|
|
کدخبر: ۱۰۷۵۱۲

مصوبه آزادسازی نقل و انتقال مسکن مهر ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه آزادسازی نقل و انتقال مسکن مهر را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت راه وشهرسازیو به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی بندهایی از مصوبات قبلیمسکن مهررا لغو کرد تا با عرضه در بازار مسکن و فروش آنها به متقاضیان جدید زمینه حضور گروه‌های اجتماعی متعدد در سایت‌ های مسکن مهر را فراهم کند.

بر اساس مصوبه جدید دولت بند(۶) تصویب نامه شماره ۱۶۴۰۹۲ مورخ ۲۲/۸ / ۹۱، بند(۳) تصمیم نامه شماره ۲۵۲۲۸۹ مورخ ۱۹/۱۲ / ۹۱ و بند(۵) تصویب نامه شماره ۱۰۰۹۸۹ مورخ ۲/۵ / ۹۲ لغو شد.

بندهای حذف شده در مصوبه جدید دولت به شرح ذیر است:

بند(۶) تصویب نامه شماره ۱۶۴۰۹۲ مورخ ۲۲/۸ / ۹۱

نقل و انتقال اعیان واحد مسکن مهر و عرصه و اعیان مسکن مهر ملکی که دفترچه فروش اقساطی آن صادر شده است در صورت نداشتن بدهی معوق به بانک عامل و نداشتن بدهی معوق بابت اجاره زمین در اراضی دولتی پس از تایید وزارت راه و شهرسازی و طبق شرایط زیر امکان پذیر است:

الف – در صورتی که خریدار واجد شرایط مسکن مهر با فرم(ج) سبز باشد(پس از قرمز شدن فرم(ج) خریدار، نقل و انتقال انجام می شود)

ب – نقل و انتقال مسکن مهر بین دو مالک مسکن مهر

بند(۳) تصمیم نامه شماره ۲۵۲۲۸۹ مورخ ۱۹/۱۲ / ۹۱

متن زیر به عنوان جزء(ج) به بند(۶) تصویب نامه شماره ۱۶۴۰۹۲ / ت۴۸۵۲۲ک مورخ ۲۲/۸ / ۱۳۹۱ اضافه می شود:

ج – در صورتی که در پروژه های مسکن مهر ملکی، خریدار واحد شرایط مسکن مهر نباشد، فروشنده باید در هر نقل و انتقال ده در صد بدهی بانک را تسویه نماید.

بند(۵) تصویب نامه شماره ۱۰۰۹۸۹ مورخ ۲/۵ / ۹۲

متن زیر به عنوان جزء(ج) به بند(۶) تصویب نامه شماره ۱۶۴۰۹۲ / ت ۴۸۵۲۲ک مورخ ۲۲/۸ / ۱۳۹۱ اضافه می شود:

ج – در صورتی که خریدار در پروژه های مسکن مهر احداثی در اراضی دولتی، واحد شرایط مسکن مهر نباشد، فروشنده باید در هر انتقال، ده در صد بدهی بانک راتسویه نماید و قرارداد اجاره عرصه جدید به میزان پنج برابر مبلغ قرارداد اجاره در سال با خریدار جدید منعقد و این مبلغ در هر سال پنج درصد افزایش می یابد. در انتقال های بعدی به خریداران غیر واجد شرایط مسکن مهر، مبلغ اجاره عرصه براساس دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی محاسبه و هر سال پنج درصد افزایش می‌یابد.

تبصره – در صورتی که خریدار اعم از شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط مسکن مهر نباشد صرفا می تواند یک واحد مسکن مهر را که در اراضی دولتی احداثشده و یا تسهیلات آن تسویه نشده خریداری کند.

گفتنی است عرصه واحد های مسکن مهر در بازار مسکن و فروش آنها به متقاضیان جدید، زمینه حضور گروه های اجتماعی متعدد در سایت های مسکن مهر، جلوگیری از تجمع اقشار خاص در یک منطقه سکونتی را به دنبال خواهد داشت.

با سکونت خریداران جدید در این واحد ها، از فرسودگی واحد ها جلوگیری شده و ساختارهای خدماتی و اجتماعی به سرعت شکل خواهدگرفت و همچنین منجر به کاهش مشکلات و جرائم ناشی از غیر قابل استفاده ماندن واحد ها می شود.

آن دسته از مالکان فعلی واحدها که امکان و یا قصد سکونت در این واحد ها را در شرایط کنونی ندارند با فروش این واحد ها موجبان افزایش عرضه مسکن در بازار را فراهم نموده و دستیابی به قیمت تعادلی را ممکن می نمایند.

بادست به دست شدن این واحد ها نهایتا امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی میسر گردیده و تسریع در بازگشت اقساط و برگشت نقدینگی تزریق شده موجب کنترل نرخ تورم می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار