|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۲۹

اگر می خواهید بدانید که کارشناس سئو وب سایت کیست و چه وظیفه ای دارد و... با این مطلب همراه شوید.

اگر می خواهید بدانید که کارشناس سئو وب سایت کیست و چه وظیفه ای دارد و پیش نیازهای شغل متخصص SEO چیست و بازار کار و میزان حقوق و درآمد ماهیانه سئو کار چگونه است با این مطلب همراه شوید.

« سئوکار وب سایت یا کارشناس سئو چه کسی است؟ »

 

چنانچه از یک کارشناس سئو وب سایت بپرسید که شغل او چیست احتمالا با کمی مکث به شما پاسخ می دهد که «من یک سئوکار هستم» و یا «فعالیت من در حوزه برنامه ریزی وب سایت ها جهت اخذ رتبه بالاتر در گوگل است.» که این پاسخ ها بیشتر ذهنتان را درگیر کرده و شما را دچار سردرگمی می کند که واقعاً کارشناس سئو کیست؟

 

باید بگوییم که سئو وب سایت یا بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، افراد را جهت یافتن بدون دغدغه اطلاعات مورد نظرشان به وسیله موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ یاری می دهند. یک سئوکار یا کارشناس SEO با آنالیز و مطالعه در این زمینه به مواردی را دنبال می کند که در موتورهای جستجو روز به روز پرطرفدارتر می گردند و می کوشد تا با اجرای استراتژی ها و اقداماتی  نتایج جستجو را برای یک وب سایت تعیین شده بهبود ببخشد و بدین ترتیب موجب بالا بردن سطح ترافیک وب سایت به کمک کلمات و موضوعات کلیدی می گردد، تا هم کاربری که وارد سایت می شود مجذوب گردد و هم اینکه وب سایت مطابق با الگوریتم های پیشنهادی گوگل طراحی شده باشد.

PicsArt_22-05-27_22-34-32-372

علاوه بر این یک کارشناس حرفه ای سئو وب سایت بایستی توانایی شناسایی تغییراتی که الگوریتم موتورهای جستجویی مانند گوگل می کند تا پاسخگوی خواسته های کاربران باشد را داشته و با درک مفاهیم آن راهکارهای جدید متناسب با آنها را ارائه دهد.

 

 

« پیش نیازهای یک کارشناس سئو »

  • تجربه های ثبات شده ی SEO
  • تجربه های ثبات شده SEM در مدیریت کمپین های PPC در سراسر گوگل، یاهو و بینگ.
  • درک جامع از بازاریابی عملکردی، تبدیل و کسب مشتری آنلاین
  • تجربه عمیق در مورد کار با ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت (به عنوان مثال، Google Analytics، NetInsight، Omniture، WebTrends)
  • تجربه کار با ابزارهای مدیریت پیشنهاد به عنوان مثال، معادلات کلیک، مارین،  Kenshoo، Search Ignite
  • تجربه کار با A / B و آزمایش های چند متغیره
  • دانش کاری در مورد HTML و CSS ،محدودیت ها و توسعه جاوا اسکریپت
  • شناخت شاخص های رتبه بندی و الگوریتم های موتور جستجو
  • به روز بودن با آخرین روند و بهترین شیوه ها در SEO و SEM
  • مدرک لیسانس / مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط
  • شرکت در دوره‌های تخصصی بهینه سازی موتور جستجو( سئو SEO)
  • دیجیتال مارکتینگ

 

 « وظایف یک متخصص SEO وب سایت چیست؟ »

از آنجایی که فاکتورهای بسیاری برای رتبه دهی به وب سایت ها وجود دارد و فهمیدن اینکه چه فاکتوری اثربخشی بیشتری بر روی رتبه یک وب سایت دارد کار بسیار مشکلی است، وظایف و مسئولیت های بسیاری بر روی دوش متخصص SEO وب سایت قرار دارد و کار او تنها با چند ترفند و بک لینک در اینترنت محدود نمی شود. در زیر برخی از وظایف یک نیروی سئوکار حرفه ای را بیان می کنیم:

  1. طراحی و پیاده سازی استراتژی کلمات کلیدی سایت برای افزایش رتبه بندی در تمام موتورهای جستجو
  2. مسلط به رفع ایرادات سئو تکنیکال
  3. مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) در گوگل
  4. ایجاد بک لینک یا همان لینک‌های ارجاع دهنده به سایت
  5. انجام آزمون‌ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج
  6. مدیریت هزینه کمپین‌های تبلیغات کلیکی، صرفه جویی در بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه
  7. بهینه سازی صفحات  فرود (لندینگ پیج) برای بازاریابی موتور جستجو
  8. کشف کلید واژه‌ها، گسترش و بهینه سازی
  9. تحقیق و پیاده سازی توصیه‌های بهینه سازی توسط موتور جستجو
  10. تحقیق و بررسی لینک‌های تبلیغاتی رقیب
  11. توسعه و پیاده سازی استراتژی ساخت لینک
  12. کار با تیم توسعه جهت اطمینان از اینکه بهترین شیوه‌های سئو به درستی روی کد توسعه یافته جدید اجرا می‌شود
  13. پیگیری، گزارش و تجزیه و تحلیل وب سایت، کمپین‌ها و طرح‌های تبلیغات کلیکی

   14. کار با گروه های سرمقاله ای و بازاریابی جهت هدایت SEO در ایجاد محتوا و برنامه نویسی محتوا
  15. ارائه پشنهادات به منظور تغییر در طراحی وب سایت، محتوا، لینک دهی و عوامل دیگر به منظور بهبود موقعیت های SEO برای کلمات کلیدی هدف.

PicsArt_22-05-27_22-36-53-675

 

 « مهارت‌هایی که برای این شغل نیاز است »

  • آشنایی کامل با روش‌های سئو
  • دیجیتال مارکتینگ
  • ساخت بک لینک
  • شناخت الگوریتم‌های موتور جستجوی هدف
  • آشنایی کافی با شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی مدیریت زمان

« قابلیت مشاهده موتور جستجو (رتبه بندی) »

در حالی که ارزش ارزیابی رتبه بندی موتورهای جستجوی یک بحث تکراری در جامعه ما است، دستیابی مرتب به رتبه بالا در کلمات کلیدی هدف، دلیل نهایی یک کارشناس سئو برای انجام SEO است. به ویژه در بازارهای رقابتی، عبارات کلیدی وجود خواهد داشت که انتظار می رود تیم های جستجوگر پیشرفت خود را در جهت دستیابی به رتبه بندی نشان دهند. ایجاد قابلیت مشاهده برای موتور جستجوگر به عنوان ملاک هدفمند، راهی برای تیم SEO فراهم میکند تا برعملکرد کلی سایت مورد نظر تمرکز کند. با وجود این ، دو مشکل در قابلیت مشاهده موتور جستجو به عنوان یک ملاک وجود دارد که باید حل شود و آنها شاخص رتبه بندی و انتخاب کلمات کلیدی مورد نظارت هستند.

بر اساس تجزیه و تحلیل وب سایت ها در موتور جستجوی گوگل متوجه شدیم که تقاضا برای مقصد خاص و کلمات کلیدی مربوط به آنها به طور فصلی تغییر می کند. همیشه باید یک ایده روشن از تقاضای فصلی برای 200 کلمه برتر داشته باشیم.

اندازه گیری روزانه رتبه بندی ها ما را قادر به محاسبه درصدی بر مبنای میزان قابلیت مشاهده بودن موتور جستجو می کند.

اگر شما به عنوان یک کارشناس سئو علاقه مند به ایجاد روش مناسبی هستید، می توانید از رتبه بندی پیشرفته برای رتبه بندی داده ها استفاده کنید و میزان قابلیت مشاهده را محاسبه کنید. زیبایی داشتن عدد قابلیت مشاهده بودن موتور جستجو به عنوان KPI  این است که این ملاک مانند یک راننده کلیدی برای تمام فعالیت های مبتنی بر SEO عمل می کند. در نهایت، به عنوان یک مدیر SEO شما باید ارزیابی کنید که چگونه همه اقدامات شما به بهبود قابلیت مشاهده و افزایش ترافیک کمک می کند.

 

« ترافیک موتور جستجو »

بسیاری از شرکت های رقابتی از مدل هایی برای پیش بینی میزان ترافیک سال آینده استفاده می کنند. اگر خوش شانس باشید، یک تحلیلگر کسب و کار از ساخت مدل مراقبت خواهد کرد و با تکیه بر تخصص کارشناس سئو در زمینه SEO به شما کمک میکند تا پیش بینی کنید که چگونه روند پیشنهادی و طرح های برنامه ریزی شده میتواند بر سطح کلی ترافیک سایت تاثیر بگذارد. نقش شما به عنوان مدیر SEO یا  SEO داخلی، دستیابی به این سطح ترافیک از طریق حفظ و افزایش قابلیت مشاهده موتور جستجوگر است، این کار را با استفاده از پیشرفت های فنی SEO برای افزایش تمام ترافیکهای مهم در طولانی مدت و البته ساخت لینک میتوان انجام داد.

 

« ساخت بک لینک »

شکی نیست که ایجاد بک لینک جهت افزایش میزان ترافیک سایت شما بسیار مهم است، بنابراین ایجاد هدفهای حجمی برای سازنده لینک معنادار است. متاسفانه، تصمیم گیری دقیق در خصوص تعداد لینک هایی که یک سازنده لینک می تواند ایجاد کند، یک فرآیند پیچیده و غالبا محدود کننده است زیرا خروجی آن به شخص، بازار و روشی که برای دستیابی به لینک انتخاب می شود، بستگی دارد.

پروژه های لینک سازی کوچک و فصلی بر اساس چند عبارت کلیدی به ازای هر فرد، خیلی خوب کار می کند. خلاقیت در ایجاد بک لینک می توانند نتایج بسیار ارزشمندتری را در دراز مدت به ارمغان بیاورد. بنابراین، KPI  را می توانید بر قابلیت مشاهده موتور جستجوی جدید در شرایط انتخاب شده توسط پروژه ساخت لینک اندازه گیری کنید.

 

« تبدیل (Conversion) »

وقت گذاشتن برای ایجاد یک ورودی روی سرعت تبدیل سایتتان، فرصتی فوق العاده برای یادگیری یک مهارت جدید و یا بهبود مهارت قبلی است! جهت احتیاط، فقط برایKPI  هایی ثبت نام کنید که می توانید آن ها را کنترل و یا به شدت تحت نفوذ خود قراردهید. در مورد تبدیل، به مقدار زیادی خرید و فروش گسترده و تعهد به پروژه های بهینه سازی سرعت تبدیل نیاز خواهید داشت. اگر ابزار یا پشتیبانی لازم را نداشته باشید، تبدیل ممکن است به عنوان KPI اصلی و مهم اختصاص داده نشود.

 

 

« بازار کار کارشناس سئو چگونه است؟ »

موتورهای جستجو همچون گوگل علاوه بر اینکه کاربران را در پیدا کردن آنچه که می خواهند یاری می کنند، به صورت مستقیم و غیر مستقیم توانسته اند میلیون ها شغل نظیر کارشناس سئو را در تمامی نقاط دنیا بوجود آورده و بازار کار پر رونقی را برای آن ها شکل داده اند. از بروزرسانی الگوریتم های گوگل و آنالیز سایت و آنالیز رقبا گرفته تا تولید محتوا و سئو فنی سایت چالش هایی است که یک متخصص SEO با آن در گیر است و با توجه به این که تقریباً تمامی شرکت ها نیاز به این ابزار برای گسترش کسب و کار خود دارند لذا نیاز به نیروی سئو کار در بسیاری از شرکت ها وجود خواهد داشت.

 

 

« درآمد کارشناس سئو »

_فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی درآمد سئو کار

درآمد کارشناس سئو و سئو کار مبلغ مشخصی نیست و نمی‌توان گفت که کدام‌یک حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. میزان درآمد سئو کار و کارشناس سئو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ مثلا موقعیت مکانی. حقوق این افراد در کشوری مثل آمریکا مسلما بسیار بیشتر از ایران خواهد بود. در ایران نیز کسانی که در شهرهای بزرگ کار می‌کنند، حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد. فاکتور دیگر، مجموعه‌ای است که شخص سئوکار در آن کار می‌کند. درآمد سئو کار در یک شرکت بزرگ بیشتر از یک شرکت کوچک خواهد بود؛ اگرچه حجم کار نیز به نسبت بیشتر می‌شود. سطح مهارت نیز تعیین‌کننده میزان درآمد کارشناس سئو و سئوکار خواهد بود؛ چون نقش‌هایی که انجام می‌دهند، بر اساس تخصص‌شان ممکن است بیشتر شود و درآمد آن‌ها را افزایش دهد.

PicsArt_22-05-27_22-36-17-963

 

_در ایران چه درآمدی منتظر شماست؟

در ایران درآمد سئو کار نرخ ثابتی ندارد، این مسئله را می‌توان در آگهی‌ شرکت‌ها در سایت‌های شغل یابی گوناگون ملاحظه کرد. کمترین مبالغ موجود برای درآمد سئو کار در ایران بین دو تا سه میلیون تومان در ماه است؛ البته برخی آگهی‌ها مبلغ یک تا یک و نیم میلیون تومان را نیز در نظر گرفته‌اند! بیشترین مبالغی که برای آگهی‌ نیروی سئوکار در سایت‌های کاریابی تعیین می‌شود، معمولا بین 7 تا 10 میلیون تومان بوده که این مبلغ می‌تواند بر اساس اعتبار شرکت، متفاوت باشد. به طور میانگین می‌توان گفت درآمد سئو کار حرفه‌ای در ایران بین 4 تا 6 میلیون تومان در ماه است و این مبلغ می‌تواند بر اساس تخصص فرد، افزایش یابد.

 

_در کشورهای دیگر سئوکاران چه درآمدی دارند؟

در ادامه میانگین میزان درآمد سئو کار در کشورهای مختلف را باهم بررسی می‌کنیم:

  • استرالیا: 84256 دلار در سال؛
  • کانادا: 68640 دلار در سال؛
  • چین: 142494 ین در سال؛
  • فرانسه: 46654 دلار در سال؛
  • آلمان: 53709 دلار در سال؛
  • ایتالیا: 42689 یورو در سال؛
  • ژاپن: 5684251 ین در سال؛
  • روسیه: 673378 روبل در سال؛
  • ایالات متحده آمریکا: 62036 دلار در سال.

 

« شخصیت شناسی سئو کار »

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی برای یک کارشناس سئو این است که کنجکاو و علاقه مند به کشف باشد. به دلیل تغییرات مداوم الگوریتم‌های اصلی موتورهای جستجو لازم است افرادی که می‌خواهند به عنوان کارشناس SEO استخدام شوند باید برای پیدا کردن راه‌های بهینه سازی جستجوگر باشند. از طرف دیگر به دلیل اینکه عموما بهینه سازی سایت‌ها، نتیجه آزمون خطا است این افراد باید علاقه مند به کشف و یادگیری راه‌های جدید باشند. به دلیل ضرورت برقراری ارتباط با اعضای تیم تولید محتوا و تیم برنامه نویسی، یک کارشناس سئو باید توانایی برقراری ارتباط مناسب و انتقال مفاهیم را داشته باشد.

 

PicsArt_22-05-27_22-35-14-640

 

« چالش‌های کارشناس بهینه سازی موتور جستجو »

یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو یه عنوان یکی از مشاغل حوزه IT، مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد. دردسرهای فنی یک سایت تا ناکارآمدی محتوای متنی و تصویری همگی مواردی هستند که به عنوان ابزارهای کاری سئوکار می‌توانند تبدیل به چالش شوند.

۱-پیچیدگی و تغییر مدام الگوریتم‌های موتور جستجو:

مشاغل حوزه فناوری به دلیل تغییرات لحظه ای تکنولوژی‌های این حوزه، به خودی خود برای افرادی که استخدام می‌شوند،چالش برانگیزند. در شغل SEO این تغییرات پیچیده تر هستند. مخصوصا که غول‌های موتور جستجو هر زمان بخواهند ساختار و الگوریتم‌های خود را برای رتبه دهی به سایت‌ها، تغییر دهند. این موضوع باعث می‌شود سئوکارها به دنبال راه‌های جدید برای بهبود رتبه سایت‌ها باشند که در بسیاری از موارد سخت و زمان بر می‌شود

۲-به روز بودن دانش فنی :

به عنوان یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو شما باید منتظر تکنولوژی‌های جدید کاری خود باشید و آنها را یاد بگیرید که این موضوع در جای خودش پیچیده و دشوار است؛ مخصوصا وقتی مراجع درستی برای آموزش این مسائل در کشور وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید خودتان در سایت‌های مرجع کشف کنید!

۳-ساعت‌ها پشت میز نشینی:

راهکارهای شما برای بهینه سازی رتبه یک سایت جواب نداده و شما ممکن است ساعت‌ها بدون آنکه متوجه شوید پشت میزتان بدون هیچ حرکتی دنبال راه حل بوده اید؛ آسیب‌هایی که از این طریق به مفاصل و ماهیچه‌های شما به عنوان یک سئو کار وارد می‌شود، قطعا یکی از چالش‌های این شغل است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار