|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۴۰

نوعی واقعیت مجازی دیجیتال جایگزین است که کاربران در آن زندگی، کار، تحصیل و معاشرت می کنند و همیشه آنلاین هستند.

تعاملات دیجیتالی به یک عنصر لاینفک زندگی ما تبدیل شده و تکنولوژی های جدید روز به روز در حال دگرگون کردن سبک زندگی گذشته و خلق مفاهیم جدید هستن. در این بین همه روزه اسم پروژه ها و ایده های دیجیتالی جدیدی رو میشنویم که هر کدوم برا خودشون هدفی معین کردن و درصدد جلب توجه عمومی هستن. یکی از این پروژه های جدید و نوظهور که توجهات زیادی رو هم جلب کرده، پروژه متاورس (Metaverse) هستش. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت هستش. نوعی واقعیت مجازی دیجیتال جایگزین که کاربران در آن زندگی، کار، تحصیل و معاشرت می کنند و همیشه آنلاین هستند.

 

« متاورس چیست؟ »

متاورس (Metaverse)  یک واژه‌ مرکب متشکل از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان هستش و از همین رو می تونیم این کلمه رو فراتر از جهان ترجمه کنیم. این اصطلاح نخستین بار در کتاب علمی‌تخیلی سقوط برفی (Snow Crash)  با نویسندگی نیل استفنسون امریکایی در سال ۱۹۹۲ به کار برده شد. استفنسون از واژه متاورس برای توصیف  واقعیت مجازی استفاده می کرد که در اون قهرمان داستان در قالب آواتار خودش با بقیه معاشرت می‌ کنه، خرید می‌کنه و حتی دشمنان دنیای واقعی خودش رو شکست میده. البته مفاهیم واقعیت مجازی و دنیایی شبیه متاورس پیش از کتاب سقوط برفی، در سال 1984 و با رمان نورومنسر (Neuromancer)  نوشته ویلیام گیبسون مطرح شده بود. در واقع پروژه Metaverse شبکه ‌ای گسترده از محیط‌ های مجازی همیشه فعال و آنلاینه که افراد می تونن در قالب آواتار خودشون یا به کمک عینک ‌های واقعیت افزوده با همدیگه و اشیا دیجیتال اطراف ارتباط برقرار کنن. به عبارتی ترکیبی از واقعیت مجازی، بازی آنلاین چندنفره و وب‌گردی.

PicsArt_22-06-06_23-37-11-629

متیو بال، رییس سابق استراتژی و سرمایه گذار در آمازون استودیوز، پروژه متاورس را با هفت ویژگی توصیف می کنه. متاورس همیشه فعال و روشنه، با وجود اینکه یک واقعیت مجازی هستش اما به ‌صورت زنده و در زمان واقعی تجربه میشه، محدودیتی در جلب مخاطب نداره، دارای اقتصادی مستقل و پویاست، در سرتاسر پلتفرم ‌های دیجیتالی و فیزیکی گسترده شده، امکان انتقال ارز های دیجیتال در این پلتفرم‌ وجود داره و محتویات اون توسط کاربران و شرکت‌ های بزرگ ایجاد میشه.

 

« شروع تاریخچه متاورس »

در سال 1992 واژه متاورس برای اولین بار در رمان Snow Crash که مولف آن Neal Stephenson می باشد، به کار گرفته شد. در این رمان وقایع زندگی یک هکر و یک پیک تحویل پیتزا برای مافیا، دنبال می شود. قسمت هایی از رمان در یک کنسرت واقعیت مجازی در دنیای متاورس اتفاق می افتد.
حدود 19 سال بعد در سال 2011 این واژه با معنای وسیع تری در رمان Ready Player One که مولف آن Ernest Cline بود، استفاده شد. در این رمان، متاورس در حکم یک دنیای در حال گسترش به کار گرفته شده است. سپس در سال 2016 کارگردان مشهور Steaven Spielberg شروع به تولید فیلم سینمایی از این رمان نمود که باعث همگانی تر شدن استفاده از این واژه در میان مردم عادی گردید.

ویتالیک بوترین بنیانگذار بلاک چین و ارز دیجیتال اتریوم، در هنگام بازی با بازی ویدئویی World Of Warcraft دریافت که شرکت سازنده این بازی، یکی از بازیگران مورد علاقه او را حذف کرده است. این کار برای بوترین این انگیزه را به وجود آورد که در سال 2017 به توسعه برنامه های غیر متمرکز بپردازد. توسط این برنامه ‌ها امکان تولید توکن ‌های غیرمثلی NFT برقرار شد که کسی نتواند آن ها را حذف کند یا تغییر دهد. توکن های NFT در تولید آواتارهای مورد استفاده در دنیای metaverse نقش بزرگی را ایفا کرده است.
پس از آن کارشناسان در کد نویسی بازی های ویدئویی از قبیل فورت نایت، روبلوکس و ماین کرافت از این شیوه ها استفاده کردند که در اواخر سال 2021 در اعتلای متاورس اثر فراوانی داشته است.

 

« شبکه متاورس و واقعیت مجازی اون چطوری کار می کنه؟ »

حالا که یک دید کلی از مفهوم پروژه Metaverse پیدا کردیم و متوجه شدیم که Metaverse چیست، بریم سراغ نحوه کار این شبکه. وقتی چراغ‌ های خونه رو روشن می کنیم یا تلویزیون تماشا می کنیم می دونیم که این برق و جریان الکتریسیته هستش که این وسایل و دستگاه ها رو به کار میندازه، البته معمولا کمتر پیش میاد که به طرز کارشون فکر کنیم. به شکل مشابه، هوش مصنوعی، سنسور ها و ارتباطات بین پلتفرم های مختلف «جریان برقی» خواهند بود که پروژه Metaverse و واقعیت مجازی اون رو به کار می‌اندازن. در آینده‌ای نه چندان دور، دنیای مادی و فیزیکی ما به بستر حجم عظیمی از داده ها تبدیل میشه که می تونیم اونا رو با سرعت خیلی بالایی توسط کامپیوتر ها پردازش کنیم، مفهوم جدید تری از فضای مجازی شکل خواهد گرفت. فضای مجازی رو تصور کنید که میشه روی عناصر سازنده کلیک کرد یا در میانشون قدم زد و مثل سرچ گوگل، جستجو کرد. در این دنیا رابطه ها و متد ‌های جدیدی برای حرکت و ایجاد محتوا شکل خواهد گرفت و ما، واژه‌ ها و حتی معماری جدیدی برای میزبانی از نسخه دیجیتال خود و دنیای دیجیتال اطرافمون ایجاد خواهیم کرد. این همگرایی و آمیختگی جدید بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتالی مبتنی بر اینترنت های 5G، 6G، پردازش کوانتومی و پردازنده های قدرتمند گرافنی خواهد بود و عینک های واقعیت مجازی دریچه ورود به این دنیای جدید را باز خواهند کرد.

PicsArt_22-06-06_23-37-37-885

پروژه Metaverse   و واقعیت مجازی اون به توصیف بسیاری از صاحب نظران حوزه فناوری های دیجیتال، جانشین اینترنت امروزی خواهد شد، البته نه صرفا به ‌عنوان یک مقصد واحد که تمام افراد قرار است روزی به اون وارد بشن، بلکه شبکه ‌ای پیچیده، تشکیل شده از میلیون ‌ها مقصد، صد ها نمایه و ده ‌ها مرورگر بزرگ و قدرتمند. اینترنت مجموعه گسترده ای از پروتکل ‌ها، فناوری ‌ها، شبکه های ارتباطی و زبان ‌ها، به ‌علاوه دستگاه ‌هایی برای دسترسی به آن و محتوا هستش. متاورس هم به همین شکل خواهد بود.

 

« واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟ »

واقعیت مجازی «Virtual Reality» که به اختصار به آن «VR»  می‌گویند یک دنیای دیجیتالی است که افراد با ورود به آن و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی با اشیاء و کلیه وقایه موجود در آن تعامل داشته باشند. به این صورت که کاربر با زدن این عینک وارد دنیای مجازی شده و در این دنیا می‌تواند تجربیت گوناگونی داشته باشد.

 

« واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟ »

واقعیت افزوده یا «Augmented Reality» که به آن «AR» هم می‌گویند، در کنار واقعیت افزوده یا«VR»  ابزار تحقق متاورس محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر عبارت واقعیت افزوده، همانطور که از اسمش پیداست، ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. یعنی یک شی‌ء یا کاراکتر دیجیتالی را به یک فضا اضافه می کند.

اگر فیلم‌های گارفیلد (Garfild)، دامبو (Dumbo)، سونیت خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، مالیفیسنت (Maleficen) و از این قبیل فیلم‌ها را دیده باشیدکه در آن‌ها شخصیت‌های واقعی با شخصیت‌های غیرواقعی مانند حیوانات یا حتی شخصیت‌های کارتونی به بازی پرداخته‌اند بیشتر به مفهوم واقعیت فزوده پی می‌برید.

هرچند مفهوم لایواکشن (Live Action) با مفهوم واقعیت افزوده متفاوت است، اما برای درک بهتر AR می‌تواند بسیار کمک کند. در حقیقت در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، مانند این فیلم‌ها، بدون هیچ واسطه‌ای به دنیای فیزیکی ما اضافه می‌شوند و ما با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنیم.

 

« مفاهیم کلیدی در پروژه متاورس »

اگر بخوایم بیشتر در مورد پروژه متاورس و واقعیت افزوده بدونیم بهتره که با سه مفهوم کلیدی اون آشنا بشیم. یعنی مفاهیم حضور (presence)، تعامل پذیری (Interoperability) و استاندارد سازی (Standardization)

حضور یا presence عبارت است از احساس بودن در فضای واقعیت مجازی به شکل واقعی و ملموس و در کنار سایر افراد. نتایج چند دهه تحقیق نشان میده که کیفیت تعاملات آنلاین با ایجاد حس حضور واقعی در این فضا رابطه مستقیم داره. این حس حضور از طریق فناوری ‌های واقعیت مجازی مثل نمایشگر هایی که روی سر قرار می‌گیرن، ایجاد میشه. مفهوم کلیدی دوم در ارتباط با متاورس تعامل‌ پذیری هستش. خب حالا مفهوم تعامل پذیری در متاورس چیه؟ تعامل‌پذیری در واقعیت مجازی به این معناست که ما در متاورس می‌تونیم از مقصدی به مقصد دیگر بریم، درحالی‌که تمام دارایی ‌ها و عناصر دیجیتالی خود اعم از آواتار و آیتم‌های مجازی جمع‌آوری‌ شده رو به همراه داریم. مثلاً می‌ تونید پوسته اسلحه ای رو که در بازی کانتر استرایک خریدین، در بازی فورت نایت استفاده کنین یا از طریق فیسبوک و بقیه سوشیال مدیا ها به دوستانتون هدیه بدید. یا مثلاً می تونید با ماشینی  که در بازی راکت لیگ یا حتی وب ‌سایت پورشه طراحی کردین در بازی روبلاکس مسابقه بدید. میرسیم به مفهوم سوم که استاندارسازی هستش. این مفهوم قابلیت تعامل ‌پذیری بین پلتفرم‌ ها و سرویس ‌های مختلف  در سرتاسر شبکه متاورس رو ممکن می‌کنه. استاندارد هایی که برای متاورس در نظر گرفته شده، استفاده گسترده از اون رو در سرتاسر دنیا ممکن می کنه.

PicsArt_22-06-06_23-39-40-751

 

« توکن NFT چیست و چه نقشی در متاورس دارد؟ »

توکن غیر مثلی یا توکن غیر قابل معاوضه که Non-Fungible Token یا NFT نام دارد، گروهی از توکن‌ های رمزنگاری هستند که مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌ چین تولید می شوند. توکن های NFT، نمادی از اشیاء منحصر به فرد هستند که قابل کپی برداری نبوده و امکان ساخت بدل آنها وجود ندارد. معماری بلاک چین به گونه ای است که از مالکیت موجودی های فیزیکی به خوبی حفاظت می کند.
در جهان فیزیکی مالکیت از امور مهم به شمار می آید. همچنین اصلی بودن و منحصر به فرد بودن یک مایملک برای صاحبان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجا که از اهداف مهم metaverse ممزوج نمودن فعالیت های جهان واقعی با جهان مجازی است. در نتیجه اصلی بودن یک شی و مالکیت بر آن شی در این جهان دیجیتالی نیز از عناصر بسیار مهم قلمداد می گردد.
در جهان متاورس وجود انواع متنوع توکن های ارزهای رمزنگاری و توکن های مجازی غیر مثلی تسهیلات ایجاد یک اقتصاد دیجیتال را امکان پذیر ساخته اند. همچنین کیف پول های رمزنگاری از نمونه های مهم سند مالکیت جهت حفظ انواع دارایی های دیجیتال می باشند.

 

« بلاکچین و چگونگی اثبات هویت کاربران در متاورس » 

محیط و فضای کاربری که در واقعیت مجازی متاورس ایجاد میشه، ماهیت غیرمتمرکز داره. از همین رو تحت کنترل و نظارت نهاد متمرکزی مانند دولت یا یک سازمان خاص نیست. با این وجود سؤالی که مطرح میشه، اینه که امنیت کاربران در این فضا به چه شکلی تامین میشه؟ برای تأمین امنیت اولین و مهم ترین فاکتوری که مورد نیازه، احراز هویت افرادی هستش که پا به متاورس میذارن. درست همینجا هست که فناوری بلاکچین موضوعیت پیدا می‌کنه و وارد عمل میشه. همونطور که می دونید این فناوری یک بستر بی نظیر برای مدیریت و ذخیره سازی داده ها فراهم می کنه و به همین خاطر هم مدیران پروژه متاورس تمام اقدامات و فعالیت های متاورس رو در ذیل فناوری بلاکچین قرار دادن. نکته مهم دیگه هم اینکه حرف اول و آخر در اقتصاد مربوط به متاورس رو ارز های دیجیتال میزنن و ارز های رایج تقریبا جایگاهی در پلتفرم متاورس ندارن. از همین رو هر مقدار که اقبال عمومی به پروژه متاورس بیشتر بشه به همان اندازه هم بازار ارز های دیجیتال رونق بیشتری می گیره. در ادامه نمونه هایی از ارز های محبوب متاورس رو معرفی خواهیم کرد.

 

« ارز های دیجیتال برتر در زمینه پروژه متاورس »

در این قسمت از مقاله پنج رمز ارز معروف پروژه متاورس رو معرفی می کنیم و توضیحات اجمالی پیرامون هر کدوم ارائه خواهیم داد. از مقاله های مرتبط میتوانید به مقاله: 3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم مراجعه کنید.

 

  • ارز دیجیتال مانا (MANA) :

پلتفرم بازی Decentraland یک جهان مجازی و واقعیت افزوده شبیه به متاورس هستش و اقتصاد کاملا دیجیتالی داره. در این پلتفرم کاربران می تونن از محتوا ها و برنامه هایی که میسازن کسب درآمد کنن و ما به ازای فعالیت هاشون رمز ارز بگیرن. ارز دیجیتال مانا (MANA) پولی هستش که در دسنترالند استفاده میشه و همچنین یکی از ارز های معروف متاورس هم هستش. ارز دیجیتال مانا، در بستر اتریوم هستش و برای پرداخت های درون بازی استفاده میشه. کاربران و بازیکن ها می تونن از این ارز برای خرید زمین بازی، کالا های مجازی، امکانات و خدمات پلتفرم استفاده کنن. طبق داده های آماری ارز دیجیتال MANA بازاری در حدود 1.2 میلیارد دلار داره و در رتبه 78 مارکت ارز های دیجیتال قرار می گیره. پرواضحه که آینده و رشد قیمت مانا در گرو مقبولیت و محبوبیت پروژه هایی مثل متاورس و دسنترالند هستش و هر مقدار که این پلتفرم های واقعیت مجازی بیشتر فراگیر بشن به همون اندازه هم ارز های دیجیتالشون رشد خواهد کرد.

 

  • ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ) :

انجین کوین یکی دیگه از ارز های برتر  واقعیت مجازی متاورس هستش که با استاندارد ERC-20 توسعه پیدا کرده. این توکن ساخته شده تا ابزاری باشه برای خرید و فعال سازی آیتم های درون بازی. عرضه اولیه ENJ در نمایشگاه بین­المللی انجین کوین که از جولای تا نوامبر 2017 برگزار شده بود، انجام شد و سرمایه تقریبی 22 میلیون دلار رو به خودش اختصاص داد. در این نمایشگاه  تقریباً 80 درصد از کل توکن های عرضه شده، فروخته شد و مابقی هم بین تیم موسس، شرکت و سرمایه گذاران تقسیم شد. در حال حاضر انجین کوین در میان 100 رمزارز برتر قرار بازار قرار داره. این ارز با ارزش کل بازار در حدود 2.4 میلیارد دلار در رتبه 66 مارکت ارز های دیجیتال قرار می گیره. همانند ارز دیجیتال مانا، برای انجین کوین هم این قاعده برقراه که هر قدر بازی های مجازی و پلتفرم های ارائه دهنده بازی مبتنی بر واقعیت های مجازی توسعه پیدا کنن، ارز دیجیتال انجین کوین هم بیشتر مورد توجه قرار می گیره و رشد می کنه. برای خرید انجین کوین میتونین به صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس مراجعه کنید.

 

  • ارز دیجیتال سند (SAND) :

Sandbox هم یک اکوسیستم بازی مبتنی بر اتریوم هست که در اون می تونید فعالیت کنید. سند باکس یک دنیای مجازی غیرمتمرکز هستش که در اون کاربران می تونن دارایی های مجازی خودشون رو در یک فضای واقعیت مجازی طراحی کنن، به اشتراک بگذارن و بفروشن. سند باکس یکی از چند دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین هست که تلاش داره، فرم و محتوای بازی های مجازی رو تغییر بده و به سازندگان و تولید کنندگان محتوا در بستر بازی های دیجیتال پاداش بده. پلتفرم سند باکس ارز دیجیتال بومی خودش با نام SAND رو هم داره که به عنوان یکی از ارز های برتر متاورس به شمار میاد. این ارز هم با استاندارد ERC-20 کار می کنه و ارزش کل بازارش به رقم 2.4 میلیارد دلار میرسه. 

 

  • ارز دیجیتال بلاک توپیا (BLOK) :

Bloktopia  یک تجربه واقعیت مجازی رو برای دنیای کریپتوکارنسی فراهم می ‌کنه و کاربران رو در یک محیط فراگیر و جذاب گرد دور هم جمع می کنه. دارندگان این توکن به عنوان Bloktopians شناخته میشن. این توکن به عنوان یکی دیگه از ارز های برتر متاورس مطرح هستش. با این پلتفرم برای اولین بار، کاربران به اطلاعات رمزنگاری شده و محتوای همه جانبه در یک مکان دسترسی خواهند داشت. بلاک توپین ها می تونن از طریق مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات، بازی کردن، ساخت شبکه و موارد دیگر درآمد کسب کنن.  با استفاده از پیشرفته ‌ترین موتور های مولد سه ‌بعدی جهان، از این فناوری برای ایجاد انگاره ها و تجربه کاربری استفاده میشه. رمز ارز بلاک در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز خرید و فروش میشه و در مقاطعی مورد توجه بازار هم بوده. این ارز با اهداف بزرگ و دورنمای وسیعی پا به عرصه کریپتوکارنسی گذاشته و تونسته با حمایت های پولی گان، بار ها در لیست ترند های کوین مارکت کپ قرار بگیره. در فضای خبری، اخبار مثبت و امیدوار کننده ای از طرح های توسعه ای این ارز به گوش میرسه که باعث جلب نظر یک عده از سرمایه گذاران شده. اما در هر حال برای پیش بینی قیمت رمزارز ها من جمله همین ارز دیجیتال بلاک یک قاعده کلی وجود داره و لازمه که فاکتور های متعددی مثل نقشه راه  (Roadmap)، اهداف تعیین شده، میزان تلاش و حرکت به سمت اهداف و اقبال و استقبال فعالان حوزه ارز های دیجیتال و … رو بررسی کنیم و با در نظر گرفتن تحلیل های تکنیکال و بنیادی بتونیم حدس بزنیم روند رشد یا افت ارز مورد نظر در آینده به چه صورت خواهد بود.

 

  • ارز دیجیتال اکسی (AXS) :

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نوعی بازی مبتنی برNFT  هستش که بر روی بلاکچین اتریوم قرار داره. این ارز دیجیتال در سال 2018 متولد شد و توکن مربوط به پروژه اکسی، ارز دیجیتال AXS مبتنی بر استاندارد ERC20 می باشد. یک استارت‌آپ در ویتنام ایده اولیه این بازی محبوب رو مطرح کرد. کار با یک پروژه ساده با نام Sky Mavis استارت زده شد و بعد از مدتی در سال 2020 انتشار پیدا کرد. کاربران می تونن به وسیله بازی توکن‌های AXS را بخرن و یا به فروش برسونن. شخصیت ‌های بازی در محیط اکسی توکن ‌های تغییرناپذیر NFT هستن که تحت مالکیت و کنترل بازیکنانی قرار دارن که این توکن ‌ها رو درون کیف پول‌ های شخصی خودشون ذخیره‌ سازی کردن. این کار از طریق یک بازار مبتنی بر بلاکچین انجام میشه. بازیAxie Infinity  آیتم‌های متنوع و سرزمین‌های مجازی داره که از استاندارد توکن‌ سازی ERC721  استفاده می کنن. ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی یعنی توکن AXS یکی دیگه از ارز های برتر متاورس هستش. در مناطقی مانند کشور های آسیای جنوب شرقی، خصوصا در فیلیپین و ویتنام،Axie Infinity  نقش بسزایی در توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دارایی های رمزنگاری شده داره. در واقع مردم در مناطقی که دسترسی به خدمات بانکی سخت و اغلب گران هستش، این پلتفرم رو به عنوان منبع اصلی درآمد خود بازی می کنن. کاربران اکسی شخصیت‌ها رو به‌ عنوان NFT  خریداری می‌ کنن و هنگامی که مجموعه ‌ای از سه  اکسی داشته باشن، می‌ تونن با کاربران دیگه بازی کنند.

 

« نحوه خرید در متاورس چگونه است؟ »

در دنیای metaverse کاربرانی که قصد خرید دارند به راحتی می توانند در میان غرفه های فروش به گشت و گذار پرداخته، کالای خود را انتخاب کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهند.
در هنگام خرید از فروشگاه ‌های آنلاین نمی توان مانند خرید واقعی از کیفیت، جنس، تنوع و سایز اقلام اطمینان پیدا کرد. در هنگام خرید در دنیای متاورس، آواتارِ خریدار می تواند هر کدام از اجناس را که نیاز دارد، لمس کند، سایز جنس را بیازماید، رنگ آن را انتخاب کند و در نهایت با اطمینان کامل و بدون هیچ محدودیتی خرید خود را به انجام رساند. در دنیای metaverse طیف گسترده ای از محصولات مختلف در اختیار کاربر قرار می گیرد تا کالای مورد نیاز را خرید نماید.

PicsArt_22-06-06_23-39-14-474


در اکوسیستم متاورس عناصر مهمی از قبیل توکن های NFT، ساختار بلاک چین، ارزهای رمزنگاری و سیستم های نقل و انتقال پول و پرداخت به خوبی با هم ممزوج شده و تسهیلات خرید را برای کاربران فراهم کرده اند.

یکی از موارد مهمی که هم اکنون در دنیای متاورس در جریان است خرید مالکیت زمین های موجود در بازی های متاورس است. در دنیای فیزیکی مالکیت زمین از سرمایه ‌گذاری هایی است که طرفداران زیادی دارد. املاک در دنیای مجازی متاورس نیز ارزشمند است. در بازی ویدئویی Decentraland املاکی وجود دارد که کاربران می توانند خریداری کنند.
حتی خرید و فروش این زمین ها طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان روشی جهت کسب درآمد محسوب می شود.

 

 « تحقق متاورس چه زمانی است؟ »

از نظر خیلی از افراد، ما همین الان هم به ‌نوعی در متاورس و دنیای توام با واقعیت افزوده زندگی می‌کنیم. چرا که بخش قابل توجهی از زندگی ما کاملا دیجیتالی شده. اما احتمالا زمان نسبتا زیادی باید بگذره تا در دنیای واقعی، متاورسی در حد و اندازه فیلم «بازیکن شماره ۱ آماده» شاهد باشیم. چون که هنوز موانع متعددی برای تحقق متاورس وجود داره. بزرگ‌ترین مانع شاید محدودیت‌ های سخت‌افزاری و قدرت پردازش کنونی باشه. در حال حاضر، شبکه جهانی اینترنت و قابلیت ‌های پردازشی در سراسر جهان هنوز قادر به پشتیبانی پایدار از دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده در این سطح جهانی نیستن که بتونن همزمان میلیون ها کاربر رو مدیریت کنن. البته حتی اگه این سطح از شبکه و قدرت پردازشی موجود باشه، مصرف انرژی چنین فرآیند هایی هم برای شبکه ‌های برق و هم برای محیط ‌زیست مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.

 با وجود همه این چالش ها و مشکلات، متاورس و واقعیت افزوده اون به احتمال زیاد اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود. گر چه کاربران آینده ممکنه این فناوری رو تنها تحت ‌عنوان اینترنت بشناسن ولی نکته اینه که قرار نیست برای گذار از عصر اینترنت به متاورس دکمه ‌ای فشار داده بشه. بلکه متاورس به‌تدریج توسعه پیدا می کنه و دنیا رو فرا می گیره. همونطور که هیچ کس متوجه گذر از اینترنت نسل اول به نسل دوم نشد، توسعه و پیشرفت متاورس هم با حضور گسترده ‌تر افراد در دنیای مجازی و پیوند زدن هرچه بیشتر هویت شون به زندگی  دیجیتالی و مجازی، به‌طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

 

« ویژگی‌های متاورس »

  • حضور

به عنوان اولین و مهم‌ترین ویژگی متاورس به حضور یا همان Presence می‌توان اشاره کرد. منظور از کلمه حضور در متاورس این است که کاربران در این دنیای مجازی و در کنار باقی کاربران، احساس حضور کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این احساس حضور به افزایش کیفیت تعاملات در این دنیای مجازی کمک می‌کند.

نکته‌ای که باید در اینجتا به آن اشاره کنیم این است که این احساس حضور و نزدیکی با دیگران، از طریق هدست و نمایشگرهایی که در مقابل شما قرار دارند انتقال پیدا می‌کند.

 

  • همکاری

قابلیت همکاری یکی دیگر از جوانب مهم در دنیای متاورس محسوب می‌شود. با کمک این قابلیت کاربران می‌توانند به همه‌جای این دنیای مجازی سفر کرده و با یکدیگر همکاری کنند. به عبارتی دیگر یکپارچگی موجود در متاورس به کاربران این امکان را داده تا با داشتن یک آواتار یکسان بتوانند در عمه بخش‌های آن حضور داشته و از امکانات آن برخوردار شوند.

 

  • استانداردسازی

استانداردسازی یا همان Standardization یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و جوانب متاورس است که بر اهمیت آن می‌افزاید. همانطور که هر سیستم و سازمانی برای استانداردشدن نیاز به یک سیستم استانداردسازی دارد، متاورس نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

جالب است که بدانید ایجاد این ویژگی در دنیای مجازی متاورس تا حدی حائز اهمیت بوده که حتی یک سازمان بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده تا پروتکل‌های استاندارد متاورس را تأیید کند.

 

  • دنیای بی انتها

متاورس مفهوم و تعریف گسترده‌تری نسبت به دنیای واقعی که دارد که در آن زندگی می‌کنیم. با توجه به اینکه دنیای متاورس به غضاهای فیزیکی محدود نیست تا بی‌نهایت امکان گسترش آن وجود دارد و حد و مرزی برای آن وجود ندارد. به طور خلاصه باید گفت متاورس دنیای بی‌پایان است.

 

  • همزمانی

همزمانی یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجهدر متاورس است. این بدان معناست که در دنیای متاورس امکان و قابلیت ارتباط و تعامل بین کاربران سراسر جهان به صورت همزمان وجود دارد. به عبارتی دیگر حوزه متاورس توانایی تعامل و ارتباط میان میلیاردها کاربر در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

 

  • سرعت

این ویژگی هم یکی از مهمترین شاخصه‌های متاورس بوده چراکه در آن، نیازی به جستجو برای هیچ موضوعی نیست در متاورس همه‌چیز حتی هرگونه اطلاعات به‌صورت آنی در متاورس قابل دسترس کاربران است.

 

  • پایداری

ویژگی پایداری در متاورس به منزله امکان دسترسی‌ همیشگی است. شما می‌توانید ساختمان‌های مجازی جدید یا اشیاء دیگری را در دنیای متاورسی خود ایجاد و اضافه کنید. همچنین می‌توانید آنها را انگونه که می‌خواهید تغییر دهید و نکته جالب توجه این که این تغییرات در بازدیدهای بعدی شما هم اعمال ده و ذخیره می‌شوند.

 

  • هزینه

از مزیت‌های بارز و محبوبی که در دنیای متاورس وجود دارد حذف هزینه‌های دنیای فیزیکی مثل هزینه رفت‌و‌آمد، آموزش‌، خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و موارد دیگر می‌شود. چون نه دیگر نیازی به رفت و آمد هست و نه خرید سخت افزار یا نرم افزار. امری که در برخی موارد می‌تواند سبب بهبود وضعیت زندگی انسان شود.

 

« محدودیت های متاورس در شرایط کنونی »

محدودیت های metaverse را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • کاربران در حال حاضر نیاز به داشتن سخت ‌افزار های قوی و گران ‌قیمت برای استفاده از متاورس دارند. تامین این دستگاه ها برای افراد معمولی امکان پذیر نیست. در صورت ایجاد متاورس متحد و فراگیر، داشتن هدست‌ برای هر کاربر کافی می باشد. او خواهد توانست به راحتی از آن استفاده کرده و در جهان متاورس به کاوش بپردازد.

 

  • زیر بنای خطوط مخابراتی در حال حاضر گنجایش تامین سرویس های metaverse جهت استفاده عامه کاربران را ندارد. در حال حاضر پنجمین نسل شبکه ‌های موبایل یعنی 5G در تمامی نقاط جهان توزیع نشده است. بیشتر مناطق دنیا و تعداد زیادی از کاربران از تسهیلات استفاده از اینترنت پر سرعت محروم هستند.

 

  • اینترنت نسل سوم تحت عنوان Web 3.0 به کمک تکنولوژی بلاک ‌چین در حال پیاده سازی می باشد. ولی هنوز خدمات غیر متمرکز آن شامل تمامی نقاط جهان نمی باشد.

 

  • پردازشگرهای دستگاه های سخت افزاری برای تولید گرافیک های سه بعدی پیچیده توانایی کافی را ندارند. زیر بنای توزیع داده های مختلط و پیچیده برای انتشار گرافیک های واقعیت افزوده رشد کافی نداشته است. به تازگی شرکت معروف Render ‌به توسعه قابلیت های خود جهت سه بعدی کردن محصولات دیجیتال روی آورده است.

 

« آیا متاورس جایگزین اینترنت خواهد شد؟ »

نگرشی که این روزها در بسیاری از محافل و بر سر زبان بسیاری از کاربران میشنویم این است که متاورس قرار است جای اینترنت را بگیرد و حتی خیلی‌ها متاورس را اینترنت آینده نامگذاری کرده‌اند. شاید این نظر تا حدی درست باشد. چراکه متاورس کلیه اطلاعات و داده‌ها را برای ما دست یافتنی می‌کند و با این تفاسیر دیگر به اینترنت نیازی نخواهیم داشت.

اما از سوی دیگر داده‌ها حاکی از وجود چیزی حدود ۱.۷ میلیارد وب‌سایت در سراسر جهان است. کاملاً مشخص است این حجم از اطلاعات چیزی نیست که براحتی بتوان آن را به پروژه‌ای مثل متاورس انتقال داد. مارک زاکربرگ، متاورس را نسخه‌ای متفاوت از اینترنت فعلی دانسته و بر این موضوع تاکید دارد که اینترنت فعلی همچنان در اختیار کاربران خواهد بود. با این حال بسیاری از خدمات در اینترنت، جای خود را به خدمات جدیدی در متاورس مخواهد داد.

 

« نحوه خرید در متاورس چگونه است؟ »

در دنیای metaverse کاربرانی که قصد خرید دارند به راحتی می توانند در میان غرفه های فروش به گشت و گذار پرداخته، کالای خود را انتخاب کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهند.
در هنگام خرید از فروشگاه ‌های آنلاین نمی توان مانند خرید واقعی از کیفیت، جنس، تنوع و سایز اقلام اطمینان پیدا کرد. در هنگام خرید در دنیای متاورس، آواتارِ خریدار می تواند هر کدام از اجناس را که نیاز دارد، لمس کند، سایز جنس را بیازماید، رنگ آن را انتخاب کند و در نهایت با اطمینان کامل و بدون هیچ محدودیتی خرید خود را به انجام رساند. در دنیای metaverse طیف گسترده ای از محصولات مختلف در اختیار کاربر قرار می گیرد تا کالای مورد نیاز را خرید نماید.
در اکوسیستم متاورس عناصر مهمی از قبیل توکن های NFT، ساختار بلاک چین، ارزهای رمزنگاری و سیستم های نقل و انتقال پول و پرداخت به خوبی با هم ممزوج شده و تسهیلات خرید را برای کاربران فراهم کرده اند.

یکی از موارد مهمی که هم اکنون در دنیای متاورس در جریان است خرید مالکیت زمین های موجود در بازی های متاورس است. در دنیای فیزیکی مالکیت زمین از سرمایه ‌گذاری هایی است که طرفداران زیادی دارد. املاک در دنیای مجازی متاورس نیز ارزشمند است. در بازی ویدئویی Decentraland املاکی وجود دارد که کاربران می توانند خریداری کنند.
حتی خرید و فروش این زمین ها طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان روشی جهت کسب درآمد محسوب می شود.

 

« بهترین پروژه های متاورس »

متاورس دارای پروژه‌های متعدد زیادی است که به کاربران این امکان را دادهدر حین بازی کسب درآمد هم داشته باشند. این پروژه‌های و پلتفرم‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. از مهمترین پرو‌ژه‌های  متاورسی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

دیسنترالند یکی از نمونه‌های شناخته شده و مطرح در دنیای متاورس در جهان است. پلتفرم دیسنترالند بر اساس فناوری بلاک‌چین کار می‌کند و در آن‌ها گیمرها می‌توانند به کمک ارزهای دیجیتال ساختمان‌هایی مثل شهربازی بسازند و حتی از آن‌ها کسب درآمد کنند. در دیسنترالند می‌توانید زمین بخرید و یا آن را بفروشید و از پول آن برای خرید اسلحه در بازی فورتنایت استفاده کنید.

 

سندباکس یکی از بهترین پروژه‌های متاورسی بوده که طرفداران زیادی هم دارد. این پروژه مبتنی بر بلاک‌چین دارای امکانات و قابلیت‌های زیادی است که کاربران در آن امکان خرید، فروش، و ادعای مالکیت اموال متفاوت خود را دارند. این پلتفرمدر عین امنیت و قابلیت اطمینان دارای معایبی است که از مهمترین آنها به هزینه بالای شبکه اتریوم برای خرید بلاک‌چین می‌توان اشاره کرد.

 

ناکاموتو یا Nakamoto یکی دیگر از پروژه‌های متاورسی است که در این بازی هم مثل بازی دیسنترالند، کاربران امکان خرید زمین‌های مجازی، ساختن آن و درنهایت فروش آن را دارند. خرید و فروش زمین مجازی به منزله سرمایه‌گذاری در متاورس است. لازم به ذکر است که در بازی ناکاموتو، توکن‌های قابل معاوضه به نام ناکا شناخته می‌شود که ارز دیجیتال بسیار مناسب و روبه‌رشدی محسوب می‌شود. این بازی واقعیت مجازی یکی از تازه‌ترین بازی‌های متاورسی است که توکن آن در حال حاضر ارزشی معادل ۳ دلار دارد.

 

اکسی اینفینیتی (Axieinfinity) یکی از پروژه‌هایی که بسیاری از کاربران با نام آن آشنا هستند. محبوبیت این بازی آنلاین به این دلیل است که در حین بازی امکان کسب درآمد را نیز به کاربران خود می‌دهد. در اکسی اینفینیتی کاربران می‌توانند حیوانات موردعلاقه خود را به‌صورت مجازی پرورش داده و با استفاده از انها کسب درآمد کنند.

 

 

« مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه متاورس »

۱- متا (Meta)

متا که نام جدید شرکت فیسبوک است از مهم‌ترین شرکتهای فعال در حوزه متاورس محسوب می‌شود. این شرکت تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار سرمایه خود را صرف توسعه شبکه متاورس کرده است.

 

۲- مایکروسافت (Microsoft)

شرکت مایکروسافت نمونه‌ای دیگر از شرکتهای مهم و فعال در حوزه متاورس بوده که پیش از ورود به این حوزه فعالیت‌هایی در زمینه هولوگرام و واقعیت گسترده (XR) از طریق پلتفرم مایکروسافت مش داشته است. مایکروسافت قصد دارد دنیای واقعی را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب کند. این شرکت همچنین می‌خواهد هولوگرام‌ها و آواتارهای مجازی را تا سال ۲۰۲۲ به Microsoft Teams اضافه کند.

 

۳- اپیک

اپیک شرکت سازنده بازی معروف فورتنایت (Fortnite) است. مدیرعامل ایپک در مصاحبه‌ای اعلام کرده که علاقه بسیاری به توسعه متاورس دارد. هنرمندانی مانند آریانا گرنده و تراوس اسکات در این بازی کنسرت برگزار کرده‌اند و حتی سخنرانی مشهور مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ نیز در این پلتفرم بازسازی شده است.

 

« چگونه می توان از متاورس کسب درآمد کرد؟ »

بازی ‌های ویدئویی در رده اولین صنایعی هستند که امکان کسب درآمد از metaverse را فراهم می‌کند. تعدادی از آنها در زیر معرفی شده اند:

  • سامانه های بازی و GameFi هم اکنون امکاناتی را جهت کسب درآمد ثابت و دائمی جهت تمامی کاربران عادی در همه نقاط دنیا ایجاد کرده اند. این بازی ها را می توان در رده مشاغل آنلاینی قرار داد که در آینده جهت کسب درآمد از متاورس استفاده خواهند داشت. طرفداران این بازی ها رو به ازدیاد بوده و نشان می دهد کاربران تمایل به استفاده از امکانات واقعیت مجازی برای کسب درآمد هستند.
  • یکی از بازی ‌های پرطرفدار Axie Infinity می باشد که توجه بازکنان زیادی را به خود جلب کرده است. بازیکنان در این مکان می توانند موجوداتی را خلق و پرورش داده و از راه خرید و فروش آنها کسب درآمد کنند.
  • بازی‌ Gods Unchained دارای گرافیک سه بعدی یا آواتار نیست. ولی می توان آن را در زمره بازی های متاورس قرار داد که راهی جهت کسب درآمد برای بازکنان می باشند. بازیکنان در حین بازی، می توانند کارت های با ارزشی را جمع کنند که قابلیت معامله در بازی را دارند. به عنوان نمونه فروش یکی از این کارت ها با قیمت 3 اتریوم انجام شد.
  • با شرکت در بازی SecondLife می توان از راه های مختلفی کسب درآمد داشت. به عنوان نمونه گرافیک سه بعدی از وسایل منزل و لباس تهیه کرده و به فروش رسانید. همچنین فروش و اجاره زمین در این بازی کار پردرآمدی می باشد.
  • بازی Decentraland از ترکیب بلاک چین و واقعیت مجازی به وجود آمده است. در این بازی زمین هایی با نام LAND وجود دارد که کاربران می توانند با خرید و فروش آن درآمد داشته باشند. همچنین روی این زمین یک دنیای سه بعدی ویژه خود خلق کنند، به طور مثال نمایشگاهی از آثار NFT خود برپا کنند و با فروش آنها درآمد کسب نمایند.
  • یکی از روش های تولید درآمد از متاورس خلق توکن ‌‎های NFT می باشد. کاربران علاقمند و با استعداد می توانند به تولید NFT بپردازند و در بازارهای metaverse به فروش برسانند. تاکنون تابلوهای نقاشی NFT با قیمت های بالایی در این بازارها به فروش رسیده اند.

 

« آیا برای زندگی در متاورس نیاز به پرداخت هزینه است؟ »

  • کاربران جهت ورود و ثبت نام در پلتفرم ‌های Metaverse نیازی به پرداخت هزینه ندارند. بیشتر بازی های مشهور Metaverse از جمله Decentraland و The Sandbox رایگان یا تقریبا رایگان قلمداد می شوند. متا برنامه جدیدی به نام Horizon Worlds دارد که ورود و جستجو در آن رایگان است.
  • جهت حضور در جشنواره ها و رویداد هایی از قبیل همایش های ارگان ‌های مختلف، کنسرت های هنرمندان و برگزاری ICO ها لازم است کاربران برای تهیه بلیط ورودی مبلغی را بپردازند. به عنوان نمونه، آریانا گرانده خواننده معروف آمریکایی در برگزاری کنسرت مجازی متاورس توانست با فروش بلیط های ورودی به کاربران، 20 میلیون دلار درآمد داشته باشد.
  • هنرمندانی که در خلق NFT های هنری دیجیتالی فعالیت دارند، می توانند ملکی را از صاحبان زمین در متاورس اجاره نمایند. سپس در این زمین، نمایشگاهی جهت نمایش NFT های ساخت خود راه اندازی می کند. کاربرانی که بخواهند از این نمایشگاه دیدن کنند، لازم است جهت خرید بلیط ورودی قیمت آن را بپردازند.

 

« آینده متاورس »

پایه و اساس متاورس، افزایش تماس انسانی است. از آنجایی که ما بیش از پیش به گونه‌ای از نظر فناوری پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری تکامل می‌یابیم، برای ما قریب‌الوقوع است که به افرادی که با جهان و افراد اطراف خود متصل هستیم، توجه کنیم. متا این مفهوم را کاملاً در بر می‌گیرد.

در عصر فناوری که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم به لطف هوش مصنوعی و اینترنتی‌شدن کسب و کارها و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، زندگی بشر دچار تغییر و تحول اساسی شده است. اگر به ۱۰ سال پیش نگاهی بیاندازیم خواهیم دید فرق زندگی امروز ما با همین ۱۰ سال گذشته از زمین تا آسمان است.

متاورس (Metaverse) مقوله‌ای است که امروزه بیش از گذشته شاهد محقق شده آن هستیم. دنیای جدیدی که فارغ از محدودیت‌های اینترنت کنونی امکان ارتباطات و کسب تجربیات متنوع را برای همه فراهم می‌کند. در دنیای مجازی متاورس هر آنچه بخواهید در دسترس شماست، می‌توانید شخصیت مورد علاقه خودتان را در آن بسازید و درست شبیه زندگی واقعی در آن زندگی کنید.

هر چیزی در این دنیا را می‌توانید به صورت کاملا غیر متمرکز کنترل کنید بدون اینکه اختیار و مدیریت آن دست نهاد دولتی خاصی باشد. این همان نقطه اشتراک و ارتباط متاورس با فناوری بلاک‌چین است.

شرکت‌ها می‌توانند به گونه‌های متفاوتی از متاورس سود ببرند. در یک جهان بی نهایت؛ سازمان‌دهی رویدادها، توسعه متقاطع‌ها در بین ویژگی‌ها و برقراری ارتباط با جامعه کاربران آسان‌تر از همیشه شده است و به شرکت‌ها این امکان را داده تا با مصرف‌کنندگان خود به شیوه‌ای درگیر شوند که قبلاً نمی‌توانستند.

بیل گیتس (Bill Gates)، مؤسس شرکت مایکروسافت (Microsoft)، می‌گوید کارمندان شرکت‌ها تا ۳ سال آینده نه تنها از تکنولوژی متاورس بهره می‌برند، بلکه به استفاده از آن متکی خواهند بود. او افزود در آن زمان تمام جلسات کاری هم بر بستر متاورس انجام خواهد شد.

گیتس همچنین معتقد است که کرونا از بسیاری جهات، به افزایش سرعت پذیرش متاورس کمک کرده است. زیرا این تکنولوژی، نیاز حضور کارمندان در یک مکان واحد را به صفر می‌رساند.

با تمام این تفاسیر، این را هم باید در نظر داشته باشیم که در کنار تمام مزایایی که پیشرفت فناوری برای ما به ارمغان آورده باعث شده بشر نسبت به قبل منزوی‌تر شود. به لطف همین فناوری افرادی هستند که کسب و کارشان را به داخل منزل برده‌اند و ارتباط اجتماعی و رفت و آمدشان به محیط خارج از منزل بسیار کمتر از گذشته شده است.

بنابراین یکی از بزرگترین معایبی که فناوری برای ما به همراه داشته همین انزوا و کمرنگ‌شدن تعاملات اجتماعی است. حال دنیای برتر یا همان متاورس می‌آید تا کارها را خیلی آسان و در مقابل، انزوا را خیلی عمیق‌تر کند.

 

« سخن پایانی »

همانطور که در حال حاضر چیزایی خلق شدن که در صده ها و دهه های گذشته به ذهن بشری خطور نمی کرد. در آینده هم قطعا مواردی خواهد بود که شاید مطرح کردن جنبه هایی از اون در زمان حال نامفهوم و مبهم باشه. روز به روز بر سرعت پیشرفت و توسعه فناوری افزوده میشه و با ظهور نسل های جدید پردازنده های کامپیوتری با سرعت خارق العاده، بیشتر از هر زمان دیگری توسعه فناوری های دیجیتال رو در پیش خواهیم داشت. در این مقاله در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، پروژه متاورس و واقعیت مجازی رو مطرح کردیم که به عنوان یکی از پلتفرم های جدید و نوظهور دیجیتالی می تونه خیلی از جوانب زندگی انسان رو تحت تاثیر قرار بده. اقتصاد دنیای متاورس کاملا مبتنی بر رمز ارز ها و تراکنش های بلاکچینی هستش و معاملات سنتی و رایج در اون جایگاهی ندارند.

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار