|
|
کدخبر: ۱۴۸۳۰۲

فدراسیون بین المللی فوتبال - فیفا - اعلام کرد

در قبال کمک به بهبود شرایط کارگران مهاجری که در کار ساخت و ساز ورزشگاه های میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مشارکت دارند، مسئولیت دارد اما اذعان کرد قدرت دخالت در این موضوع را ندارد.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران،فدراسیون بین المللی فوتبال - فیفا - اعلام کرد در قبال کمک به بهبود شرایط کارگران مهاجری که در کار ساخت و ساز ورزشگاه های میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مشارکت دارند، مسئولیت دارد اما اذعان کرد قدرت دخالت در این موضوع را ندارد.

سپ بلاتر رئیس فیفا در کنفرانسی خبری در زوریخ سوئیس اعلام کرد: «ما مسئولیت هایی در این زمینه داریم اما نمی توانیم درباره حقوق کارگران دخالت کنیم.»

قطر به منظور بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران مهاجری که در ساخت و ساز زیرساخت های چندین میلیارد دلاری جام جهانی ۲۰۲۲ مشارکت دارند، تحت فشارهای فزاینده قرار دارد.

بلاتر پس از برگزاری نشست کمیته اجرایی فیفا اعلام کرد: «ما تأکید می کنیم مسئولیت این افراد نخست بر عهده دولت قطر است و در مرحله دوم بر عهده شرکت هایی است که کارگران برای آنها کار می کنند.»

وی در ادامه افزود: «فیفا می تواند به حل و فصل این مشکل از طریق فوتبال کمک کند.»

تئو زوآنزینگر یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا طی چند ماه گذشته مذاکراتی با کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ و همچنین سازمان های حقوق بشری، اتحادیه ها و پارلمان اروپا با هدف تلاش و یافتن راه هایی به منظور بهبود شرایط کارگران در قطر برگزار کرد.

زوآنزینگر در اینباره تصریح کرد: «همه این گروه ها باید برای بهبود اوضاع با یکدیگر همکاری کنند.»

از ماه سپتامبر، اتحادیه هاو گروه های حقوق بشری شرایط کارگران مهاجر را در قطر محکوم کرده اند.

بیشتر این کارگرانی که در کار ساخت و ساز ورزشگاه های جدید و زیرساخت های گسترده در استانه برگزاری بزرگترین رویداد فوتبالی در قطر مشارکت دارند اهل جنوب آسیا هستند. ماخ گذشته یک نهاد حقوق بشری در قطر اعلام کرد مرگ بیش از ۴۵۰ کارگر هندی طی تقریبا دو سال در قطر با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری آنها در این کشور عربی امری «عادی» است. یک مقام سفارت خانه نپال نیز در ماه ژانویه اعلام کرد ۱۹۱ کارگر نپالی در سال ۲۰۱۳ در قطر جان خود را از دست داده اند که بیشتر این افراد بر اثر مشکلات قلبی «غیر عادی» جان باختند. در سال ۲۰۱۲ نیز ۱۶۹ کارگر نپالی در قطر جان باختند.

در پایان خاطرنشان می شود: قطر در ماه فوریه با هدف حفاظت از حقوق هزاران کارگر مهاجری که در بخش ساخت و ساز فعالیت می کنند، دستورالعمل هایی وضع و منتشر کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار