|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۶۳

در استفاده از پکیج گاهی ممکن است با مشکلاتی مواجه شده و کمی نگران شوید. در چنین موقعیت‌هایی باید سعی کنید با صبوری کامل مشکلات دستگاه را عیب‌یابی کرده و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اکثر در این پکیج‌ها ایجاد می‌شود خرابی پمپ است. پمپ از مهم‌ترین قطعات پکیج است و در صورتی که به درستی کار نکند می‌تواند باعث مشکل در سیستم گرمایشی شده و عملکرد آن را مختل کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با سیر تا پیاز علت خراب شدن پمپ پکیج آشنا کنیم. همراه ما باشید.

علت خراب شدن پمپ پکیج

خراب شدن پمپ پکیج می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و این دلایل در مدل‌های مختلف با هم فرق می‌کنند. هنگامی که این قطعه خراب می‌شود نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد که با کمی دقت و بررسی می‌توان متوجه شد که پمپ به چه دلیل خراب شده است. در واقع می‌توان گفت کل عملکرد این پکیج‌ها حول محور پمپ می‌گردد و اگر این قطعه خراب شود پکیج نیز دیگر قادر به ادامه کار نخواهد بود و از کار می افتد. در ادامه برخی دلایل خرابی پمپ پکیج را برایتان آورده‌ایم:

  • کیفیت پایین پمپ پکیج
  • یک‌سره روشن‌ماندن پکیج
  • روشن‌نشدن پمپ پکیج
  • تولید صداهای بلند توسط پمپ پکیج
  • نشتی آب در پکیج
  • گرم‌نشدن آب پکیج
  • نچرخیدن آب در پکیج با وجود کارکردن پمپ
  • کارکرد دستگاه بدون آب
  • وجود پیچ‌و‌خم‌های زیاد در مسیر لوله‌کشی رادیاتورها
  • استفاده از لوله‌هایی با قطر نامناسب در برخی قسمت‌ها
  • گرفتگی داخلی اتصالات پلاستیکی به‌دلیل اتوکشی غیراستاندارد لوله‌ها
  • بستن شیر رادیاتورها و روشن‌گذاشتن پمپ

درادامه مقاله برخی از این دلایل را به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

لوله-مسی-کلاف-سایز-20-78-اینچ-کد-30-0-باهنر-15-متری

نشتی آب در پکیج

از دیگر علائم خرابی پمپ باید به نشتی آب در پکیج اشاره کنیم. این نشتی آب دلایل مختلفی دارد که از رایج‌ترین آنها باید به مشکل در عملکرد پمپ اشاره کنیم که به احتمال زیاد به‌دلیل نصب نادرست، شُل‌شدن پمپ، آب‌بندی نادرست و یا تنظیمات نادرست ایجاد شده است.

برای حل مشکل نشتی آب در پکیج، باید ابتدا تمامی اتصالات پمپ را بررسی کرده و در‌صورت وجود خوردگی یا خرابی در آن، پمپ را با قطعه‌ی باکیفیت جدیدی تعویض کنید. گاهی اوقات، نشتی آب از پمپ پکیج می‌تواند به‌دلیل شل‌بودن محل اتصال اتفاق افتاده باشد که در این شرایط به راحتی با سفت‌کردن پیچ‌و‌مهره‌ی آن، می‌توان مشکل را رفع کرد.

گاهی علت نشتی آب می‌تواند خراب شدن لوله‌های مسی بکار رفته در پکیج باشد. این لوله‌ها در برخی موارد به دلیل استفاده طولانی دچار نشتی شده و سوراخ می‌شوند که در چنین حالتی باید برای تعویض آنها اقدام کنید. لوله مسی کولر گازی ، لوله‌های پکیج و ... همه باید از نوع باکیفیت تهیه شده تا پس از مدت کوتاهی استفاده دچار نشتی و مشکل نشوند. پس نسبت به کیفیت لوله‌های بکار رفته در این دستگاه‌ها حساس باشید.

کیفیت نامناسب پمپ پکیج

یکی از دلایل مهم و مشخص خرابی پمپ پکیج، کیفیت نامناسب این قطعه است. رعایت‌نکردن استاندارد‌های لازم در ساخت هر قطعه باعث بی‌کیفیت و خراب‌ شدن آن پس از مدت‌زمان کوتاهی می‌شود. پمپ پکیج نیز از این مسئله جدا نیست و اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند وظیفه خود در سیستم گرمایشی به خوبی انجام دهد و پس از مدت کوتاهی خراب می‌شود.

یک‌سره روشن‌ماندن پکیج

به‌ طورکلی بیشتر مشکلات پمپ پکیج به کارنکردن آن مربوط می‌شوند؛ اما در این بین مشکلاتی هم وجود دارند که به دلیل کاکرد دائم پمپ و خاموش‌نشدن آن ایجاد شده‌اند. برای رفع این مشکل، ابتدا باید برد پکیج و استرادور را مورد بررسی قرار دهید. در‌صورت خرابی آن‌ها، دلیل جرقه‌زدن مداوم پکیج را عیب‌یابی کرده و سپس پکیج را تعمیر کنید. اگر مهارت کافی در انجام اینکار ندارید از یک تکنسین متخصص در این حرفه کمک بگیرید.

به طور کلی از دلایل یک‌سره روشن‌ماندن پکیج باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خرابی برد پکیج
  • وضعیت نامناسب قرار‌گیری پمپ پکیج
  • گیرکردن شیر موقعیت میانی پکیج

شکستن-لوله-مسی-کولر-گازی-2

روشن‌نشدن پمپ پکیج

روشن‌نشدن پمپ پکیج را باید اصلی‌ترین نشانه خرابی این قطعه دانست. دلایل زیادی وجود دارند که موجب روشن‌نشدن پمپ پکیج می‌شوند. برای مثال روشن نشدن پمپ می‌تواند به‌دلیل وجود مشکل در قطعاتی مثل برد الکترونیکی دستگاه و قرار‌گیری غیراصولی دودکش پکیج و تنظیم اشتباه فشار گاز دستگاه اتفاق افتاده باشد. با تنظیم دقیق فشار گاز دستگاه و نحوه‌ی قرار‌گیری دودکش و قطعات دیگر، می‌توان به راحتی پمپ پکیج را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کرد.

تولید صدای بلند پمپ پکیج

اگر صدایی غیرطبیعی از پمپ گرمایش مرکزی به گوشتان خورد، به احتمال زیاد منشا مشکل در عملکرد قفل هوا است. بسیاری از کاربران از صدای زمزمه مداوم قفل هوا شکایت دارند. پمپ گرمایش مرکزی در حالت کارکرد عادی زمزمه‌ای خفیف و لرزشی جزئی دارد. تولید صدای بلند توسط پمپ پکیج، نشانه‌ی واضحی است که به ما می‌گوید قطعه‌ای دچار اختلال شده و به عیب‌یابی و تعمیر نیاز دارد.

اگر هوا در پمپ جمع شود، طبیعتا این قطعه دیگر نمی‌تواند به‌درستی کار ‌کند. اکثر پمپ‌های گرمایش مرکزی دارای یک پیچ تخلیه هستند که می‌توان با کمک آنها هوا را تخلیه کرد و به پمپ اجازه داد تا بدون تعویض قطعات داخلی مجدد شروع به کار کند.

اگر با تخلیه هوا مشکل برطرف نشد، احتمالاً صدا‌های پمپ به‌دلیل نوع مدل و کیفیتش همیشه وجود داشته است.

گرم‌نشدن آب پکیج

گرم‌نشدن آب در پکیج نیز جزو علائم مهم‌ خرابی این قطعه است. در این حالت، حتی با وجود کارکردن پمپ هم آب گرم مصرفی ندارید و این اتفاق می‌تواند به‌دلیل کم‌بودن فشار گاز پکیج و فشار آب ورودی اتفاق افتاده باشد. اگر فشار گاز و آب پکیج را بررسی کرده و مشکل رفع نشد، به احتمال زیاد پمپ نیم‌سوز شده و باید آن را تعویض کرد.

نچرخیدن آب در پکیج با وجود کارکردن پمپ

در برخی مواقع پمپ دستگاه عملکردی طبیعی و عادی از خود نشان می‌دهد اما درواقع آب را به اطراف سیستم پمپاژ نمی‌کند. نچرخیدن آب در پکیج در حالتی که پمپ در حال کار است هم از علائم خرابی این قطعه است. این حالت کمی پیچیده است و امکان دارد ناشی از چندین مشکل باشد که رایج‌ترین مشکلی که در این حالت اتفاق می‌افتد گیر کردن پروانه روی پمپ است. این مشکل هم اکثرا به ‌دلیل مسدود‌ شدن پروانه پمپ یا همان شفت اتفاق می‌افتد.

این اتفاق اکثرا در سیستم‌های گرمایشی‌ای رخ می‌دهد که مدتی زیادی از استفاده آنها می‌گذرد. اگر یکی از اجزای پمپ مانند پروانه یا شفت گیر کرده باشد و پمپ آب درگردش نباشد، گاهی اوقات با ضربه‌ای ملایم می‌توان آن را آزاد کرده و آب را مجدد به گردش درآورد.

5c4c7fec3341456bb4d350bed2df9f89

سخن پایانی

خراب شدن پمپ پکیج از مشکلات رایجی است که اکثر افراد با آن روبه رو شده‌اند. این حالت می‌تواند به دلیل ساده‌ای ایجاد شده باشد و به راحتی هم از بین برود. اما در برخی موارد هم ممکن است مشکل بسیار جدی داشته باشد و تنها راه چاره آن تعویض پمپ باشد. اگر به دنبال خرید قطعات یدکی و لوله گازی از نوع باکفیت هستید حتما سری به فروشگاه بازاری بزنید و از محصولات آن دیدن کنید. باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار