|
|
کدخبر: ۴۵۸۲۸

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور برای گنجاندن درس‌های مطالعه، گفتگو و انشاء خواستار احیاء زنگ انشاء در مدارس کشور شد.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامه‌ای به علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در آئین بازگشایی مدارس در روز نخست سال تحصیلی جدید به اهمیت درس انشاء در افزایش توان یادگیری دانش‌آموزان پرداخت و خواستار احیاء زنگ انشاء در مدارس کل کشور شد.

متن این نامه که به صورت اختصاصی برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، به شرح زیر است:

جناب آقای دکترفانی
وزیر محترم آموزش و پرورش
باسلام و احترام

«فرا رسیدن سال تحصیلی جدید را به جنابعالی و تمام معلمان تبریک می‌گویم. با عنایت به سخنان رئیس جمهور محترم در روز بازگشایی مدارس و انتقاد ایشان از ضعف نگارشی دانش آموزان و پیشنهاد افزودن سه درس انشا، کتابخوانی و نقد و گفتگو در برنامه درسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی از این سه پیشنهاد حمایت می‌کند و آنها را در جهت تقویت زبان ملّی و همسو با اهداف فرهنگستان می‌داند.

به آگاهی می‌رساند فرهنگستان در جهت تعامل و کمک به آموزش و پرورش، دو سال است که گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی را تأسیس و اصلاح کتاب‌های درسی مطابق مصوبات فرهنگستان و نقد و بررسی برنامه‌های درسی را در اولویت کاری خود قرار داده است. گروه یاد شده در دو حوزه انشا و کتابخوانی گزارش «بررسی و آسیب‌شناسی درس انشا در مدارس» و گزارش «پرلز(مطالعۀ‌ بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن) و نقش آن در ارتقای مهارت‌های زبانی در ایران» را تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.

یادآور می‌شود گزارش «بررسی و آسیب شناسی درس انشا در مدارس» در یکی از جلسات شورای فرهنگستان و با حضور رئیس و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرائت و موضوع به بحثگذارده شد و تمام اعضای فرهنگستان بر لزوم بازگرداندن ساعت انشا در مدارس تأکید کردند.

اکنون و با توجه به تأکید رئیس محترم جمهور و ضعف شدید دانش آموزان در حوزه‌های یاد شده و گزارش‌های پیوست دستور فرمایید دروس زبان و ادبیات فارسی به گونه‌ای طراحی شود که این ساعت‌ها به نظام آموزشی بازگردد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز آمادگی کامل دارد تمام توان علمی خود را برای کمک به تهیه برنامه یا محتوای آموزشی در اختیار آن وزارتخانه قرار دهد.»

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین، حسن روحانی رئیس جمهور در سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی، خواهان ایجاد زنگ کتاب، زنگ گفتگو و زنگ انشاء در مدارس کشور شده بود. وی گفته بود: من از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست دارم که زنگ کتاب را ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش‌آموزان و توضیح خلاصه آنچه که دانش‌آموز خوانده، اختصاص دهند. جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است. خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود، در کشورهای پیشرفته، دانش‌آموزان ابتدایی هر هفته چند کتاب می‌خوانند و خلاصه اش را برای همکلاسی‌ها بیان می‌کنند.

درخواست دیگر روحانی از فرهنگیان، تبدیل شدن فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی بود. او در این زمینه هم تاکید کرده بود: در این مدت مردم بارها حرف‌های خود را به صورت شفاهی می‌زنند، اما نمی‌توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشاء را البته نه به معنای سنتی‌اش احیا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشاء خود از رئیس جمهور انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نواقص و کاستی‌های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشاء‌ها را برای ریاست جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش آموز بیشتر و بیشتر شود.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد ایجاد زنگ گفتگو را داده و گفته بود: زنگ گفتگو به ویژه باید در مقطع متوسطه ایجاد شود؛ چرا که دانش‌آموزان باید از مدرسه گفتگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند. درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفتگو، کرسی‌های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم رهبری است نیز محقق شود. بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش آموز به ازایش نمره می‌گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش‌آموزان با بحثو مباحثه و تضارب آراء آشنا و آشناتر می‌شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار