|
|
کدخبر: ۱۵۰۹۶۲

سازمان تربیت بدنی نهادی بود که به عنوان متولی ورزش تاسیس و تحت نظارت دولت جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاراناین سازمان تربیت بدنی یکی از معاونت های ریاست جمهوری و رئیس آن یکی از معاونین رئیس جمهور ایران محسوب و مستقیماً توسط رئیس جمهور انتخاب می شد این سازمان در سال ۱۳۸۹ منحل گردید و وظایف آن به وزارت ورزش و جوانان ایران واگذار شد.

در دهه ۱۳۰۰ انجمن ملی تربیت بدنی در ایران پس از تصویب قانون ورزش اجباری در مدارس، تأسیس شد.

در سال ۱۳۲۰ تربیت بدنی به دو بخش وزارت فرهنگ و انجمن ملی تربیت بدنی تفکیک شد در سال های بعد امور ورزش در ایران به سه بخش مجزای سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم، کمیته ملی المپیک و شورای ورزش بانوان متمرکز شد.

در سال ۱۳۵۰ سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم یکی از معاونت های نخست وزیری شد و در هر استان کشور ادامه کل تربیت بدنی تشکیل شد.

در سال ۱۳۵۳ هفتمین دوره بازی های آسیایی در تهران برگزار شد و با گشایش مجموعه ورزشی آزادی به تدریج مدارس و دانشکده های تربیت بدنی شکل گرفت.

در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۸۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان موافقت کرد.

عباس ایزدپناه اولین کسی بود که مدیریت سازمان تربین بدنی را برعهده گرفت.

وی با مدرک دکترا بود که تا سال ۱۳۳۷ مدیریت این سازمان را برعهده داشت.

و در سال ۱۳۳۷ سکان سازمان را به دست محمد دفتری سپرد محمد دفتری نیز ارتشی بود و تا ۱۳۴۰ عهده دار ریاست این سازمان بود و بعد از وی عبدالحمید ریاست یک ساله خود را در این سازمان در دست گرفت و در سال ۱۳۴۱ ایزدپناه دوباره روی کار آمد و تا سال ۱۳۴۶ مشغول به مدیریت این سازمان بود.

بعد از آن منوچهر قره گوزلو مدیریت یک ساله خود را به انجام رسانید.

خسروانی بعد از قره گوزلو سکان سازمان را در اختیار گرفت و تا سال ۱۳۵۰ به این سازمان خدمت کرد.

امجدی سومین مدیری بود که مدیریت یکساله این سازمان را برعهده گرفت و در سال ۱۳۵۱ سمت خود را به حجت کاشانی واگذار کرد، علی حجت کاشانی به مدت ۵ سال ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشت سمت دیگر وی معاونت نخست وزیر وقت بود.

نادر جهانبانی معروف به چشم آبی، یک خلبان و سرپرست تیم " اکروجت " در پایتخت بود، مادر وی از مهاجران روس بود، جهانبانی هم به دلیل خصوصیات ظاهریش به ژنرال چشم آبی معروف شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حسین فکری مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس تهران اختصاص دادند. اما فکری فقط چند ماه میهمان سازمان تربیت بدنی بود و بعد از وی حسین شاه حسینی، معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته ملی المپیک در دولت مهدی بازرگان به ریاست سازمان تربیت بدنی را عهده دار شد.

شاه حسینی در نهضت مقاومت ملی به رهبری محمد مصدق هم فعالیت داشت اما فعالیت او در سازمان تربیت بدنی تنها دو سال به طول انجامید.

مصطفی دادوودی در سال ۱۳۵۹ مدیریت سازمان را به دست گرفت و چهارمین کسی بود که تنها یک سال توانست میهمان این سازمان باشد. بعد از داوودی، سید اسماعیل دادوودی شمسی از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ و پس از آن احمد درگاهی از سال ۱۳۶۵-۱۳۶۹ مدیران این سازمان بودند.

تا در سال ۱۳۶۹، میز ریاست سازمان تربیت بدنی به حسن غفوری فرد سپرده شد. حسن غفوری فرد هم اکنون نماینده مجلس، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر است.

او به مدت ۴ سال ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت تا سال ۱۳۷۲ که این سمت به معاون رئیس جمهور دولت دوم هاشمی رفسنجانی و دولت اول محمد خاتمی یعنی مصطفی هاشمی طبا رسید.

وی همچنین مدتی رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بود و تا سال ۱۳۸۰ ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت.

پس از وی مهندس محسن مهر علیزاده معاون رئیس جمهور در دولت محمد خاتمی سکان دار این سازمان شد و بالاخره سال ۱۳۸۴، محمدعلی آبادی هم از جمله کسانی بود که مدیریت این سازمان بردوش او گذاشته شد.

درنهایت در سال ۱۳۸۸ علی سعید لو آخرین کسی بود که ریاست این سازمان را بر عهده گرفت. علی سعید لو همچنین پیشتر معاونت اجرایی رئیس جمهور در دولت نهم و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را برعهده داشت.

سعید لو که مدرک دکترای خود را در مدیریت استراتژیک در سال ۸۲ دریافت کرد، آخرین کسی است که بعد از محمد علی آبادی با حکم محمود احمدی نژاد به میز ریاست سازمان تربیت بدنی تکیه زد.

این سازمان در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۹ در مجلس هشتم با سازمان ملی جوانان ادغام شد و جای خود را به وزارت ورزش و جوانان کشور داد.

در دولت دهم محمد عباسی وزیر این وزارتخانه بود.

وی در پنجم مردادماه سال ۱۳۹۰ به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد و۱۲ مرداد با ۱۶۸ رای موافق و۶۱مخالف و ۱۵ رأی ممتنع، رأی اعتماد گرفت و تا پایان کار دولت هم وزیر ورزش و جوانان بود.

عباسی پیش از دریافت سمت وزارت ورزش و جوانان، سیاستمدار، محقق و استاد دانشگاه شهرستان گرگان و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

او همچنین سابقه ی ریاست آموزش و پرورش استان گلستان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و گلستان و معاونت استانداری را در کارنامه خود دارد.

در ۲۶ مرداد سال جاری پس از آنکه مسعود سلطانی فر موفق به کسب رأی اعتماد به مجلس نشد، رضا صالحی امیری طی حکمی از جانب حسن روحانی رئیس جمهور به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار