتانیا در لندن که دست کم هشت میلیون اثر را در مجموعه دائمی خود جا داده بازتابی از قدرت و ثروت امپراتوری بریتانیا است، با این حال تاریخچه این موزه سبب ایجاد بحث‌هایی برای استرداد آثار تاریخی آن شده است.
این موزه که در سال ۱۷۵۳ با مصوبه مجلس در طول حکمرانی «جورج دوم» بنیان‌گذاری شد به عنوان نخستین موزه‌ ملی و عمومی جهان شناخته می‌شود که در سال ۱۷۵۹ بازدیدکنندگان را پذیرفت.
از مشهورترین آثار این موزه به مرمرهای «پارتنون» یونان می‌توان اشاره کرد. در مجموعه این موزه بیش از ۱۰۰هزار اثر تاریخی مصری و آثاری از خاورمیانه نگهداری می‌شود.
  • موزه پرادو
موزه پرادو در مادرید آثاری از مجموعه سلطنتی اسپانیا را شامل می‌شود و خانه مجموعه‌ بزرگی از آثار هنری این کشور است.
ساختمان این موزه در سال ۱۷۸۵ طراحی شد و در نهایت توسط یکی از اعضای سلطنتی اسپانیا به عنوان مکانی برای نگهداری از مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
در سال ۱۸۱۹، این موزه برای نخستین‌بار به روی عموم مردم باز شد و در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰۰ نقاشی در مجموعه این موزه نگهداری می‌شود. از مهم‌ترین تابلوهای نقاشی این موزه به «ندیمه‌ها» اثر « دیه‌گو ولاسکز» می‌توان اشاره کرد. این نقاشی شاهزاده مارگاریت ترزای را در کنار ندیمه‌هایش به تصویر می‌کشد.
 در این موزه همچنین شاهکارهایی از «فرانسیسکو گویا» و «تیسین» وجود دارد.
  • موزه هنر متروپولیتن
موزه هنر متروپولیتن نیویورک با حدود دو میلیون اثر، شهرتی جهانی دارد و با بیش از هفت میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید. این موزه با نام «the Met» نیز شناخته می‌شود که کوتاه‌‌شده نام کامل آن است. برای بازدید از موزه که ۱۷ بخش دارد، باید چندین ساعت زمان بگذارید.
موزه متروپولیتن پربازدیدترین موزه آمریکا محسوب می‌شود
بخش‌های مختلف موزه شامل آثار هنری اروپای قدیم، مصر باستان و کلکسیون بزرگی از هنر مدرن و آمریکایی می‌شود. علاوه بر این، در موزه هنر متروپولیتن می‌توانید شاهد هنرهای آفریقایی، اسلامی، آسیایی و بیزانس باشید. مجموعه بزرگ تاریخ اسلام و ایران باستان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه است که آثاری از ایران همچون تندیس نقره‌ای گاو نشسته، کاسه زرین میخی‌نگار، بشقاب شکار قوچ، سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران تخت جمشید و... در آن دیده می‌شود. با وجودی که جاذبه‌های چشمگیر زیادی در موزه مت وجود دارد؛ مشهورترین آن‌ها حکاکی آدم و حوا توسط آلبرشت دورر است.
  • موزه واتیکان
موزه واتیکان مشهورترین و محبوب‌ترین موزه ایتالیا به حساب می‌آید که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان، فعالیت خود را در سال ۱۵۰۶ آغاز کرد. موزه واتیکان شامل مجموعه‌ای از انواع موزه‌ها همچون موزه چیارومونتی، موزه مصر، موزه پیو، موزه دله کارته، اتاق رافائل و کلیسای سیستین می‌شود که علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ را حسابی مجذوب خود می‌کنند. شاید جذاب‌ترین بخش‌های موزه، «Museu Pio-Clementino» با یک مجسمه کلاسیک فوق‌العاده‌؛ «Pinacoteca» شامل بهترین مجموعه نقاشی‌های دوران رنسانس و قرون‌وسطایی واتیکان؛ اتاق‌های رافائل با اتاق کاملی از نقاشی‌های رافائل و کلیسای سیستین با آثار نقاشی میکل آنژ باشند.
در این موزه همچنین مجموعه‌ای از کالسکه‌ها و وسایل نقلیه مورداستفاده پاپ‌ها و کاردینال‌ها در معرض نمایش قرار دارد و آثار مختلفی مانند پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم، نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا، گالری سنگ‌شناسی با ۱۳۷ سنگ‌نوشته عبری از گورستان‌های باستانی رم، نقشه‌ای چرمی از آثار داوینچی و... خودنمایی می‌کنند.
موزه‌ واتیکان به‌خاطر مجموعه وسیعی از آثار هنری دوران باستان تا دوران مدرن شهرت دارد و بی‌دلیل نیست که با بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده در سال، یکی از پربازدیدترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود. گشت‌وگذار در این موزه می‌تواند بیش از دو ساعت طول بکشد.
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار