|
|
کدخبر: ۱۴۵۸۴۴

در راستای برگزاری مسابقات قهرمانی بدنسازی کشور عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: مربی بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در خصوص مشاهده برخی عوارض داروهای نیروزا در مسابقات قهرمانی بدنسازی و بادی بیلدینگ کلاسیک کشور، نسبت به تشویق مصرف داروهای نیروزا در بین ورزشکاران توسط برخی مسؤلان ورزشی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اکبر خزائی مربی بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در خصوص مشاهده برخی عوارض داروهای نیروزا بر روی سکوی مسابقات قهرمانی بدنسازی و بادی بیلدینگ کلاسیک کشور که در مورخ ۸ و ۹ اسفندماه در اصفهان برگزار شد به خبرنگار تسنیم عنوان کرد: ما مکرراً در خصوص عوارض داروهای نیروزا از طریق رسانه ها هشدارهای لازم را داده ایم. ولی متاسفانه برخی توجهی ندارند،در مسابقات مذکور شاهد بودیم ورزشکاران روی سکو دچار اسپاسم های شدید عضلانی می شدند که قادر به حرکت کردن و ادامه فعالیت خود نبودند، دلیل این اسپاسم های عضلانی مصرف استروئید های آنابولیک است که باعثاقتباس آب و سدیم و بر هم خوردن بالانس و تعادل سدیم و پتاسیم می شودکه البته با مصرف عرق خار شتر و دُوز معقولی از پتاسیم به صورت مکمل غذایی تا حد چشمگیری می توان بر این مشکل غلبه کرد.

نویسنده علوم بدنسازی ادامه داد: البته عوارض داروهای نیروزا فقط در این یک مورد خلاصه نمی شود و این کوچکترین عارضه بر اثر مصرف داروها است و می توان با عارضه های داروهای هورمونی کتاب نوشت که در این گفت وگو نمی گنجد ولی به طور خلاصه می شود به عقیمی، مشکلات گوارشی، افزایش آنزیم های کبد، مشکلات کلیوی، پوستی، اعصاب و روان، طاسی سر و… اشاره کرد.

خزایی در خصوص بحثداوری فدراسیون بدنسازی عنوان کرد: در زمان رئیس قبلی کمیته داوران بدنسازی که حدوداً ۶ سال از آن می گذرد مشکلاتی در این کمیته وجود داشت که با پیگیری های بنده و تعدادی کثیری از قهرمانان، مربیان و برخی داوران در سازمان تربیت بدنی رئیس قبلی کنار گذاشته شد و با حمایت و اصرار بنده از یزدان راد دبیر وقت فدراسیون و اسطوره بدنسازی کشور، امید جلبی که قبل تر از آن هم باز با حمایت و اصرار ما به سمت دبیر کمیته داوران منصوب شده بود سرپرستی کمیته داوران هم به وی واگذار شد و با جوانگرایی در کمیته داوران مشکلات قبلی برطرف گردید.

وی ادامه داد: در حال حاضر داوران بین المللی و اصلی فدراسیون از نظر تعهد اخلاقی و ایمانی افراد لایق و شایسته ای هستند که تا زمان سرپرستی دکتر آشتیانی و قبل از آن دبیر وقت فدراسیون یزدان راد و با نظارت و مدیریت صحیح و قانونی که بر تمام کمیته ها داشتند کمیته داوران و راس آن امید جبلی بود این روند به نحو احسن به کار خود ادامه می دادند که ما هم از عملکردشان در رسانه ها اعلام رضایت و تقدیر کردیم ولی متاسفانه با انتخاب ناصر پورعلی فرد که انتخاب وی به عنوان رئیس فدراسیون حرف و حدیثهایی هم به دنبال داشت در این دوره از رقابت ها شاهد عدم مدیریت رئیس کمیته داوران بودیم که مختصرا به آن می پردازیم.

مربی بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در این باره توضیح داد: در دسته مثبت ۱۸۰ بادی بیلدینگ کلاسیک ورزشکار شماره ۱۰۵ با بدنی بسیار آماده حداقل باید در بین ۳ نفر برتر قرار می گرفت که متاسفانه حتی در بین فینالیست ها هم قرار نگرفت و از دور رقابت حذف شد که باعثاعتراض کارشناسان بزرگ داوری و پیشکسوتان حاضر در سالن شد و بنده که یکی از داوران بین المللی دعوت شده از سوی فدراسیون به مسابقات بودم هم جهت رسیدگی مشکل پیش آمده نظرم را به رئیس کمیته داوران منتقل کردم که متاسفانه با واکنش وی روبرو می شدم که به مزاج شان خوش نیاید و امید جبلی بیان داشت بدن این ورزشکار بادی بیلدینگ کلاسیک نیست. در حالی که دلایل مورد اشاره وی موضوعیتی به تفاوت های بادی بیلدینگ و بادی بیلدینگ کلاسیک نداشت.

خزایی: پس از قرار گرفتن روی سکو، پَک جایزه خالی دریافت کردم

خزائی تصریح کرد: پس از اعلام نظرم به امید جلبی رئیس کمیته داوران و واکنشی که از وی دیدم در ادامه مسابقه دیگر در قضاوت به کارگیری نشدم و همچنین در زمان معرفی و تجلیل از داوران از سوی مسئولان برگزاری مسابقات برای داوران و سایر مسئولان تدارک دیده شده بود، زمان تقدیر از این افراد اسم تمام داوران بین المللی، ملی، درجه یک، ۲ و ۳ و حتی داوران تست خوانده شد که برای اخذ جوایز به روی سکو بروند که پس از همه، حتی داوران تست، اسم بنده خوانده شد که پس از قرار گرفتن روی سکو پک جایزه خالی دریافت کردم. ضمن اینکه برای تمام داوران که از سوی فدراسیون به طور رسمی به این مسابقات دعوت شده بودند مبلغی به عنوان حق الزحمه در نظر گرفته شده بود و به آنها پرداخت شده بود که هیچگونه حق الزحمه ای به من پرداخت نشد. البته جایزه و حق الزحمه برای ما ارزشی ندارد ولی از آنجا که هدف مسئولان بدنسازی تحقیر و بی احترامی به داوری است که از حق دفاع کرده است این مطالب را بر زبان می آورم.

این کارشناس علوم بدنسازی افزود: در زمان مدیریت سابق یعنی ناصر پورعلی فرد به ما ثابت شده بود که با بر زبان آوردن حرف حق مورد هجمه قرار گرفته می شویم که با انتخاب مجدد وی شنیدیم این فرد با رویکرد و سیاست جدید و اصلاح شده پا به این کرسی نهاده است که متاسفانه شاهد این بودیم این سیاست هنوز تغییری نکرده است و برخی به خیال اینکه ۴ سال دیگر سردمدار کرسی خود هستند فعلاً با غرور کاذب در این مسیر قدم برمی دارند.

وی در ادامه توضیحاتش درباره مسابقات قهرمانی بدنسازی و بادی بیلدینگ کلاسیک کشور عنوان کرد: چند داور خوب و با تجربه این مسابقات را داوری می کردند که برخی از آنها شامل خسرو محمدی، احمد فرعی، مجید سرایی، کاوه سنجری، قدیر آرمیان و سعید بیضاوی بودند، ولی به نظر بنده مشکلاتی هم وجود داشت که شیرازه کار از دست همه خارج شده بود. مثلاً تمامی این افراد در کل اوزان قضاوت کردند که داور بایستی معمولاً پس از هر سه دسته قضاوت یک استراحت کوتاه داشته باشند.

خزایی ادامه داد: نحوه غربالگری به شکل صحیح اجرا نمی شد به طور مثال از یک طرف صف شرکت کنندگان شروع می شد و ۴ نفر به ۴ نفر ورزشکاران را جلو می آوردند که نسبت به تعداد شرکت کنندگان نفرات دسته آنها هم از ۴ نفر به بیشتر یا کمتر تغییر می کرد و از هر ۴ نفری که جلو می آوردند دو نفر را حذف می کردند و دو نفر به فینال راه می یافت. این درحالی است که آیا امید جبلی در نظر گرفته که شاید ۴ نفر اولی که جلو می آیند هر ۴ نفر آنها از ۴ نفر کناری شاید بهتر باشند؟ حال چطور دو نفری که از صف اول حذف می شوند که از ۴ نفر کناری بهترند و مشاهده می شد گاهاً دو نفری که در صف بعدی بالا می آیند از دو نفر حذفی اول ضعیف تر بودند.

مربی بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB بیان داشت: به نظر بنده مسائل پیش آمده باعثسردرگمی در راس کمیته داوران شده بود. البته کارشناسان و پیشکسوتان بزرگ داوری و فنی هم در مسابقات مذکور از این روش ها وارد سردرگمی شده بودند که اعتراض خود را بر زبان می آوردند. البته سعی این کمیته بر آن بود که از قوانین فدراسیون جهانی کپی برداری شود که این قوانین را خوب متوجه نشدند و گاهاً هم ۲ ورزشکار که در کنار هم قرار می گرفتند برای چند مرحله با هم رقابت می کردند. در صورتی که اختلاف برخی از آنها آنقدر بود که نیاز به این همه رقابت نداشت.

خزایی اظهار داشت: برای ۵ دسته دوم پرورش اندام که از ظهر جمعه آغاز شد ناصر پورعلی فرد اصفهان را به سمت تهران ترک کرد که امید جبلی هم وی را به مقصد تهران همراهی کرد و کمیته داوران بدون رئیس به کار خود ادامه داد که به دنبال آن در سالن مسابقات اعتراض و درگیری های فیزیکی در خصوص اعتراض به رای داوران رخ داد، در دسته های سنگین وزن نظر کارشناسان حاضر در سالن این بود که در یک دسته نفر اول باید سوم یا چهارم می شد و در دسته دیگر که باعثتنش و درگیری شده بود اعتقاد برخی این بود که ورزشکار در ناحیه پا از سینتول(عصاره روغن کنجد و ترکیبات هورمونی) استفاده کرده بود، عکس های آن را دیدم، از طریق عکس سینتولی مشاهده نمی شد ولی اگر این موضوع صحت داشته باشد در دو فیگور(جفت بازو و زیر بغل از جلو) که گفته می شد از سینتول استفاده کرده است، می بایست نمره منفی می گرفت که با در نظر گرفتن آن باید حداقل مقام سوم را اخذ می کرد. البته در خیلی از دسته ها و اوزان به نظر بنده مقام ها به حق نبود و گاهاً در نتایج و اعلام نفرات برتر اشتباهاتی رخ می داد که دلیل آن عدم هماهنگی و رها کردن کمیته داوری از سوی امید جبلی بود.

وی ادامه داد: شخصی را جهت جابه جایی داوران در نظر گرفته بودند که چه از نظر علوم و دید داوری و چه از نظرهای دیگر صلاحیت جابه جایی داوران را نداشت، دبیر کمیته داوران، داوری را روی صندلی می کشاند که بلافاصله شخص مورد اشاره بدون در نظر گرفتن و توجه به تصمیم راس کمیته داوران و دبیر این کمیته داور را از روی صندلی بلند می کرد و توجهی هم به نظر آنها نداشت و دوستان نزدیک خود که جزو داوران تست بودند را مرتباً روی صندلی داوری می نشاند که این مسائل مهر تاییدی است برای به هم ریختن این کمیته بعد از کنار رفتن دکتر آشتیانی سرپرست سابق فدراسیون و ورود ناصر پورعلی فرد به فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام.

مربی بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBBخاطرنشان کرد: آن دسته افرادی که در انتخابات و مجمع به این شکل و این سمت فدراسیون را سوق دادند قطعاً منتظر روزهای پشیمانی باشند. ناصر پورعلی فرد و امید جبلی جهت اطلاع بدانند که این روش های داوری باعثمی شود قهرمانان برای تثبیت قهرمانی خود و اختلاف زیاد با حریفان به سمت مصرف داروهای نیروزا تشویق شوند که غیرمستقیم علاوه بر ضربات روحی و روانی و مادی باعثضربه به سلامتی ورزشکاران و قهرمانان می شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار