|
|
کدخبر: ۱۴۵۸۳۳

یادداشت اجتماعی /

خبرگزاری تسنیم: بازارچه های نوروزی یکی از مهمترین برنامه های معاونت صنایع دستی است که به نظر می رسد در صورت پولی شدن شرکت در آن، به نمایشگاهی برای حمایت از دلال و مغازه دار تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، نوروز در راه است و همه در انتظار برنامه های نوروزی معاونت های زیرمجموعه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند تا مشوق های سفرهای نوروزی مردم را برای سفر ببینند و به نوعی سایه مسئولان این سازمان را با برنامه هایشان بالای سر خود احساس کنند.

یکی از این برنامه ها که به نوعی با حضور مردم برای مردم انجام می شود و هرساله با وجود کم وکاستی های موجود در آن، استقبالی از طرف مردم می شد بازارچه های نوروزی صنایع دستی بود که در استان ها و شهرستان های مختلف در ایام نوروز برپا و مسافران نوروزی در ورودی و خروجی هر استان شاهد این بازارچه ها می شوند که امسال هم برای عید ۹۳، این اتفاق خواهد افتاد و به گفته مسئولان قرار است ۴۰۰بازارچه صنایع دستی در سراسر کشور برپا شود.

از مشکلاتی که این بازارچه ها در سال های گذشته با آن مواجه بودند ورود محصولاتی غیر صنایع دستی مانند سوغات در غرفه های مربوط به محصولات صنایع دستی بود که مسئولان معاونت صنایع دستی در این راستا قول دادند امسال این مشکل برطرف شود و از ابلاغ درستورالعمل هایی به استان های کشور برای رفع این موضوع خبر دادند.

از دیگر مشکلات این بازارچه ها که خود مسئولان هم به آن اذعان داشتند ورود کالاهای صنایع دستی غیر ایرانی در غرفه های این بازاچه هاست که شاید بتوان گفت که بیشتر آنها کالاهای چینی هستند که به اسم صنایع دستی ایرانی در این نمایشگاه ها به فروش می رسند و بیشتر مردم هم یا درجریان این موضوع نیستند یا به خاطر ارزانی این کالاها، اقدام به خرید می کنند.

در این بین یکی از عللی که موجب می شود پای چنین کالاهایی به نمایشگاه های صنایع دستی باز شود و نمایشگاه صنایع دستی که نمایش هنر هنرمندان ایرانی است را به سطح یک فروشگاه تنزل دهد این است که افرادی که به این نمایشگاه ها می آیند بیشتر دلال و فروشنده صنایع دستی هستند تا هنرمند و تولیدکننده.

در همین راستا خبرهایی به گوش می رسد که بسیار نگران کننده است و در صورت صحت موجب می شود که پای تولیدکننده های ایرانی محصولات صنایع دستی به این نمایشگاه ها قطع شود و افرادی که بیبشتر مغازه دار یا دلال صنایع دستی هستند به سمت این نمایشگاه ها روانه شوند و آن این است که غرفه های بازارچه های نوروزی پولی می شود و خبرهاحاکی از آن است که در تهران غرفه های نوروزی صنایع دستی کاخ سعدآباد، ۶۰۰ هزار تومان و غرفه های کاخ نیاوران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هنرمندان داده می شود و البته این اخبار فقط مربوط به تهران نیست.

مسئولان معاونت صنایع دستی بارها و بارها بر حمایت از تولیدکننده و هنرمندی که خاک کارگاه را می خورد سخن ها گفته اند اما ظاهراً آنچه قرار است اتفاق بیافتد با آنچه گفته می شود زمین نا آسمان فاصله دارد و زمزمه های عدم شرکت هنرمندان در این بازارچه ها هم به گوش می رسد که در این صورت افرادی در این غرفه ها قرار خواهند گرفت که دلال یا مغازه دار هستند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار