|
|
کدخبر: ۱۰۵۶۶۹

حجت الاسلام قرائتی گفت: اولین گناه زبان غیبت است حتی پدر و مادر نیز نباید درباره فرزندان خود غیبت کنند

به گزارشامید،نسیم به نقل از پایگاه برنامه تلویزیونی " باران " نوشت،حجت الاسلام قرائتی، به بررسی آفات زبان پرداخت و اظهار داشت: زبان منشأ بسیاری ازگناهانمی باشد زیرا گناه کردن توسط زبان بسیار راحت است و در حقیقت بستر برای گناه توسط این عضو باز می باشد به طوری که تنها ۳۰ گناه از گناهانی که با زبان انجام می شود در کتاب ها بیان شده و این قسمتی از آن چیزی است که درباره زبان وجود دارد از طرفی در کل تاریخ تنها عضوی از اعضاء بدن که دچار درد نشده زبان است بنابراین باید مراقب این عضو بود.

وی ادامه داد: ما در کل چهار تجاوز داریم تجاوز به جان، مال، ناموس و آبرو. برای هر یک از این ۴ تجاوز قانونی داریم به جز تجاوز به آبروی مردم و این در حالی است که بیشترین تجاوزی که صورت می گیرد همین تجاوز به آبرو است اما ما برای غیبت و تجاوز به آبروی دیگران در هیچ جای دنیا قانونی نداریم در حقیقت دنیای حقوقی جهان در این رابطه خواب است.

این استاد قرآن بیان داشت: در این زمان که رفتن به حج هزینه بالایی را می طلبد اگر به یک مسلمان بگویند که ما تو را بدون هزینه به مکه می فرستیم به شرطی که به کعبه کمی خاک و گل بمالی هیچ مسلمانی این را نمی پذیرد پس چگونه است که ما به آبروی مسلمان دیگر بی توجهیم در حالی که امام صادق(ع) به کعبه می فرماید تو عزیزی اما آبروی مؤمن از تو عزیزتر است پس بیش از ارزش نهادن به کعبه این آبروی مؤمن است که دارای ارزش می باشد.

وی در ادامه بعضی از گناهان زبان را نام برد و اظهار داشت: اولین گناه زبان غیبت است حتی پدر و مادر نیز نباید درباره فرزندان خود غیبت کنند از دیگر گناهان زبان کتمان حق است جالب است که ما وقتی با کسی مشکلی داریم از گفتن خوبی های آن فرد نیز اجتناب می کنیم در حالی که خداوند هر چند شراب را حرام کرده اما در قرآن می گوید شراب خوبی هایی هم دارد اما ضررش بیشتر است اما ما وقتی از آدمی کار بدی می بینیم کل شخصیت او را زیر سؤال می بریم و می گوییم آن فرد کلا بد است در صورتی که تنها باید آن کار را بد بدانیم نه خود فرد را.

حجت الاسلام قرائتی افزود: سخن چینی از دیگر گناهان بزرگی است که توسط زبان انجام می گیرد به یاد دارم که یک بار کسی نزد من آمد و یک عکس آورد و گفت نگاه کن فلان آقا با فلان خانم چقدر راحت هستند من به آن فرد گفتم تو کارت بدتر از آن هاست زیرا به کمین نشسته ای تا گناه آنان را برملا کنی پس گناه تو بدتر از گناه آنان می باشد زیرا همین کمین کردنت نشان می دهد که تو مشکل داری.

وی در پایان دروغ را گناه بزرگ دیگری از گناهان زبان شمرد و گفت: دروغ کلید گناهان دیگر است داستان حضرت یوسف نیز با دروغ آغاز شد، مسخره کردن، خواندن های تحریک آمیز، فحش و خشونت، انتقاد و ستایش نابه جا نیز از دیگر گناهان این عضو کوچک بدن می باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار