|
|
کدخبر: ۱۴۷۴۳۳

سن اعتیاد به مدرسه رسید

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای اجتماعی سال ۹۳ با موضوع حجاب و عفاف از برخورد قانونی با اقدامات شبکه ای به منظور تخریب فرهنگی و دینی خبر داد و گفت: سن اعتیاد در کشور به مدارس رسید.

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست صبح امروز خود که با محوریت مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اعلام کشف بیش از ۸۰ درصد از تریاک دنیا توسط ایران اظهار داشت: گرچه ما کشفیات خوبی در حوزه مواد مخدر داریم و امسال شاهد افزایش ۱۷ درصدی کشفیات مواد مخدر بودیم اما متاسفانه روند ورود مواد مخدر به داخل کشور به طور کامل مسدود نشده است و در نظر داریم در سال ۹۳ با کمک نیروی زمینی سپاه پاسداران حفره ۳۰۰ کیلومتری را که در جنوبی ترین قسمت از مرزهای شرقی قرار دارد مسدود کنیم تا بتوانیم ورود کاروانهای مواد مخدر به داخل کشور را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت آب های آزاد تغییر مسیر داده است، افزود: ما در اجلاس اخیری که با موضوع مواد مخدر برگزار شد عنوان کردیم که کنترل ورود مواد مخدر در داخل کشور در اولویت است و کنترل بقیه مسیرها نیازمند همکاری های بین المللی است.

وزیر کشور با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر سازمان ملل در وین از موثر بودن حضور هیئت ایرانی در این اجلاس خبر داد و گفت: این اجلاس به منظور ارزیابی عملکرد کنوانسیون مواد مخدر به صورت هر ۱۰ سال یکبار برگزار می شود که در این اجلاس از ایران به دلیل فعالیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر قدردانی و تشکر شد.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: قبل از برگزار این اجلاس جریانی با مسئولیت کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی شکل گرفته بود که به دنبال طرح دو مسئله لغو اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و قانونی کردن مصرف برخی مواد مخدر در این کنوانسیون بودند که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر ما مانع اضافه شدن این دو موضوع به بیانیه پایانی این اجلاس شدیم.

وی با بیان اینکه کشورهای طراح این دو مسئله بیانیه مستقلی در این موضوع دادند، گفت: کشور ایران با همکاری چند کشور دیگر با این موضوع ها مخالفت کرد، چرا که اعدام قاچاقچیان مطابق قوانین کشورمان صورت می پذیرد و اجرای حکم اعدام به دلیل مسلح بودن آنها، درگیری های مسلحانه، عبور غیرقانونی از مرز، پولشویی، تجاوز به عنف، قتل و همکاری های تروریستی انجام می شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایران درباره قانونی کردن مصرف برخی مواد مخدر در دنیا گفت: ما در برابر این خواست کشورهای اروپایی عنوان کردیم که در چنین شرایطی باید روند تولید با مصرف مواد را قانونی کنند یعنی مواد مخدر به طور قانونی در افغانستان تولید شود و با هواپیما و به صورت قانونی به کشورهای هدف ارسال شود!

رحمانی فضلی همچنین به جلسه سه جانبه میان کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان در اجلاس وین اشاره کرد و گفت: در این جلسه نیز همکار های ۳ کشور مورد رضایت و تایید قرار گرفت و مقرر شد همکاری های میان این کشورها افزایش یابد.

وی همچنین از برگزاری این اجلاس به میزبانی ایران در سال آینده خبر داد و گفت: ما در این اجلاس پیشنهاد دادیم تا این جلسه سال آینده به میزبانی کشور ایران انجام شود و آقای مدوتوف در حاشیه این اجلاس از مرزهای شرقی کشورمان بازدید کند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم ایران در خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با مواد مخدر عنوان کرد: متاسفانه فعلاً در این حوزه گشایشی حاصل نشده است و در مورد تهیه تجهیزاتی همچون دستگاه های ایکس ری، رادار و همکاری های اطلاعاتی اقدامی از سوی دستگاه های بین المللی صورت نگرفته است.

رحمانی فضلی با اشاره به تولید دستگاه های «ایکس ر ی» در داخل کشور گفت: ایران تلاش هایی برای تهیه و تولید دستگاه های ایکس ری با امکانات داخل انجام داده است و خوشبختانه نمونه های تولید شده نمونه های موفقی بودند.

وی در ادامه با تاکید به عدم همکاری های خارجی در مباحثمالی و مجوز ورود دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز، از اقدامات ایران در مجهز کردن مرزها به فیبر نوری و دوربین های کنترل مرزی خبر داد.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار مصرف کنندگان مخدر و معتادان کشور و صحت آمار ارائه شده اظهار داشت: اساساً مشکل آمار در کشور ما وجود دارد ولی در حوزه مواد مخدر به دلیل پنهان بودن این موضوع اخذ آمار کار سختی است و ما برای اخذ آمار معتادان متکی بر نمونه گیری ها و سنجش هستیم.

رحمانی فضلی با تایید خبر کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور، گفت: آمار ارائه شده تعداد معتادان مربوط به افرادی است که به صورت مستمر از مواد مخدر استفاده می کنند.

وی همچنین با اشاره به برنامه های وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در برابر مواد مخدر صنعتی از نیاز دستگاه های متولی در این امر به کمک های مردمی خبر داد و افزود: ما در حوزه پیشگیری، درمان و صیانت برنامه های ویژه ای داریم ولی ابتدایی ترین گام در برابر شیوع مواد مخدر صنعتی آگاهی بخشی بر موضوع شیوع و آثار این مواد است.

وزیر کشور در ادامه به همکاری با کمیته امداد، بهزیستی، وزارت کار و خیرین در حوزه صیانت اشاره کرد و با ارائه آمار بازگشت ۸۰ درصد از معتادان بهبود یافته به سمت مواد مخدر از برنامه های این ستاد برای اشتغالزایی و آموزش مهارت های حرفه ای خبر داد.

* اولویت های سیاسی وزیر کشور در سال ۹۳

رحمانی فضلی در ادامه این نشست، اولویت سیاسی خود در سال ۹۳ را تقدیم لایحه قانون احزاب به دولت و برگزاری مجمع خانه احزاب عنوان کرد و گفت: در سال ۹۲ جلساتی برای فعال کردن خانه احزاب برگزار کردیم و مقرر شد در سال ۹۳ مجمع خانه احزاب تشکیل و هیئت مدیره آن انتخاب شود. لذا فعال کردن خانه احزاب یکی از برنامه های وزارت کشور در سال ۹۳ است.

وی در ادامه از بررسی قانون انتخابات در سال ۹۳ خبر داد و تاکید کرد: در سال ۹۳ ما مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیکی را کلید می زنیم و در این سال موضوع انتخابات الکترونیکی را با شرکت نمایندگانی از شورای نگهبان، مجلس و وزارت کشور پیگیری می کنیم تا اولین انتخابات پیش رو که همان انتخابات مجلس خبرگان است به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شود چرا که برگزاری الکترونیکی انتخابات باعثافزایش دقت، سرعت و شفافیت انتخابات می شود.

وزیر کشور همچنین عنوان کرد: فعال کردن فضای سیاسی به وسیله شفاف سازی مواضع گروه های سیاسی از دیگر اولویت های وزارت کشور در سال ۹۳ خواهد بود و به دنبال آن هستیم تا با مشارکت متخصصان و کارشناسان در فضای دانشگاهی و رسانه ها موضوعات سیاسی را به دور از نقدهای غیرکارشناسانه و غیر منصفانه به بحثبگذاریم.

* ورود سازمانهای بین المللی به آزادی مرزبانان جزء وظایف آنهاست

رحمانی فضلی در ادامه این نشست در واکنش به حدنصاب رسیدن تعداد امضاهای سامانه پیامکی آزادی مرزبانان گفت: ما سربازان گروگان گرفته شده را مثل فرزندان خود می دانیم و در مدت اخیر تمامی فعالیت های دیپلماتیک، رسانه ای، امنیتی، نظامی و انتظامی را برای آزادی آنها به کار گرفته ایم.

وی برگزاری مذاکرات رسمی و غیررسمی با متنفذین را از دیگر اقدامات انجام شده در پیگیری موضوع مرزبانان به گروگان گرفته شده برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا به زودی شاهد خبر خوشی از وضعیت آنان باشیم.

وزیر کشور ورود سازمان های بین المللی به موضوع آزادی مرزبانان را جزء وظایف این سازمانها عنوان کرد و افزود: ورود سازمانهای بین المللی به این موضوع نیازمند اعلام ما نیست و تا امروز نیز هیچ حرکتی از سوی این سازمانها به منظور آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده را احساس نکردیم.

* رویکرد وزارت کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکرد وزارت کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: به امید خدا وزارت کشور پرچمدار اقتصاد مقاومتی خواهد بود، چرا که تمامی اتفاقات مورد نظر رهبر معظم انقلاب باید در پهنه استانهای کشور رخ دهد.

وی نظام برنامه ریزی و توزیع اعتبارات موجود را دارای نقص عنوان کرد و حاشیه نشینی، بزهکاری، آلودگی، تجمع سرمایه های کشور در مناطق خاص و گردش مالی ۷۰ درصد از منابع کشور در تهران را از آسیب های این نظام نامناسب برشمرد و تاکید کرد: در وزارت کشور نخستین جلسه سال ۹۳ به موضوع اقتصاد مقاومتی اختصاص یافته است و باید با همکاری مجلس شورای اسلامی نظام توزیع اعتبارات مورد بازنگری قرار گیرد.

* پاسخ وزیر به اخراج دانش آموزان معتاد و برنامه های وی برای زنان معتاد

وزیر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر وجود برخی ناهماهنگی ها در موضوع اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در هیئت وزیران و اخراج دانش آموزان معتاد به دلیل اختصاص نیافتن بودجه به آموزش و پرورش گفت: ما برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر هماهنگی کامل داریم و ستاد مبارزه با مواد مخدر نخستین جلسه خود به ریاست رئیس جمهور را بعد از عید تشکیل می دهد و اگر آموزش و پرورش هم با اشکالی که شما اشاره کردید مواجه باشد هیچ مشکلی برای برطرف کردن آن وجود ندارد. چرا که ما آمادگی کامل برای تحت پوشش قراردادن دانش آموزان معتاد که جمعیت کمی را به خود اختصاد داده اند را داریم.

رحمانی فضلی به دو برابر شدن آمار اعتیاد زنان در چند سال اخیر اشاره کرد و از حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر از NGOها و خیریه های فعال در حوزه اعتیاد بانوان خبر داد و گفت: ما علاوه بر این موضوع کمیسیون خانواده را نیز تشکیل داده ایم و به دنبال تحقق برنامه های پیشگیری، درمان و صیانت زنان معتاد هستیم و به NGOها فعال در این زمینه کمک های ویژه ای اختصاص می یابد.

وی همچنین به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای تامین کمپ های موضوع ماده ۱۶ اشاره کرد و افزود: اخیراً قراردادی با بخش خصوصی به منظور تامین کمپ های موضوع ماده ۱۶ منعقد شده است که طبق این قرارداد ۱۵۰۰ نفر بر ظرفیت کمپ های ماده ۱۶ افزوده می شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش به کشف ۳ هزار و ۵۰۳ کیلوگرم شیشه و ۲۹ تن پیش ساز مواد مخدر اشاره کرد و از افزایش ۸۱ درصدی انهدام مراکز تولید مواد مخدر صنعتی و افزایش ۲۹۳ درصدی کشف پیش ساز ها خبر داد و عملکرد دستگاه های متولی با مبارزه با مواد مخدر را قابل قبول دانست و تاکید کرد: متاسفانه دسترسی به مواد مخدر در اروپا هم به سادگی دسترسی به مواد مخدر در ایران است و دستگاه های متولی در مبارزه با مواد مخدر عملکرد قابل قبولی داشتند.

* موضوع چهارشنبه سوری در جلسات شورای تامین

رحمانی فضلی در ادامه به چهارشنبه پایان سال و برگزاری جلسات با شورای تامین در این خصوص اشاره کرد و گفت: در این جلسات ابلاغیه ای در خصوص تقابل و برخورد با تولیدکنندگان مواد محترقه غیرمجاز تنظیم شد که خوشبختانه در چند سال اخیر با توجه به تمهیدات و مقابله نیروی انتظامی هزینه های روحی و درمانی کمتری در این شب وارد شده است و امیدواریم امشب هم با توجه به تمهیدات نیروی انتظامی به راحتی سپری شود.

* تمرکز وزارت کشور برای تسلط کامل بر مرزهای شرقی در سال ۹۳

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحثامنیت مرزها و تکمیل خلاءهای مرزی در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۳ تمام توانمان را برای تسلط کامل و لحظه ای بر مرزهای شرقی کشور متمرکز کردیم که این مسئله مستلزم ایجاد جاده های مرزی، استقلال فیبر نوری و دوربین های کنترلی و گشت های مرزی است تا بتوانیم کنترل قابل قبولی در تردد کاروانهای مواد مخدر و اشرار داشته باشیم.

* تمهیدات وزارت کشور برای امنیت در نوروز / تمهیدات وزارت کشور برای امنیت غذایی در استانهای پرتردد

وزیر کشور در ادامه این نشست با اعلام خبر تدارک مناسب دستگاه های مختلف برای ایام نوروز عنوان کرد: نیروی انتظامی به صورت کامل در حوزه های شهری برای تامین امنیت شهرها و در حوزه راه ها برای تامین امنیت سفرها در آمادگی کامل قرار دارد و حضور ماموران در مناطق حادثه خیر تقویت شده است که امیدواریم مردم با رعایت قانون نشاط و شادمانی عید را به حوادثناگوار ختم نکنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حوزه امنیت غذایی تمهیداتی مورد نیاز برای استان های پرتردد در نظر گرفته شده است و هیچ مشکل ذخیره ای نیز در این استان ها وجود ندارد.

* احقاق حقوق احزاب در خانه احزاب

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اختلافات احزاب مختلف از جمله اصولگرایان و اصلاح طلبان در خانه احزاب تاکید کرد: اختلاف احزاب طبیعت کار آنهاست ولی احزاب در مسائل صنفی و خانه احزاب نباید اختلاف داشته باشند. چرا که همه به دنبال احقاق حقوق صنفی خود هستند که این احقاق حقوق در تشکیلات خانه احزاب محقق می شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ممکن است اختلاف نظرهایی در موضوع اداره خانه احزاب وجود داشته باشد، گفت: اگر اختلاف نظری نیز در این زمینه وجود دارد باید به صورت قانونی به آن رسیدگی شود ولی من در جلسه ای که با نمایندگان سه حزب اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل داشتم همگی بر تشکیل خانه احزاب اتفاق نظر داشتند.

* کمیته امداد تمام محصولات خانواده معتادان را می خرد / ارائه تسهیلات به خانواده معتادان

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر از خانواده معتادان بهبود یافته خاطرنشان کرد: بودجه خوبی به منظور صیانت از خانواده معتادان بهبود یافته اختصاص یافته و با توافقی که با کمیته امداد امام خمینی انجام شده است این کمیته تقبل کرده تا تمام محصولات دستی خانواده معتادان بهبود یافته را خریدار کند. همچنین طبق توافق صورت گرفته موظف شد تا صندوقی به منظور ارائه تسهیلات با مشارکت بهزیستی و کمیته امداد تشکیل شود.

* سن اعتیاد کاهش یافته و به مدارس کشیده شده است

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آماری از سن اعتیاد در کشور وجود دارد یا خیر گفت: متاسفانه آماری در این خصوص وجود ندارد و در ابتدای سال آینده قراردادی به منظور اخذ این آمار منعقد می شود ولی روند اعتیاد نشان می دهد که رنج سنی اعتیاد رو به کاهش است و متاسفانه اعتیاد به مدارس نیز کشیده شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه تعداد معتادان دانش آموز بسیار کم است، افزود: گرچه تعداد معتادان دانش آموز بسیار کم است ولی ما راضی به وجود این تعداد نیز نیستیم.

رحمانی فضلی کشف ۵۳۲ تن انواع مواد مخدر و افزایش ۱۳ درصدی کشفیات، را ضربه زدن به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان و توقیف اموال آنها را از دیگر اقدامات انجام شده در مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۲ برشمرد و گفت: در این سال ضربه زدن به بنیادهای اقتصادی و توقیف اموال قاچاقچیان افزایش بیش از ۱۳ درصدی داشته و ما در این سال کمیته رسانه ای در موضوع مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کرده ایم.

* ایجاد آرامش و امنیت روحی سیاست اصلی وزارت کشور است / برخورد قانونی با اقدامات شبکه ای برای تخریب فرهنگی و دینی

وی با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت کشور ایجاد آرامش و امنیت روحی در جامعه است، عنوان کرد: با توجه به این موضوع من نمی پذیرم که وزارت کشور منشاء هیجان در جامعه باشد و مجموع اقدامات ما در سال ۹۲ به منظور تقویت این آرامش بوده است.

وزیر کشور با تاکید بر تقویت ارزش های اخلاقی، دینی، فرهنگی و برخورد فرهنگی با موضوعات فرهنگی از تمام اقشار مردم خواست تا تذکرهای اخلاقی و فرهنگی را به یکدیگر بدهند.

رحمانی فضلی در پایان از برخورد قانونی وزارت کشور با اقدامات شبکه ای و برنامه ریزی شده در جهت تخریب فرهنگی و دینی خبر داد و خاطرنشان کرد: وزارت کشور در مواردی که با اقدامات شبکه ای برنامه ریزی شده مواجه شود که قصد اقدامات تخریبی فرهنگی و دینی را دارند برخوردهای لازم و قانونی را انجام می دهد و در نخستین جلسه شورای اجتماعی در سال ۹۳ این جلسه را با موضوع حجاب و عفاف برگزار می کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار