|
|
کدخبر: ۹۵۲۱۹

شمارش معکوس برای معرفی برترین‌های فوتبال در سال ۲۰۱۳

چهره برترین بازیکن و سرمربی فوتبال دنیا در سال ۲۰۱۳ که کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های ملی دنیا و کارشناسان نشریه فرانس فوتبال با آرای خود آنها را انتخاب کرده‌اند فردا شب(دوشنبه) در مقر فیفا مشخص خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، در حالی که تنها یک روز دیگر به اعلام اسامی برترین‌های فوتبال دنیا در سال ۲۰۱۳ باقی‌مانده، فوتبالدوستان سراسر جهان بی‌صبرانه منتظر آن هستند تا سومین توپ طلایی که فیفا و نشریه فرانس فوتبال مشترکاً آن را اهدا می‌کنند، نصیب کدام یک از ۳ نامزد نهایی آن می‌شود و اینکه لقب بهترین فوتبالیست دنیا در سال اخیر به کدام بازیکن تعلق می‌گیرد.

فیفایک ماه پیش از فهرست اولیه برترین‌های فوتبال دنیا، نام کریستیانو رونالدو، فرانک ریبری ولیونل مسیرا به عنوان ۳ نامزد نهایی کسب توپ طلا انتخاب کرد. فیفا همچنین نادین آنجرر(دروازه‌بان تیم ملی آلمان)، مارتا(کاپیتان تیم ملی برزیل) و ابی ومباک(ستاره تیم ملی آمریکا) را به عنوان ۳ نامزد نهایی کسب جایزه بهترین فوتبالیست زن سال ۲۰۱۳ معرفی کرد.

در بخش مربیان هم از میان ۱۰ نامزد اولیه، ۳ مربی به عنوان کاندیداهای نهایی معرفی شدند که در قسمت مردان، یوپ هاینکس، سرالکس فرگوسن و یورگون کلوپ و در بخش زنان رالف کلرمن(سرمربی تیم ولفسبورگ آلمان)، سیلویا نید(سرمربی تیم ملی آلمان) و پیا سونداگ(سرمربی تیم ملی سوئد) به عنوان نامزدهایی نهایی معرفی شدند.

در زیر خلاصه‌ای از عملکرد و آماری که باعثشده هر یک از نامزدهای نامبرده را در جمع بهترین‌های فوتبال دنیا در سال ۲۰۱۳ قرار بگیرند را می‌خوانید:

نامزد‌های برترین بازیکن مرد سال

فرانک ریبری
برخلاف سال ۲۰۱۲ که پایانی تلخ مانند شکست خانگی برابر چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا داشت، سال گذشته برای فرانک ریبری و یارانش در بایرن مونیخ سالی به یادماندنی بود. باواریایی‌ها با درخشش مثالزدنی بال فرانسوی خود همه جام‌های ممکن را(بوندس‌لیگا، لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی اسپانیا) بردند تا اولین تیم آلمانی باشند که در یک فصل ۳ جام کسب می‌کند.

در رسیدن بایرن مونیخ به این افتخارات پررنگ‌ترین نقش را فرانک ریبری ایفا کرد که شاید اوج آن در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در پیروزی ۷ بر صفر باواریایی‌ها برابر بارسلونا در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت بود. ریبری در این ۲ بازی ترکیبی از دریبل‌های ویرانگر، شوت‌های دقیق و استارت‌های انفجاری را به نمایش گذاشت و پاداش آن را چندی بعد از دستان میشل پلاتینی، رئیس یوفا به عنوان برترین بازیکن قاره اروپا در سال ۲۰۱۳ گرفت. ریبری نه تنها در رده باشگاهی بلکه در رده ملی هم خوش درخشید و یکی از عوامل اصلی پیروزی تیم ملی فرانسه برابر اوکراین در پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ بود.

کریستیانو رونالدو
ستاره پرتغالی رئال مادرید در سالی که رقیب‌ اصلی‌اش، لیونل مسی با مصدومیت‌های پی‌درپی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، از فرصت استفاده کرد تا یک سال پرگل دیگر را در کارنامه کاری‌اش رقم بزند. رونالدو فصل ۱۳-۲۰۱۲ را با زدن ۳۴ گل به پایان رساند و از این حیثتنها مغلوب رقیب آرژانتینی‌اش شد که ۴۵ گل زده بود. رونالدو اما شمار کمتر گل‌های زده‌اش را در فصل جدید جبران کرد و در هفته‌هایی که مسی در مرز میان آمادگی و مصدومیت حرکت می‌کرد، یکی پس از دیگر بر شمار گل‌هایش افزود و آنها را در پایان سال ۲۰۱۳ به عدد ۶۳ رساند.

۴ گل از این گل‌ها اما بیشترین تاثیر را در برجسته‌تر شدن درخشش برنده توپ طلای سال ۲۰۱۸ داشت، ۴ گلی که او در پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برابر تیم ملی سوئد زد. رونالدو در بازی رفت در لیسبون یک گل و در بازی برگشت در استکهلم ۳ گل به ثمر رساند تا یک تنه تیمش را به مرحله نهایی جام جهانی برساند. سال ۲۰۱۳ برای رونالدو اگرچه از نظر انفرادی سال موفقی بود اما برای او هیچ موفقیت تیمی به همراه نداشت.

لیونل مسی
لیونل مسی با وجود بردن چهارمین توپ طلای حرفه‌اش در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ و تبدیل شدن به تنها بازیکن فوتبال تاریخ که ۴ دوره متوالی این جایزه را کسب می‌کند، ذره‌ای از انگیزه‌اش برای ادامه درخشش و ماندن در قله فوتبال دنیا کم نشد. او که در قهرمانی بارسلونا در فصل گذشته عنوان آقای گلی لالیگا و کفش طلای اروپا را هم کسب کرد در فصل جدید چندان خوش شانس نبود، چرا که در ۲ مقطع مصدوم شد که آسیب‌دیدگی دومی او را بیش از ۲ ماه از میادین دور کرد.

مسی ۲۶ ساله در رده ملی هم خوش درخشید و به عنوان دومین گلزن برتر مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آمریکای جنوبی به تیم ملی آرژانتین کمک کرد به عنوان تیم نخست راهی مرحله نهایی شود.

نامزد‌های کسب عنوان برترین مربی مرد سال

یوپ هاینکس
آخرین فصل مربیگری پیرمرد ۶۸ ساله باواریایی‌ها به موفق‌ترین و بهترین فصل دوران مربیگری او تبدیل شد. یوپ هاینکس در فصل گذشته قهرمانی در بوندس‌لیگا، لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی ایتالیا را برای غول‌های باواریا به ارمغان آورد تا نخستین مربی در تاریخ فوتبال آلمان باشد که در یک فصل ۳ جام کسب می‌کند.

افتخاراتی که او به همراه بایرن کسب کرد راه را برای جانشین‌اش، پپ گواردیولا هموار کرد تا ۲ جام دیگر، سوپرجام اروپا و جام باشگاه‌های جهان را به ویترین افتخارات باواریایی‌ها اضافه کند. قهرمانی که بایرن مونیخ فصل گذشته به همراه یوپ هاینکس در بوندس‌لیگا کسب کرد یکی از مقتدرانه‌ترین قهرمانی‌هایی بود که در تاریخ این رقابت‌ها به ثبت رسید، چرا که این تیم ۶ هفته به پایان لیگ توانسته بود قهرمانی‌اش را مسجل کند.

سرالکس فرگوسن
سرمربی اسکاتلندی پیشین منچستریونایتد در پایان فصل گذشته همان راهی را در پیش گرفت که یوپ هاینکس رفت. او دوران ۲۶ ساله پرافتخار حضورش در اولدترافورد را با به ارمغان آوردن سیزدهمین قهرمانی لیگ برتر برای شیاطین سرخ به پایان رساند تا در اوج با دنیای مربیگری وداع کرده باشد. من‌یونایتد تحت هدایت فرگی در شرایطی موفق به کسب چهل‌ونهمین قهرمانی‌اش شد که ‌نزدیک‌ترین رقیب شیاطین سرخ، ‌منچسترسیتی ۱۱ امتیاز با صدر جدول فاصله داشت.

به این ترتیب فرگوسن همسایه پرسروصدای تیمش را که یک فصل پیش‌تر جام قهرمانی را تنها به لطف تفاضل گل بهتر از چنگ مردان او درآورده بود شکست داد و آن را ساکت کرد. فرگوسن با قهرمانی که در لیگ برتر کسب کرد، جایگاه خود به عنوان موفق‌ترین سرمربی تاریخ فوتبال جزیره را بیش از پیش مستحکم کرد.

یورگن کلوپ
به لطف شگفتی‌سازی مردانش برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا در مسیری که تیم‌هایی مانند رئال مادرید و منچسترسیتی را به زانو در‌آوردند، یورگن کلوپ دومین مربی آلمانی شد که به فهرست ۳ نفره برترین مربیان دنیا در سال ۲۰۱۳ راه پیدا می‌کند.

مردان کلوپ ۴۶ ساله اگرچه نتوانستند افتخار بزرگی که در سال ۲۰۱۲ کسب کردند،(قهرمانی ۲ گانه در بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان) را تکرار کنند اما نایب قهرمانی زردپوشان وست‌فالن در بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان اروپا کافی بود تا نبوغ تاکتیکی این مربی آلمانی ثابت شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار