|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۳۹

امروزه دیگر مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال برای همگان واژه‌ای آشناست. اما اینکه دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست و چه کاربردی در بازاریابی نوین امروز دارد و شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، نیاز به تشریح دارد.

امروزه دیگر مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال برای همگان واژه‌ای آشناست. اما اینکه دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست و چه کاربردی در بازاریابی نوین امروز دارد و شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، نیاز به تشریح دارد.

 

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت. بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمی‌شود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید.

در این همراه ما باشید تا با هم به بررسی موضوع پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. 

 

« دیجیتال مارکتینگ چیست؟ »

اولین قدم در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ، تعیین دقیق آن است. اساسا، این اصطلاحی است که برای توصیف هرگونه تلاش بازاریابی در اینترنت یا پلتفرم های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. کانال های مختلفی وجود دارند که شغل دیجیتال مارکتینگ می تواند در آن فعال باشد. این شغل می تواند به صورت بسیار اثربخشی، بر سایر مشاغل و همچنین خدمات تاثیر بگذارد.

در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ باید بگوییم، بازاریابی دیجیتال اغلب یک تلاش جمعی است، جایی که متخصصانی که در چندین زمینه مختلف کار می کنند، دانش و منابع خود را برای رسیدن به اهداف تجاری با یکدیگر به اشتراک می گذارند. گام بعدی در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ، تعیین محل دقیق انجام این فعالیت است.
لازم به یادآوری است که هر شرکتی لزوما از همه این روش ها استفاده نخواهد کرد. با این حال، هر کانال فرصتی را برای تجارت فراهم می کند تا بتواند برند خود را گسترش داده و فروش خود را افزایش دهد.

نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به این سوال این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

PicsArt_22-06-08_23-44-59-212

 

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از 100 سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد. 

 

« تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین) »

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابی‌تان مشخص باشد. 

اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی موثر‌تری ایجاد کنید.

بااین‌حال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود می‌بینید این است که برای بعضی از کسب‌و‌کارها خوب جواب می‌دهند و کارآمد عمل می‌کنند.

وقتی در نظر می‌گیرید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار شما بهترین است، مخاطبان خود را در نظر بگیرید که چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را از کجا می‌گیرند و از آن برای تصمیم‌گیری استفاده کنید. هنگام تصمیم‌گیری بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، لزوماً درست نیست که یکی از آن‌ها بهتر از دیگری باشد؛ زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. شما باید به ‌طور کامل کسب‌و‌کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی‌ای را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.

 

« نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ »

دیجیتال مارکتینگ می‌­تواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین. در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته می‌­شود، شما با استفاده از اینترنت، اپلیکیشن‌ها، موتورهای جستجو و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیق‌­تر با مشتریان ارتباط برقرار می‌­کنید و هرکدام از کمپین‌­های شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما می­‌توانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی می­‌کنید (آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفق­‌تر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث می­‌شود هزینه‌­ها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.

 

« چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است ؟ »

در دنیای مدرن، ما توسط رسانه های دیجیتال احاطه شده ایم. ما از انواع مختلف تلفن های هوشمند، رایانه ها، تبلت ها، تلویزیون ها و کنسول های بازی استفاده می کنیم. به همین دلیل است که برای باقیماندن در عرصه رقابت، باید با شغل دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است ؟ آمار بسیاری وجود دارد که اهمیت بازاریابی دیجیتال را برجسته می کند. انتظار می رود که فروش تجارت الکترونیکی جهانی تا سال 2021 به 4/5 تریلیون دلار برسد. واضح است که پتانسیل قابل توجهی برای فعالیت تبلیغاتی آنلاین وجود دارد. علاوه بر این، 51٪ از خریداران قبل از خرید درباره خریدهای خود در گوگل تحقیق می کنند.

 

با حدود 4.5 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان، بازاریابی دیجیتال به مشاغل مختلف این فرصت را می دهد تا در پلتفرم های مختلفی، به افراد و بازار هدف خود دسترسی پیدا کنند.همچنین این فرصت را به شرکت های کوچک تر می دهد تا با رقبای بزرگ خود رقابت کنند و به آن ها اجازه خواهد داد که از داده ها و بینش ها برای هدف قرار دادن مشتریان استفاده نمایند.

همان طور که دیدیم، خرید آنلاین در نیمه اول سال 2020 نقش بسیار مهمی را بازی کرد. در اوج فراگیری COVID-19 در انگلیس، سفارشات آنلاین در مقایسه با سال قبل 200٪ افزایش داشته است. این افزایش برای ایران نیز به شدت چشم گیر بود. برای انواع شرکت ها، بازاریابی دیجیتال و فروش های حاصل از آن هنگام بسته شدن فروشگاه ها، نجات بخش بود.

 

« شرح شغل دیجیتال مارکتینگ »

اگر می خواهید به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ وارد این حوزه از فعالیت شوید، بهتر است که با شرح شغل دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند به راحتی با تیم محتوا و فروش ارتباط برقرار کند. همکاری یکی از مهم ترین خصوصیات در شرح شغل دیجیتال مارکتینگ است.

از طرف دیگر، طراحی و اجرای کمپین های مختلف دیجیتالی، بهینه سازی موتور جست و جو، رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و ایمیل مارکتینگ در شرح شغل دیجیتال مارکتینگ جایگاه ویژه ای دارد.

یک دیجیتال مارکتر باید بتواند خط مشی مدیریت شبکه های اجتماعی را تعیین کند و ضمن تسلط بر مفاهبم بازاریابی شبکه های اجتماعی، بتواند استراتژی های محتوایی برای برنامه ریزی و اجرای کمپین را معین نماید.
تسلط بر برنامه ریزی و اجرای A/B Test های مختلف، تبلیغات گوگل ادوردز، گوگل آنالیتیکس و گگل وب مستر از جمله مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

در ادامه با وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ آشنا می شوید.

 

« وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ »

  • بهینه سازی موتور جست و جو (SEO)

هنگامی که از یک موتور جستجو مانند Google یا Bing استفاده می کنید، درخواست خود را تایپ کرده و لیستی از نتایج را دریافت می کنید. اغلب، صفحه مورد نظر شما در یک لیست برتر ظاهر می شود. اما موتور جستجو از کجا می داند کدام نتیجه را به شما نشان دهد؟ خوب، گوگل طیف گسترده ای از ویژگی های یک وب سایت را بررسی می کند تا میزان مرتبط بودن آن را تعیین نماید. این را یک متخصص سئو می داند.

بهینه سازی موتور جستجو هنری است که سایت را برای قرار گیری در صفحات اول گوگل آماده می کند. هدف از سئو اغلب این است که یک صفحه یا وب سایت بدون نیاز به پرداخت هزینه برای آن در صفحه نتایج موتور جستجو تا آنجا که ممکن است بالا باشد.

 

  • بازاریابی موتور جستجو (SEM)

در حالی که SEO بر روش های پرداخت نشده بر افزایش قابلیت مشاهده در نتایج جستجو متمرکز است، بازاریابی موتور جستجو به گزینه های پرداخت شده متکی است. اگر قبلا چیزی را گوگل کرده و ممکن است متن “آگهی” را در کنار نتایج برتر مشاهده کرده باشید، این همان SEM است. این روشی است که گاهی اوقات به عنوان جستجوی پولی یا تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) نامیده می شود. گاهی اوقات SEM زیر پرچم SEo قرار می گیرد.
در استفاده از این شکل از بازاریابی دیجیتال ، کلمات کلیدی بسیار مهم هستند. با SEM، می توانید پیشنهاد دهید که وقتی افراد آن عبارت را جستجو می کنند، تبلیغ شما در نتایج برتر ظاهر شود.

 

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

امروز رسانه های اجتماعی در تجارت نقش بسیار بزرگی را بازی می کنند. این رسانه ها نه تنها به افراد در اتصال و شبکه کمک می کند، بلکه به شرکت ها این فرصت را می دهند تا گستره نام تجاری و پایگاه کاربری خود را گسترش دهند. با استفاده از تجزیه و تحلیل رسانه های دیجیتال، بازاریاب ها می توانند اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد آنلاین مشتریان، واکنش آن ها و اقدامات انجام شده کسب نمایند.
علاوه بر فعالیت هایی مانند ارسال به روزرسانی ها، تصاویر و فیلم ها، برندها می توانند از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات پولی استفاده کنند. هدف آن ها ایجاد تعامل و کلیک شدن است. آن ها تلاش می کنند با تلاش به پاسخ به پیام های مشتریان، وفاداری در آن ها را افزایش دهند.

 

  • بازاریابی از طریق پست الکترونیک

اهمیت پست های الکترونیک چیزی نیست که بتوانیم از آن چشم بپوشیم. داده ها نشان می دهد که تا سال 2018، هر روز حدود 111.1 میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده است. از طریق ایمیل با ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه و بالفعل، بازاریابی دیجیتال صورت می گیرد.

با توجه به اینکه 99٪ از مصرف کنندگان روزانه ایمیل خود را چک می کنند، تعجب آور نیست که استفاده از ایمیل همچنان یک روش محبوب در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ است. متخصصان این حوزه بر ایجاد لیست ها، تقسیم بندی مشتریان، هدف قرار دادن و شخصی سازی ایمیل ها و بهبود نرخ و کلیک تمرکز دارند. وقتی نوبت به دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی می رسد، ایمیل همچنان یکی از مهم ترین روش ها خواهد بود.

 

  • تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین و رسانه های پولی تقریبا را می توانید هرجا ببینید. همچنین تبلیغات SEM و شبکه های اجتماعی ذکر شده در بالا، مواردی مانند تبلیغات بنری، Google Ad، تبلیغات ریتارگتینگ و … را شامل می شود.

همانند بسیاری از روش هایی که در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ تاکنون ذکر شده است، تبلیغات آنلاین نیاز به بینش و برنامه ریزی قابل توجهی دارد.

 

  • افلیت مارکتینگ

طی چند سال گذشته بازاریابی مبتنی بر همکاری یا همان افلیت مارکتینگ، بسیار محبوب شده است. در این روش، اساسا مردم به تبلیغ محصولات دیگران ترغیب می شوند. هنگامی که این تبلیغات منجر به فروش شود، شرکت وابسته کارمزدی دریافت می کند.

 

  • بازاریابی محتوا

معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ، بدون محتوا معنایی ندارد. چیزی که در بازاریابی دیجیتال حرف اول را می زند، تولید محتوا باکیفیت، سرگرم کننده و آموزنده است که در قلب هر استراتژی بازاریابی قرار می گیرد. چه پست هایی که در وبلاگ به صورت اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست، تبلیغات یا متنی قرار می گیرند چه در صفحات وب و شبکه های اجتماعی؛ در هر صوت محتوا پادشاه است.

 

  • بازاریابی مبتنی بر تلفن همراه

تخمین زده می شود 3.5 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای تلفن هوشمند هستند. این دستگاه ها طرز فکر ما درباره بازاریابی را تغییر داده و فرصت های بی شماری را برای دستیابی به مشتریان بالقوه ایجاد کرده اند. بازاریابی مبتنی بر تلفن همراه، موبایل بر استفاده از روش های مختلف برای تبلیغ محصولات و خدمات متمرکز است.

 

  • بازاریابی ویروسی یا همان وایرال

در هسته مرکزی، بازاریای ویروسی یا همان وایرال، به نوعی تبلیغات اشاره دارد که برای ایجاد سر و صدا به مخاطب متکی است. هنگامی که یک کمپین بازاریابی فراتر از مخاطبان هدف خود قرار می گیرد تا به طور گسترده به اشتراک گذاشته شود، تحت عنوان بازاریابی ویروسی شناخته خواهد شد.این کمپین ها چیزهایی مانند الگوهای رفتاری و فرهنگ رسانه ای محبوب برای برجسته سازی استفاده می کنند.

 

« ابزارهای دیجیتال مارکتینگ »

  •  برای دیجیتال مارکتینگ نیاز به یکسری ابزار هست مانند ویدئو مارکتینگ، کانتنت نویسی، بحث محتوا، ارائه محتوا و... . یک دیجیتال مارکتر باید توانایی تولید محتوای خوب را داشته باشد. پس باید بازاریابی محتوا بلد باشد. قطعا در کنار همه اینها، تجربه نیز لحاظ می شود که از فرایند محتوا از آن الگو می گیریم.

  • دیجیتال مارکتر باید بداند اگر میخواهد Personal Branding (برند سازی) کند به ساخت ویدیوهای مختلف نیاز دارد. و در چه موقعیتهایی، چه فرایندهایی، چه مطالبی را چه زمانهایی باید گفته شود تا مخاطب جذب شده و لذت ببرد و بلافاصله مطالب ما را دنبال کند.

  • مهارتهای دیجیتال مارکتینگ به Market Research (جستجوی بازار) آنلاین نیز ارتباط دارد. مثل این که شما بدانید رقیبتان چند نفر بازدیدکننده دارد و رتبه الکسای رقیبتان چقدر است؟ براساس رتبه شما آنالیز میکنید که حتی فروش رقیب شما براساس مقیاس فروش شما چند است؟ مشتریان وفادارش از کدام شهرها هستند؟ و یا کلمات کلیدی که رقیبتان روی آنها کار کرده چه کلماتی هستند؟ در بازاریابی آنلاین به شدت قدرت جستجوی بازار را داریم زیرا تمام اطلاعات برای ما روشن است. لذا از طریق سایت hypeaditor.com حتی میتوان تعداد واقعی فالوورهای اینستاگرام رقیبتان را هم داشته باشید. مهارتهای کلی دیجیتال مارکتینگ اگر از بحث Market Research فاصله بگیرد به سمت بازاریابی های ویروسی میرود. یعنی تولید مطالب، کانتنت ویدیوها و محتواهایی که بتواند به صورت ویروسی پخش شود. پس مهارت دیجیتال مارکتینگ باید به جایی ختم شود که بتواند محتوای ویروسی را افزایش دهد.

  • مهارت های دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی به شدت محرز می شود چون کسی که واقعاً در بحث شبکه های اجتماعی مهارت دارد می تواند با تولید محتوای مناسب، در زمان مناسب، مخاطب خاصش را به سمت خودش بکشاند، در بحث جستجو در نه پست تاپ مطرح شود، بازدید برای خودش بیاورد و در نهایت فالوور برای خود گیرد.
  • یکی دیگر از مهارتهای دیجیتال مارکتینگ این است که به شدت رقبایش را در شبکه های اجتماعی زیر نظر داشته باشد. کسی که رقبای خود را فالو نمی کند چطور می تواند از رفتارهای آنها آگاهی یابد؟ ایده ها را باید باهم ادقدام کرده و یک ایده خوب را ساخته و اجرا کرد.

  • علاوه بر بحث فنی از دیگر مهارتهای دیجیتال مارکتینگ میتوان به تیزبینی اشاره کرد. مانند پیدا کردن رویدادهای مختلف و راه اندازی موج، جشنواره و یا هر چیز دیگر در آن رویداد و بررسی روند بازدید یک سایت در 5 سال گذشته از طریق گوگل.

  •  مهارت بعدی در دیجیتال مارکتینگ، قدرت صحبت کردن با کارفرما هاست. یک دیجیتال مارکتر باید کارش قابل دفاع باشد و بعد بتواند در کنار مشاورانی که کار او را نقد میکنند، بتواند از کار خود دفاع کند.

  • دانش تحلیل یکی از مهمترین ویژگی هایی است که یک مارکتر باید همیشه داشته باشد. ممکن است یک سایت برای خدمات دادن به شما از رباتهای بازدید استفاده کنند، شما باید آنها را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که افراد در شبکه های اینترنت و در بحث دیجیتال به راحتی میتوانند شما را آزار دهند.

  • یکی دیگر از مهارتهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی منفی است. برخی مواقع بعضی از افراد موج هایی را عمدا در اینترنت شناسایی می کنند یا موج هایی را راه اندازی میکنند. ما به عنوان دیجیتال مارکتر باید نسبت به این قضیه آگاه باشیم. باید به دنبال دلایل این موج ها بود.

*دیجیتال مارکتینگ ابزار اعتمادسازی برای کسب و کارهای B2B است.

 

از اینجا بخوانید: معرفی شغل کارشناسی سئو

 

« مهارت های مورد نیاز کارشناس دیجیتال مارکتینگ »

 

_مهارت های سخت شغل دیجیتال مارکتینگ

مهارت های سخت توانایی های ملموس و قابل اندازه گیری است که به ما امکان انجام کارها را می دهد. می توان آن ها را آموزش داد و اغلب به برخی دانش فنی یا آموزش نیاز دارند.

 

  • نوشتن

نوشتن مطالب تبلیغاتی یکی از مهارت هایی است که اغلب در بازاریابی دیجیتال مورد نیاز است. توانایی ساخت محتوای جذاب و متقاعد کننده در این زمینه بسیار مهم است.

 

  • تحلیل و بررسی

توانایی درک تجزیه و تحلیل های بازاریابی می تواند به شما کمک کند روندها، مشتریان و فرصت هایی را که باید با بازاریابی خود هدف قرار دهید، شناسایی کنید.

 

  • برنامه نویسی

یادگیری کدنویسی برای وب یکی از مهارت های پرطرفدار در حال حاضر در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود. با این دانش می توانید در زمینه های مختلف بازاریابی دیجیتال درگیر شوید.

 

  • مهارت های فروش

در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ، مهارت های فروش نیز اهمیت دارد. داشتن درک صحیح از مهارت های فروش می تواند شما را در میان سایر افراد متقاضی این شغل متمایز کند.

PicsArt_22-06-08_23-46-13-871

  • مهارت های نرم

مهارت نرم آن توانایی هایی هستند که بیشتر مربوط به عادات و ویژگی های شخصیتی باشد. اینها مهارت های غیر فنی هستند که برای یک شخص حرفه ای در یک تیم و تجارت، مورد نیاز است.

 

  • خلاقیت

چیزی که بدون شک از مقدمه در این مطلب در معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ دریافتید این است که یک بازاریاب دیجیتال باید کاملا خلاق باشد. شما نه تنها نیاز به ایجاد محتوای جذاب دارید، بلکه باید به روش های منحصر به فرد و جالبی برای بازاریابی آن فکر کنید.

 

  • حل مسئله

استفاده از خلاقیت برای حل مشکلات یک استعداد منحصر به فرد است و این استعدادی است که انواع کارفرمایان به دنبال آن هستند.

 

  • همکاری

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، بازاریابی دیجیتال به تلاش جمعی از متخصصان مختلف نیاز دارد. به همین ترتیب، کسانی که مهارت های همکاری قوی دارند، می توانند راحت تر این شغل را از آن خود کنند.

 

  • رهبری

توانایی مدیریت دیگران و نشان دادن خصوصیات قدرتمند رهبری در این شغل مورد نیاز است. با این مهارت شما بهترین ها را در خود و اطرافیانتان به نمایش می گذارید.

 

« کاربرد و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای B2B و B2C »

بازاریابی دیجیتالی می‌تواند برای هر کسب‌وکاری کار کند؛ صرف‌نظر از اینکه بیزینس B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) یا B2C‌ (کسب‌وکار به مشتری) باشید. دیجیتال مارکتینگ برای درک نیازهای مصرف‌کننده و ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. بااین‌حال، این نشان نمی‌دهد که هر کسب‌وکاری باید استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال یکسان یا مشابهی داشته باشد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که برای هر کدام از کسب‌وکارها دیجیتال مارکتینگ چگونه می‌تواند مؤثر باشد.

 

  • بازاریابی B2B

بازاریابی B2B بیشتر بر منطق محصول و ویژگی‌های آن تمرکز دارد. ازآنجایی‌که در این نوع بازاریابی احساسات در تصمیم خرید نقشی ندارند، درک خریداران و نحوه تصمیم‌گیری سازمانی آن‌ها در تصمیم خرید ضروری است. درواقع بازاریابی B2B بیشتر در مورد نحوه استفاده کسب‌وکار از یک محصول است.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید کسب‌وکار شما نرم‌افزار بهره‌وری را می‌فروشد. اگر این محصول را به مشاغل می‌فروشید، نقطه تمرکز باید روی این باشد که چگونه نرم‌افزار شما در پول و زمان مشتری احتمالی صرفه‌جویی می‌کند و با نرم‌افزار شما، مشتری و کارمندان آن‌ها می‌توانند کارهای بیشتری را در مدت‌زمان مشابه انجام دهند.

بنابراین اگر شرکت شما B2B است، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باید بتواند از طریق وب‌سایت و پشتیبانی از کانال‌های دیجیتال با کمک سئو، باارزش‌ترین سرنخ‌ها را برای فروشندگان خود جذب و تبدیل کند. همچنین بسیار عالی است که در کانال‌های تجاری مانند لینکدین مشتریان خود را هدف قرار دهید. درنتیجه استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و گوگل ادز و همچنین بازاریابی محتوا می‌تواند برای بیزینس‌های B2B بسیار مناسب باشد. با یک استراتژی بازاریابی خوب از این دارایی‌ها و تاکتیک‌ها استفاده کنید تا بازدهی زیادی را برای کسب‌و‌کار خود به ارمغان آورید. 

 

  • بازاریابی B2C

بازاریابی B2C بیشتر بر روی مزایای محصول تمرکز دارد. تصمیمی که مصرف‌کنندگان می‌گیرند، در مقایسه با کسب‌وکارهایی که محصولی را از طریق بازاریابی B2B می‌خرند، بیشتر بر حسب احساسات است.

یک نکته جالب در مورد بازاریابی B2C این است که مصرف‌کنندگان انتظار دارند که برند به مزایای محصول اشاره کند تا همه‌چیز را برای آن‌ها روشن کند. برخلاف بازاریابی B2B، فرآیند خرید مصرف‌کنندگان بسیار کوتاه‌تر است؛ بنابراین برای اطمینان از اینکه استراتژی بازاریابی B2C شما بر مصرف‌کنندگان مؤثر است، تمرکز شما باید بر نشان‌دادن مزایا و نتایج محصول یا خدمات باشد.

مثالی از نرم‌افزار بهره‌وری که قبلاً ذکر شد را در نظر بگیرید. حالا تصور کنید که دارید آن را مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌فروشید. هنگام خرید، مصرف‌کنندگان از شما می‌خواهند توضیح دهید که چگونه نرم‌افزار و ویژگی‌های آن سودمند خواهد بود.

برخلاف بازاریابی B2B، مصرف‌کنندگان به دنبال بازگشت سرمایه خود نیستند. آن‌ها به‌سادگی به دنبال محصول یا خدماتی هستند که زندگی آن‌ها را کمی آسان‌تر کند؛ بنابراین روی تسریع فرآیند خرید توسط مشتریان باید تمرکز کنید. این فرآیند از لحظه‌ای که شخصی در وب‌سایت شما وارد می‌شود تا لحظه‌ای است که خرید می‌کند. با کمک سئو می‌توانید مشتریان آنلاین بیشتری به دست آورید و به‌راحتی نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

برای شرکت‌های B2C، کانال‌هایی مانند اینستاگرام، پینترست و فیس‌بوک اغلب می‌توانند برای چنین مقاصدی ارزشمندتر از پلتفرم‌های متمرکز بر تجارت مانند لینکدین باشند.

به‌طورکلی تأثیر دیجیتال مارکتینگ در بیزینس‌های B2B و B2C می‌تواند بدین‌صورت باشد:

 

  • آگاهی بیشتر از برند

قرار دادن کسب‌وکارتان در معرض کانال‌های مناسب به مشتریان بالقوه کمک می‌کند تا در مورد آنچه شما ارائه می‌دهید اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

  • فرصت‌های تجاری بیشتر

حتی اگر فقط از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود، سرنخ‌های بالقوه را جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید این سرنخ‌ها را افزایش دهید و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

 

  • هزینه‌های تبلیغات پایین‌تر

روش‌های تبلیغات سنتی، معمولاً هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به بازاریابی دیجیتال دارند. اگر هزینه زیادی را در بازاریابی دیجیتال خود صرف کنید، می‌توانید مطمئن باشید که بازگشت سرمایه خوبی هم خواهید داشت.

 

  • جمع‌آوری داده‌های ارزشمند

داده‌ها و بینش‌هایی که از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود به دست می‌آورید بسیار باارزش هستند. شما با این داده‌ها می‌توانید دقیقاً ببینید چه تعداد از کسب‌وکارها و مشتریان با استراتژی‌های شما درگیر شده‌اند و به چه روش‌هایی، می‌توانید از هر کمپین یاد بگیرید و از آن اطلاعات برای بهبود هر کدام از کمپین‌ها و استراتژی‌های خود استفاده کنید.

 

« اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال »

اگر برایتان سوال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.

  • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود.

  • به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند.

  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند.

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد.

  • دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است.

  • به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند.

PicsArt_22-06-08_23-45-41-137

 

این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال در کسب و‌ کار هستند. در ادامه دلایل اهمیت بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

 

۱. نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال

بازاریابی آنلاین یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.

 

۲. فرصت‌های شغلی متنوع

بازار کار دیجیتال مارکتینگ گزینه‌های شغلی متنوعی را برای افراد ایجاد می‌کند به نحوی که می‌توان حتی از خانه هم به صورت دورکاری در این حوزه فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی کسب کرد. با گسترش و توسعه روز‌ به‌ روز فناوری، شاهد آگهی‌های استخدام بیشتری در این حوزه هستیم.

۳. راهی آسان برای شروع یک کسب و‌ کار خلاقانه

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ می‌توانید به راحتی کسب و‌ کار خود را شروع کنید. سپس می‌توانید با تدوین یک استراتژی مناسب، بهترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به مخاطبان هدف خود مشخص کرده و فعالیتتان را آغاز کنید.

 

۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب می‌توانند برای وب‌سایت شما ترافیک قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده و حتی محصولات با خدماتتان را تبلیغ کنند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

 

۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی

هنگامی که تمرکز کسب و‌ کار خود را روی دیجیتال مارکتینگ می‌گذارید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بلکه باید به کمک این روش مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید. برای مثال بازاریابی دیجیتال در ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نقش اساسی دارد.

 

۶. شکاف مهارت‌های دیجیتال

بازارهای دیجیتال به دلیل رو به رشد بودن، دارای فرصت‌های شغلی بسیاری هستند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای افرادی که مهارت دیجیتالی دارند، وجود دارد. حتی اگر یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه نیستید، باز هم می‌توانید با استمرار فعالیت و تجربه جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنید. هر چند همین بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شکاف مهارت‌های دیجیتال مواجه شویم.

شکاف مهارت در واقع به تفاوت بین مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار و مهارت‌هایی که یک فرد دارد، گفته می‌شود. در نتیجه افرادی که با شکاف مهارت استخدام می‌شوند، توانایی لازم را برای انجام کارها ندارند و به همین دلیل حضور نیروهای متخصص بسیار ضروری است.

 

۷. تطبیق پذیری

پس از تسلط بر مهارت‌های برتر برای نقش بازاریاب دیجیتال، با مهارت‌های دیگری هم آشنا خواهید شد. اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای تغییر جایگاهتان لازم است تا کمی تلاش کنید و سپس وارد شاخه‌های دیگر آن شوید. شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که می‌خواهید کار کنید و با ارتقای مهارت‌های قبلی، مهارت‌های جدیدی هم یاد بگیرید. در این زمینه، گزینه‌های بسیار زیادی در کنار فرصت‌های یادگیری وجود دارد و در نتیجه می‌توانید از مهارت‌های خود بهترین استفاده را کنید.

 

۸. تحول در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یکی از زمینه‌هایی است که همیشه در آن نکات جدیدی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامه‌های بازاریابی‌تان را می‌دهد. با توجه به اینکه در موسسات بازاریابی، افراد با پیشینه‌های مختلف و استراتژی‌های گوناگون کار می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها اطلاعات متنوعی کسب کنید. همچنین خواندن بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.

 

۹. پشت سر گذاشتن رقیبان

تطبیق بازاریابی آنلاین با سازمان شما یک ضرورت است و به شما امکان می‌دهد تا شرکت و چشم‌اندازتان را بشناسید. حتی اگر شما محتوا و وب‌سایت عالی داشته باشید، باز هم ممکن است به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مطلوبی نگیرید.

 

 

« نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ »

همان فعالیت‌­های بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا می‌­شده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار می‌­گیرد:

 

  • بازاریابی محیطی ارتقایافته:

برخی از فعالیت‌­های بازاریابی سنتی گاهاً می‌­تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال در شهر تهران شما روزانه بیش از 4000 سازه تبلیغاتی از قبیل بیلبورد، استرابورد و… می‌­بینید که همگی در حال رقابت با یکدیگر هستند برای جلب نظر و توجه شما. دیجیتال مارکتینگ از این نوع را می­‌توان در  بیلبورد­های الکترونیکی یافت که  بسیار رایج شده‌اند. 

نوع دیگری از بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ بوده است که بسیار رواج داشته و دارد. بدین معنی که شرکت‌ها محصول خود را در ابعاد کوچک‌تر یا نمونه‌ای  از آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا پس از آزمایش کردن آن را خریداری کنند. حال در این نوع از بازاریابی، اگر شما محصول یا خدمتی دارید می‌­توان به سمپلینگ‌­های دیجیتال نیز اندیشید که مثالی از آن را امروزه شما در فروشگاه­‌های موبایل‌فروشی بزرگ یا نمایندگی‌­های سامسونگ یا… می‌بینید و یا همچنین سیستم‌های تبلیغات تعاملی که در پاساژهای معروف تهران نیز وجود دارد.

 

 

  • رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی:

نه تنها در ایران بلکه در پیشرفته‌­ترین کشورهای دنیا نیز هنوز رادیو زنده است و به عنوان یک رسانه و کانال برای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده است. در این زمینه به آمارها دقت کنید:

  1. در ایالات متحده میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه 2 ساعت در روز است.
  2. در ایران نیز همچنان 34 درصد جمعیت در هفته به رادیو گوش می­‌کنند که برخی از آنان بیش از یک ساعت در روز شنونده رادیو هستند. لذا رادیو نیز بخشی از بودجه سازمان‌­ها را به خود اختصاص می‌‎­دهد.

استفاده از رادیو برای مخابره یک پیام تبلیغاتی میان‌برنامه‌ای و یا حتی اسپانسرینگ یک برنامه می‌تواند روش بسیار کاربردی باشد.

 

  • تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی:

بازاریابی تلویزیونی نیز بسیار رایج و مرسوم بوده و هست و به دلیل مخاطبان زیادی که سال‌ها در بین عموم داشته بسیاری از کسب و کارها را ترغیب به استفاده از این کانال کرده است و به همین دلیل است که هزینه‌های سرسام‌آوری را به شرکت‌ها تحمیل کرده و سازمان‌های کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را ندارند.

 

  • تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی:

در بازاریابی تلفنی، مفاهیمی چون تماس­‌های سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان به وفور در حال انجام است، بازدهی خوبی وجود ندارد چرا که غالباً سعی می‌­شود به کسی که تا به حال ارتباطی با کسب و‌ کار ما نداشته است، محصولی فروخته شود. بازاریابی پیامکی نیز با اینکه با اصول مارکتینگی درست می‌تواند بسیار موثر باشد؛ ولی در صورت استفاده نابجا ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای افراد شود و اثری منفی بجای گذارد. 

 

« معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ »

۱. نکته­‌ای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت می‌­شود پیامی را سفارشی سازی شده و هدف­‌گیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می‌­رسانید ولی هرگز نمی‌توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذاب‌تر می‌بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.

۲. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌­اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌توان به طور دقیق داد.

اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این 2 نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف­‌گیری و قابل سنجش است.

 

 

درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ

PicsArt_22-06-08_23-44-14-514

درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ بسته به میزان مهارت، تخصص و تجربه شما متفاوت خواهد بود. اگر به عنوان فردی تازه کار وارد این حوزه می شوید، درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ از حدود ماهی 3 میلیون و پانصد هزار تومان آغاز می شود. اما اگر به عنوان ارشد و یا مدیر بازاریابی دیجیتال می خواهید مشغول به کار شوید، درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ می تواند تا 10 میلیون تومان به علاوه پورسانت افزایش داشته باشد.

عنوان شغلی

درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ

کارشناس تولید محتوا

۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰

کارشناس سئو و مدیر سئو

۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۸٫۰۰۰٫۰۰۰

کارشناس شبکه های اجتماعی

۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰

سردبیر سایت

۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۵٫۰۰۰٫۰۰۰

مسئول تبلیغات

۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۳٫۵۰۰٫۰۰۰

کارشناس / کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ

۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۸٫۰۰۰٫۰۰۰

جدول حقوق شغل دیجیتال مارکتینگ

 

« از کجا بفهمم که این شغل برای من مناسب است یا نه؟ »

درآمد بالای مدیر بازاریابی دیجیتال دامی است که ممکن است بیشتر افراد را فریب داده و آن‌ها را به ورطه نابودی بکشاند. این که شما یک بازاریاب خوب هستید و می‌توانید به خوبی وظایفی را که از سمت مدیر به شما محول شده است انجام دهید، دلیلی برای توانایی شما در مدیر شدن نیست. مدیر بودن نیازمند توانایی برای برنامه‌ریزی به ویژه برنامه‌ریزی بر روی زمان و بودجه است. برای این کار باید قدرت مسئولیت‌پذیری بالایی داشته و بتوانید شکست را تحمل کنید.

تمامی مدیران بازاریابی دیجیتال یک تجربه بسیار طولانی از بازاریابی و مدیریت کسب و کارهای کوچک را داشته‌اند؛ بنابراین شما باید تجربه کار داشته باشید. البته شاید برای برخی از شرکت‌ها تعداد سال‌ها مهم نباشد. بلکه خروجی که شما از پس این سال‌ها به دست آورده‌اید، اهمیت داشته باشد.

بنابراین اگر چندین سال سابقه بازاریابی دیجیتال دارید و همواره برای بهتر شدن کارها به مدیران خود پیشنهادهای سازنده می‌دهید، می‌توانید خود را در جایگاه یک مدیر بازاریابی دیجیتال تصور کنید. برای بهبود عملکرد خود می‌توانید دوره‌های این شیوه از مدیریت را شرکت کرده و یا از تجربه دیگران بهره بگیرید.

 

« سخن آخر »

همان طور که در این مطلب از معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ گفتیم، شما می بایست مهارت های سخت و نرم را در خود تقویت نمایید و همچنین روحیه تیمی داشته باشید. همانند شغل تولید محتوا، در این روزها که در دنیای آنلاین غرق شده ایم، می توانید با دانش کافی، در تمامی کسب و کارها حضور داشته باشید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار