|
|
کدخبر: ۴۶۸۶۳

وزیر آموزش و پرورش گفت: تیم اقتصادی تاکنون ۱۹۸ جلسه تشکیل داده و گام‌های موثری برای ارتقای معیشت فرهنگیان برداشته است البته اقدامات در راستای معیشت معلمان نباید رسانه‌ای شود بلکه باید به مرحله عمل درآید.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، علی اصغرفانیوزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه " یک نگاه از چند دیدگاه " رادیو فرهنگ اظهار داشت: آموزش وپرورش زیر ساخت منابع انسانی کشور را تامین می‌کند.

وی با اشاره به تعریف تربیت مبنی بر ایجاد رفتار مطلوب پایدار در متربی افزود: بخشی از رفتارهای مطلوب موجود در جامعه از فرهنگ دینی و بخش دیگر آن از فرهنگ ایرانی حاکم بر جامعه سرچشمه می‌گیرد و وظیفه ما این است که تلاش کنیم دانش آموزان این فرهنگ را در وجود خود نهادینه کنند.

وزیر آموزش وپرورش لازمه نهادینه سازی فرهنگ در دانش آموزان را تولید محتوا متناسب با نیازهای جامعه، روش‌های آموزشی متناسب با شرایط سنی دانش آموزان و معلم و مربی خوب دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون معلم، مدیر، کارمند و مربی در آموزش وپرورش وجود دارد که اولویت اصلی این وزارتخانه در گام اول ساماندهی و در گام بعد بهسازی و به روز کردن آنهاست.

وی با تاکید بر ایجاد و افزایش انگیزه در معلمان و ایجاد مهارت حرفه‌ای در آنان گفت: فراهم سازی این لوازم برای معلمان به آنان در نهادینه سازی فرهنگ، تولید محتوای متناسب با شرایط روز، منطبق بر فرهنگ دینی و ملی ایرانی در قالب کتاب‌های درسی و وسایل آموزشی و کمک آموزشی کمک خواهدکرد.

فانی با اشاره به تقویت مدیریت در آموزش وپرورش بویژه مدیران مدارس و آماده سازی آنها برای تعامل با دانش آموزان اظهار کرد: براساس توصیه‌های موکد رئیس جمهور در مراسم «بازگشایی مدارس» مبنی بر تقویت روحیه نقد، انتقاد، سئوال و پرسشگری در دانش آموزان و ایجاد و غنی سازی زنگ‌های گفتگو، کتابخوانی واحیای انشاء در آموزش‌وپرورش در همین زمان کوتاه اقدامات خوبی در این راستا انجام گرفته و دستور العمل‌های لازم آماده ابلاغ شده است.

وی با اشاره به مطلب فوق یادآور شد: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم گام‌های موثری در نهادینه سازی فرهنگ میان دانش آموزان برداریم. یکی از کارکردهای عمومی آموزش و پرورش در دنیا، انتقال فرهنگ کشور به نسل آینده است.

* آخرین اخبار از تیم اقتصادی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش استراتژی اصلی آموزش وپرورش را ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی خواندو گفت: معلم باید احساس کند در فرآیند یاددهی – یادگیری می‌تواند به عنوان یک نیروی دلسوز و موثر اظهارنظر کند که به تدریج زمینه‌های این کار فراهم خواهد شد.

فانی به موضوع معیشت فرهنگیان اشاره و تصریح کرد: دولت یازدهم در حد توان در این زمینه اقداماتی را انجام خواهد دادو اینجانب نیز از همان روزهای آغازین فعالیت به عنوان سرپرست وزارت آموزش وپرورش یک مشاور تحت عنوان مشاور در اقتصاد آموزش وپرورش و امور رفاهی فرهنگیان منصوب کردم که تاکنون با تشکیل ۱۹۸ جلسه کارشناسی با موضوع بررسی راهکارها و روش‌های ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان در این زمینه گام‌های موثری برداشته‌اند.

وی ادامه داد: هر اقدامی که در راستای معیشت و منزلت معلمان انجام شود، نباید رسانه ای شود بلکه باید به مرحله عمل در آید، ‌ امیدوارم وزارت آموزش وپرورش با مدیریت صحیح‌تر بر منابع بتواند گام‌های موثرتری در این راستا بردارد.

* معلمان کتاب‌های جدید التألیف باید آموزش‌های لازم را سپری کنند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار معلم و دبیر شاغل در آموزش وپرورش تاکید کرد: اطلاعات معلمان باید به روز باشد بویژه آنان باید دوره‌های ضمن خدمت در زمینه کتاب‌های جدید التالیف را پشت سر گذارند.

وی با اشاره به ماموریت دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: تربیت و بازسازی نیروی انسانی از جمله ماموریت‌های این دانشگاه است که باید با راهکارهای لازم آن مثل نیازسنجی آموزشی، اتخاذ روش‌های صحیح آموزش و ارزیابی آموزش‌ها برای سنجش اثربخشی آن‌ها انجام گیرد.

فانی از تولید بسته‌های آموزشی ۷۰ ماده درسی از مجموع بیش از هزار ماده درسی خبر داد و افزود: بسته‌های آموزشی شامل کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، لوح فشرده یا CDهای آموزشی و کمک آموزشی است که در اختیار معلمان قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش فانی اضافه کرد: با توجه به نقش تربیتی تمامی معلمان آنان قبل از معلم تخصصی بودن یک مربی تربیتی هستند و باید بدانند که رفتار آنان در تربیت و شکل گیری شخصیت دانش آموزان بسیار اثرگذار است لذا در دانشگاه فرهنگیان یک معاونت فرهنگی پیش بینی شده است و در همه دانشکده‌ها و پردیس‌ها پست سازمانی معاونت فرهنگی وجود دارد که با برنامه‌ریزی اساسی ستاد دانشگاه تدوین و ابلاغ می شود.

وی با ابراز امیدواری از برنامه ریزی مناسب و تخصیص بودجه مناسب برای تامین نیازهای دانشگاه فرهنگیان گف: اعتقاد داریم مهمترین کار دستگاه آموزش و پرورش، تربیت معلم است.

فانی با اشاره به تنوع روش های تدریس اضافه کرد: آموزش صرفا به کلاس درس محدود نمی‌شود و از روش‌های مکمل دیگری مثل فیلم آموزشی، کارگاه و بازدیدهای آموزشی در این مسیر باید بهره گرفت، لذا دومین نکته‌ای که در آموزش‌های ضمن خدمت باید مورد توجه قرار گیرد، تناسب اهداف با روش‌های آموزشی است.

* مدرسان کلاس های ضمن خدمت باید مجرب وتوانمند باشند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر بهره‌گیری مدرسان باتجربه و توانمند در کلاس‌های ضمن خدمت و بدنبال آن ارزشیابی از دوره‌های برگزار شده برای دستیابی به اهداف موردنظر گفت: با در نظر گرفتن این موارد اثربخشی دوره‌های ضمن خدمت تضمین خواهد شد و معلمان از این دوره‌ها استقبال خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مربیان پیش دبستانی که بدون استخدام و طی مراحل و آموزش‌های لازم در مدارس مشغول به کار شده‌اند، افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی این گروه باید تعیین وضعیت شوند واینجانب نیز در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ام تا قبل از مهر ۹۳ تکلیف این کار روشن خواهد شد، ضمن آن که یک هیئت کارشناسی بر روی این مسئله کار می‌کنند طبیعی است کسانی می توانند وارد شوند که صلاحیت‌های لازم را داشته باشند و ما امیدواریم این گروه در آزمون‌هایی که برگزار خواهد شد، موفق باشندگرچه سابقه به عنوان یک عامل مثبت در استخدام آنان موثر خواهد بود.

فانی با اشاره به سند تحول نظام آموزشی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامع اسناد بالادستی گفت: آموزش وپرورش مکلف به اجرای این سند است و ساختار نظام آموزشی این سند به صورت ۳-۳ - ۶ تعریف شده است، این سند بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت تدوین شده و بومی است و می‌تواند آموزش وپرورش را در آینده از کیفیت خوبی برخوردار کند البته هر سند قبل از اجرا باید مراحلی را طی کند که این مرحله همان عملیاتی کردن سند است که در گذشته بدون زیر ساخت‌ها و آماده‌سازی فضا، کتاب و معلم مبادرت به اجرای پایه ششم شد و شتاب زدگی در این امر مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ راهی برای توقف این جریان وجود ندارد، یادآور شد: با انجام اصلاحاتی در این زمینه برای رفع نواقص کار دنبال خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار