|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۱۴

درمان خانگی عفونت واژن در موارد خفیف می تواند به شما کمک کند.ما راه های زیادی برای درمان خانگی عفونت واژن در این مطلب به شما معرفی کرده ایم.

عفونت واژن از شایع ترین و در عین حال آزاردهنده ترین مشکلات زنان به حساب می آید. اگر مشکل شما بسیار شدید بود باید به پزشک مراجعه کنید اما درمان خانگی عفونت واژن در موارد خفیف می تواند به کمک شما بیاید.پس اگر شما هم به این مشکل دچار شده‌اید و به دنبال راهی برای درمان خانگی عفونت واژن هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درمان خانگی عفونت واژن

درمان خانگی عفونت واژن

عفونت واژن از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی زنان به حساب می‌آید.

به طور معمول، این عارضه با بروز التهاب و تغییراتی در ترشحات خارج شده از مهبل توأم است.

عفونت واژن، معمولا، در سنین باروری زنان، یعنی در فاصله سن بلوغ تا دوران یائسگی بروز کرده و می‌تواند مجاری ادراری و تناسلی را درگیر کند.

در این صورت، ممکن است با عوارضی نظیر درد و سوزش واژن همراه باشد.

مطالعات نشان داده‌اند، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها در طول دوره حیات خود به عفونت واژن مبتلا می‌شوند.

برای درمان عفونت واژن راه های متفاوتی وجود دارد که میتوان به سه دسته درمان خانگی عفونت واژن، درمان گیاهی و دارویی تقسیم کرد.

درمان خانگی عفونت واژن با گیاهان

  • درمان خانگی عفونت واژن با سرکه با شست و شوی واژن با مخلوط سرکه و آب
  • درمان خانگی عفونت واژن با سرکه با نشستن در لگن حاوی سرکه و آب به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه
  • شست و شوی واژن یا تزریق واژینال مخلوط عسل و آب ولرم
  • استفاده از دم نوش عفونت واژن مثل دمنوش پونه ، آویشن، پونه، نعناع، هرکدام به تنهایی و به همراه عسل

درمان خانگی عفونت واژن

درمان عفونت واژن، بسته به نوع آن متفاوت است. افزایش آگاهی در این زمینه، به از بین بردن عفونت واژن کمک خواهد کرد. به خاطر داشته باشید، درمان خانگی عفونت واژن، به ویژه، در مقابله با عفونت واژن قارچی موثر است. این عارضه، از شایع‌ترین انواع این بیماری به حساب می‌آید. اگر برای نخستین بار به این بیماری دچار شده‌اید، بهتر است به جای استفاده از روش‌های درمان عفونت واژن در خانه به پزشک مراجعه کنید. انجام این کار، به شما کمک خواهد کرد، نوع عفونت را مشخص کرده و بهترین شیوه درمان را دنبال کنید.

از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی عفونت واژن می‌توان موارد زیر را نام برد:

درمان خانگی عفونت واژن با ماست

برای مقابله با عفونت قارچی زنان، و درمان خانگی عفونت واژن قارچی علاوه بر خوردن روزانه دو فنجان ماست، می‌توانید به صورت موضعی از آن استفاده کنید. برای این منظور، قطعه‌ای پارچه کتانی، تنزیف یا تامپون را به ماست آغشته کرده و بر روی موضع قرار دهید. تا برطرف شدن کامل علائم و نشانه‌ها، این کار را دو بار در روز انجام دهید.

درمان خانگی عفونت واژن با ماست

درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از اسید بوریک

اسید بوریک، یک ضدعفونی کننده قوی است که می‌تواند در درمان خانگی عفونت واژن موثر باشد. به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، برایاز بین بردن عفونت واژن می‌توان از شیاف واژینال اسید بوریک استفاده کرد.

موارد احتیاط:

اسید بوریک یک ماده سمی است. مصرف دوز بالای آن ممکن است باعث صدمه زدن به کلیه‌ها و ایجاد نارسایی حاد سیستم گردش خون و در نهایت، منجر به مرگ شود. به همین دلیل، لازم است در هنگام استفاده از آن دقت کنید.

  • در صورت شکستن یا آسیب دیدن پوسته سخت شیاف، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • از خوردن این ماده، جدا خودداری کنید.
  • در صورت بارداری، از مصرف هرگونه محصول حاوی اسید بوریک اجتناب کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید از این ماده استفاده نکنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه التهاب و ناراحتی، بلافاصله مصرف این ماده را قطع کنید.

درمان خانگی عفونت واژن با روغن پونه کوهی (مرزنگوش)

یکی دیگر از راه های درمان خانگی عفونت واژن، روغن پونه کوهی (مرزنگوش) از جمله مواد موثر در درمان عفونت زنان در خانه است. این روغن، حاوی مقادیر قابل توجهی تیمول و کارواکرول است. این مواد، از قابلیت مقابله با انواع قارچ، از جمله، کاندیدا آلبیکانس برخوردار هستند.

برای استفاده از روغن پونه کوهی، ۳ تا ۵ قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کرده و بر روی موضع بمالید.

موارد احتیاط:
  • روغن پونه کوهی، به طور طبیعی از خواص رقیق‌کنندگی خون برخوردار است. در صورت ابتلا به سایر بیماری‌ها و مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، از مصرف این ماده به صورت موضعی و خوراکی اجتناب کنید.
  • در صورت وجود مشکلاتی نظیر کمبود ویتامین K و لخته‌شدن خون، از این ماده استفاده نکنید.
  • روغن‌های اساسی هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شوند. این مواد، اغلب برای رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • برای استفاده موضعی، لازم است روغن مرزنگوش را با یکی از روغن‌های حامل، نظیر روغن زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق کرد.
  • روغن پونه کوهی (مرزنگوش) را هرگز به صورت خالص روی واژن نمالید.

روغن نارگیل برای درمان خانگی عفونت واژن

روغن نارگیل از مواد رایجی است که در درمان خانگی عفونت واژن به کار می‌رود.

طرز استفاده از روغن نارگیل برای عفونت واژن

برای کسب بهترین نتیجه در  درمان عفونت زنان در خانه، لازم است روغن نارگیل خالص و ارگانیک تهیه کنید. این روغن گیاهی را می‌توانید به صورت مستقیم بر روی موضع بمالید.

روغن نارگیل برای درمان خانگی عفونت واژن

روغن درخت چای برای درمان خانگی عفونت واژن

ازدیگر راه های درمان خانگی عفونت واژن، روغن درخت چای است.

یک روغن اساسی است که به از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. استفاده از شیاف واژینال حاوی این روغن برای درمان عفونت واژن توصیه می‌شود. برای مصرف موضعی این ماده، ابتدا باید آن را در یکی از روغن‌های حامل نظیر روغن جوجوبا یا نارگیل رقیق کنید.

موارد احتیاط:
  • هرگز روغن درخت چای را به صورت خوراکی مصرف نکنید.
  • اگر پوست حساسی دارید از روغن درخت چای استفاده نکنید.
  • در صورت بروز هرگونه ناراحتی، استفاده از این ماده را متوقف کنید.
  • پیش از مصرف، با استفاده از یک روغن حامل، این ماده را رقیق کنید.

درمان خانگی عفونت واژن با سرکه سیب

درمان خانگی عفونت واژن با سرکه سیب یکی از راه های عمومی و معمولی است که اکثر بانوان از آن خبر دارند.

حمام با محلول رقیق شده سرکه سیب، به درمان سریع عفونت واژن کمک می‌کند. برای انجام این کار، کافی است، نیم پیمانه سرکه سیب را در وان آب ولرم بریزید. سپس، به مدت ۲۰ دقیقه داخل وان بنشینید. تا بهبودی کامل، این روند را به صورت روزانه تکرار کنید.

درمان خانگی عفونت واژن با جوش شیرین

استفاده از محلول جوش شیرین از موثرترین روش‌های درمان خانگی عفونت واژن به حساب می‌آید. برای انجام این کار، کافی است دو قاشق چای‌خوری از این ماده را در دو لیتر آب ریخته و برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بنشینید. در عین حال، چندین بار در روز، می‌توانید موضع را با این محلول شستشو دهید. تا بهبودی کامل، این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی عفونت واژن با جوش شیرین

درمان خانگی عفونت واژن با آبمیوه یا قرص کرن بری

مشخص شده است که آب کرن بری با جلوگیری از تشکیل کاندیدا آلبیکانس (قارچی که باعث ایجاد عفونت های مخمری می شود)، به بهبود عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. در حالی که مطالعات، توانایی این ماده در درمان کاندیدا آلبیکنس واژنینال را نشان نداده است، برخی از زنان ادعا می کنند که از این درمان نتیجه می گیرند. آب و قرص های کرن بری، همچنین دارای مقادیر زیاد ویتامین C هستند که می تواند به جلوگیری از عفونت نیز کمک کند.

درمان خانگی عفونت واژن با دوش گرفتن

استفاده از دوش های بدون نسخه، میتواند از ابتلا به عفونت های مخمری جلوگیری کرده و التهاب و تحریک را تسکین دهند. با این حال، بیشتر مطالعات اثرات سوء دوش گرفتن را نشان می دهد، و مطالعات کمی هستند که نتایج مثبتی را ارائه می دهند.

درمان خانگی عفونت واژن با سیر

سیر و روغن سیر، از عوامل ضد قارچ شناخته شده هستند. مطالعات حتی نشان می دهند که سیر، فعالیت ضد قارچی علیه کاندیدا آلبیکنس دارد. اگرچه ممکن است روش های سنتی تر، شامل قرار دادن مستقیم حبه سیر در واژن باشد، اما روشی که تهاجم کمتری دارد، افزودن سیر تازه بیشتری به غذا می باشد.

درمان خانگی عفونت واژن با سیر

پراکسید هیدروژن یا همان آب اکسیژنه برای درمان خانگی عفونت واژن

پراکسید هیدروژن، یک ضد عفونی کننده قوی است که میتواند مخمر را از بین ببرد. اما به طور خاص، بر روی انواع عفونت های مخمری واژن، مورد مطالعه قرار نگرفته است. قبل از استفاده روی واژن، حتما ابتدا پراکسید هیدروژن را رقیق کنید.

پروبیوتیک ها برای درمان خانگی عفونت واژن

پروبیوتیک ها، حاوی باکتری های زنده ای مانند باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس هستند، که به پرورش تعادل سالم باکتری ها در واژن کمک می کند. این مواد ممکن است علاوه بر عفونت های مخمری، واژینوز باکتریایی و عفونت های دستگاه ادراری را نیز درمان یا از آن جلوگیری کنند.

مکمل های پروبیوتیک را می توان به صورت آنلاین یا از فروشگاه ها خریداری کرد. نتیجه حاصل از این مکمل های خوراکی، ممکن است 10 روز طول بکشد. برای کاهش مدت زمان نتیجه گیری، برخی از زنان از پروبیوتیک به عنوان شیاف واژینال استفاده می نمایند. خوردن ماست (با میکروب های زنده و فعال) روش خوب دیگری برای افزایش مصرف پروبیوتیک است.

با این حال، مانند بسیاری از داروهای طبیعی، شواهدی مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها عفونت های مخمری را درمان می کنند، وجود ندارد.

روغن اورگانو برای درمان خانگی عفونت واژن

اکثر روغن‌های ارگانویی که در بازار موجودند، از اورگانوی معمولی تهیه شده‌اند که خاصیتی ندارد. اما یک پژوهش علمی نشان داده است که روغن‌های اورگانویی که از اورگانوی وحشی ساخته شده باشند، می‌توانند در پیشگیری از رشد قارچ‌های کاندیدا آلبیکانس موثر باشند

البته باید توجه داشت که این پژوهش تاثیر روغن اورگانو در بهبود عفونت را در شرایط آزمایشگاهی بررسی کرده است. به‌همین‌دلیل برای استفاده از این روغن در درمان خانگی عفونت واژن باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

تاثیر مثبت استفاده از روغن‌های طبیعی گیاهی مثل روغن نارگیل، ارگانو و چای در درمان عفونت واژن کاملاً مشخص نشده است. همچنین این روغن‌ها می‌توانند علائم حساسیت را نیز در افراد ایجاد کنند. قبل از استفاده از این روغن‌ها یا داروهایی که حاوی آن‌ها هستند، با پزشک زنان مشورت کنید.

ممنوعیت درمان خانگی عفونت واژن: چه زمانی درمان خانگی برای عفونت واژن مجاز نیست؟

اگرچه عفونت‌های قارچی را در خانه می‌توان درمان کرد، اما حتی در صورت ابتلا به این عفونت‌ها نیز تحت شرایط خاصی باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه توصیح می‌دهیم در چه شرایطی کمک گرفتن از پزشک ضروری است.

۱. درمان خانگی عفونت‌های باکتریایی یا مقاربتی

همان‌طورکه گفتیم عفونت‌های قارچی تنها عفونت‌های قابل‌درمان در خانه هستند و درصورت ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و مقاربتی باید از پزشک کمک بگیرید.

اگر علائم زیر را دارید احتمالاً به عفونت باکتریایی یا مقاربتی مبتلا هستید و باید حتماً برای درمان عفونت خود از پزشک کمک بگیرید:

  • ترشح سبز واژن، زرد یا خاکستری
  • بوی بد واژن (شبیه بوی ماهی)
  • تغییر غلظت و شکل ترشحات
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • تورم یا خارش واژن
  • رشد زگیل، جوش یا زخم اطراف ناحیه تناسلی
  • خونریزی غیرعادی واژن (خارج از دوره پریود)
  • درد حین رابطه جنسی

عفونت‌های قارچی تنها عفونت‌های واژنی هستند که تحت شرایط خاصی در خانه قابل‌درمان‌اند.

عفونت واژن در زنان - درمان خانگی عفونت واژن

۲. درمان خانگی عفونت قارچی واژن برای اولین بار

بعضی از علائم عفونت‌های قارچی خیلی شبیه به علائم سایر عفونت‌ها است و می‌تواند شما را گمراه کند. به‌همین‌دلیل اگر اولین بار است که علائمی شبیه علائم عفونت قارچی را تجربه می‌کنید، باید از درمان‌های خانگی و خودسرانه پرهیز کنید و برای تشخیص دقیق نوع عفونت خود از پزشک کمک بگیرید.

۳. درمان خانگی عفونت قارچی واژن در بارداری

مصرف برخی داروهای ضدقارچ در بارداری (به‌خصوص در سه‌ماهه اول) به دلیل ضرری که برای جنین دارند ممنوع است. همچنین روش‌های خانگی و گیاهی درمان عفونت نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مثل حساسیت شود.بهتر است خوراکی های مفید و مضر در دوره های مختلف بارداری را بشناسید بعد مصرف کنید.

در نهایت ممکن است تشخیص شما از عفونت واژن اشتباه باشد و اصلاً به عفونت قارچی مبتلا نشده باشید. در این شرایط ممکن است استفاده از درمان خانگی باعث بدتر شدن شرایط بیماری و آسیب به جنین شود. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود برای درمان عفونت قارچی در بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروی فلوکونازول (دیفلوکان) در دوران بارداری (به‌خصوص سه‌ماهه اول) به جنین آسیب می‌زند. اگر قبلاً از این دارو برای درمان قارچ استفاده کرده‌اید، از مصرف دوباره آن در بارداری پرهیز کنید و از پزشک کمک بگیرید.

عفونت واژن در بارداری

۳. درمان خانگی عفونت‌های قارچی واژن مکرر

گاهی عفونت قارچی مزمن می‌شود و با وجود مصرف دارو و استفاده از درمان‌های خانگی رایج، دوباره برمی‌گردد. اگر بیشتر از یک بار در ماه یا ۳ بار در سال به عفونت قارچی مبتلا می‌شوید، احتمالاً نیاز به درمان بلندمدت دارید و درمان‌های خانگی جوابگو نیستند.

۴. درمان خانگی عفونت‌های قارچی واژن در بیماران خاص

افراد مبتلا به بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند (مثلاً ایدز و HIV) و افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به عفونت قارچی واژن هستند.

درمان عفونت قارچی در این بیماران با سایر افراد کاملاً متفاوت است؛ بنابراین اگر به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستید برای درمان عفونت قارچی خود نباید به درمان‌های خانگی اکتفا کنید.

۵. درمان خانگی عفونت‌های قارچی واژن در بیماران دیابتی

وجود قند اضافی در بدن بیماران دیابتی و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن (به‌خصوص در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱) باعث می‌شود این افراد بیشتر از بقیه دچار عفونت قارچی مزمن و شدید شوند. درمان عفونت در این افراد نیازمند کنترل بیماری زمینه‌ای است؛ به‌همین‌دلیل اگر به دیابت مبتلا هستید، نمی‌توانید برای درمان عفونت قارچی خود فقط به درمان خانگی تکیه کنید.

۶. درمان خانگی عفونت قارچی شدید

گاهی عفونت قارچی آن‌قدر شدید است که باعث قرمزی، تورم، خارش شدید و در نهایت ترک‌خوردن و پارگی بافت‌های واژن می‌شود. همچنین ممکن است علی‌رغم درمان، هیچ بهبودی در علائم بیماری ایجاد نشود.

در این شرایط ممکن است عاملی که باعث ایجاد عفونت شده است، یک نوع قارچ نادر باشد که به درمان‌های معمول خانگی جواب نمی‌دهد. همچنین این احتمال وجود دارد که عامل ایجاد علائم بیماری، اصلاً عفونت قارچی نبوده و درمان اشتباه انجام شده باشد.

برای درمان خانگی عفونت واژن چه باید خورد؟

درمان خانگی عفونت واژن

سوالی که برای خیلی از دوستان پیش میاد این است که، برای درمان خانگی عفونت واژن چه باید خورد یا برای عفونت واژن چی خوبه؟

مواد زیر از بهترین خوراکی‌های موثر در بهبود عفونت زنان به حساب می‌آیند:

  • ماست و لبنیات
  • سیر
  • سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C
  • ویتامین D
  • مواد غذایی پروبیوتیک
  • برای درمان سریع عفونت واژن، لازم است از خوردن مواد قندی اجتناب کنید.

درمان دارویی عفونت زنان

درمان دارویی عفونت زنان، بسته به نوع عامل بیماری‌زا متفاوت است. به خاطر داشته باشید، مصرف دارو تنها به تجویز پزشک باید انجام گیرد.

سوالی که خیلی از بانوان عزیز هنگام ابتلا به عفونت واژن سریعا با ان مواجه میشوند این است که چگونه عفونت واژن را سریع از بین ببریم؟

از رایج‌ترین و  روش‌های درمان دارویی عفونت قارچی زنان می‌توان پماد عفونت واژن و شیاف عفونت واژن از جمله داروهای زیر اشاره کرد:

  • پماد عفونت واژن کلوتریمازول
  • شیاف کلوتریمازول
  • پماد عفونت واژن میکونازول
  • شیاف نیستاتین

در صورت وخیم‌تر شدن علائم بیماری، ممکن است پزشک، برخی داروهای خوراکی را نیز تجویز کند.

درمان عفونت واژن با مترونیدازول

درمان قطعی عفونت واژن با مترونیدازول، در عفونت های تریکومونایی درمان همزمان زوج با قرص مترونیدازول ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت

برای درمان عفونت واژینوز باکتریال واژینال، پماد عفونت واژن مترونیدازول هر شب یک اپلیکاتور تا یک هفته مصرف شود.

پماد عفونت واژن مترونیدازول

درمان عفونت واژن با کلوتریمازول

برای درمان عفونت واژن قارچی،  پماد واژینال کلوتریمازول یک یا دو درصد بسته به شدت عفونت هر شب یک اپلیکاتور تا یک هفته

درمان عفونت واژن با کلوتریمازول

پیشگیری و درمان قطعی عفونت واژن مکرر

  • از پوشیدن شلوار جین تنگ یا بادی به مدت طولانی خودداری کنید.
  • خوابیدن بدون لباس زیر در بهبود عفونت وازن بسیار کمک کننده است.
  • حداقل یک روز در میان لباس زیر خود را عوض کنید.
  • به هیچ وجه لباس زیرتان مرطوب نباشد
  • بهتر است از پد های کتان استفاده کنید.
  • به هرگونه ترشح و لکه در لباس زیرتان توجه کنید
  • سیگار و قلیان و الکل تضعیف کننده های سیستم تولید مثل و قوای رحم و سیکل پریود است.
  • هرگز ادرار را نگه ندارید و حتما بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.

انواع عفونت واژن

انواع عفونت واژن بسته به عامل ایجاد کننده آن متفاوت است. از این میان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت باکتریایی واژن

در این نوع عفونت واژن زنان، معمولا ترشحات واژن تغییر رنگ داده و سفید مایل به خاکستری یا زرد می‌شوند. این ترشحات، اغلب، با بوی نامطبوعی همراه هستند.

عفونت قارچی واژن

عفونت واژن قارچی زنان، به طور معمول با خارش واژن همراه است. در این هنگام، ترشحات واژن، پنیری شکل، غلیظ و سفید خواهد بود.

تریکومونیازیس (Trichomoniasis)

تریکومونیازیس یکی از انواع عفونت واژن زنان است که با خارش واژن و ترشحات بدبو همراه است. در هنگام ابتلا به این بیماری، ترشحاتی به رنگ زرد مایل به سبز و کف مانند از واژن خارج می‌شود.

علائم عفونت واژن (عفونت زنان)

علائم عفونت واژن

از شایع‌ترین علائم عفونت واژن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • خارش واژن
  • تغییر میزان ترشحات خارج شده از واژن
  • سوزش ادرار
  • سوزش واژن
  • ادرار توأم با درد
  • درد واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • خونریزی یا لکه‌بینی

عوامل موثر در بروز عفونت واژن

علل عفونت واژن

عفونت واژن زنان ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. از شایع‌ترین عوامل موثر در بروز عفونت واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از دلایل عفونت واژن باکتری ها هستند:

کاهش میزان باکتری‌های مفید و افزایش و گسترش باکتری‌های زیان‌آور، در ایجاد واژینیت موثر است.

  • از دیگر دلایل عفونت واژن قارچ کاندیدا آلبیکانس است:

کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) نوعی قارچ است که از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده واژینیت قارچی و برفک دهان به حساب می‌آید.

  • تک‌یاختگان یکی از دلایل پرر رنگ عفونت واژن هستند:

تک‌یاختگان، اغلب از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابند و از عوامل ایجاد کننده واژینیت به شمار می‌روند.

  • از دلایل دیگر عفونت واژن کاهش سطح هورمون استروژن بدن است:

به طور معمول، پس از یائسگی یا در دوران بارداری و شیردهی سطح هورمون استروژن کاهش می‌یابد. این امر، موجب خشکی مهبل شده و در نهایت، آتروفی و التهاب واژن را به دنبال خواهد داشت. اختلال در ترشح هورمون استروژن، از عوامل موثر عفونت در بارداری به حساب می‌آید. البته برای بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌توانید از پزشک زنان و زایمان مشورت بگیرید.

  • حساسیت نیز جز اخرین دلایل ابتلا به عفونت واژن در بانوان است:

مصرف برخی محصولات و شوینده‌های معطر و حاوی مواد شیمیایی، ممکن است با بروز حساسیت و التهاب همراه باشد. از موثرترین عوامل به وجود آورنده حساسیت واژن می‌توان به استفاده از صابون‌های عطری، دوش واژینال و پوشیدن شلوار یا جوراب شلواری تنگ و غیرنخی اشاره کرد.

در مواردی، ممکن است علت به وجود آورنده عفونت غیرقابل تشخیص باشد. این وضعیت، می‌تواند برای کلیه خانم‌ها در هر سنی اتفاق بیافتد؛ با این حال، این امر، بیش‌تر در دخترانی مشاهده می‌شود که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند. اغلب، این عفونت را با عنوان عفونت واژن غیراختصاصی می‌شناسند.

عوامل موثر در بروز عفونت واژن

دلیل عفونت واژن

واژینیت یا التهاب واژن یک عفونت واژینال است که در اثر التهاب پوشش داخلی واژن ایجاد می شود.تقریبا تمام زنان در طول زندگی خود التهاب واژن را تجربه می کنند و این بیماری یکی از معمول ترین علل مراجعه زنان به پزشک می باشد. علیرغم آنکه التهاب واژن در اثر میکرو ارگانیسم های عفونت زای منتقل شده از راه تماس جنسی نیز منتقل می شود ، ولی اغلب در اثر بر هم خوردن محیط طبیعی واژن بوجود می آید.

روش‌های پیشگیری از عفونت واژن

برای پیشگیری از عفونت واژن، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • رعایت بهداشت
  • استفاده از کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • پوشیدن لباس زیر نخی
  • اجتناب از پوشیدن شلوار تنگ
  • استفاده نکردن از صابون‌های عطری و دوش واژینال

عوارض عفونت واژن

از اصلی‌ترین عوارض عفونت واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال ابتلا به HIV
  • احتمال ابتلا به التهاب لگن
  • احتمال نازایی در زنان
  • احتمال سقط جنین

بی‌توجهی به این بیماری، ممکن است باعث گسترش آن و درگیر کردن رحم و مجاری آن شود.

به خاطر داشته باشید، جلوگیری از عفونت واژن، همیشه امکان‌پذیر نیست. با این حال، در نظرگرفتن موارد فوق به شما کمک خواهد کرد تا احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار